Hoe inspringen op aasgedrag v/d karper


Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

26-01-2008 18:44

Ik zit met een vraag een lastige

Ik heb al heel wat gelezen op carpboard maar geen antwoord kunnen vinden.

Je leest vaak"ligt aan het aasgedrag van de karper"

Wanner gebruik je dan een;soepele onderlijn of juist niet
combi rig
korte of juist een wat langere rig
langere of kortere hair
keuze van de haak

Het gaat hier dus over rigs en eventuele aanpassingen ervan op het aasgedrag van de karper.
Welk soort aasgedrag past er dan bij welke rig?
Ik weet hoe je je rig aanpast naar gelang de bodemgesteldheid maar niet naar het aasgedrag.
Je hebt natuurlijk een hele ruime keuze in rigs maar wanneer gebruik je een bepaald soort rig en dus de aanpassingen ervan.
WAAROM doe je bepaalde aanpassingen?
Kunnen jullie me misschien helpen met tips?

Greetz Evert-Jan en alvast bedankt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-01-2008 10:47

Evert Jan dan is er een vraag die daar aan vooraf gaat.
Hoe bepaal je vanaf de kant het aasgedrag, als je dat weet kun je de vraag stellen die jij stelt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 12:42

volgens mij heel voorzichtig en een beetje argwanend.Soms zie je je top iets bewegen of je krijgt een piepje.Je ziet de vis op je voerstek springen en rollen aan de oppervlakte.Ik heb al div. gewichten van het lood geprobeerd maar soms verslepen ze gewoon 145 gram een 2 a 3 meter soms ook zonder ook maar 1 piepje.Ik heb al div dingen geprobeerd maar kan er nog niet achter komen.De ene keer vang ik ze met de rig waar ik nu mee vis en de andere keer gaat het zoals boven geschreven met die 145 gram lood.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

27-01-2008 13:28

Maar je kan die piepjes natuurlijk ook anders zien hé.

Vroeger heb ik veel met de feeder gevist.
Als je beten kreeg maar je kon ze niet vangen werd de onderlijn langer gemaakt. Maar als ze te diep gehaakt werden moest je natuurlijk verkorten.

Soms zag je ook actie op je top, maar was er niks aan je aas( meestal maden) => dit wees op lijnzwemmers. Dan verkorte ik mijn werpafstand met 1 à2m.

Dus loze piepjes kunnen ook gewoon lijnzwemmers zijn van azende karper achter je lood.
M.A.W. als je de vis je aas niet ziet oppakken, kan je niet weten of je beet hebt.

Maar als je zeker bent dat ze je 145gram lood verslepen. Zou ik vissen met slappere lijnen( niet volledig opspannen) want dan moet de vis eerste de rek uit je draad trekken voor er een beetregistratie volgt. En een runnerrig als loodmontage toepassen.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 13:34

Douwe Bijlsma schreef:Evert Jan dan is er een vraag die daar aan vooraf gaat.
Hoe bepaal je vanaf de kant het aasgedrag, als je dat weet kun je de vraag stellen die jij stelt.


ik denk Douwe dat je m'n vraag nie helemaal hebt begrepen.De vraag was WAAROM je een rig op een bepaalde manier aanpast.
Dus wat heeft een bepaalde aanpassing voor effect op het inhaken en voor de aasopname van de karper.

een voorbeeldje;ik vis aan de overkant v/h kanaal(30 mtr breed)de bodem daar is hard en het is ong. 1.80 mtr diep en iets aflopend.
wat voor rig kun je dan het beste gebruiken en hoe pas je je rig aan zodat je de zeer voorzichtige karper kunt overhalen om je aas te pakken met een maximale inhakingskans.

Ik ben dus niet echt op zoek naar het aasgedrag maar WAT DE REDE EN HET DOEL ZIJN VAN BEPAALDE AANPASSINGEN.

Dus je hebt voorzichtig aazende vissen.......wat voor aanpassingen kun je op je rig toepassen...........en waarom /het nut van een bepaalde aanpassing (stel ik vis hier met een combi rig)

voor vreetorgies van de karpers geld hetzelfde als hier boven.

hoop dat het nu een beetje duidelijker is.

groetn Evert
Laatst gewijzigd door Evert Jan van Schaik op 27-01-2008 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 13:39

kenny vernieuwe schreef:Maar je kan die piepjes natuurlijk ook anders zien hé.

Vroeger heb ik veel met de feeder gevist.
Als je beten kreeg maar je kon ze niet vangen werd de onderlijn langer gemaakt. Maar als ze te diep gehaakt werden moest je natuurlijk verkorten.

