Hoe zwaar moet je lood nu zijn.


Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-05-2008 20:29

Ik viste vroeger, dan spreek ik meer dan 10 jaar terug met 50 tot 80 gram lood.
Toen ik dan op kanalen begon en met vast lood systeem begon te vissen nam ik al vlug minstens 100 gr.

Heb lang nog met 90 gr gevist omdat ik ver moest doormeppen nu ik al geruime tijd een tele heb vis ik alleen nog maar minstens 130 gr en in de meeste gevallen 150 gr en meer.

Ervaring is bij mij dat hoe zwaarder lood hoe minder lossers ik kreeg !
Natuurlijk gaat dit niet op bij plassen waar de karpers heel malse bekken hebben !!!!

Dan gebruik ik dik dradige haken en toch nog 100 gr lood.

Ik lees hier over 35 gr, waarom vissen jullie dan geen los lood systemen ?

Met 35 gr en werpen geraak je niet echt ver natuurlijk.

Ik heb helemaal andere praktijk ervaringen dan de meeste hier beweren.
Als ik vroeger met 80 a 90 gr op 1 seizoen 6 lossers had (en echt niet meer) heb ik nu met 150 gr 1 a 2 lossers per seizoen => echt waar zonder dikke nek te krijgen lossers heb ik zelden.
Heb een tijd gehad dat ik ineens 4 lossers na mekaar had met 90 gr lood en dat was gewoon te wijten aan verkeerde haak keuze !
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2008 22:14

Los lood is waarschijnlijk schuivend? Als je werkelijk schuivend wilt, moet je juist zwaarder lood kiezen. Met andere woorden, als er niet loodrecht op het lood aan de lijn wordt getrokken heeft de hoek die de lijn maakt teveel weerstand op de wartel van het lood. Je lichte loodje schuift dus mee. Dan kun je dit net zo goed niet schuivend vissen.

Wat bedoel je met lossers? Ik kan mij voorstellen dat de inhaking niet plaats vindt. Een losser is voor mij een gehaakte vis die van de haak afvalt bij de dril. Dit heb ik met licht lood niet zo meegemaakt. Een run is ook hangen. Kwestie van een scherpe haak, op tijd reageren en met een geschikte kracht aanslaan. Wel zie ik veel meer leven dan dat ik in een vangst weet te verzilveren. Maar ik ga ervan uit dat dit niet zichtbaar wordt met zwaar lood.

Overigens is het niet altijd licht of altijd zwaar, maar soms het één en soms het ander. Ligt ook tamelijk voor de hand dat licht lood niet ver werpt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-05-2008 22:45

Ik begrijp echt niet waarom je met een lood van bijv. 90 gram meer lossers zou krijgen dan op een lood van bijv. 130 gram.

Sterker nog, door het zwaardere lood zal de haak meer gaan wrikken en voor een losser zorgen.

Immers, de vis pakt het aas op, richt zich op en strekt de onderlijn -- de vis prikt zich aan de haak.

No way dat de haakpunt indringt tot voorbij de weerhaak, niet met 90 gram en ook niet met 130 gram.

De visser pakt zijn hengel op en zet de haak, de haak is nu ingedrongen tot voorbij de weerhaak als het goed is.

Waar gaat dat zwaardere lood nu het verschil maken? :roll:

Het spijt me maar waarschijnlijk heb je sinds je met zwaarder lood vist meer mazzel of heb je (ongemerkt) iets anders aan je rig veranderd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

06-05-2008 00:25

Eus Molewijk schreef:
Immers, de vis pakt het aas op, richt zich op en strekt de onderlijn -- de vis prikt zich aan de haak.

No way dat de haakpunt indringt tot voorbij de weerhaak, niet met 90 gram en ook niet met 130 gram.


Hier komen een paar vragen opeens op.

