RIG TUBE


Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

16-03-2008 16:54

Hoi,

Ik had een vraag,

De Tube achter de onderlijn hoelang laten jullie die meestal welke kleur gebruik je het meest en hoe dik bijv. 0.75
En natuurlijk in combinatie met welke rig.

Ik zelf gebruik het meestal van Korda 0.75mm in het donker bruin bij een Leadclip montage of Helicopter Rig en dan een lengte van tussen de 20 a 30 cm

Mvg. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

16-03-2008 17:14

Hoi Raymond,

De tube achter de onderlijn heeft meerdere functies, namelijk o.a een stukje camouflage waarbij (baadt het niet, schaadt het niet) ik probeer de kleur af te stemmen op hetgeen wat ik tegen kan komen op de bodem. De tube zorgt ervoor dat het laatste stuk lijn enigzins netjes op de bodem ligt. De tube beschermd de lijn tegen scherpe objecten onder water die je tegen kan komen, zo gebruik ik soms een tube van 2 meter. De tube beschermd de vis ook doordat de lijn niet meer onder de schubben kan komen.
Dat laatste is het belangrijkste, omdat het welzijn van de vis voor alles gaat. Hierbij is het dus belangrijk om geen stukje tube van 20 a 30cm te nemen, maar minimaal 70cm. De dikte van 0,75 is meer dan genoeg om er fatsoenlijk een nylon lijn doorheen te krijgen.

Gr, Sander
'instinct'
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

16-03-2008 17:26

Sander van Schelven schreef:Hoi Raymond,

De tube achter de onderlijn heeft meerdere functies, namelijk o.a een stukje camouflage waarbij (baadt het niet, schaadt het niet) ik probeer de kleur af te stemmen op hetgeen wat ik tegen kan komen op de bodem. De tube zorgt ervoor dat het laatste stuk lijn enigzins netjes op de bodem ligt. De tube beschermd de lijn tegen scherpe objecten onder water die je tegen kan komen, zo gebruik ik soms een tube van 2 meter. De tube beschermd de vis ook doordat de lijn niet meer onder de schubben kan komen.
Dat laatste is het belangrijkste, omdat het welzijn van de vis voor alles gaat. Hierbij is het dus belangrijk om geen stukje tube van 20 a 30cm te nemen, maar minimaal 70cm. De dikte van 0,75 is meer dan genoeg om er fatsoenlijk een nylon lijn doorheen te krijgen.

Gr, Sander


Minimaal 70cm lang :o :o Ik heb het persoonlijk nog nooit gezien aan de waterkant en er zelf ook nooit zo overgedacht.Maar je theorie zit zeker wat in wat de veiligheid van de vis betreft. Ik vond 30cm voor me zelf al storend om te zien aan een rig (gevoelsmatig dan). Zijn er meer mensen hierzo die Dat doen???
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Nick Flip

16-03-2008 17:30

Komt omdat mensen tube verkeert gebruiken.
En vooral aleen om het niet in de war te gooien.
Terwel de belangrijkste reden van tube de veiligheid voor de vis is.

Nick
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

16-03-2008 17:35

Jah ik heb het zelf nooit zo gezien :oops: :oops:. Maar ik kon er met de zoek functie nog weinig over vinden. Dus misschien is dit Topic toch niet zo zinloos als ik dacht. Ben toch benieuwd wie er allemaal op reageert. Die het ook niet zo zag.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2008 19:23

nick gebruik je dan ook tube als je gaat korst of penvissen?...
De belangrijkste reden is om je rig niet in de war te gooien. Als camoflage redelijk kansloos in vergelijking met een goede fluorcarbonlijn
Nick Flip

16-03-2008 19:39

Dus jij vindt het in de war gooien erger dan een vis die beschadigt is door jou montage zonder tube?
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

16-03-2008 20:39

Ja daar zat ik dus ook aan te denken. Met het drijvendvissen lijkt het me niet echt logische om met een Tube te vissen want dan zal je lijn waarschijnlijk zinken. En penvissen ook niet echt lijkt mij.???
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

16-03-2008 20:40

mag iedereen wel stoppen met pennen denk ik :roll:
ik geloof niet dat je met 30/100 nylon de schubben van een vis af rost.
maarja dat wordt een ander verhaal als je vist met dunne diameters gevlochten lijn.
ik weet ook niet hoe hoog jullie karpers daar zijn? 70 cm?
ik doe er meestal tussen de 35 en 45 cm aan en dan een tube sinker erboven voor het afzinken.
en ik denk ook niet dat tube voor de camouflage is het valt juist alleen maar meer op.
zal wel......!
Nick Flip

17-03-2008 17:47

idd eigenlijk is die tube helemaal niet zo'n goed camouflage :roll:
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

17-03-2008 18:54

Nick Flip schreef:idd eigenlijk is die tube helemaal niet zo'n goed camouflage :roll:


camouflage camouflage...

