RIG TUBE


Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

19-03-2008 19:29

Dus jij vindt het in de war gooien erger dan een vis die beschadigt is door jou montage zonder tube?


Als je rig in de knoop ligt haak je dus helemaal niets, wel lekker safe voor vriend karper.
Een mooie bijkomstigheid is inderdaad een stukje bescherming van de vis maar hoe zit het dan met leadcore?

even antwoord geven op de vraag:
Heb zelf ongeveer het hele korda assortiment in mijn koffer en dat past altijd maak mijn tubes ongeveer 30cm lang

Leuk dat er eindelijk weer eens een nette discussie ontstaat over een simpel stukje rubber.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-03-2008 19:34

De dikte van leadcore is genoeg om de vis niet te beschadigen, maar hoe goed we ook omgaan met een vis beschadigen kan altijd.

Beter ver komen dan genezen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

19-03-2008 19:37

De dikte van het leadcore komt moeilijk achter een schub. Een stuk leadcore zou zelf de vis moeilijk beschadigen.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-03-2008 19:39

Ja dat zei ik dus ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 19:49

Beetje met je tijd meegaan, hoor. Er zijn leadcore leaders met krimpkous. Maar dat kun zelf ook maken met goedkope krimpkous uit de electrawinkel. Dan is het nadeel dat de ruwe leadcoremantel de huid kapot schuurt ook niet meer aanwezig. Mooi spul, mits veilig gebruikt in combinatie met een loodbevestiging die het lood altijd laat vrijkomen.

Anti-tangle tube is vooral anti-tangle. Maar tube helpt ook het probleem voorkomen dat de lijn achter een schub haakt. Moet je de tube wel lang genoeg houden. Zelf vis ik niet meer zonder lange leader of tube. Voorkomt een hoop ellende die ik allang vergeten ben omdat ik dit al weer zo lang doe. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

19-03-2008 19:55

Ik had niet verwacht dat hier zoveel ophef overgemaakt zou worden. Z'n simpel slangetje over je lijn. Sommige hebben hem van 1meter!!! Pff daar heb je gedult voor nodig. Ik heb al moeite met mijn 30cm. Maargoed zo zien we maar weer ieder hier heeft zijn eigen visie over iets. De 1 zeg veiligheid voor de vis tegen het blijven haken achter de schubben terwijl een ander weer zegt dat hij zonder vist om dat de vis dan sneller het lood kwijt is bij lijnbreuk en omdat z'n tube teveel opvalt en weer een ander zegt camouflage en schuur bestendig. Kortom ik hoop dat sommige hier ook wat van leren en het misschien anders gaan zien of er over gaan denken.

Mvg. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 19:57

Gebruik 75 cm doorgaans, verder gewoon zorgen dat je lijn en tube schoon en droog zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-03-2008 20:03

Raymon, ik vind een vis belangrijker dan de tijd die ik moet besteden om me lijn door de tube te krijgen.
Liever een tube te lang dan te kort toch ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

19-03-2008 20:37

Is ook zo. Maar tijd is wel belangrijk bij deze tak van vissen. Maar de veiligheid van de vis staat voorop dat is een feit. Maar 70cm vind ik vrij lang. Je hebt de lengte van je onderlijn +/- 20cm (de mijne dan) en dan nog de 30cm tube erbij vind ik persoonlijk lang genoeg.Dan zit je al gouw aan 50cm. En de gemiddelde vissen die wij vangen hier in NL zijn niet zo hoog.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-03-2008 21:14

Kees,

Hoelang is het geleden dat jij zonder tube viste? En waarom ben jij over gestapt op tube? Ik gok vanwege de anti-tangle en niet vanwege het verliezen van de schubben... Kom ik een beetje in de richting ;-)?

Misschien kunnen we leadcore ook uit de discussie houden? Het is wat mij betreft een heel ander product met hele andere eigenschappen. Die 2 zijn voor wat mij betreft dan ook niet te vergelijken. Bovendien houdt het de discussie een beetje overzichtelijker!!

Mvgr. Rene
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-03-2008 21:40

Rene, ik denk dat je tube niet meer moet zien vanwege de anti tangle eigenschappen.
Anders was 30cm wel genoeg geweest, maar voor de veiligheid van de vis vind ik tube veel belangrijker.
Het verbergen van de langere tube kan op verschillende manieren bijvoorbeeld door 1 a 2 grams schuiflood uit te boren tot +/- de diameter van de tube zo dat die er strak overheen gaat paar druppels seconde lijm en klaar met een marker even mooie streep patroon aanbrengen en scheelt kwa zichtbaarheid.
Trouwens toen ik vroeger nog geen tube gebruikt gooide ik wel iets meer in de war maar dat het nu zo dermate af genomen is geloof ik niet.
Tegenwoordig merk ik wel wanneer iets goed ligt.
80% van de keren dat je rig op haalt en ligt in de knoop komt door witvis en of zelfs het ophalen zelf.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 21:45

Nou, pak hem beet midden jaren 80. En dat is gegroeid van net iets langer dan de onderlijn to driekwart meter. Ga die ontwikkeling niet over doen. Gecoat leadcore was overigens vanwege aantoonbare schade bij grote karpers. Maar daar wil je het niet over hebben, ondanks dat dit inmiddels de tube vervangen heeft?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-03-2008 22:25

Kees,

pff da's wel een eind zeg :) Ik neem aan dat jij van een vrijloop syteem over bent gestapt naar een vast lood systeem? Kan me voorstellen dat je tube bent gaan gebruiken vanwege de anti tangle eigenschappen en zeker niet vanwege het eventuele beschadigen van vissen.

