Lange of korte hair?


Plaats reactie
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

28-04-2008 09:48

Kan iemand mij helpen wanneer ik met een korte hair het beste kan vissen en wanneer met een lange hair. Moet je met een kortere hair een kleinere haakmaat gebruiken? De eerste maanden van dit jaar heb ik vooral met een langere hair gevist en weinig tot slecht gevangen. Vorige week heb ik gevist met de boillie meteen onder de haakbocht en ving er 3. Dit kan natuurlijk ook met de weersverandering te maken hebben maar ik vraag met toch af of het verschil maakt die lange of korte hair. Ik vis met een line aligner met een korda wide gape maat 6. Meestal met met een 15 mm boillie 1 to 1.5 cm onder de haak. Wat is jullie mening hierover?
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

28-04-2008 23:19

Ik zou ten eerste kiezen bij een 15mm boilie iig een maatje 8. De krimpkous niet te dicht inbuigen, hierdoor heb ik ook vissen gelost of net in het puntje gehaakt. Bij een widegape/klauwhaak hoeft de hair niet echt lang te zijn omdat ie vrij laat prikt, als de haak maar genoeg draairuimte heeft en 1-1.5 cm lijkt me inderdaad voldoende.

Een kortere hair vraagt zeker geen kleinere haak helemaal niet als je met klauwhaken vist! Hierdoor verslechter je juist de inhaking omdat dan de boilie de inhaking tegenhoud. Kleinere haak langere hair.

Wat je op 1 hengel ook kunt doen is een wat langere hair en de hair ver in de haakbocht laten vertrekken (dannyfraibrass style dus). Nu zal je klauwhaakje wel heel snel draaien en dus beter prikken. Dit doe je niet door je krimpkous te vergroten maar door klein stukje tube op de hair te doen en over de haakpunt schuiven, zodat hij tijdens de dril goed kan verschuiven.

Er staan genoeg foto's van zo'n soort rig als jij hier op het board en ook die op die manier geknoopt zijn als ik net uit leg :wink:

Een andere haak kan ook geen kwaad, op 1 hengel bijvoorbeeld:
Een G-carp Super maatje 8, hair op eenzelfde manier laten vertrekken en maak met een stukje krimpkous een mooi (type) long shank of zelfs benthook; maak je onderlijn dan liever niet langer dan 15 cm en de hair niet te kort (1.5-2cm). Deze rig ben ik nu aan het proberen, maar heb met een gewone longshank al wel goede ervaringen, maar met deze haak is zwaarder drillen stukken veiliger.

Succes :D
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

30-04-2008 23:33

Bedankt voor de tip Lukas! Ik zal zeker het stukje tube gaan uitproberen. Maar de vraag blijft voor mij nog steeds wanneer gebruik je een lange of een korte hair. Is het alleen afhankelijk van de haakmaat die je gebruikt of hangt het ook af van de stek die je bevist, hengeldruk, bepaalde rigs of bepaald soort aas? Kan iemand mij vertellen wanneer je juist met een lange of een korte hair vist in bepaalde situaties. Of hebben jullie het idee dat het niet zoveel uitmaakt of de hair lang of kort is?
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

01-05-2008 15:50

Ik dan maar weer :lol:

Lange hair bij haken die snel prikken.
Als je de rig een beetje handig maakt heb je bij veel haaksoorten toch een lange hair nodig :lol: .
Vooral met long shankes moet je oppassen, toen ik er mee begon te vissen creeerde ik weliswaar meer runs dan met klauwhaakjes maar haakte de vissen te diep doordat de onderlijn te lang was en de hair iets te kort: 13-15cm en 1.5-2 cm hair voor deze haak en ook bij haken die je door middel van krimkous eenzelfde snel prikkende werking geeft.

Voor de meeste haaktypes gebruik ik bij boilies 1.5cm hair ongeveer zodat de haak ruimte heeft om te draaien. Laat je de hair in de haakbocht vertrekken dan helemaal al geen korte hair aangezien de boilie de haak anders van de bek af houdt/duwt.

Haak-aas verhouding ook belangrijk: hoe groter je aas hoe langer de hair, of je moet je haak ook zo gaan vergroten, maar groter dan maatje 6 ga ik zelf bijna nooit. Bij 24mm boilies gebruik ik zelf 2 cm hair ongeveer, in ieder geval niet te kort anders heb je dan ook dat de haak de bek niet eens kan bereiken.