Onderwater is 90% van de wateren een grote groentesoep!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

17-03-2008 20:43

ik doe meestal 2 keer de lengte van je onderlijn tegen het in de war gooien.

mvg Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

17-03-2008 23:29

ik gebruik meestal toch wel een meter aan tube ter protectie van de vis die op dat moment aan de lijn zit, zoals je de meeste wel weten kan er wel een karper van een bepaalde lengte uitkomen. Mocht de vis een bepaalde richting kiezen en loopt de lijn dan langs zijn rug en schubben dan is de kans er tenminste niet bij dat hij er 1 mist als hij in het net zit of een gescheurde vin bv. dit vis ik dan inline in combinatie met korda hooklinks om te kunnen switchen van onderlijn indien nodig. En tubing dient wel degelijk ter comouflage maar het is maar net hoe jij het toepast op jou water.

Mitchel

edit: ik had niet alle posts gezien, maar mijn post is een beetje dubbelop zie ik :D
"khad nou toch wel een run verwacht"
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

18-03-2008 13:24

zal ik eens tegen schenen schoppen :)

Heb zelden zoveel onzin in 1 topic gezien.

90 % van alle wateren groenten soep. Niet bij mij in de buurt. Heb je overigens wel enig idee hoe ver zon licht doordringt in Nederlandse wateren?

Tube ter bescherming van de vis? Ik heb met 10-12/00 lijnen giebels gevangen, ik kan me niet herrinerendat er 1 giebel met een schub minder terug het water is in gegaan. Ik kan me trouwens geen enkele andere visserij bedenken waar tube gebruikt wordt bij het vissen (maar dit laatste heb ik niet zelf bedacht ;-) )

Tube werkt als camouflage? Heb je verschillende kleuren weleens tegen de bodem aan gehouden waarop je vist? Ik ben nog geen tube tegen gekomen die echt weg valt tegen de bodem. Een watervaste marker kan het geheel wat meer verbloemen maar nog niet echt je van het....

Ik denk dat de "echte" benaming van de tube de enige juiste is.

Groetjes Rene
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

18-03-2008 14:08

Precies, Anti tangle tube.... voorkomt het tanglen :D 8)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

18-03-2008 21:24

Ik gebruik helemaal geen tube.
De enige reden die ik kan bedenken om het te gebruiken zou zijn om de boel niet in de war te gooien.
Om het te gebruiken ter bescherming van de vis mmhh....daar geloof ik niet in.

mvg Evert
Gebruikersavatar
maarten tunk
Berichten: 35
Lid geworden op: 09-12-2006 12:02
Locatie: Volendam

18-03-2008 22:16

het is beter om te verkomen dan genezen. waarom zou je het risico nemen? je kan zelf toch ook wel inzien dat een tube beter is dan je normale vislijn?
De aanhouder wint!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-03-2008 22:24

dus met pennen of korsten gebruik je ook tube?
Nick Flip

18-03-2008 22:31

Of hij bedoeld tube gebruike waarneer het handig is :wink:
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

18-03-2008 23:09

[quote="Rene Berger"]zal ik eens tegen schenen schoppen :)

Heb zelden zoveel onzin in 1 topic gezien.

90 % van alle wateren groenten soep. Niet bij mij in de buurt. Heb je overigens wel enig idee hoe ver zon licht doordringt in Nederlandse wateren?

Tube ter bescherming van de vis? Ik heb met 10-12/00 lijnen giebels gevangen, ik kan me niet herrinerendat er 1 giebel met een schub minder terug het water is in gegaan. Ik kan me trouwens geen enkele andere visserij bedenken waar tube gebruikt wordt bij het vissen (maar dit laatste heb ik niet zelf bedacht ;-) )

Tube werkt als camouflage? Heb je verschillende kleuren weleens tegen de bodem aan gehouden waarop je vist? Ik ben nog geen tube tegen gekomen die echt weg valt tegen de bodem. Een watervaste marker kan het geheel wat meer verbloemen maar nog niet echt je van het....

Ik denk dat de "echte" benaming van de tube de enige juiste is.

