aanpak kanaal, welke rigs?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-04-2008 15:17

Hey lui,

komend weekend ga ik een nachtje vissen met zn vieren (tjah beetje veel naar mijn mening maar ach) op een kanaal.

Ik wil denk ik 1 hengel met enkel boilies vissen. wss worden dit de monstercrab blokboilies die ik nu nog heb. deze wil ik wat verder (het is een breed kanaal, bij een soort haventje) uit de kant vissen.

hengel 2 doe ik langs de kant, net boven of onder het talud ofzo. Hier wil ik een mix van duivenvoer, met hennep, tijgernoten en pellets voeren. (daar heb ik nu eenmaal nog een emmer van op voorraad).
welke rigs gebruik ik nu het beste voor deze plekken?

ik zat zelf te denken om stek nr 1 gewoon met 1 bodemboilie beetje natuurlijk aan te bieden aan de rand van de voerplek. gewoon een gevlochten onderlijn (volgens heb ik nog pb chameleon), haakje: ashima c887 maatje 10, klein beetje krimpkous/line aligner. Hoe lang neem ik nu de onderlijn en waarom?

plek 2: Omdat deze niet ver uit de kant is, wil ik hier wel een beetje risico lopen om snachts voor niets terug in te gooien (bv na brasembeet). gezien het voer, wat gebruik ik nu het beste als haakaas? ik dacht er zelf aan om welk aas dan ook als pop-up aan te bieden, in midden op de voerstek. normaal zou ik kiezen voor een stukje mais ofzo, maar ben bang dat ik daarmee niets dan brasem zal binnen draaien. misschien werkt een gewone pop-up wel, maar die zal wel qua vorm en smaak afwijkend zijn van het voer? wat voor rig neem ik hier? en hoe lang neem ik de onderlijn?

Graag hoor ik jullie opmerkingen/ideeen/tips opver bovenstaande 8)

André
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

30-04-2008 13:28

waarom op het kanaal andere rigs dan normaal?????????
Mvg Bas
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

30-04-2008 20:15

voila, het is zoals bas zegt, een kanaal is ook maar een water, gebruik er je beste rigs, waar je het meeste vertrouwen in hebt...
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-05-2008 23:05

nouja t is meer om de situatie te schetsen. daarnaast denk ik dat een kanaalkarper misschien wat anders aast dan een druk beviste karperput karper.

Heb de laatste tijd niet echt super gevangen. Daarom is mijn vertrouwen wat verminderd in mijn huidige rigs, dus ik denk, vraag hier es wat ze van mn rigs vinden.

Is het volgens jullie aan te raden om op een kanaal een pop-up boven een duivenvoer voerplek aan te bieden, ivm met brasem?

de andere wil ik gewoon en boilie met een standaard gevlochtenonderlijnrig aanbieden. welke lengte zou die nu hebben. een korte om sneller te prikken of langer voor een natuurlijke aanbieding?
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

07-05-2008 11:12

ik ben ook een tijdje een kanaal aan het schetsen en observeren,
daarbij heb ik ook een haventje, jou verhaal lijkt een beetje op die van mij,

ik had het kwa voeren omgedraait,

bij het haventje:
-een giga bed hennep gemixt met geweekte en gekookte mais... ik zelf het bij mijn stek bij het haventje uitgedokterd een voerplek te maken van een diameter 150 cm rond, dus ander halve meter hennep met mais, en dan vissen met een lekkere felle pop-up roze ofzo, en dan als rig een fluo D-rig met amnesia, maar dat is puur persoonlijk

en dan langs de kant:
voeren met mossel boillies / vis boillies / krap boillies en dan had kenny willams bij foto van je rig topic een mooie snel prikkende rig gemaakt met een jrc content haakje, die moet je dan maar even bekijken

dus is puur op gevoel allemaal dus succes
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

07-05-2008 11:21

bedankt voor de reacties. inmiddels kan ik melden dat het voor allen een "stille nacht" is gebleven. 1 persoon had afgehaakt, waardoor we met zn drieen overbleven. geen van drieën een piepje gehad...:'(

daar ik de middelman was, is de plek onder de eigen kant uitgebleven en heb ik een lange voerplek van gemaakt langs een aantal grote palen in het water aan de overkant. diepte +- 3 meter. voerstek bestond uit boilies, duivenvoer, blikmais, grote en kleine pellets en mais. heb telkens zon 500 gram boilies gevoerd + 1 kilo duivenvoer. Had vertrouwen in de stek, maar helaas :(
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

07-05-2008 14:19

je moet niet vergeten dat het wel een kanaal is en dat ze niet echt blijven hangen op een plek, nu gewoon weer 2 nieuwe stekken proberen tot je wel vis vind en dan die stekken goed blijven aanvoeren, dan komt de rest vanzelf, en geloof, ook biggen:)
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

07-05-2008 16:49

Misschien lees ik het verkeerd, maar in ieder geval dit:
Ga niet met 60 meter nylon uit tegen meerpalen van een haventje vissen :wink: Op geen enkel water zou ik het doen en bij kanaalkarpers al helemaal niet. Ik vis ook wel eens tegen een brug aan met 20 meter lijn uit en met een beetje reflex kun je dan 's nachts nog 5 meter van de palen vissen(kreeg gillende runs richting de palen maar geen probleem, lekker strak houden die lijn)

Ik zou een tijgernoot als haakaas nemen, hier vang je niet echt veel meer brasem mee dan met een pop-up denk ik. Ik vis ook op een brasemrijk kanaal en vang soms 1/2 brasems per nacht, met tijgernoten meestal 2/3, maakt erg weinig uit, ik zou lekker mijn tijgernoot tussen de andere nootjes en partikels leggen.

De rig, maar hem niet al te kort als het water redelijk stroomt, zo'n 20 cm, een haakje 8 mag ook wel(harde bekken).

Succes iig, die lijn onder de kant 's nachts beetje slap houden als het niet stroom en 70cm tube met daarvoor een 4 of 5 grams lootje.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

08-05-2008 12:17

Thx voor de tips,

Er wordt op die stek opzich wel gevangen, maar misschien zitten ze tegen deze tijd nu echt op het ondiepe. Er is een 500/1000 meter verderop een ondiepe kom van +- 1,5 meter diep. echter een ongemakkelijke wal, veel troep op de bodem en weinig plek voor (op dat moment nog) vier man heeft ons doen kiezen voor de andere stek.

het is denk ik iets van 30 meter breed, het haventje was overigens een meter of 100 aan de andere kant, misschien ietsjes meer op de plek waarop we gevist hebben. eentje heb tussen de twee palen in gevist zon 1,5 meter ervoor. ze staan nog best ver uit elkaar. De andere een meter of 2 pal voor een meerpaal, met de slip niet helemaal los. naar mijn mening moet het kunnen zo :-). k wacht de paai denk ik even af, en doe er daarna nog een poging, het is wel een mooie stek ^^.

BTW: goed nieuws, vorige keer vriendin mee gehad, die wilde ook eventjes vissen (gewoon vast stokje en dobber). Ze vond het zo leuk dat ik deze week nog een vergunning voor haar ga halen :-). Dat betekent met zn tweeen vissen, ik met 3 hengels en zij met 1 :lol:
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

08-05-2008 12:38

haha tja, of je koopt gewoon een 3de hengel vergunning...
heb ik ook gedaan, kost wel wat, maar je kanwel het hele jaar door met 3 hengels vissen
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

08-05-2008 13:22

heb je daar wat meer info over? heb erover geïnformeerd bij de lokale hengelsportverening, maar dat kwam daar aan als donderslag bij heldere hemel. hadden ze nog nooit van gehoord... Bovendien vond ie 1 hengel ook wel voldoende...
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

08-05-2008 13:54

nou, valt weinig over te vertellen, het is gewoon een vergunning voor 1 hengel extra,
was geloof ik iets van 30 a 40 euro, als ik het goed heb,

meer niet :-? :-? :-?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

10-05-2008 19:34

Andre Jacobs schreef:

het is denk ik iets van 30 meter breed, het haventje was overigens een meter of 100 aan de andere kant, misschien ietsjes meer op de plek waarop we gevist hebben. eentje heb tussen de twee palen in gevist zon 1,5 meter ervoor. ze staan nog best ver uit elkaar. De andere een meter of 2 pal voor een meerpaal, met de slip niet helemaal los. naar mijn mening moet het kunnen zo :-). k wacht de paai denk ik even af, en doe er daarna nog een poging, het is wel een mooie stek ^^.


Op 100 meter nylon zit gemiddeld 5 meter rek! Al zou het maar 2 meter zijn dan is het nog te veel. als je er op 100 meter vandaan vist zou ik 10 meter naast de palen gaan zitten(nog beter om een stek te kiezen 20/30 meter bij de palen vandaan ipv 100 en dan 5 meter er af vissen(bij 20 meter kan het overdag wel dichterbij maar mijn ervaring op kanalen is veelal 's nachts de runs,)) en achteruit lopen bij een run. 1.5 meter ervoor, voordat je 1 piep hebt zit die karper al 3 x om de paal :wink:
Gebruikersavatar
Jesse Geerling
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-03-2008 22:55
Locatie: Oud-Beijerland

10-05-2008 20:48

Ik zou zelf ook gaan voor, zoals al is gezegt, de tijgernoot. Die is redelijk brasembestendig.
Welke rig, ik denk dat je gewoon dezelfde rig moet gebruiken die je op stilstaand water gebruikt;). Alleen als het echt sleurwerk wordt ivm die palen enzo, moet je niet met een longshank gaan vissen, want dan trek je de bekken wel kapot.

Voeren: Ik zou als ik jou was een lkkr lang voerspoor aanleggen met veel mais, boilies en wat je nog meer in het water kan gooien.
Eventueel een stek zoeken waar het water wat stil valt, daar willen karpers zich nog wel eens wat langer ophouden.

Geef iig je hoop nog niet op;)

succes met vangen;)

reetz
Hooked 4 life.
Plaats reactie