1 hoe zit dat met nylon + rek op 100 meter en meer kwa oppakken van de hengel en druk zetten?
2 Ik weet zeker dat door zwaarder lood de haak punt dieper door dringt, maar of het voorbij de week haak is tja volgens mij wel.

Het wrikken van zwaarder lood en onderlijnen in de bek dat is zeker waar en moet je ook echt rekening mee houden.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-05-2008 00:38

Ik denk zelf dat je met een zwaarder stuk lood zeker een haak dieper kan laten prikken. Dit heeft natuurlijk weer zijn voor- en nadelen. Zoals met een korte onderlijn en zwaar lood. Hierbij zou de haak meer gaan wrikken. Maar hoeveel?

Ik zou bijna in iedere instantie naar een zwaarder loodje neigen dan een licht loodje van 56 gram op een harde bodem. Ook al kan dit misschien weer dresuurdoorbrekend zijn.

Het blijft vissen he :wink:
~~Dreams can be true.~~
K. van den Herik

06-05-2008 07:36

men neme:

1 zij spek
10 verschillende type haken met 1 meter lijn
1 unster

Men leze de kracht af die nodig is om de gehele haak in het spek te rossen. Zeg 500 gram...

Of

1 haak lichtjes in de duim, 1 loodje van 40 gram aan 20 meter nylon, boven op de flat en dan het loodje loslaten. Bidden dat de lijn lang genoeg is?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-05-2008 08:23

We zijn het er allemaal over eens dat met een zwaarder lood de haakpunt wat dieper in zal dringen, prima.

Maar waarom zou je daardoor minder lossers krijgen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2008 08:44

Lijkt mij toch niet onbekend dat de "stretchervisser" :D wacht op een aanhoudend signaal van zijn beetmelder. Opstaat, tent openritst, al hinkend zijn schoenen aantrekkend naar de hengels struikelt, een keuze maakt tussen één van de drie hengels en dan een hengel optilt. Niet zo gek dat je dan lossers hebt met licht lood. Voor deze visserij moet je wat vroeger opstaan en op het juiste moment beheerst aanslaan.

Rek? Die wordt uitgedrukt bij maximale belasting, maar is evenredig aan de uitgeoefende kracht. Voor de geringe kracht die je kunt uitoefenen staat een kleinere rek. Bij veel lijnen neemt de rek bovendien exponentieel toe als functie van kracht. Loopt dus wel los met die rek. Al jaren trouwens. Rek werd ineens een probleem toen ze met gevlochten lijnen op de markt kwamen. Werd er niet bij verteld dat die lijnen toen drijvend waren en voor vele valse piepjes zorgden. :wink:

Als je het mij vraagt laat 35 gram lood in combinatie met de druk op doorhangend zinkend mono en de schrikreactie van de karper de haak prikken. Daarop moet je dan wel op de juiste manier reageren. De haak moet nog wel gezet worden. Bij glasvezel wel eens lastig met de haak verstopt in het aas, maar de huidige carbonhengels en de blote haak laten dat prima toe op enige afstand. Zaken als een lijnklemmetje op de blank, een wat zwaarder afgestelde slip en zo, helpen een beetje mee bij een zich goed ontwikkelende run. Maar je moet er nog wel op tijd bij zijn.

Je moet je ook afvragen of je de karper vangt ondanks of dankzij het lichte lood. Je kunt met zwaar lood wel de indruk hebben van minder lossers, maar mogelijk had je de aanbeet van deze karpers met zwaar lood niet eens waargenomen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

06-05-2008 23:16

Het minste wat je van mij kan zeggen is dat ik een stretcher visser ben, ik ben s'nachts veelal bezig met het bekijken van het water !!

Ik zeg hier gewoon wat ik nu de laatste 4 a 5 jaar ondervonden heb van de 15 jaar bijna 16 dat ik puur en allen op karper vis.