Groetjes Rene[/quote]

Ik ben het ZEKER niet eens dat je zegt dat het niet meehelpt voor de bescherming van de vis. In het begin viste ik altijd met een korte tube en dan merkte ik dan er soms een schubje weg was vlakbij de staart(vers). Sinds ik een lange tube gebruikt zie ik dit echter nooit meer.. duss :roll:
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
K. van den Herik

19-03-2008 08:28

vroeger het tube nog ouwerwets anti tangle tube... Om te werpen. Werpen? Ja je weet wel :lol:

Rene,

Toch zijn spiegels ietewat gevoeliger voor verlies schubben door een hoofdlijn dan giebeltjes en zelfs schubs. Met 60/100e valt het zat mee.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-03-2008 09:17

Ja tegenwoordig hebben we een boot he.... hoeven we helemaal niet meer te werpen.

Voor wat betreft de spiegels, ben ik ook nog niet helemaal overtuigd? Nylon is, zeker nat, enorm glad. Ik heb een hele lange tijd gedacht dat tube inderdaad helpt voor bescherming maar ik zie niet in waarom mijn 35-37/00 hoofdlijn wel schubben mee zou pakken. Dunne gevlochten lijnen is misschien een ander verhaal.

een voordeel van het niet gebruiken van tube is dat je bij een lijn breuk nog sneller je inline lood kwijt bent naar mijn idee. En voor wat betreft het werpen. Ik kan een zacht onderlijntje zonder de tube als nog zonder knopen ingooien ;-) Zolang je maar 2 plonsen hoort dan is het oké.

gr. Rene
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-03-2008 10:10

Rene Berger schreef:Ja tegenwoordig hebben we een boot he.... hoeven we helemaal niet meer te werpen.

Voor wat betreft de spiegels, ben ik ook nog niet helemaal overtuigd? Nylon is, zeker nat, enorm glad. Ik heb een hele lange tijd gedacht dat tube inderdaad helpt voor bescherming maar ik zie niet in waarom mijn 35-37/00 hoofdlijn wel schubben mee zou pakken. Dunne gevlochten lijnen is misschien een ander verhaal.

een voordeel van het niet gebruiken van tube is dat je bij een lijn breuk nog sneller je inline lood kwijt bent naar mijn idee. En voor wat betreft het werpen. Ik kan een zacht onderlijntje zonder de tube als nog zonder knopen ingooien ;-) Zolang je maar 2 plonsen hoort dan is het oké.

gr. Rene


Op het moment vis ik toevallig inlinelood, semi-stiffonderlijntjes en met een 37/00... En zonder tube. Nooit last van een schubje dat ineens weg is.

Zeg eens Rene...

Kan jij soms in mijn kelder kijken waarmee mijn hengels opgetuigd zijn?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-03-2008 11:10

Op het moment vis ik toevallig inlinelood, semi-stiffonderlijntjes en met een 37/00... En zonder tube. Nooit last van een schubje dat ineens weg is.

Zeg eens Rene...

Kan jij soms in mijn kelder kijken waarmee mijn hengels opgetuigd zijn?


:lol: Ik had nog niet gezegd hoe ik viste ;-) Ik had alleen een idee in gebracht. Ik had bewust niets gezegd omdat ik vindt dat je pas kan oordelen nadat je het lange tijd uit-geprobeerd heb. Hoelang vis jij al met deze opstelling?

Ik denk trouwens dat er veel meer mensen zijn die zo vissen. Zeker na het uitbrengen van een bepaalde DVD deze winter ;-)

groeten Rene
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-03-2008 14:43

Rene Berger schreef:
Op het moment vis ik toevallig inlinelood, semi-stiffonderlijntjes en met een 37/00... En zonder tube. Nooit last van een schubje dat ineens weg is.

Zeg eens Rene...

Kan jij soms in mijn kelder kijken waarmee mijn hengels opgetuigd zijn?


:lol: Ik had nog niet gezegd hoe ik viste ;-) Ik had alleen een idee in gebracht. Ik had bewust niets gezegd omdat ik vindt dat je pas kan oordelen nadat je het lange tijd uit-geprobeerd heb. Hoelang vis jij al met deze opstelling?

Ik denk trouwens dat er veel meer mensen zijn die zo vissen. Zeker na het uitbrengen van een bepaalde DVD deze winter ;-)

groeten Rene


Sinds ik m'n tubethreader kwijt ben geraakt tijdens een sessie vorig jaar ben ik eigenlijk gestopt met het gebruik van anti-tengel-tjoep in 90% van de gevallen.

Niks meer waar ik mijn lijn doorheen hoef te proppen, niks meer dat ik moet camoufleren en ik hoef weer iets minder te kopen. :D
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen