vraagje over een rig voor mais


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

11-02-2008 18:16

Hoi allemaal, ik wil hier in het water eens wat anders proberen als brood. Boilies kan ik niet doen omdat ik geen zin heb om die te importeren of zelf te maken. Ik zat aan mais te denken, ik heb vandaag wat geprobeerd met mais op de hair. Nu ben ik een complete beginner en vis ik op een andersoort vis als karper (soort meerval). Ik had vandaag wel een zeer spectucalaire aanbeed op de mais helaas brak mijn lijn. Voor de rest was de ervaring dat elke keer mijn mais weg was. Het bleef veel beter met brood gaan maar ik geef niet makkelijk op, ik heb dus een paar vragen.

- Qua lengte van de hair waar moet ik aan denken ?
- Hoeveel afstand tot de haakbocht moet ik houden ? Ik las op het board 1cm klopt dat ?
- Met krimpkous laat je de hair toch goed langs de haak lopen ?
- Is hier een alternatief krimpkous wordt hier niet verkocht.
- Voor de shocker rig (zoals uitgelegd in de sticky hier) hoeveel gram lood is daarvoor nodig ?


Het zou overigens nog mooier zijn als het mais wat groter was als alleen een kort sliertje. De vissen hier hebben nogal een grote mond in verhouding tot karper. Heeft iemand daar enig idee over ?
Het geheel moet allemaal niet te complex zijn en ik moet niet teveel verschillende materialen hebben. Hier is het assortiment veel kleiner en specifieke karper spullen hebben ze niet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

11-02-2008 18:39

Hoi Rob,

Wat betreft de afstand tussen de haakbocht en de mais kan je die hetzelfde houden als bij een boilie. 1 cm is mijn inziens prima. Ik weet niet of ze harde mais hebben daar? Als dat het geval is zou je het eens met harde mais kunnen proberen. Deze blijft beter aan de hair zitten. Wat betreft de grote van de mais. Ik weet dat er firma's zijn die grote maiskorrels verkopen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en weet zo ook geen naam van die firma's. Misschien dat iemand anders hier op het board daar antwoord op heeft. Krimpkous is prima voor de hair. Je kan ook rigtube nemen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes,

Gr Hans
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

11-02-2008 18:52

Ik kan juist geen krimpkous en dat soort dingen krijgen. Zou de omhulzing van electrakabel werken ?. Ik heb gewoon een blikje mais gehaald, ze verkoopen hier niet echt speciale mais voor het vissen. Ik moet het dus houden bij de supermarkt mais.

Hoe lang moet zon hair zijn ? bedoel de lengte vanaf de haak bocht ?
mai pen rai
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

11-02-2008 18:56

hair kun je zolang maken als je zelf wil
je kunt zelfs een 3 dubbelle hair nemen voor als er echt grote vissen zwemmen.
en om je hair langs je haak bocht te laten lopen kun je em net zo goed vast knopen met een dun elastiekje.
dat hebbe ze toch zeker wel in thailand :)
en een stukje tube van electro draad zal ook wel werken denk ik
ik weer niet met wat voor haken je vist zulle wel grote zijn denk ik?

groete uit holland :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

11-02-2008 19:16

De vissen kunnen groter zijn dat klopt. Op het standaard water waar ik vis zon 5 km van mijn huis zijn ze niet echt veel groter. Zou best wel een krachtverschil in kunnen zitten. Maar ze hebben een grotere bek. Ze slokken zo iets van 2,5 pingpongbal onder elkaar op. Daarom vond ik 1 sliertje mais wat weinig.
mai pen rai
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-02-2008 21:14

3 tot 5 hairs met elk 4 korrels blikmais. Voordat je een stopper op de hair monteert kan je dan ook nog een stukje geel foam of een nep-maiskorrel monteren waardoor je ervoor zorgt dat het aas ietswat meer uitgebalanceerd is en minder snel van de hair komt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gerrit Hees

11-02-2008 22:32

Probeer eens aan chili mais te komen dat is groter dan normale mais :)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

12-02-2008 18:43

Heb je geen familie in Nederland die je in een envelop even wat kan toesturen? zoals krimpkous en dergelijke.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

13-02-2008 17:46

Dries Jacké schreef:Heb je geen familie in Nederland die je in een envelop even wat kan toesturen? zoals krimpkous en dergelijke.