Groeten maar weer,
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

02-05-2008 17:18

hey Mark,

ik kreeg een hele poos terug ook de tip om met langere hairs te gaan vissen.
en ik kan je vertellen, het helpt echt.
de haak krijgt op die manier veel meer de kans om in te draaien.
Ook denk ik dat je aas presentatie een stuk beter is.

veel succes,

Patrick
Anonymous

03-05-2008 16:32

Lukas den Admirant schreef:Ik dan maar weer :lol:

Lange hair bij haken die snel prikken.
Als je de rig een beetje handig maakt heb je bij veel haaksoorten toch een lange hair nodig :lol: .
Vooral met long shankes moet je oppassen, toen ik er mee begon te vissen creeerde ik weliswaar meer runs dan met klauwhaakjes maar haakte de vissen te diep doordat de onderlijn te lang was en de hair iets te kort: 13-15cm en 1.5-2 cm hair voor deze haak en ook bij haken die je door middel van krimkous eenzelfde snel prikkende werking geeft.

Voor de meeste haaktypes gebruik ik bij boilies 1.5cm hair ongeveer zodat de haak ruimte heeft om te draaien. Laat je de hair in de haakbocht vertrekken dan helemaal al geen korte hair aangezien de boilie de haak anders van de bek af houdt/duwt.

Haak-aas verhouding ook belangrijk: hoe groter je aas hoe langer de hair, of je moet je haak ook zo gaan vergroten, maar groter dan maatje 6 ga ik zelf bijna nooit. Bij 24mm boilies gebruik ik zelf 2 cm hair ongeveer, in ieder geval niet te kort anders heb je dan ook dat de haak de bek niet eens kan bereiken.

Groeten maar weer,


hallo
bedoel je 1,5 cm tussen de bollie en de onderkant van de haak ?
ik heb daar nu maar zoon halve cm tussen zitten :(
Anonymous

03-05-2008 20:49

Enrico ten Bosch schreef:
Lukas den Admirant schreef:Ik dan maar weer :lol:

Lange hair bij haken die snel prikken.
Als je de rig een beetje handig maakt heb je bij veel haaksoorten toch een lange hair nodig :lol: .
Vooral met long shankes moet je oppassen, toen ik er mee begon te vissen creeerde ik weliswaar meer runs dan met klauwhaakjes maar haakte de vissen te diep doordat de onderlijn te lang was en de hair iets te kort: 13-15cm en 1.5-2 cm hair voor deze haak en ook bij haken die je door middel van krimkous eenzelfde snel prikkende werking geeft.

Voor de meeste haaktypes gebruik ik bij boilies 1.5cm hair ongeveer zodat de haak ruimte heeft om te draaien. Laat je de hair in de haakbocht vertrekken dan helemaal al geen korte hair aangezien de boilie de haak anders van de bek af houdt/duwt.

Haak-aas verhouding ook belangrijk: hoe groter je aas hoe langer de hair, of je moet je haak ook zo gaan vergroten, maar groter dan maatje 6 ga ik zelf bijna nooit. Bij 24mm boilies gebruik ik zelf 2 cm hair ongeveer, in ieder geval niet te kort anders heb je dan ook dat de haak de bek niet eens kan bereiken.

Groeten maar weer,


hallo
bedoel je 1,5 cm tussen de bollie en de onderkant van de haak ?
ik heb daar nu maar zoon halve cm tussen zitten :(


is dit niet goed ? want dan moet ik snel even nieuwe maken voor morgen :)
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

04-05-2008 00:56

ik heb meestal zo rond de 5 tot 10 mm tussen aas en de haakbocht zitten, laat me hair ook ongeveer aan het begin van de bocht (van de steelkant) eruitkomen met stukje shrink tube
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

04-05-2008 01:15

Ik rond de 15 mm ;)
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

04-05-2008 12:34

Enrico ten Bosch schreef:
Lukas den Admirant schreef:Ik dan maar weer :lol:

Lange hair bij haken die snel prikken.
Als je de rig een beetje handig maakt heb je bij veel haaksoorten toch een lange hair nodig :lol: .
Vooral met long shankes moet je oppassen, toen ik er mee begon te vissen creeerde ik weliswaar meer runs dan met klauwhaakjes maar haakte de vissen te diep doordat de onderlijn te lang was en de hair iets te kort: 13-15cm en 1.5-2 cm hair voor deze haak en ook bij haken die je door middel van krimkous eenzelfde snel prikkende werking geeft.

Voor de meeste haaktypes gebruik ik bij boilies 1.5cm hair ongeveer zodat de haak ruimte heeft om te draaien. Laat je de hair in de haakbocht vertrekken dan helemaal al geen korte hair aangezien de boilie de haak anders van de bek af houdt/duwt.

Haak-aas verhouding ook belangrijk: hoe groter je aas hoe langer de hair, of je moet je haak ook zo gaan vergroten, maar groter dan maatje 6 ga ik zelf bijna nooit. Bij 24mm boilies gebruik ik zelf 2 cm hair ongeveer, in ieder geval niet te kort anders heb je dan ook dat de haak de bek niet eens kan bereiken.

