Rig bij zachte bekken???


Nicolas Duboccage
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-06-2002 02:00

26-01-2003 18:07

Beste Collega's,

Ik vroeg me af welke rig of haaksoort je best kan gebruiken om uitscheuren te voorkomen bij het vissen op karpers met hele zachte bekken.
Alle reacties zijn welkom,


Vriendelijke karpergroet,


nico
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-01-2003 18:31

Ik zou voor een hele soepele rekker of recoil gaan met een klein kortstelig haakje, bijv: maatje 6.

De rekker vangt de klappen op. Een klein kortstelig haakje (ik zou de tube van de line-aligner wat langer houden) pakt zich beter vast in het vlees.

Groet
Bart
Arnold Haandrik

26-01-2003 18:33

Nicolas,
zou je er ook bij kunnen zetten met wat voor hengels je vist,en dan bedoel ik vooral de testcurve.
Wat voor hoofdlijn gebruik je en hoe dik?
dan kijken we wel verder naar je rigs en haak.


Bart,een rig die de klappen opvangt?ik neem aan dat je geen gevlochten onderlijnen bedoeld?
kun je dit onderbouwen en uitleggen?
met groet,
Harald.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2003-01-26 18:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

26-01-2003 18:54

Hoi Bart

Hoe kom je erbij dat een rekker-rig (of recoil) klappen opvangt? Als je zoiets wil bereiken met zo'n kort stukje elastiek, dan heb je minimaal een binnenband nodig als rek-materiaal.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-01-2003 19:02

Nou Chris, je zit in de buurt! Ik zeg rekker-recoil. Knutsel maar wat. (gemeen he).

Succes.

Bart
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

26-01-2003 20:25

Hoi Bart

Da's zeker gemeen...ik weet nu even niet meer wat je bedoelt :grin:

Als je een rekker/recoil-rig wilt maken die ook nog klappen opvangt met drillen, dan heb ik maar twee ideeen: Of vreselijk stug rek-materiaal (binnenband) ... Of, iets minder stug, en dan een rig van 20 meter, met een elastiek van 19 meter. Hopelijk is het duidelijk dat bij beide varianten het 'anti-spuug-gedeelte' niet meer werkt.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-01-2003 20:40

Nou Chris, ook om het anti-spuug-gedeelte in werking te houden heb ik wat gevonden! :razz:

Cheers
Bart
mark hofman.

26-01-2003 21:16

nicolas,

ik zou een wat langere onderlijn nemen met een standaard 8je.verder zou ik met lichter lood gaan vissen!

mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

26-01-2003 22:04

Hallo allemaal

Een rig die klappen opvangt? Het zal wel, maar we vissen toch niet met alleen elastiek(die trouwens ook eens aan het einde van zijn rek zit) dus "abfuhren".

Toevallig heb ik vorig jaar ineens redelijk veel lossers gehad op een bepaald water. volgens mij waren zachte bekken hier debet aan.

Nu ga ik misschien iets heel geks zeggen, maar ik zou de haakmaat in ieder geval vergroten....(ja ja kleine haak beter inhaken bla bla, en beter vlees pakken bladiebla). Dit omdat die grotere haak (in die zachte bek) meer vlees pakt. Verder zou ik een andere haak vissen. Heb zelf goede ervaringen met de Hayabusa M1 voor zachte bekken. Liefst in maatje 4, maar 6 kan nog net(jaja ik weet het, een raar model bla bla bla), maar hij werkt wel.

Mijn linealigner zal wat korter worden, proberen direct achter de lip te haken, en ook de onderlijn zou ik korter nemen(dus in de onderlip haken IPV in de hoek van de bek(waar vis met een zachte bek al vaak is uitgescheurd).

Ik hoop dat je er wat aan hebt

MVG

RF

ps. Dat lood vindt ik ook een goed idee, die 120 gram gaan het beslist maken op die 5 Kg die je met je hoofdlijn aan kracht zet........ Toch??
Nicolas Duboccage
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-06-2002 02:00

26-01-2003 22:55

Collega's,

Hartelijk dank voor alle reacties,


MVG

Nico
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-01-2003 11:23

hou het maar mooi op kleine haakjes mt 6gamakatsu of 8 nash en dan het klauw model in combinatie met een line aligner en een 2lb hengel kom je al heel ver

mvg martijn
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2003 15:14

Mannen,

Iedereen het zijne aan ideeen.

Zeker in zachte bekken zijn benthooks en allelei varianten papagaaibekveroorzakers.

Roger zit voor mij in de juiste richting. Trachten de vis in de ondelip te haken. Langere hair en geen LA in combinatie met een klauwhaakje. Niet te klein. Wordt de vis dieper gehaakt is m.i. de kans dat de haak een diepe voor trekt en misschien in het dikke gedeelte blijft zitten, groot.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-01-2003 15:17

Niet te zwaar drillen en een niet al te grote haak pakken

succes

kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-01-2003 16:37

Voor mij persoonlijk het liefst een klauw-
haakje maatje 6 of 8, in combinatie met een
line aligner, en de hair voldoende lang.
Dit is voor mij persoonlijk de combinatie,
bij karpers met zachte bekken.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-01-2003 17:50

Zeker niet vissen met gevlochten hoofdlijn.

Gebruik nylon!!!

Beter is ook om wartellood te monteren i.p.v. in-linelood. In-linelood geeft bij een dril meer schokken op de onderlijn dan een wartellood.