Tuurlijk wel maar ik probeer het het liefst met wat hier voorhanden is. Ik krijg af en toe wel wat spullen hoor.
mai pen rai
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

14-02-2008 18:09

Hebben ze daar kippen?

Zoja, dan vast ook wel mais.

Krimpkous?
Er is vast wel ergens een elektrowinkel...

Gr Gerrit.
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

16-02-2008 17:39

Ik heb het nu een paar dagen geprobeerd met mais. Helaas het werkt niet echt, met brood vang ik ze achter elkaar. Dan vraag je je natuurlijk af waarom je een iets wat werkt zou willen veranderen.

Dat wilde ik gewoon om het uit te proberen. Om te zien of het ook goed ging. Ter informatie ik had 20 vissen op brood aan een soort spiraal en 2 aanbeten op de mais op een dag van 9.00 tot 18:40.

Toch iedereen bedankt. Misschien dat het wel wat is voor op de rivier. hier omdat daar de brood spiraal niet zou werken.
mai pen rai
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

16-02-2008 17:41

probeer eens bollen trauvit met kippenvoer, gewoon legkorrel, aanmaken met water met trauvit er door en dan goede bollen van maken :D ik denk dat de meerval daar wel pap van lust 8)
Mvg, Janieck
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

22-02-2008 19:17

ja, of pellets aan de hair, als ze daar pellets hebben...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

23-02-2008 16:58

Probleem is dat ze hier weinig hebben. Denk er zelf over om een andere soort vis (kleiner) maar met lichter materiaal te gaan belagen. Probeerde het vandaag op de vaste stok, maar er zat er een tussen die ik met de vaste stok niet naar boven kon krijgen. Misschien een super klein werphengelstje met licht molentje kopen. Denk aan baarsachtige vis erg sterk en vel. Maar eet brood. Misschien eten ze mais ook.
mai pen rai
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

25-02-2008 15:43

Rob je zou kunnen proberen met iets te vissen wat op mais lijkt, iets wat sterk genoeg is om te blijven zitten op de hair.
Als je met mais voert ga ik er van uit dat de vis dan ook wel jouw op mais gelijkende haakaas in de bek zal nemen ;)

Om de hair op de juiste plek van de haaksteel te laten verlaten kun je het ook proberen met een simpel knoopje te leggen op de juiste plaats.
Op de hair komt toch geen kracht/druk te staan, dus dat moet het probleem niet zijn.

Als ze daar een elektrozaak hebben, let wel... als, dan kun je daar ook eens vragen naar krimpkous, 't wordt veel gebruikt.
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

27-02-2008 20:04

als ik jou was zou ik niet te moeilijk doen. vooral bij vissen met een grote bek, hehe, die niet gedresseerd zijn, is het systeem niet heel belangrijk, denk ik.

gewoon een no-knot met een stuk of 4 hairs, moet lukken.

en waarom doe je niet gewoon de mais regelrecht op de haak? vis je met vast lood of een schuivend systeem? Bij een schuivend systeem zou ik niet moeilijk doen en gewoon mais op de haak proppen.
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

04-05-2008 16:44

Hey,

Waarom probeer je niet een stukje nylon van 25/100??
doordat de nylon erg dun is blijft de mais er altijd goed aanzitten:p

succes,

enne het is hier ook mooi weer hoor:)

Patrick
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

11-05-2008 12:38

Helaas met mais is het nooit wat geworden. Ze eten toch alleen maar brood. Wordt gevoerd met brood en gevangen met brood met niets anders eigenlijk.
mai pen rai
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

15-05-2008 11:32

en hebben ze daar dan geen koi karper winkel waar je eventuweel pellets kan hallen of tourvit of iets in die richting lijkt mij wel toch

gr tom
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Plaats reactie