onderlijn v loodsysteem


davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

27-02-2008 07:56

lijkt mij varen of lopen of niet? ik denk dat als je hem verkeerd werp dat de spanning eraf komt?

correct me if i wrong
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

27-02-2008 11:59

het systeem is redelijk te werpen maar je moet er geen afstanden mee gaan werpen maar tot ongeveer 30 meter lukt nog wel. Als je indraait is het systeem soms al wel afgegaan door de weerstand van de boilie aan de onderlijn. maar idd varen of uitlopen is veel beter dan weet je zeker dat alles perfect ligt maar dat doe ik sowieso al liever om knopen oid te vermijden.
bb mix anders nix
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

27-02-2008 16:23

Bert-Jan Bosman schreef:kan zijn dat ik dit ooit nog eens probeer maar zoals gezegd is dit niet mijn hoofddoel. Zijn er bij iemand nog verbeteringen die ik kan doorvoeren of op en of aanmerkingen. of zijn er misschien nog mogelijke ideeen of reacties erop ipv alleen maar dat het misschien mogelijk is om het idee te verkopen


Wat voor type haak gebruik je? Kan me voorstellen dat een klauwhaakje juist weer naar buiten draait en een rechte haak dieper zal zetten.

Zou door het opzuigen de wartel al los kunnen komen? Het systeem werkt niet, wanneer de haak niet al in het vlees zit.

Heb zelf ook weleens aan zoiets zitten denken.. maar dan niet op die manier die jij aangeeft.Probleem blijft natuurlijk het ingooien. Maar jij hebt een hele goede oplossing gevonden voor het geheel.

Nog een laatste vraag. Zie ik het goed dat de onderlijn aan het elatiek vast zit en dat het elastiek dus een deel van de hoofdlijn is?

Mvgr Rene
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

27-02-2008 17:33

nee dit staat nog die op de foto maar ik heb tussen de wartel en het loodoog een stukje onderlijn materiaal geknoopt dus is het elastiek geen onderdeel van de hoofdlijn.

Ik heb nog geen voorkeur voor de haaksoort. Ik gebruik wel liever een grotere haak omdat die iets minder snel misprikt. een grote haak op een grote bek zeg maar en dan het liefst een snelle prikker dus dat de haak snel kantelt bijv een vrij lang stuk krimpkous.

Nee het is inderdaad niet de bedoeling dat de haak al in het vlees zit. Het is de bedoeling dat als de vis het lood iets voelt (dus als de haak kantelt) het elastiek af gaat en de haak de lip in schiet.

de wartel zit nog wel zo strak dat het elastiek niet afgaat als de vis het aas opzuigt want dan zou het al afgaan als er een tikje tegen aan kwam. Dus de vis moet het lood wel echt een beetje voelen.
bb mix anders nix
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-02-2008 17:56

Bert-Jan Bosman schreef:Nee het is inderdaad niet de bedoeling dat de haak al in het vlees zit. Het is de bedoeling dat als de vis het lood iets voelt (dus als de haak kantelt) het elastiek af gaat en de haak de lip in schiet.


Hoe zie jij het voor je wanneer de vis het lood voelt maar de haak nog niet geprikt heeft? Op het moment van weerstand prikt de haak toch? Of de weerstand die nodig is om het elastiek te laten 'springen' moet kleiner zijn dan de weerstand die de haak nodig heeft om in te dringen, maar dat lijkt me praktisch onmogelijk, en dan nog, dan zou je de rig waarschijnlijk duikend moeten neerleggen en elk kwartier moeten controleren :lol:

Recoil/rekker/wonder/bungy rig gebruik je bij mijn weten trouwens niet om dit effect te krijgen, stond in het nieuwe boek van Alijn wel een soort gelijk werkende onderlijn, of in elk geval een onderlijn waarbij ongeveer hetzelfde effect als wat jij wilt bereiken de bedoeling zou moeten zijn.
8)
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

27-02-2008 21:52

De weerstand om het elastiek te laten springen is idd kleiner dan de weerstand die je krijgt als je het lood optilt, om de haak in te laten dringen. We hebben dit getest op een stuk rig foam. We konden 140 gram lood met gemak optillen terwijl de haak nog niet tot aan de weerhaak in het foam zat. toen we het foam verschoven tot het elastiek los sprong zat de haak er tot over de weerhaak in.