Kenny,

Persoonlijk vindt ik tube een hele lompe aas presentatie. Zelfs met een marker gestreept of gestipt (ik heb een bruine watevaste marker, heeft wat tijd gekost maar uiteindelijk wel gevonden :) ) brengt het niet die camouflage die ik hoop te krijgen. Fluor carbon hoofdlijn dus wel, maar ja dan kan ik geen tube gebruiken (nee ook geen fluorcarbon leaders, want daar hebben we het nu niet over) Daar zit hem voor mij het probleem. Waarom zou ik een tube gebruiken die mijn aas presentatie lomp maakt. Terwijl ik nooit overtuigend gehoord of mee gemaakt heb dat een "relatief dikke nylon" hoofdlijn een vis zou kunnen beschadigen?

Kees,

Echter is jouw ervaring vele malen groter en heb jij waarschijnlijk ook veel zonder tube gevist. Is jou daarbij opgevallen dat er meer vissen beschadigt raken?

Als antwoord op je vraag en dat is dan het laatste wat ik erover wil zeggen...

Ik ben van mening dat een goede tube zo zacht is dat het de vorm van je hoofdlijn aanneemt. Lood heeft als nare eigenschap dat het zijn eigen vorm heeft en aan neemt en dus nooit mooi met de bodem mee kan lopen. Heeft leadcore, tube vervangen? Als dat zo zou zijn zou ik dat een slechte zaak vinden.

groetjes Rene
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 22:44

:D Ik denk dat het een kleine 10 jaar later was. Nee, dat was voor anti-tangle. Een schubje meer of minder. Pfff.

Voor een standaard montage zou ik tube adviseren. Maar ik zie veel gebruik van leadcore. Zelf gebruik ik het ook, dus wie ben ik? Als je het gebruikt, neem dan tenminste een gecoate leader met een veilige montage.

Eigenlijk had je in die tijd nog wel mogelijkheden om te experimenteren. Nu bega je al snel een doodzonde. Van mij mag je wel proberen, maar let altijd op de veiligheid van de karper. Inspecteer de karper, kijk de bek na en vraag je af wat er gebeurt bij lijnbreuk en hoe je dat voorkomen kunt en hoe je de lijnbreuk voorkomen kunt. Maar, al doende leer je.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

20-03-2008 07:45

Zoalng iets geen nadeel heeft maar wel een mogelijk voordeel voor een vis, waarom niet Rene?

2 dingen:

er moet minimaal een meter lijn op de bodem liggen, liefst zo natuurlijk mogelijk zeg maar

de vis moet zo min mogelijk schade ondervinden

Kleur? Sinds die fluo franse nylon, die gele, kijk ik niet zo krap hoor.

Beschadiging is niet alleen bij schubben, vergeet de vinnen niet, zeker de rugvin kan een killer zijn voor je lijn en je lijn voor de vin.

Dat is duidelijk beter met. Ken je die rare tikken net of de lijn ergens achterzit en losschiet?

Mooiste is trouwens, dat de goedkoopste tube meuk wel zinkt

MVG

klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-03-2008 09:13

Daar zeg je wel wat belangrijks, zolang iets geen nadeel heeft. Vind jij dat tube geen nadelen heeft?

Wat bedoel je met die gele lijn? Ik ken het niet?

De veiligheid van de vis voorop. Tot nu toe heb ik met deze montage 1 spiegel gevangen en een aantal schubs.(geen verwondingen gelukkig maar ook niet die aantallen dat ik kan oordelen) Het meest opvallende van de montage is denk wel dat ik weer wat meer bijvangsten heb. En ving ik ook een karper van krap 6 pond. Het gebeurd mij niet zo vaak (lees rustig 1 keer eerder) dat ik zulke kleine vis vang. (nee ik vang niet alleen maar grote vissen :-) )

Maar goed, het laaste wat ik wil is als een eigenwijs persoon overkomen. Ik neem zo van jullie aan dat tube zorgt voor een betere bescherming van de vissen.

Mvgr. Rene
K. van den Herik

20-03-2008 10:26

Ren♪é,

Ik had een tube met een heel hoog sg., die zonk op zeker. Het spul van korda staat vaak recht overeind, da's een nadeel.

Momenteel komen er steeds andere alternatieven zoals leaders en gecoate leadcores.

De vis zal misschien niet beschadigen, mijn lijn door de visstralen wel.

