vast vs safety


davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

30-11-2007 15:15

ik ook
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

09-12-2007 21:41

Afbeelding ik kwam deze rig tegen bij foto van je rig topic van robert de jong

en het is zeker de shit ouwe...

deze rig ziet er zo gelikt uit!!! alles klopt...

ik ben denk ik toch wel over gehaalt om met vast lood te vissen op hardere delen bodem
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

10-12-2007 19:03

wie weet er ook een goede link voor inline rig te maken en/of een goed topic erover
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

10-12-2007 19:25

rig voor inline of safety zijn toch gewoon hetzelfde :-?
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

10-12-2007 20:13

ja ok dat is waar..

ik ben van plan om zelf bollen te maken het lieft donkeren bollen...


met dan over stappen op inline lood

ik vind het echt wel wat hebben..

kan je ook een quick linkie op je rig doen en dan op je lood zodat je toch snel onderlijnen kan vervangen?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

11-12-2007 12:27

davey knol schreef:ja ok dat is waar..

ik ben van plan om zelf bollen te maken het lieft donkeren bollen...


met dan over stappen op inline lood

ik vind het echt wel wat hebben..

kan je ook een quick linkie op je rig doen en dan op je lood zodat je toch snel onderlijnen kan vervangen?


kwik linkje aan je hoofdlijn ;)
en ze zijn ervoor om snel je rig te kunnen veranderen
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

12-12-2007 20:00

bedankt michiel!!!
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

17-12-2007 02:36

Wel eens nagedacht over de dril met het lood ? Tijdens de dril hangt het lood met een clip veel lager dan inline .Als de vis over je andere lijn heen zwemt weet je niet of de vis onder je lijn door zwemt of je lijn met het lood meeneemd ,door de hoek van de wartel onder het lood komt je lijn niet snel los als je dan je dril hengel onder je tweede hengel doorhaal d gaat het mis .Ten tweede bungeld clip lood meer tijdens de dril dan inline tot gevolg dat de haak eerder wrikt in de bek ........denk ermaar eens over na groet luc
vanaf de boot vang je groot
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

17-12-2007 21:02

ik ben het er helemaal mee eens

ik denk ook dat je doormiddel van het zegmaar gestroomlijnde vorm van het inline lood je echt neit zo snel vast komt te zitten maar met safety bungelt hij maar erbij zodat hij wel vast komt...
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

17-12-2007 21:26

Helemaal niet met eens!! Of er nu lood of geen lood aanhangt, de haak wringt altijd wat in zijn of haar mond! Het is gewoon een kwestie van een beetje te kunnen vissen en je lijn strak te houden zodat het lood niet heel de tijd over en weer vliegt!!!!!!!!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

17-12-2007 21:28

toch heb je het dan met inline een stuk minder dan met saftey systeem.(even voor klaas) (loodclip systeem) :wink:

groeten stefan
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

28-12-2007 20:14

juist tony,, ik ben lang met mijn topic zelf bezig geweest om het uit te vinden...

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 74423e87e9
hier zal je ook nog veel leren..

inline.. voor wat harde stukken bodem zodat de inhaking beter is en de aaspresentatie goed is

safety.. voor modderige bodems zodat de rig niet mee de modder in gaat en de aaspresentatie ook goed is..

en dat sommige mensen te lui zijn om het inline er af te halen en daarna weer op te tuigen ( 2 minuten werk ) is iedereen zijn eigen keuze!
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

28-12-2007 20:42

Roel van Haandel schreef:juist tony,, ik ben lang met mijn topic zelf bezig geweest om het uit te vinden...

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 74423e87e9
hier zal je ook nog veel leren..

inline.. voor wat harde stukken bodem zodat de inhaking beter is en de aaspresentatie goed is

safety.. voor modderige bodems zodat de rig niet mee de modder in gaat en de aaspresentatie ook goed is..

en dat sommige mensen te lui zijn om het inline er af te halen en daarna weer op te tuigen ( 2 minuten werk ) is iedereen zijn eigen keuze!


:D
groet`n ramon
simon bregman
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-11-2006 12:14

25-01-2008 22:17

[quote="luc van der vegt"]Wel eens nagedacht over de dril met het lood ? Tijdens de dril hangt het lood met een clip veel lager dan inline .Als de vis over je andere lijn heen zwemt weet je niet of de vis onder je lijn door zwemt of je lijn met het lood meeneemd ,door de hoek van de wartel onder het lood komt je lijn niet snel los als je dan je dril hengel onder je tweede hengel doorhaal d gaat het mis .Ten tweede bungeld clip lood meer tijdens de dril dan inline tot gevolg dat de haak eerder wrikt in de bek ........denk ermaar eens over na groet luc[/quote]

dit is met toplood zo verholpen :wink:
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