Met heel zware loden heb ik zelden missers, en missers zijn zowel aanbeten dus runs die resulteren in niets halen dan zowel een vis die eraf valt tijdens de dril.
Dat zwaar lood wrikt en meer wrikt in de bek ??? praktijk wijst anders uit.
Beschadiging van de bek, zal eens ee nfoto maken > bril nodig om te zien waar men haakje zat !!!

Ik verkoop hier geen bullshit en geloof ieders mening maar dit is mijn ervaring en ik kan alleen maar zeggen dat dit bij mij zo is !
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2008 23:22

Trek het je niet aan Danny. Ik schets alleen een stereotype om een punt duidelijk te maken. Met licht lood vissen kan juist toegepast een onderdeel zijn van een actievere vorm van karpervissen. Je hebt veel overtuiging over de juistheid van wat je beweerd. Alleen deel ik die overtuiging ook uit ervaring niet en kom dus met wat tegenargumenten. Het is niet zwart-wit en je kunt ook heel leuke dingen doen met licht lood. Varieer en doorbreek de eenzijdigheid eens.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-05-2008 23:30

Beste Danny,
Je weet alleen niet zeker hoeveel je gemist hebt zonder dat er enige indicatie heeft plaats gevonden, Kees geeft al een hint in deze richting. Voor beide zwaar/licht is iets te zeggen en is afhankelijk van het type water en diverse andere omstandigheden. Inspelen op..... noemen ze dit geloof ik :P

Daar mijn visserij zich hoofdzakelijk afspeelt in korte dagsessies (vroeg opstaan :wink: ) en ik graag licht vis heb ik de keuze gemaakt om lichter lood te vissen. Ook mijn hangers (solar) zijn bijna gewichtloos, alleen de body dus. Slip potdicht daar ik vlak voor obstakels vis, soms op water met een diepte van ca 70cm tot 1 meter. Zwaar lood zal hier een averechts effect geven, het bonken van lood op de grond en de hierbij behorende frictie is onvermijdelijk en resulteert in lossers. Lossers in de vorm zoals jij aangeeft heb ik amper tot niet. Ik pas mij graag aan aan mijn vorm van vissen en bepaal dus afhankelijk ban het voorbeeld hierboven mijn loodgewicht, dit kan dus rustig varieren van 40 to 250 gram.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

07-05-2008 19:54

voila, hier wou ik naartoe :wink: ik trek het me zeker niet aan ik leer bij hoor !
Ik pin me zeker niet vast op alleen zwaar lood, ik wou dit al zeggen maar wou verdere reacties zien en wat anderen dachten maar ik denk ook dat het vooral met type water en vissen + omstandigheden te maken heeft hoe je het allemaal best doet.

Hoeveel je er mist met zwaar lood zonder dat je het weet dat kan je net zo goed bij lichter lood ook zeggen !
Combinatie van de juiste rig met heel zwaar lood maakt dat de meeste vissen zich netjes haken.
wie heeft het nog nooit voorgehad ook met licht lood dat de vis (op kanaal) voor uw voeten ligt na een paar bliepjes als je aan de overkant viste => zelfs met licht lood ga je daarom geen run of betere indicatie krijgen dit heb ik zelf ook al ondervonden.
Met dat zwaar lood is het dan zo in combinatie met de juiste rig dat de vis hangt en ook de haak niet meer kwij kan spelen.

In de juiste omstandigheden en bij de bepaalde aas manieren zal licht lood zeker beter zijn, daar ben ik ook wel van overtuigd.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik momenteel nog zelden onder de 130 gr gebruik !
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-05-2008 20:17

Danny,

Ik denk dat de beste tip luidt: zo zwaar als nodig.

Ik weet dat dat behoorlijk rekbaar is en zeker per persoon verschillend maar ik denk dat men over het algemeen vrij snel naar (te) zwaar lood grijpt.

Zaken die hierin voor mij een rol spelen zijn: hardheid van de bekken, afstand waarop gevist wordt, maat van de haak, stroming, bodemgesteldheid en evt. de aanwezigheid van vissen die ik af zou kunnen schrikken door een zwaar stuk lood naast hun kop het water in te plempen.

