Adjustable Hair rig


Plaats reactie
marcel vd broek
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-11-2005 16:39

11-12-2007 20:03

Adjustable Hair rig.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze maak.

Mvg,
Marcel
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

11-12-2007 20:53

Goedenavond, ik zal hierbij proberen uit te leggen hoe ik mijn Adjustable Hair Rigs maak.

Ik neem zoals bij iedere rig mijn haak en onderlijn materiaal, en steek de draad via de voorkant van de haak door naar de achterkant. Bij de normale rig ( de standaard ) zit er een lusje aan de draad die dan aan de achterkant van de haak ligt, bij de Adjustable Rig word de draad opnieuw terug door het oog geschoven waardoor als het ware een lus ontstaat op de achterkant van de haak. Nu ga je simpelweg hetzelfde te werk als bij de standaard rig; maak een aantal wikkeling om de haaksteel en steek de hoofdlijn weer terug door het haakoog ( zorg dat de draad weer een de binnenkant van het haakoog naar buiten komt. Je houd nu 2 lijntjes over ( het restmateriaal van de hair, en je onderlijn zelf ) De draad van je onderlijn knoop je simpelweg aan een wartel, en het restmateriaal van de hair knoop je aan de hoofdlijn door middel van een oude wijven knoop. Trek deze knoop goed aan want anders gaat je knoopje schijven. Eventueel zou je een krimpkousje over dit knoopje kunnen schuiven om hem ietwat te beschermen.

Hoop dat het te begrijpen is,

Kevin de Boer.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

11-12-2007 22:00

wat ik doe is knoop de haak aan de onderlijn met een bledknoop, en ook aan de wartel, nu heb je dus een rig zonder hair, vervolgens pak ik een nieuw stukje onderlijnmateriaal en leg nu met dit stukje nog een bledknoop op de rig die je al hebt, ff met een aanstekertje dichtschroeien bij het knoopje, en nu je hair langs de haak door een stukje krimpkous heen,
en schuiven maar :P

hier 2 fototjes (stonden nog online :) ) zelfde rig, op 2de fototje zie je ook nog het knoopje op de rig

Afbeelding

Afbeelding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-12-2007 10:07

wil je je onderlijn subtieler houden en geen (schuivende)knoop vlak achter je haak. Maak dan de schuivende knoop op je hair waardoor je je lusje groter/kleiner maakt op die manier kan je kiezen voor een hair met een 20 of een met een 25 mm boilie in dat laatste geval is je lusje kleiner. Omdat je hair over de boiliestopper loopt naar de schuivende knoop zal je bij een harde word niet ineens een lange hair overhouden

mvg martijn
Plaats reactie