Soms zag je ook actie op je top, maar was er niks aan je aas( meestal maden) => dit wees op lijnzwemmers. Dan verkorte ik mijn werpafstand met 1 à2m.

Dus loze piepjes kunnen ook gewoon lijnzwemmers zijn van azende karper achter je lood.
M.A.W. als je de vis je aas niet ziet oppakken, kan je niet weten of je beet hebt.

Maar als je zeker bent dat ze je 145gram lood verslepen. Zou ik vissen met slappere lijnen( niet volledig opspannen) want dan moet de vis eerste de rek uit je draad trekken voor er een beetregistratie volgt. En een runnerrig als loodmontage toepassen.


een runner rig heb ik geprobeerd en zonder resultaat.
slappe lijn is ook een beetje lastig ivm stroming.
2 mtr terug vissen dan lig ik eigenlijk weer buiten de route v/d karper(dan lig ik onder aan taluut)boven op taluut aan de overkant.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

27-01-2008 13:44

Maar heb je daar al gevist?
Want ik zie vele mensen op taluuts vissen maar.
Soms loopt het vele malen beter onder de taluut of er over.
:lol:

Maar hoe voer je?
Verspreid, compact, ...
Want als je compact voert moet de vis minimaal bewegen => een te lange rig werkt dan in je nadeel.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 13:52

kenny vernieuwe schreef:Maar heb je daar al gevist?
Want ik zie vele mensen op taluuts vissen maar.
Soms loopt het vele malen beter onder de taluut of er over.
:lol:

Maar hoe voer je?
Verspreid, compact, ...
Want als je compact voert moet de vis minimaal bewegen => een te lange rig werkt dan in je nadeel.



heb compact en verspreid geprobeerd en met een kote rig voor compact en een langere rig voor gespreid voeren.
en div. rigs geprobeerd.
op de rand van het taluut kan nog maar er onder word de kans op een aanbeet steeds kleiner vind ik
over het taluut vissen gaat niet want dan lig ik aan de overkant in het gras :wink:


ik vis hier bijna elke week op een recht stuk kanaal maar wel een trekroute
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-01-2008 14:42

Hou het er eerst maar op dat het gekloot met diverse rigs niet tot resultaat zal leiden.
Een eenvoudige 15 tot 25 cm soepele onderlijn doet het kunstje vaak veel beter dan alle moderne met toeters en bellen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 14:54

Douwe Bijlsma schreef:Hou het er eerst maar op dat het gekloot met diverse rigs niet tot resultaat zal leiden.
Een eenvoudige 15 tot 25 cm soepele onderlijn doet het kunstje vaak veel beter dan alle moderne met toeters en bellen.


sorry Douwe,maar dat kan ik toch niet met je eens zijn.
het kan wel degelijk beter zijn dan standaard rigs.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-01-2008 15:06

Oke dat mag je denken, verpest alleen niet je visserij door te denken dat de rig het verschil zal maken.

Hou zeker op kanalen vast aan een schema en verander daar niet te snel iets aan.
Zoek het eerder in de plaats dan in de onderlijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 15:18

Douwe Bijlsma schreef:Oke dat mag je denken, verpest alleen niet je visserij door te denken dat de rig het verschil zal maken.

Hou zeker op kanalen vast aan een schema en verander daar niet te snel iets aan.
Zoek het eerder in de plaats dan in de onderlijn.



Ik doe alles ook via een vast schema.
alles op gezette tijden.
je ziet de vis op je plek(bijna dagelijks) nu niet echt maar als het straks weer wat warmer wel.
dus zal je denk ik toch iets aan je rig moeten aanpassen
K. van den Herik

27-01-2008 16:46

Zodra een loos vissertje op zijn minst de basis beginselen van het vissen onder de knie heeft, begint het echte vissen. Dit echte vissen kenmerkt zich door door dingen te doen die eigenlijk niet exact te verklaren zijn.

noem het

neus voor de kaprer
watersense

Weet ik het. Dit is niet te verklaren.

Als je 25 witjes aan het tikken bent, kan je wat aanpassen, de beten volgen wel. Moet je het van 1 beet hebben, wordt dat lastiger. Vang je nu dankzij of ondanks.
1 Stelregel: De vanger heeft gelijk, altijd.

Nu zeg je dat je aan de overzijde van het kanaal op een schuine kant vist en af en toe piepjes krijgt?

Hoe loopt je lijn? Zie topic toplood de perfecte tekening van mij.