Wat Kees bedoeld is dat een licht loodje bij een opname eerder in beweging komt dan een zware dus eerder iets van een registratie laat zien, ongeacht of je deze vis nu daadwerkelijk gaat haken of niet.

Wat onderwateropnamen van diverse dvd's (Korda underwater en tot op de bodem) mij duidelijk hebben gemaakt is dat de vissen die (licht) geprikt zijn het zware lood duidelijk "tegen" je gebruiken.

Door woest met de kop te schudden lukt het ze zeer regelmatig zich van de haak te ontdoen.

Wat jij hiervan als visser ziet hangt van veel zaken af.

In bijna al mijn gevallen is 100 gram (3,5 oz) voldoende, in sommige gevallen een stuk lichter zelfs.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

07-05-2008 22:40

Eus, ik volg je in uw mening !

Bij zachte bekke waters ga ik ook weer al vlug naar 90 gr grijpen hoor laat dat duidelijk zijn.

Aangezien ik een paar jaar een tele gebruik moet ik niet meer werpen en waar ik dat nog doe is dat niet echt werpen maar onderhands een paar meter => lukt dus aardig met 150 gr.

Ik viste jaren terug gewoon met 50 gr lood !

Alles hangt van eigen ervaringen af, wou dit alleen even duidelijk maken dat zwaar ook kan.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Alexander Martens
Berichten: 113
Lid geworden op: 23-11-2006 22:27
Locatie: Utrecht

29-05-2008 23:25

Ik wil het wel eens zien ! , 130 meter uit de kan (afstanden 100 meter plus ) ,, met 35 grammetjes ,, op een talud van ,, 4 ar 6 en 6 naar 11 ,, Sloterplas ? ,, met een wierbank er voor :D goodluck ,ohja en 35 gram gaat egt wel aan de wandel in een dikke rivier ..


Groetjes
Wim de Bruyne
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-03-2008 11:46

31-05-2008 14:15

Hoi,

Ondertusen is duidelijk dat er niet 1 antwoord op deze vraag is maar meerdere afhankelijk van de situatie.

k wil aan de discussie toevoegen dat zelfs met freelinen de vis er in slaagt zich zelf te haken, vervolgens zorgt de weerstand van de runner er voor dat de haak er wel in blijft. Sterker nog ik denk dat zodra de vis door de runner (of slip) gaat het gewicht van het lood er nauwelijks meer aan toe doet daar meestal het lood nuiet zwaar genoeg is om door de slip te gaan (bij mij dan toch).
Mijn conclusie is dan dat het haakgewicht niet per definitie nodig is om te haken, dat afhankelijk van het type rig het invloed heeft op de plaats van haking geloof ik gelijk.

Overigens heb ik zelf ook de ervaring dat het aantal lossers serieus verminderd als je zwaarder lood gaat gebruiken.
Anderzijds geeft oa Piet Vogel en companen aan dat het lood door de vis gebruikt word om de haak uit te schuddan en zij gaan dan ook als ik het goed begrijp voor een schuivend en dempend systeem.

Hoewel ik het bovenstaande niet logisch kan onderbouwen is het gewoon ervaring opgedaan tijdens vissen en goed luisteren naar andere mensen.

Uiteindelijk zou ik ook vermoeden dat de rig van de forumstarter aan aanpassing toe is, dit kan een simpel loodje of nog beter tungsten zijn.

Als laatste natuurlijk de vraag waar het vermoeden vandaan komt dat de vis schrikt (tikken op de top losse piepen kolken boven het aas oid).
Het kan natuurlijk zijn dat het vermoeden onjuist is en dat de vis van de boilie zelf schrikken bv omdat ze er al meerder malen door iemand anders op gevangen zijn.