MVG

Klaas
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

20-03-2008 18:08

ik gebruik de tungsten tube van fox en doe er dan een stuk van ong 50 cm aan en 2 stukken van 25 cm

deze tube is goed zwaar en als je ingooit schuiven de losse stukken omhoog over je lijn waardoor een soms wel de eerste 3 a 4 meter van je lijn tegen de bodem aan word gedrukt

vis je dan ook nog met een slappen lijn dan ligt je eerste 3 a 4 meter plat op de bodem waardoor de karpers die om je voerstek zwemmen geen hinder hebben van je lijn en hopelijk minder argwaan hebben bij het eten

(t is wel ff wennen met ingooien omdat als de tube door de ogen van je hengel zit het ingooien niet echt bevordert en je dus een stuk van dik een meter onder je top heb hangen bij het ingooien)

groeten tom
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

20-03-2008 19:37

even iets anders. wordt er door sommige mensen wel eens leadcore icm tube gebruikt?? ik kwam op dit idee nadat ik afgelopen jaar veel met leadcore vistte en daarvoor met tube. maar nu wilde ik dit combineren dus tube op de leadcore. Ik denk dat icm een fatsoenlijke safety clip systeem of het safety sleeve systeem van fox het ook nog veilig is. wat is jullie gedachte hierover??

ik mag trouwens ook graag wat langere tube gebruiken met verzwaring omdat dit naar mijn idee beter is te camoufleren dan leadcore of een gewone hoofdlijn.

1. De tube is makkelijker bij te kleuren dan de leadcore of lijn
2. De tube is dikker dus lijkt meer op een takje oid
3. De meeste tube die ik heb glimt niet terwijl een nylon lijn dit wel doet.
4. op leadcore kunnen zich luchtbelletjes vormen door het ruwe oppervlak waardoor die weer meer zichtbaar is, hoe goed je hem ook bijkleurt. Dit kan zal weer niet met tube gebeuren omdat dit hiervoor te glad is dus de kleur waarmee je ingooit is ook daadwerkelijk jou kleur.
bb mix anders nix
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

20-03-2008 23:24

ach ja, het welzijn van de vis...alweer.
Tube teggen schubverlies, onthaakmat, verzin het maar.

Ik jas voorlopig wel gewoon een stuk ijzer door zo'n beest z'n bek.

ergens klopt hiet iets niet.....


(en voordat er weer iemand gek wordt: ik gebruik die mat heis wel, ik vis niet met dreggen en met loodvissen gebruik ik meestal een anti tangle tube. Anderzijds, met pennen of korsten schraap ik graag wat schubjes)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

21-03-2008 14:08

tom valentijn schreef:ik gebruik de tungsten tube van fox en doe er dan een stuk van ong 50 cm aan en 2 stukken van 25 cm

deze tube is goed zwaar en als je ingooit schuiven de losse stukken omhoog over je lijn waardoor een soms wel de eerste 3 a 4 meter van je lijn tegen de bodem aan word gedrukt

vis je dan ook nog met een slappen lijn dan ligt je eerste 3 a 4 meter plat op de bodem waardoor de karpers die om je voerstek zwemmen geen hinder hebben van je lijn en hopelijk minder argwaan hebben bij het eten

(t is wel ff wennen met ingooien omdat als de tube door de ogen van je hengel zit het ingooien niet echt bevordert en je dus een stuk van dik een meter onder je top heb hangen bij het ingooien)

groeten tom


Hoi Tom,

Kan je eens een foto plaatsen. Mijn 1e reactie is " Dat kan met een slider toch ook, maar dan heb je niet het probleem met ingooien" Misschien mis ik iets.

hoor het wel.

gr. Rene
peter andrae

21-03-2008 14:12

Er is leadcore te koop met een kunststof buitenmantel en anders wat Kees al aangaf krimpkous dat haal je dan bij de electronicawinkel schuif je erover heen en dan verwarmen klaar ben je.

Heb met gecoate leadcore gevist vond het 3x niks vooral omdat het stug word van de coating en niet mooi vlak gaat liggen.

Het probleem met leadcore is dat het ruw is dus het gaat bij het drillen schuren,vis je met tube dan kan het handig zijn om er op 2 a 3 punten wat putty op te doen zodat hij tegen de bodem blijft liggen,hetzelfde geld eigenlijk ook voor onderlijnen.

Zonder kan ook of doe je met penvissen en korsten ook tube op je lijn,dacht het toch niet en anders zou ik zeggen succes met je visserij en vangsten.

Heb met leadcore gevist en met tube toen ik begon met karperviseen zonder beide en verdomd het ging altijd goed de vissen miste nooit een schub.

:o dat was dan wel weer een voordeel van de aardappel je gooide nooit in de war.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-03-2008 14:42

Afbeelding

Zo verberg je de tube het beste liever gebruik ik toch leadcore ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

21-03-2008 15:32

Kenny,

Is de kleur zwart? :o

Peter,

Begrijp ik het goed dat jij ook zonder tube of leadcore vist?

gr. Rene
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-03-2008 15:45

Ja en nee ;)

Is groene tube en clips van korda met een stift (marker) zwarte accenten aangebracht.

Is voor donker water bedoelt.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!