20-02-2008 18:38

ik wil niet veel zeggen maar met de safety clip vis je als het goed is ook met vast lood. De onderlijn mag niet los kunnen komen van de clip als dit wel het geval is vis je niet meer safeety want dan kan de vis het lood alleen nog maar kwijt als het lood over de lijn kan schuiven. oftewel net als met inline lood. Om de clip aan de onderlijn te houden worden door sommige merken ook pinnetjes meegeleverd die je in de clip kunt duwen door het oog van de wartel. Als je het lood nu aan de clip klipt en het rubbertje er net half opduwt of minder kan de vis het lood zeker kwijt raken. maar ik denk persoonlijk inderdaad dat de inhaking beter is met inlinelood. Met wartellood (zeker met de langer types als de horizon loden) heb je naar mijn idee nog zeker 5 cm speling voordat de vis het volle gewicht voelt. Ik maak zelf niet echt veel onderscheid tussen inline en wartellood, voor iets meer speling zal ik wel wartellood gebruiken maar liever heb ik inlinelood van ongeveer 100 gram. ik hoop dat je hier wat aan hebt.
bb mix anders nix
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

20-02-2008 18:40

ik ben persoonlijk van mening dat inline de haak eerder zal loswrikken tijdens de dril. dit omdat je met wartellood nog een extra scharnierpunt hebt dus zal het bungelen van het lood minder effect hebben op het loswrikken van de haak. door dit scharnierpunt wordt een groot deel van de energie van het bungelen al geabsorbeerd.
bb mix anders nix
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-02-2008 18:25

Vis in alle omstandigheden met inlinelood als dit het toelaat. Vooral op harde bodems vis ik hier het liefst mee. Natuurlijk is het zo, als je met inline in een blubberbodem gaat vissen je hele montage niet meer naar behore zou functioneren.

Vis je bijvoorbeeld met met 180 gr lood en een onderlijntje van 5cm bijvoorbeeld (inline), dan kan je nagaan dat dit eerder gaat wringen dan met een loodje van 100gram. Daarnaast heeft het wringen ook alles te maken hoe de haak zit in de bek van de karper. Helemaal gevuld of juist niet? etc.

Heel wat faktoren die invloed erop kunnen hebben. Maar ik zou zeggen vis met inlinelood als de situatie het toelaat. Met inlinelood heb je gwoon meteen druk op de haakpunt.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-02-2008 18:58

helemaal mee eens tino..

maar ik ben pas begonnen met peilen omdat het eerst niet nodig was bij ons..
maar soms voel ik het loood wel in de bodem zakken.. maar wanneer weet je nou dat de bodem zo blubberig is dat je geen inline kan gebruiken iemand tips ?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-02-2008 19:13

Als je met gooien een harde tik op de top voelt is het meestal harde bodem. Je kan er ook met een bootje en steekstok het water opgaan.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-02-2008 19:24

ja okee... maar dat voel ik niet.. beetje modderig is het wel.. maar dan gewoon safety
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-02-2008 19:28

Zijn de kanten ook niet harder Roel? Zolang het boeltje niet "wegzakt" in de modder is het goed.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-02-2008 19:33

tjaa nou kijk... ik gooi in voel hem neerkomen.. en dan moet ik ff trekken voordat ik hem kan verder draaien.. verder kan ik geowon rustig draaien.. weet niet
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

21-02-2008 22:06

Even voor degenen die bang zijn hun hengels te beschadigen met inline lood het volgende. Ik monteer mijn onderlijn bij inline altijd met een quicklink. Als je de onderlijn na het vissen loshaalt kun je vervolgens het lood tot aan het topoog draaien. Je tube of leader of whatever zitten dus binnen de ogen gedraaid. Vervolgens demonteer ik mijn hengeldelen zo dat het topoog bij de onderkant (dikste stuk) van de hengel uitkomt en wurm ik het lood samen met de 2 hengeldelen in het vakje aan de onderkant van de foudraal. Je lood kan zo niet heen en weer bewegen en beschadigt je hengels niet.

Voor de topicstarter: inline of safety, het maakt zo weinig verschil. Verdiep je ook eens in andere loodmontages. Er zijn er nogal wat meer. Inline gooi ik in ieder geval nooit in de war. Leadclips regelmatig (toen ik ze nog gebruikte). Wie vist er tegenwoordig nog met een volledig schuivend systeem? Denk verder eens aan de Chod rig of een helikopter montage.
Zorg in ieder geval dat je het veilig houdt voor de vis. Dat is met al deze systemen mogelijk. Als je twijfelt aan de veiligheid zijn hier genoeg mensen die daar een oordeel over willen vellen.

(enigszins) Modderige bodem? Als je een soepele onderlijn gebruikt van voldoende lengte is er niks aan de hand, welke montage je ook gebruikt. Met de stijvere en/of gecoate onderlijnen loop je het risico van een niet werkende of afschrikkende presentatie. Wil je de bewegingsruimte voor de vis beperkt houden bij een modderige bodem vind ik een chod rig / helikopter montage ideaal.

Groeten,
Marcel