MVG, Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-01-2003 10:40

denk dat het wel meevalt met het verschil tussen het inline lood en wartel lood denk dat de invloed daarvan sterk word overdreven, wat ik zeker niet zou doen is een grote haak gebruiken, de vis heeft al zacht bekken en als de de vis dieper zou haken krijg je met die grote haken alleen maar grotere wonden omdat de haak zich niet kan vullen met vlees. Nee dit is niet overgenomen van ond beatske ik schreef dit al voor er ooit spreke was van zijn boek


mvg martijn
Jeroen Leuven

28-01-2003 10:47

Mark,

Met de gevlochten lijnen ben ik het eens.
Maar ik denk dat het gewicht van het lood meer van invloed is dan het soort.

Gr.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

29-01-2003 15:08

Mark en Jeroen,
Ik ben het niet met jullie eens als we het over de gevlochten lijnen hebben. Gewoon rustig 'aanslaan' en drillen en dan is er niets aan de hand.
mvg Rob
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

29-01-2003 16:17

Rob,

Natuurlijk kan je -mits een goede techniek- een karper met zachte bek drillen met gevlochten onderlijn. Maar, als je zaken gaat aanpassen om lossers bij zo'n vissen te voorkomen, leg ik direct de link met nylon hoofdlijn.

Over dat lood... Bij licht lood is de invloed van het soort montage nihil, maar bij zwaarder lood zal die invloed vergroten. Hoe zwaarder de dril, hoe meer een inline lood zal gaan schokken. Bij een wartelmontage is dit natuurlijk ook het geval, maar toch in mindere mate.
Dit is allemaal niet zo belangrijk en op het gros van de waters niet relevant, maar bij karpers met zachte bekken kunnen zulke kleine veranderingen het verschil maken.

MVG,Mark
Jeroen Leuven

29-01-2003 16:17

Rob,

Probeer jij dat maar aan iemand uit te leggen die vol van de adrenaline staat zodra hij een run krijgt.
Als ik soms zie hoe mensen aanslaan....tjonge tjonge alsof ze er een rijnaker aan de lijn hebben.

Gr.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

29-01-2003 18:39

Mark,
Als ik last krijg van lossers ga ik met de onderlijn 'spelen'. De rest van mijn opstelling laat ik zoals het was. Ik leg dus niet de link met de nylon lijnen.

Jeroen,
Als ik een run krijg dan barst ik ook bijna uit elkaar van de adrenaline. Iemand die met gevlochten lijnen wil beginnen moet gewoon goed luisteren naar anderen. En de adviezen opvolgen. Het is natuurlijk het makkelijkst als je er zelf bij bent. De kans dat het fout gaat is relatief klein in dat geval. Anders zijn er helaas een aantal bij die van schade en schande (hopelijk) wijs worden. Daar kan ik dan ook niets aan doen hoewel ik het ten zeerste betreur. Om dan meteen te stellen 'Ga niet vissen met gevlochten lijn, gebruik nylon!!!' vind ik een beetje te ver gaan. Wijs iemand dan gewoon op de risico's van gevlochten lijnen BIJ VERKEERD GEBRUIK!! Ik had zelf eerst ook het idee dat ik goed aan moest slaan. Ik sloeg toch maar rustig aan en het resultaat was een mooie dril en een karper op de kant. Mede omdat ik de vechtslip ook losser gezet had.
Als je met gevlochten lijnen aan de slag wilt dan moet je gewoon op bepaalde zaken letten en dingen aanpassen.

mvg Rob
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

29-01-2003 19:42

waarom zie ik nergens staan dat je een dikdradige haak moet gebruiken??
dit is namelijk ook zeer belangrijk om het uitscheuren van de bek tegen te gaan.
Volgens mij maakt de haakmaat die je gebruikt niet erg uit, maar wat volgens mij wel uitmaakt is of je een kort of lanstelige haak hebt.

mvgr Ricahrd
Anton Kolker
Berichten: 85
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Emmen

29-01-2003 21:14

Haak maatje 8 met weerhaak
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

29-01-2003 22:32

Rob,

Als ik last krijg van lossers ga ik het ook in de onderlijn zoeken. Maar het ging dacht ik over vissen met zachte bekken, niet over lossers.

Dit jaar ga ik aan de slag op een water dat bekend staat voor zijn zachte bek bezittende karpers. Ik ga dan gewoon niet met een gevlochten lijn vissen, net omdat ik weet dat dat wel eens in m'n nadeel kan spelen. Ik weet heus wel de voordelen van een gevlochten hoofdlijn, maar die vind ik in dit geval niet relevant. Stel dat ik één stok op een redelijk grote afstand zou vissen, dan ga ik misschien toch een spoel met gevlochten draad gebruiken. Er is dus geen sprake van "geen gevlochten, maar nylon!!!".

De hedendaagse karpervisser heeft zulk een arsenaal aan mogelijkheden tot zijner beschikking, alleen moet het op de juiste manier, in de juiste omstandigheden en de juiste plaats gebruikt worden.

MVG, Mark
Arjan van den Berg

30-01-2003 09:04

Ik heb heel veel gevist op wateren met zachte bekken.
Echt korte onderlijnen en een grotere haak zijn dan de enige zaken die echt werken.
Kleinere haken waar ik een grote fan van ben werken echt niet in zulke omstandigheden. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd, al die onzin dat ze veel vlees pakken en daardoor niet losschieten klopt gewoon niet. Sorry.

Ik ben benieuwd wat Mark gaat beleven op zijn watertje dit jaar.

MVG

Arjan