rig prinkt niet voldoende


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-04-2008 02:51

Hallo,

Na vandaag weer eens een los schieter heb ik er nu echt genoeg van. Ik vis met een combirig snakebite waarvan het laatste 3 centimeter voor de haak is gestript de haak is een korda wide gape maatje 6 met een stukje shrinktube gebogen naar de haak punt en de lengte van de hair is ongeveer 1 centimeter naar de haak bocht totale lengte van de rig is 10 centimeter. nu heb ik dit jaar op deze rig 2 vissen gevangen en dus 1 los schieter maar de rig pakt geen genoeg vlees hij prikt een randje vlees (bij beide vissen die ik wel heb geland) maar gaat niet de lip in. Vandaag dus ook krijg een run pak de hengel vast heb even contact en weg is de vis. Wat doe ik hier verkeerd? lengte onderlijn? lengte hair? De haak? (geen vertrouwen meer in de widegapes) het onderlijn matriaal? Ik heb het idee dat vissen het gewoon vol vertrouwen naar binnen zuigen en dus gewoon grof aan het azen zijn dressuur bestaat niet op dit water dus er word vol overgave geaast. nu heb ik de lengte van de rig al verlengt maar dit bied ook geen verandering. ik kom er zelf niet meer uit.

Vr gr peter


Vr gr peter
vr gr peter
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

27-04-2008 04:26

gewicht lood meschien iets verhogen waardoor de eerste prik iets verder doordringt bij een schrikreactie vis.
kan veel oorzaken hebben maar op dit forum met zo,n aantal leden moet t te verhelpen zijn.
veel succes.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2008 09:59

Peter 1 advies op dat type water gewoon met een soepele of nylon onderlijn gaan vissen, - ik zou kiezen voor een nylon onderlijn je hebt er genoeg van op je spoel - , met een lengte van 15 - 25 cm.
Een gewone haak kiezen maatje 6 - 8.
Je kunt later altijd nog met specials gaan vissen de vis pakt het aas immers zonder dralen.
Gewoon gewoon doen op dat type water.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-04-2008 10:13

Tja, je durft het bijna niet meer te zeggen. :D Antwoorden als zwaarder lood en korter zullen vast weer voorbij komen.

Gewoon een langere soepele onderlijn. Twee cm tussen onderkant haak en bovenkant boilie. Standaard haak mt 6 met standaard line-aligner. Voor mij mag een 25 cm lange combi ook, om in de war gooien tegen te gaan. Soepele coating kiezen, zoals de standaard snake-bite, en de laatste 5 cm van de coating verwijderen. Van daaruit eens verder kijken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-04-2008 12:21

Peter kuipers schreef:de haak is een korda wide gape maatje 6 met een stukje shrinktube gebogen naar de haak punt


Daar gaat het mis Peter, een widegape is een haak met een zogenaamde "beaked" point, d.w.z. de punt staat naar binnen gericht.
Dit in combinatie met de realtief korte steel maakt het een late prikker, wel eentje die wanneer die eenmaal zit goed zal houden.
Doordat jij de punt wat afschermt met een stukje shrinktube zal deze nog later prikken, in jouw geval dus duidelijk te laat.

De punt pakt nipt in de onderlip maar schiet na luttele seconden los.

Probeer eens een haak met een rechte punt en gebruik maar een klein stukje shrinktube waardoor je de punt iets minder afschermt.

Ik zou ook de onderlijn een paar (2 a 3) cm proberen te verlengen waardoor je de haak iets meer de tijd geeft om in de goede positie te draaien.

Succes. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

27-04-2008 13:15

mischien je krimpkous iets langer maken (1.5 cm) minder naar binnen buigen
en je onderlijn iets langer maken 2 a 3 cm

of een haak met een rechte punt prikt sneller als een wide gape al heb ik over het algemeen geen problemen met een wide gape heb in ieder geval (bijna bijna) nooit los schieters
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
peter andrae

27-04-2008 16:07

Het zit hem in de combinatie haak en krimpkous wat Eus al aangaf,je schermt je haakpunt teveel af waardoor hij bijna geen vlees pakt.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-04-2008 19:39

Bedankt voor de tips heren,

Ik heb 2 hengels dus ik ga de tips van douwe en kees proberen op 1 hengel op de andere hengel ga ik de tip van eus proberen. Ik zal straks eens wat in elkaar flansen en ik zal dan morgen een paar foto's plaatsen. Ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Mijn vertrouwen in de rigs is een beetje gekelderd vorig jaar ook veel lossers gehad en heb daar dit jaar echt geen zin meer in. Welke haken adviseren jullie ? Ik heb ook nog arma points liggen maar die hebben ook een naar binnen gebogen punt hoe groot moet het krimpkous hier zijn of is een linealligner zonder te buigen een betere optie voor deze haken?

Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-04-2008 21:58

Peter,

Kijk eens naar de concept 3 van Proline of soortgelijke haken, maat 8 heeft mijn voorkeur.

Deze haak heeft een rechte punt en een medium lange steel en zijn bovendien erg scherp en sterk.

Het stukje krimpkous hoeft niet echt lang te zijn, van net over de knoop tot een milimeter of 5-7 voorbij het oog met een knikje erin, het doel ervan is de hoek waarmee de lijn de haak verlaat te benadrukken.

Door je onderlijn ietsje langer te maken heeft de haak ruim voldoende tijd om te draaien.

Gebruik nog een stukje 0.5mm siliconenslang van een mm of 3 lang om de hair op z'n plek te houden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

27-04-2008 22:13

goede haak ja mijn keus is centurion 2000 en solar de x wide stronghold..

als je ze eens wilt proberen geef maar een pb tje haal er paar uit uit t rek en stuur ze op naar je.gratis en voor niks.
proberen en dan kijken of t lukt met goed prikken.
succes
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-04-2008 22:27

ron thijsen schreef:goede haak ja mijn keus is centurion 2000 en solar de x wide stronghold..

als je ze eens wilt proberen geef maar een pb tje haal er paar uit uit t rek en stuur ze op naar je.gratis en voor niks.
proberen en dan kijken of t lukt met goed prikken.
succes


Bedankt voor dit aanbod! Super! ik heb je een pbtje gestuurd.

@eus bedankt voor de tip zal er van de week een paar maken foto's volgen nog.
vr gr peter
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-04-2008 22:33

ron thijsen schreef:goede haak ja mijn keus is centurion 2000 en solar de x wide stronghold..

als je ze eens wilt proberen geef maar een pb tje haal er paar uit uit t rek en stuur ze op naar je.gratis en voor niks.
proberen en dan kijken of t lukt met goed prikken.
succes


Heej Ron ;) Weet jij een site waar je die haken kan bestellen ;)?

Mvg Janieck :D
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Frans van Maanen
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2006 17:15
Locatie: Limburg

27-04-2008 23:17

Hey Ron

Waar haal jij die Solar haken dan?
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

27-04-2008 23:45

Kees Ouwehand schreef:Tja, je durft het bijna niet meer te zeggen. :D Antwoorden als zwaarder lood en korter zullen vast weer voorbij komen.

Gewoon een langere soepele onderlijn. Twee cm tussen onderkant haak en bovenkant boilie. Standaard haak mt 6 met standaard line-aligner. Voor mij mag een 25 cm lange combi ook, om in de war gooien tegen te gaan. Soepele coating kiezen, zoals de standaard snake-bite, en de laatste 5 cm van de coating verwijderen. Van daaruit eens verder kijken.

Groet, Kees


hehe eindelijk 1 die het tenminste nog begrijpt gewoon lekker simpel en nix geen TU delft rig dit onderlijntje heeft meer vissen gevangen in de afgelopen 25 jaar dan welk onderlijntje dan ook en dan toch steeds weer van die mensen die met een hype mee willen doen :roll: .... 20 tot 25 cm onderlijn(combi kan ook)+haak maat 6 of 8 met recht oog+line-aligner+lange hair+goeie boilie= goeie resultaten altijd zo geweest en zal tot ik stop met vissen ook gewoon zo blijven :wink:

heb een maat die ook met van die scorpion short hair long dick bananarama shot on the hook semi floatende tsunami D-rigs vist en zich dan maar afvragen wrom ik na 5 aanbeten niet meer om de run wil vissen in frankrijk.... is met een paar cijfers uit te leggen hij 12 van de 39 waarvan 26 lossers .... ik 40 van de 41...(1 lijnbreuk) tja wie dan niet luisteren wil moet maar foto's maken 8)
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

28-04-2008 01:26

frans die haken haal ik bij john backers in hoensbroek,de solar,s en de centurion 2000 serie,s
http://www.solartackle.com/ haken bij : rig,s and gear
http://www.carprus.com/holland.htm : centurion haken.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

28-04-2008 13:47

@ jeroen.