Succes
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

01-06-2008 17:20

ik denk niet dat je een bepaald gewicht moet zien als het gewicht van het lood wat gebruikt wordt voor de inhaking. Ik bedoel te zeggen dat 150 gram bij de inhaking resulteert in een groter effectief gewicht. Zet maar eens een scherpe haak op je vinger top en laat daar het lood maar eens aanhangen. Dit gaat nog wel al zul je het goed voelen. Ga daarentegen nu maar eens flink schudden en slingeren met je hand en tien tegen een dat die haak er binnen de kortste keren een flink eind in zit. Ik bedoel hiermee te zeggen dat de haak waarschijnlijk dieper kan indringen door het lood dan dat menigeen zal denken. Ik denk dat je bij een normale haakdikte en een vlijmscherpe haak de haak met 100 gram lood echt wel tot over de weerhaak kunt laten indringen tenzij je een uitermate dikke weerhaak hebt. Als je het hier niet mee eens bent moet je het bovenstaande maar eens proberen. Wie het niet aandurft zal toch wel aanvoelen dat het lood toch wel wat zwaarder is dan men werkelijk dacht.
bb mix anders nix
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

01-06-2008 17:34

En wat gaat die 150 gram doen als die op 10 cm (lengte onderlijn)van de karperbek zit en heen en weer vliegt onderwater.........................
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

01-06-2008 20:40

de haak tot aan de bocht in de onderlip trekken. Alleen als er ook nog spanning op de lijn staat en het lood gaat nogal slingeren terwijl er langdurig spanning op de haak staat zal de haak idd loswrikken maar ik had het in mijn vorige uitleg meer over de inhaking dan over het effect tijdens de dril. Volgens mij vissen we vaak zwaarder dan nodig is. Dat heb ik een beetje in mijn vorige post uit proberen te leggen.
bb mix anders nix
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

04-06-2008 18:55

tenminste dit is mijn opvatting wat denken jullie dan dat het zware lood bewerktstelligt??? ik kan me niet voorstellen dat de vis de haak er meteen uitslingert zonder te prikken.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-06-2008 21:26

Dan raad ik je aan de underwater DVD's van Korda te bekijken...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

05-06-2008 21:59

Op de tackle dvd van korda heeft ie daar ook weer een oplossing tegen bij inline lood,tegenwoordig trek ik de wartel niet vast in de loodclip,als de vis gaat schudden knalt de wartel uit de clip en heeft de vis inprincipe vrij spel kwa schudden betreft.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

06-06-2008 17:25

ja ik heb de korda dvd gezien maar ik ben van mening dat ze eigenlijk ook met te kleine haken vissen als je nagaat dat ze volgens mij met 120gram vissen en dan toch nog met een longshank haakje 10 dan kan het haakje ook nooit vlees pakken en houden terwijl er zo hard wordt geschud. Een widegape 6 of 8 zou veel langer houden mede door de lange en uiterst scherpe punt. de lange punt zal er dieper indringen en dus ook meer houvast hebben. Ik denk wel dat je dus ook je loodgewicht aan de haakmaat moet relateren doe je dit niet kun je voor veel verassingen komen te staan. geen 150gram gevlochten lijn en 250 meter wegvissen bij een maatje 10 longshank dat gaat niet goed. Zo zal ik ook never nooit een maatje 2 of 4 met 40gram vlak onder de kant vissen.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-06-2008 21:11

Ze gebruiken zeker geen 120gram,vvaak vissen ze zelfs vrij licht.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

06-06-2008 22:06

maar dan kan de haak dus ook niet echt diep indringen door het lood. En dat was ik nog vergeten te noemen de lengte van de onderlijn. Met een korte onderlijn heb je ook meer last van het slingeren van het lood dan met een onderlijn van ongeveer 30cm. dus bij veel verspelen grotere haak en langere onderlijnen?! ik zou persoonlijk voor loden van ongeveer 95 gram kiezen redelijk haken weinig verspelen. en goed op afstand te vissen.