Het moment van prikken is juist het belangrijkste punt voor mij want als de haak lichtjes prikt zit deze er nog los genoeg in voor de vis om kwijt te raken. Bij deze weerstand zou de wartel al losgekomen zijn dus zou de haak er al tot aan de weerhaak in zitten en zou de vis de haak veel minder makkelijk kunnen lossen. het is zoals volgens mij wel gezegd van belang dat we het hier over uiterst voorzichtige en redelijk passieve vissen hebben. Hierdoor komt er ook nauwelijks weerstand op het lood. dus de vis prikt nu niet zelf meer maar laat zich prikken.
Laatst gewijzigd door Bert-Jan Bosman op 01-03-2008 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
bb mix anders nix
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

28-02-2008 07:00

Hallo Bert-Jan Bosman,misschien een rare insteek maar ik persoonlijk zou een ander lood en elastiek gebruiken,waarom?
Als lood zou ik bv een flatliner pear met schacht gebruiken,in combinatie met een triggalink(elastiek),beide toevallig van kevin nash.
De schacht beschermt het elasiek enigzins,bovendien loopt het elastiek(triggalink)door de schacht wat zeker het in de war gooien van de rig minimaliseert tov het huidige systeem.

http://img245.imageshack.us/img245/7734 ... t20tt6.jpg

http://img401.imageshack.us/img401/5994 ... inkvn5.gif

ik ben benieuwd naar je reactie :wink:
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

28-02-2008 09:02

Bert-Jan Bosman schreef:De weerstand is idd kleiner dan de weerstand om de haak in te laten dringen. We hebben dit getest op een stuk rig foam. We konden 140 gram lood met gemak optillen terwijl de haak nog niet tot aan de weerhaak in het foam zat. toen we het foam verschoven tot het elastiek los sprong zat de haak er tot over de weerhaak in.

Het moment van prikken is juist het belangrijkste punt voor mij want als de haak lichtjes prikt zit deze er nog los genoeg in voor de vis om kwijt te raken. Bij deze weerstand zou de wartel al losgekomen zijn dus zou de haak er al tot aan de weerhaak in zitten en zou de vis de haak veel minder makkelijk kunnen lossen. het is zoals volgens mij wel gezegd van belang dat we het hier over uiterst voorzichtige en redelijk passieve vissen hebben. Hierdoor komt er ook nauwelijks weerstand op het lood. dus de vis prikt nu niet zelf meer maar laat zich prikken.


Hoi Bert-Jan,

Ik zou juist voor een kleinere haak gaan omdat deze sneller meer vlees pakt. Ik bedoel bijv mt 8 c-810 ashima of de mt 8 superhook van G-carp. In ieder geval een rechte punt, anders een long shank mits het draad maar dun is. Ik denk dat de kracht van jou systeem hem zit in het zetten van de haak door het elastiek. Dat doe je volgens mij teniet door een grote haak te gaan gebruiken die dikker van steel is en moeilijker indringt in de bek. Bovendien is er nog wel een adder onder het gras als het gaat om de veiligheid van de vis. Wanneer de haak bij de 1eprik niet diep genoeg zit zou het elastiek er juist voor kunnen zorgen dat de haak uit de bek getrokken wordt met wellicht een snee achterlatend in de bek. Neem aan dat dat ook niet de bedoeling is toch?

gr. Rene
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

28-02-2008 12:18

nee ik ben het er niet mee eens dat een kleine haak in dit geval beter werkt ik ben persoonlijk van mening dat een iets grotere haak (wel met een dunnere draad) sneller zal haken dit simpelweg omdat er minder ruimte is tov de haak als je een kleinere haak vist zal de verhouding bek v haak kleiner zijn dus ook de prikkans. het gaat erom dat de haak snel prikt niet snel erin zit dat lukt makkelijk met dit elastiek (de foamtest was met een pb longshank 6)
bb mix anders nix
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2008 12:26

grappig

Paar jaar geleden had ik al een soort gelijk systeem maar dan met een lanwerpif inline lood waar ik een klein messing staafje in had geslagen hieroverheen zat een rigring die verbonden was aan het elestiek. Als de karper het aas oppikte trok ie het ringetje los waardoor je een soort active prik kreeg ipv een passieve prik van stilliggend lood. Ik heb het zelf niet meer verder uitgewerkt om dat ik toch voor 90% op open en nagenoeg onbevist water bevis.. Het idee erachter is leuk en miss dat het op zwaar bevist water wel degelijk verschil kan uitmaken
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