Ging bij die maat van jou na 3/4 lossers geen belletje rinkelen? 26 lossers en dan nog gewoon stug door vissen?
vr gr peter
peter andrae

28-04-2008 16:08

Jeroen en waarom blijft jou maat dan stug door vissen met zijn hyper moderne rigje,s,of heeft hij gewoon een bord voor zijn kop.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

28-04-2008 21:32

haha mijn maat is en bloed eigenwijs heeft een bord voor zijn kop en boven de 50 en neemt geen dingen aan van wijsneuzen(slimmere vissers) zoals ik maar zoals ik al zei mij heeft ie er niet mee verder ik ga alleen niet meer om de run vissen dan.

en hyper modern wil ik de rigs niet noemen het ziet er leuk uit dat zonder meer maar ze werken gewoon niet...zijn argument is altijd dat ze in nederland wel werken....als ik dan antwoord dat er een flink verschil is tussen een kanaal van 50 meter breed of een te overbruggen afstand tussen de 300 en de 500 meter draait ie zich om en zegt ie dat ik het niet snap....en verdwijnt in zijn tent...mijn laatste woorden zijn altijd
"klasse komt altijd bovendrijven".... ooit zijn woorden geweest 8)

wel moet ik nog even toevoegen dat hij na enkele dagen 2 van zijn 4 hengels(die met de meeste aanbeten) met mijn simpele rig uitvaart misschien met een flinke deuk in zijn ego maar wel met goeie rigs...het resultaat was 8 van de 8....anders had het gemiddelde helemaal bar geweest waarschijnlijk. :roll:
verder ga ik niet zeggen dat ik gelijk had tegen hem zo zit ik niet in elkaar namenlijk

misschien dat ie het dit jaar wel gaat snappen :-?
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

10-05-2008 13:12

uuuh hoe plaats ik ook alweer foto's?
vr gr peter
Nick Flip

10-05-2008 13:48

http://www.imageshack.us/

Upload je foto en kies de juiste link,

Geloof iets van forum 1 ofzo die link moet je hebben!

Mod edit: zullen we het maar op imageshack.us houden ;)
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

13-05-2008 12:10

Peter kuipers schreef:Hallo,

Na vandaag weer eens een los schieter heb ik er nu echt genoeg van. Ik vis met een combirig snakebite waarvan het laatste 3 centimeter voor de haak is gestript de haak is een korda wide gape maatje 6 met een stukje shrinktube =laat dit gewoon weg,gewoon de haak met de knotless knoop aanknopen en de vis zal steeds goed vast zitten,ik gebruik dezelfde haak maar dan zonder weerhaak of met de kleine weerhaak en heb nooit losschieters.gebogen naar de haak punt en de lengte van de hair is ongeveer 1 centimeter naar de haak bocht totale lengte van de rig is 10 centimetermijn onderlijnen zijn ongeveer 20 cm nu heb ik dit jaar op deze rig 2 vissen gevangen en dus 1 los schieter maar de rig pakt geen genoeg vlees hij prikt een randje vlees (bij beide vissen die ik wel heb geland) maar gaat niet de lip in. Vandaag dus ook krijg een run pak de hengel vast heb even contact en weg is de vis. Wat doe ik hier verkeerd? lengte onderlijn? lengte hair? De haak? (geen vertrouwen meer in de widegapes) het onderlijn matriaal? Ik heb het idee dat vissen het gewoon vol vertrouwen naar binnen zuigen en dus gewoon grof aan het azen zijn dressuur bestaat niet op dit water dus er word vol overgave geaast. nu heb ik de lengte van de rig al verlengt maar dit bied ook geen verandering. ik kom er zelf niet meer uit.

Vr gr peter


Vr gr peter
Plaats reactie