Je lijn wordt zonder een piep 2 meter verplaatst? Hoe merk je dat?

MVG

Klaas
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 17:43

K. van den Herik schreef:Zodra een loos vissertje op zijn minst de basis beginselen van het vissen onder de knie heeft, begint het echte vissen. Dit echte vissen kenmerkt zich door door dingen te doen die eigenlijk niet exact te verklaren zijn.

noem het

neus voor de kaprer
watersense

Weet ik het. Dit is niet te verklaren.

Als je 25 witjes aan het tikken bent, kan je wat aanpassen, de beten volgen wel. Moet je het van 1 beet hebben, wordt dat lastiger. Vang je nu dankzij of ondanks.
1 Stelregel: De vanger heeft gelijk, altijd.

Nu zeg je dat je aan de overzijde van het kanaal op een schuine kant vist en af en toe piepjes krijgt?

Hoe loopt je lijn? Zie topic toplood de perfecte tekening van mij.

Je lijn wordt zonder een piep 2 meter verplaatst? Hoe merk je dat?

MVG

Klaas


toplood heb ik nog niet gebruikt maar staat wel op de lijst om gebruikt te gaan worden.
De tekening van je kan ik ff niet helemaal plaatsen maar dat zal wel aan mij liggen denk ik.

De "schuine"kant waar ik het over heb is aan de bovenkant bijna vlak.
loopt misschien 10-15 cm af.
het lood kan hier niet weg glijden oid

je lijn wordt zonder een piep 2 meter verplaatst? Hoe merk je dat?

Door te kijken waar je je hele montage uit het water haalt.
ligt niet aan de stoming want het is meestal tegen de stroom in!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

27-01-2008 19:41

maar de stroom aan de oppervlakte kan in de tegengestelde richting lopen als de stroom op de bodem.
Wij noemen dat onderstroom.

Dus daar kan terug twijfelen als het wel karper was die lood versleept.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

27-01-2008 20:56

kenny vernieuwe schreef:maar de stroom aan de oppervlakte kan in de tegengestelde richting lopen als de stroom op de bodem.
Wij noemen dat onderstroom.

Dus daar kan terug twijfelen als het wel karper was die lood versleept.


Ik kan wel gaan uitleggen hoe het met de stroming zit hier op het kanaal
maar dan moet ik ff iets te veel typen.
Ik weet hoe het stroomd(ik doe ook veel aan witvissen) en de stroom is echt niet krachtig genoeg om 145 gram lood te verplaatsen.

Als je veel met de vaste stok of feeder vist krijg je aardig inzicht in de stromingen omdat je nog gevoeliger vist als op karper.
dit omdat je voer nauurlijk veel lichter is.


ik heb dit er maar ff bij gezet maar neem aan dat je hier zelf ook wel de nodige ervaring mee hebt.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

27-01-2008 23:59

Een soepele onderlijn van 20cm met een anti eject haak en een stukje krimpkous klaart het klusje prima de vis voelt weinig van de onderlijn en op het moment dat die het voelt is het telaat.

Sommige vissen azen wilt en sommige azen wat minder wilt en bewegen minimaal des te vaker dat je op een water vist des te meer info je krijgt daarop kan je de onderlijn verkorte of verlenge.

Wat is eigenlijk aasgedrag die vraag meot je eerst eens stellen eigenlijk.Aasgedrag is nix anders dan hoe een karper met zij bek op de bodem staat en het filter door de kieuwen.Je heb vissen die stofzuigen heel de beck vol maar je hebt ook vissen die nemen 1 stukje en doen alles zorgvuldig.Ander vissen zuigen en spuwen. Dat is het aasgedrag waar je op in moet spelen.

Vissen die minimaal bewegen korte onderlijn ruige vissen wat langere onderlijn.Vis je op wateren waar de vis de klappen van de zweet kunnen of waar ze zuigen en spuwen kan je in mijn inziens een combi gebruiken want die krijgen ze er net wat minder snel uitgeblazen en blijft dus wat langer in de beck en hou hem ook kort.

Zo zie ik het en hoor het wel als iemand hier op of aanmerkingen over heb we leren tenminste van elkaar en niemand is volleert.

Mvg Remco
K. van den Herik

28-01-2008 07:29

maar dan moet ik ff iets te veel typen.
\

Bekijk je het toch lekkers...
K. van den Herik

28-01-2008 07:31

ow en als een karper 145 gram lood 2 meter verplaatst zonder gehaakt te worden, wordt het tijd om eens helemaal bij het begin te beginnen. Iets gaat er niet goed.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-01-2008 12:58

K. van den Herik schreef:ow en als een karper 145 gram lood 2 meter verplaatst zonder gehaakt te worden, wordt het tijd om eens helemaal bij het begin te beginnen. Iets gaat er niet goed.