28-02-2008 15:12

ik dacht eerst ook dat een langwerpig lood beter was omdat je meer lengte had om het elastiek op te spannen maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om een wat compacter en zwaarder lood te gebruiken. Bij een langwerpig lood zal namelijk bij het af schieten van het elastiek de bovenkant van het lood omhoog komen in plaats van de haak naar beneden in de bek. Dit is bij een compacter lood niet het geval. Maar in ieder geval goed om te horen dat er meerdere mensen zijn die met hetzelfde idee rondlopen. Het is idd goed omschreven een actieve prik ipv een passieve prik
bb mix anders nix
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

28-02-2008 15:17

Piet: ik ben niet van mening dat het elastiek beschermd moet worden. dit gaat namelijk ten koste van de afstand waarover het elastiek terug kan schieten. Hoe verder het elastiek terug kan schieten hoe dieper je de haak kan laten indringen. De schacht zal het terug schieten van het elastiek denk ik eerder belemmeren als bevorderen. Ook het in de knoop gooien van het systeem valt mee het is eigenlijk te vergelijken met een normaal inline systeem. dit komt volgens mij ook vooral door de kleine onderlijn. Ik prefereer ook elastiek boven triggalink. Ik geloof namelijk niet dat er iets is wat meer rekt als de triggalink. voordeel van triggalink zal wel zijn dat je niet nog een extra stukje draad tussen de top en wartel hoeft te knopen omdat het elastiek van zichzelf te slap is om op te drillen dit is bij triggalink niet het geval.
bb mix anders nix
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2008 17:10

Bert-Jan Bosman schreef:nee ik ben het er niet mee eens dat een kleine haak in dit geval beter werkt ik ben persoonlijk van mening dat een iets grotere haak (wel met een dunnere draad) sneller zal haken dit simpelweg omdat er minder ruimte is tov de haak als je een kleinere haak vist zal de verhouding bek v haak kleiner zijn dus ook de prikkans. het gaat erom dat de haak snel prikt niet snel erin zit dat lukt makkelijk met dit elastiek (de foamtest was met een pb longshank 6)



Bert een kleine haal pakt echt wel snel genoeg vlees. Ga je een grote haak gebruiken maar dan met dun draad dan krijg je sneller uitbuigers omdat een grote haak minder snel vol zit... In dit geval zou ik een korda wide gap mt 8 kiezen in ieder geval een met teflon coating. Of..proline heeft nu haakje met 3 micro weerhaken op de punt slijp er 2 af en laat die het dichts bij de punt zit zitten

mvg martijn
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

28-02-2008 17:41

Bert-Jan,bedankt voor je reactie.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

28-02-2008 18:23

dus jij gebruikt tegen obstakels kleinere haken als in open water?? een klein haakje zit misschien sneller vol maar met minder vlees als een grotere haak. Een grotere haak heeft meer ruimte om vlees te pakken. als een kleine haak vlees pakt is het vol = vol. dat is niet zo gauw bij een wat grotere haak. en het gaat ook niet zo zeer om snel prikken maar wel om de grootste prikkans. maak om dit te testen maar eens 2 onderlijnen 1 met PB longshank 4 en een met PB longshank 8. Ik heb met beide haken gevist en ik vis persoonlijk liever met de mt 4 dit simpelweg omdat deze beter haakt en sneller prikt. Dit komt natuurlijk ook omdat je (niet in verhouding maar in echte millimeters) meer ruimte hebt tussen haakpunt en oog. Dus als het oog over de rand van de lip valt kantelt de haak. Dus dan is de punt nog verder achter in de bek. Dus zal de haak iets meer houvast kunnen krijgen omdat de haak meer vlees heeft om in te dringen. Al is de haak minder snel gevuld, er wordt volgens mij in de bek wel meer vlees benut om de kracht van de dril over te verdelen dus zou je als logisch gevolg kunnen krijgen dat de haak mindersnel uitscheurt.
bb mix anders nix
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2008 19:41