Groeten maar weer,


hallo
bedoel je 1,5 cm tussen de bollie en de onderkant van de haak ?
ik heb daar nu maar zoon halve cm tussen zitten :(


Tussen haakbocht en boilie, dus niet vanaf de knoop/krimpkous :wink:
Anonymous

04-05-2008 19:41

nee ik boe ook tussen de onderkant van de haak en de bovenkant van de bollie
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

04-05-2008 22:04

Ik ben vrijdagnacht met mijn vismaat weze vissen. Ik heb nu gevist met een langere hair en een korda wide gape 8. Ik moet zeggen dat het me goed beviel, 7 runs gehad waarvan 5 gevangen. De overige 2 losgeschoten, waarschijnlijk door de obstakels waar ik in de buurt viste. Maar mijn vismaat zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt en vist met een haakmaat 2 met een lange hair maar rolt deze om de haaksteel totdat de 15 mm boillie direct onder de bocht zit, eigenlijk dus een hele korte hair. Dit is dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat geadviseerd wordt. Hij vangt 6 karpers waarvan 1 bij de top van het water hoort. En geen enkele losschieter en allemaal mooi onder in de lip gehaakt. Wat maakt dan eigenlijk het verschil? Kan niet zeggen dat het geluk is als je er 6 vangt.
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

04-05-2008 23:52

Vanwaar vertrok je hair?
Zijn hair vertrekt waarschijnlijk redelijk ver in de haakbocht, dit in combinatie met die (zeer) grote haak zorgt er voor dat de haak goed prikt. De haak is bij hem groter dan de boilie wat de korte hair opheft + dat de hair op een goed punt vertrekt, vooral voor een klauwhaak.

Liet je je hair ver in de bocht vertrekken met 1.5cm hair plus een licht ingebogen stukje krimpkous waarbij je onderlijn van binnenuit vertrekt? Dan moet ie op zich goed zitten..
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

05-05-2008 14:55

Ikzelf houd voor mijn hair een duimdikte aan (tussen de haakbocht & boilie(s)).

Maar mocht jij nou een hufter van een duim hebben, of een heel klein duimpje (lol), kan die afstand natuurlijk wel verschillen.

Daarom heb ik speciaal voor jou met een digitale schuifmaat mijn duimdikte opgemeten. Deze is excact 16,51 mm.

Vriendelijke groet,

Albert.
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Anonymous

05-05-2008 15:08

Albert van Benthem schreef:Ikzelf houd voor mijn hair een duimdikte aan (tussen de haakbocht & boilie(s)).

Maar mocht jij nou een hufter van een duim hebben, of een heel klein duimpje (lol), kan die afstand natuurlijk wel verschillen.

Daarom heb ik speciaal voor jou met een digitale schuifmaat mijn duimdikte opgemeten. Deze is excact 16,51 mm.

Vriendelijke groet,

Albert.


weet je zeker dat dat je duim was ? :)
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

06-05-2008 15:06

Mark van Rhee schreef:Ik ben vrijdagnacht met mijn vismaat weze vissen. Ik heb nu gevist met een langere hair en een korda wide gape 8. Ik moet zeggen dat het me goed beviel, 7 runs gehad waarvan 5 gevangen. De overige 2 losgeschoten, waarschijnlijk door de obstakels waar ik in de buurt viste. Maar mijn vismaat zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt en vist met een haakmaat 2 met een lange hair maar rolt deze om de haaksteel totdat de 15 mm boillie direct onder de bocht zit, eigenlijk dus een hele korte hair. Dit is dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat geadviseerd wordt. Hij vangt 6 karpers waarvan 1 bij de top van het water hoort. En geen enkele losschieter en allemaal mooi onder in de lip gehaakt. Wat maakt dan eigenlijk het verschil? Kan niet zeggen dat het geluk is als je er 6 vangt.


Vissen die lossen kunnen ook als reden hebben dat het lood niet zwaar genoeg is.Vroeger vistte ik met 90 gr en had regelmatig lossers,ben toen overgestapt op 150 gr en bijna geen lossers meer gehad.Was er verschil in loodgewicht tussen uw en dat van uw maat?Een grote haak haakt beter dan een kleine,nadeel is dat sommige vissen een grote haak voelen (gewicht) en dus niet doorbijten.Heb al mijn 20 kilo plus karpers gevangen met een maatje 6 of 8.Verder speelt ook de scherpte van de haak een grote rol.Regelmatig van onderlijn veranderen helpt hier.(waren de lossers de eerste of de laatste aanbeten?.Steeds de scherpte van de haak controleren voor het terug bevestigen van een nieuwe boilie.
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

06-05-2008 15:26

We vissen beide met lood van 70 gram. De lossers waren mijn eerste en mijn laatste aanbeet. De scherpte van mijn haak controleer ik regelmatig en vervang ook mijn onderlijn wanneer nodig. Vorig jaar viste ik net zo als mijn maat alleen met haakmaat 6. Vandaar waarschijnlijk dat ik meer losschieters had en dat de haak niet goed in de onderlip gehaakt zat maar meer aan de zijkanten. Ik zal van de week eens proberen met zwaarder lood en de de hair op 1.5 cm onder de haak en laten vertrekken met behulp van een stukje tube vanuit de haakbocht. Ik heb wel het idee dat het de karpers misschien zou beschadigen met die haakmaat 2 waarmee mijn maat vist. Het ziet er zo lomp uit met een 15 mm boillie eronder. Maar hij zegt dat hij nooit anders gevist heeft en vangt goed dus waarom veranderen?
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

06-05-2008 20:55

Mark van Rhee schreef: Maar hij zegt dat hij nooit anders gevist heeft en vangt goed dus waarom veranderen?


Voor de veiligheid van de vis, als je een 8 pondertje vangt die je in z'n mondhoek haakt wil je hem niet meer in de bek kijken. Sowieso bij grotere vissen kan de haak ook schade aanrichten (bij dikke 20ers of zwaarder met harde bekken misschien minder) en bovendien is het beslist geen subtiele rig zo. Zou gelijk met 8 gaan vissen onder een 15mm
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

07-05-2008 09:32

Dat zou ik ook zeggen Lukas, je hebt helemaal gelijk! Maar hij wil graag karper vangen en als het hem dat zo goed af gaat zal hij niet snel veranderen. Waarschijnlijk pas als hij ziet dat het bij een ander beter gaat. Dus aan mij om dit te laten zien. Ik zal mijn best gaan doen. In ieder geval bedankt voor de tips!
Samen is niet alleen...
Gebruikersavatar
thijs gerritsen
Berichten: 59
Lid geworden op: 11-04-2007 15:55
Locatie: de heurne

08-05-2008 17:31

Lukas den Admirant schreef:Ik zou ten eerste kiezen bij een 15mm boilie iig een maatje 8. De krimpkous niet te dicht inbuigen, hierdoor heb ik ook vissen gelost of net in het puntje gehaakt. Bij een widegape/klauwhaak hoeft de hair niet echt lang te zijn omdat ie vrij laat prikt, als de haak maar genoeg draairuimte heeft en 1-1.5 cm lijkt me inderdaad voldoende.

Een kortere hair vraagt zeker geen kleinere haak helemaal niet als je met klauwhaken vist! Hierdoor verslechter je juist de inhaking omdat dan de boilie de inhaking tegenhoud. Kleinere haak langere hair.

Wat je op 1 hengel ook kunt doen is een wat langere hair en de hair ver in de haakbocht laten vertrekken (dannyfraibrass style dus). Nu zal je klauwhaakje wel heel snel draaien en dus beter prikken. Dit doe je niet door je krimpkous te vergroten maar door klein stukje tube op de hair te doen en over de haakpunt schuiven, zodat hij tijdens de dril goed kan verschuiven.

Er staan genoeg foto's van zo'n soort rig als jij hier op het board en ook die op die manier geknoopt zijn als ik net uit leg :wink:

Een andere haak kan ook geen kwaad, op 1 hengel bijvoorbeeld:
Een G-carp Super maatje 8, hair op eenzelfde manier laten vertrekken en maak met een stukje krimpkous een mooi (type) long shank of zelfs benthook; maak je onderlijn dan liever niet langer dan 15 cm en de hair niet te kort (1.5-2cm). Deze rig ben ik nu aan het proberen, maar heb met een gewone longshank al wel goede ervaringen, maar met deze haak is zwaarder drillen stukken veiliger.

Succes :D



beter laat dan nooit lijkt me, maar om nu een benthook aan te raden :o
waar gaan we naar toe.... :(
carpfish

A way of life!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

10-05-2008 19:29

Ik raad helemaal geen benthook aan :o :o :o

Je kunt met dat type haak wat ik bedoel een type benthook maken, veel veiliger dan een originele en prikt wat langzamer(iets naar binnenstaande punt!)

Haak de vissen niet diep met dat haaktype/krimkous combinatie... Mijn ervaring :roll:
Gebruikersavatar
thijs gerritsen
Berichten: 59
Lid geworden op: 11-04-2007 15:55
Locatie: de heurne

11-05-2008 14:24

ooh.

ik dacht al :)
carpfish

A way of life!
Plaats reactie