Evert,

Hier hebben we het opweg naar de regionale KSN meeting ook over gehad.
Je doet iets gewoon niet goed. Aan de stroming ligt het niet, en de onderstroming ook niet.
Heb ook welis een paar sessies gemaakt op dat stuk. Ook dan gebruik ik standaard 90 gram lood. Bij een blank ligt het lood nog gewoon exact zoals daarvoor.
En rigs..tja wat moet je hier over zeggen.
Zou zo zeggen, maak het jezelf niet te moeilijk. Zoals Douwe al aangaf, met een standaard onderlijn of misschien een iets aangepaste versie daarvan, kun je je gewoon prima redden. Tierelantijnen zijn op de Vaart echt niet nodig Evert.
Oja, Zie het bovenstaande bericht van Klaas.




Met vriendelijke groet,


Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 16:25

Rick Van Derks schreef:
K. van den Herik schreef:ow en als een karper 145 gram lood 2 meter verplaatst zonder gehaakt te worden, wordt het tijd om eens helemaal bij het begin te beginnen. Iets gaat er niet goed.


Evert,

Hier hebben we het opweg naar de regionale KSN meeting ook over gehad.
Je doet iets gewoon niet goed. Aan de stroming ligt het niet, en de onderstroming ook niet.
Heb ook welis een paar sessies gemaakt op dat stuk. Ook dan gebruik ik standaard 90 gram lood. Bij een blank ligt het lood nog gewoon exact zoals daarvoor.
En rigs..tja wat moet je hier over zeggen.
Zou zo zeggen, maak het jezelf niet te moeilijk. Zoals Douwe al aangaf, met een standaard onderlijn of misschien een iets aangepaste versie daarvan, kun je je gewoon prima redden. Tierelantijnen zijn op de Vaart echt niet nodig Evert.
Oja, Zie het bovenstaande bericht van Klaas.




Met vriendelijke groet,


Rick



Bedankt Rick voor je reactie.

Waar het me eigenlijk om ging toen ik de vraag stelde(bovenaan) is dat je bij heel veel topics als antwoord ziet staan"ligt aan het aasgedrag van de karper"maar verder gaan ze daar dan niet op in.
Ik had nu gehoopt dat ze daar iets meer op in zouden gaan.
Antwoorden zoals je ziet van Remco de Coster.
Bedankt Remco, want je bent blijkbaar de eerste die er wat verder op ingaat.
Het gaat niet om hoe ZIE je het aasgedrag v-d karper maar hoe en wat voor rig en evt aanpassingen eraan kun je gebruiken om bijv. een voorzichtig aazende karper/// zuigen en spuwen of eentje die aan het stofzuigen is makkelijker te haken.

Het aasgedrag heb ik denk ik wel een beetje door.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 16:34

K. van den Herik schreef:ow en als een karper 145 gram lood 2 meter verplaatst zonder gehaakt te worden, wordt het tijd om eens helemaal bij het begin te beginnen. Iets gaat er niet goed.


De rig die ik toen gebruikte was dezelfde als Mourad Aviara als je kijkt bij rigperikelen/foto van je rig topic op pagina 36.

Ik weet ook wel dat er dan toch iets niet goed gaat!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 16:36

K. van den Herik schreef:
maar dan moet ik ff iets te veel typen.
\

Bekijk je het toch lekkers...


Ik verwacht een normaal antwoordK v-d Herik
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-01-2008 16:50

Evert Jan met alle respect jij bent blijkbaar iemand die een vraag stelt maar voor jezelf al een antwoord hebt bedacht.
Antwoorden die in je straatje vallen worden als informatief bestempeld en andersom.
Remko zegt in feite hetzelfde dan wat ik je zeg.

Voor je in kunt spelen op het aasgedrag zul je eerst het aasgedrag moeten kunnen zien cq herkennen.

Je kunt geen panklare antwoorden krijgen, voor het zelfde kom je een karper tegen die net weer anders aast dan wat jij in je gedachten had.

Nogmaals richt je op belangrijker dingen dan de onderlijn.
Zeker op open water is het veel simpeler dan jij wilt denken.

Het ligt niet aan je onderlijn maar aan jezelf maar blijkbaar wil je dat ook niet inzien.
Vissen is een hobby, geen religie!