Bert

Ik vis inderdaad niet vaak groter dan mt6, als je mijn post leest kan je zien dat ik mijn bedenkingen heb bij een grote haak die tevens dun van draad is! Dat is de hak die je wil gebruiken, hoe groter de haak hoe dikker het draad moet zijn om het geheel weer in verhouding te krijgen
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

28-02-2008 19:48

groot dun en sterk dus daarom noem ik ook de korda longshank x waar ik uiterst goede ervaringen mee heb deze is dun sterk en goed qua haakvermogen
bb mix anders nix
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

28-02-2008 21:44

De haak die ik wil gebruiken is dus inderdaad iets groter dan normaal dit wil echter niet zeggen dat ik dan meteen echt groot vis ik wil deze rig testen op mt 6 omdat ik daar het beste gevoel bij heb. omdat dit volgens mij de beste kans heeft om snel grip in de bek te krijgen en toch dun van draad om diep in te dringen maar niet te dun om toch kracht te kunnen zetten (hiervoor kies ik dus ook weer een net iets grotere haak om genoemde redenen betere krachtsverdeling over het "gebruikte" vlees). Dit wil niet zeggen dat als ik er niet tevreden over ben dat ik niet kleiner ga. Ik gebruik dit denk ik als eerste uitgangspunt. Te weten 50cm tube, het systeem, een kort combi onderlijntje (green hornet) van ongeveer 7cm, een korda longshank x mt 6, een stukje krimpkous van ongeveer 1,5cm die niet ingebogen is maar gewoon vanaf het haakoog verlengen. (voor nog sneller draaien), en een hair van 3cm voor een 20mm boilie (of een 2cm hair voor een 15mm boilie wel met dezelfde haak). En dan maar weer testen
bb mix anders nix
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

01-03-2008 10:21

Op deze manier wil ik een onderlijn waarbij het uiterste haakpuntje bij de kleinste oneffenheid grip krijgt in de bek als nu de vis nu verder beweegt zal hij de wartel uit het lood trekken terwijl alleen het puntje er nog maar in het vlees zit. Nu zal dus het elastiek voor verder (tot over de uiterst kleine weerhaak) indringen van de haak. Nu zit de haak tot over de weerhaak in het vlees en zal de vis de haak veel moeilijker kwijt kunnen raken als met een normale run waar hij alleen heeft kunnen indringen onder weerstand van alleen het lood.
bb mix anders nix
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-03-2008 12:03

Bert-Jan Bosman schreef:groot dun en sterk dus daarom noem ik ook de korda longshank x waar ik uiterst goede ervaringen mee heb deze is dun sterk en goed qua haakvermogen


Hoi Bert,

De longshank X is ten opzichte van de korda longshank dikker van draad. Deze is alles behalve dun te noemen. Weet je overigens wel zeker dat je open staat voor andere ideeen? Het kan namelijk ok heel goed zijn dat je misschien meer heb aan oplossingen als je je eigen idee getest heb en wat ondervonden heb wat niet zo goed werkt?

Voor wat mij betreft maak je mijn inziens 2 denk fouten

1- een groter en automatisch dikkere haak vuilt minder dan een dunnere kleinere haak.

2- Ik verwacht dat het lood niet zorgt voor een inhaking voorbij de weerhaak.

Doe er mee wat je goed dunkt. Ik blijf het e.e.a wel volgen. Wil je wel vragen te denken aan de veiligheid van de vis en proberen de beschadigingen tot een minimum te beperken.

gr. Rene
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

03-03-2008 16:13

aan de veiligheid denk ik eigenlijk meteen ik had eerst een systeem bedacht waarbij de onderlijn direct aan de leader zat maar daar ben ik nu toch maar vanaf gestapt omdat daar meerdere nadelen aan zaten nu heeft de vis bij lijnbreuk alleen de onderlijn nog maar in de bek.

Ik denk dat ik inderdaad wel een fout heb gemaakt want de onderlijn heeft toch niet zoveel effect op het inhaken de haak inderdaad des te meer. het puntje van de haak heeft al gehaakt als het elastiek losschiet want anders kun je die benodigde weerstand nooit opbouwen. dus moet het toch alleen een dunne haak zijn rest van de onderlijn kun je zelf kiezen.

2- Ik verwacht dat het lood niet zorgt voor een inhaking voorbij de weerhaak.

waarop basseer je dat want ik neem aan dat je het systeem nog niet zelf hebt gemaakt.

Ik kies bewust voor de longshank x. Dit omdat ik meestal in wat meer obstakelrijk water vis, dus vandaar. Ik ben mij er zeer zeker van bewust dat deze haak niet de dunste is maar wel een steviger als de gewone longshank. (veiligheid weet je nog???)

ik sta zeer zeker open voor verbeteringen en suggesties maar ik probeer hier wel duidelijk te maken dat het systeem zoals het nu is mij redelijk lijkt. Het kan zijn dat ik bij het systeem zelf wat over het hoofd zie en daarom vraag ik suggesties. maar ik denk niet dat de onderlijn er verder nog wat mee te maken heeft alleen het systeem op zich.

Ik zit momenteel nog wel met een probleem. Omdat we zelf een gat in het lood boren zit er geen insert meer in. Hierdoor zal het lood sneller slijten op de plaats waar de wartel valt. Dit is eerst nog geen probleem maar de afstelling van het elastiek wordt wel steeds minder secuur. Dus eigenlijk vraag ik hier een oplossing voor het onnauwkeurige afstellen. Het afstellen is nog geen kwestie van de wartel er ff gauw induwen en dat willen we eigenlijk wel.
bb mix anders nix
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

03-03-2008 21:16

Ik denk dat ik momenteel een oplossing hiervoor het gevonden. Het was een soort holle schroef met schroefdraad aan de binnenkant en glad aan de buitenkant. Daar heb ik de binnenkant uitgeboord. Die is nu ook glad en de wartel van het systeem past er nu perfect in en het lood heeft er niets meer van te lijden. Het is nu alleen nog de kunst dit busje op de perfecte diepte er in het lood te krijgen. Het lijkt allemaal steeds dichter bij de "perfectie" te komen.
bb mix anders nix
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-03-2008 09:39

Paar vraagjes;

Het lood op de foto is een wartellood, hoe ga je het loodsysteem vissen? Aan een clip, helikopter, inline,…?

Hoe raakt de vis het lood kwijt na een onverhoopte lijnbreuk?

Moet dat stuk elastiek een dril kunnen doorstaan m.a.w. is het een onderdeel van je onderlijn, zo ja, wil je me dan vertellen welke powergum/elastiek dat is?

Wat voor rig houdt je over als een witvis of een karper de wartel uit het lood trekt maar zich niet haakt?

Mvg. Robert 8)
8)
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

04-03-2008 13:23

het lood op de foto is inderdaad een aangepast wartellood. Ik heb hier de wartel afgeknipt en er een tailrubber overheen geplaatst. Aan het beugeltje komt de leader/ leadcore/ hoofdlijn. Het elastiek komt met een lusje over het beugeltje heen en langs het elastiek komt een stuk gevlochten lijn om de vis op te drillen. Dus het elastiek is eigenlijk geen onderdeel van de onderlijn want de kracht komt niet op het elastiek te staan.

Als de lijn breekt zal het elastiek met het lusje van het lood en de leadcore schuiven en heeft de vis alleen nog de onderlijn en het stukje elastiek bij zich. Dus het is een uiterst veilig systeem.

als het elastiek afgaat door witvis of je haakt een vis niet houd je gewoon een onderlijn over die aan de top van het lood zit. Daarom ben ik in combinatie met dit systeem niet echt voor soepele onderlijnen omdat dit weer voor meer knopen kan zorgen maar ik ben van mening dat je de vis dan nog zeker kan vangen alleen dan werkt het meer als een wonderlijn.

ik hoop dat je hier genoeg aan hebt maar voor vragen of iets dergelijks kun je hier altijd weer terecht

groeten Bert-Jan
bb mix anders nix
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

04-03-2008 17:00

vind et ook een beetje een puzzeltje?
kun je ook nog is een foto maken met onderlijn en hofdlijn er aan vast geknoopt dan wordt het voor mij in ieder geval een stuk duidelijker en kan ik er ook een mening over kwijt :wink:
groete
zal wel......!