3 lossers misschien door rigs?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennert van Winkel
Berichten: 135
Lid geworden op: 06-10-2004 21:36
Locatie: maassluis

24-09-2007 23:11

Goeiedag,

Ik heb afgelopen nacht 3 runs gehad en alle drie eindigden ze in........
een leliestengel. Karper dook de lelies steeds en ontdeed zich dus zo van de haak. 2 volle fluiters en één terugzakker, alledrie had ik 2 pinda's op de hair. Uit beleefdheid voor de vis gebruik ik weerhaakloze haken. Komt het door mijn rigs of wat? Ben niet zo'n wizzkid op dit gebied, knoop ze eigenlijk altijd zo. Of met een wide gap van korda of een longshank van pb.

Afbeelding


Zijn ze zo verkeerd? Als ik op mijn hand test gaat het zoals het hoort maar ze lossen op de één of andere manier. Wie kan me helpen?
karperpinda's?
12,5 kilo voor €25,-
25 kilo voor €45,-
gegarandeerd vers!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-09-2007 08:45

Lennert,

Vervelend dat je ze alle drie gelost hebt...
Ik denk niet zo zeer dat het aan de rigs licht hoewel ik de krimpkous wel aan de lange kant vind van de bovenste, maar zodra ze in de lelies duiken heeft de vis vaak al genoeg, ruimte om de haak te lossen, zeker barbless.
Je bent zeker goed visvriendelijk bezig thans.... barbless gaat ook wel snijden... ( leuk topic hierover http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=43224 ) , ik zou alleen de vis minder bewegingsruimte geven, zodat hij de kans niet heeft de lelies te bereiken, dus slip wat strakker (mits mogelijk ) en niet helemaal open zodat hij veel lijn kan pakken bij een run, en zelf ook bij de pinken zijn.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

25-09-2007 12:22

Ik denk ook dat het probleem bij de lelies ligt. Probeer te voorkomen dat de vis een obstakel in zwemt. Ik vis zelf met een soortgelijke onderlijn, ik ben het ook met Edward eens dat de krimpkous misschien iets aan de lange kant is.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

25-09-2007 12:29

idd..en je krimpkous zit ook te ver over de haaksteel heen. kijk ff naar het foto van je rig topic zodat je kan zien hoe de krimpkous wel hoort :lol: Succes
K. van den Herik

25-09-2007 13:30

beetje te weinig draaipunten.
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

25-09-2007 22:07

als je de krimpkous tot midden in de haakbocht schuift zorgt dat juist voor een hele agressieve draai, trek zo'n rig maar eens over je handpalm en daarna 1 met krimpkous dit tot haakpunthoogte gaat, groot verschil.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2007 23:06

Combi's, dus scharnieren wil die wel.

Wat mij betreft zit er een scharnier teveel. Zou niet weten waarom deze rig scharniert bij de wartel. Haalt het hele effect van het stijve deel weg. Wat toch al niet al te stijf is met dit materiaal.

Maar waarom een longshank nog zo een stuk verlengen met krimpkous? Sommige longshanks kunnen een traditionele line-aligner gebruiken zoals die onderste. Maar zoveel is wat overdreven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

26-09-2007 11:03

leek mij op iq oid. als t combi is dan scharniert het wel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Lennert van Winkel
Berichten: 135
Lid geworden op: 06-10-2004 21:36
Locatie: maassluis

26-09-2007 19:41

Dus als ik het goed begrijp bij de longshank helemaal geen krimpkous en bij de wide gabe een kortere krimpkous die ik tot de hoogte van de haakpunt schuif? Geen combi van maken? Boven aan zitten van die tail-rubbers die zorgen ervoor dat het tegen de wartel aan juist niet scharniert dus die opmerking vat ik ff niet.

Bedankt voor de tips in ieder geval! :D
karperpinda's?
12,5 kilo voor €25,-
25 kilo voor €45,-
gegarandeerd vers!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-09-2007 20:11

Ik gebruik gewoon krimkous bij longshanks, dit omdat de haak dan nog iets sneller draait, maar gebruik niet meer als 1 cm om net even de haak hoog iets meer mee tegeven.
Ik persoonlijk zeg gebruik alleen krimp kous op de benodigde plaatsen dus vaak alleen haak hoog (verlenging) haaksteel zelf werk ik altijd met silicone slang van Pb (de PB Bungee Elastic Green of Brown), dit om deze zeer dun is uistekend voor subtiele afwerking van je rigs, door het ingooien rekt je krimpkous dan ook niet meer uit.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2007 23:24

Sorry Lennert dan heb ik dat verkeerd gezien.

Schuif het over de wartel heen als dat lukt. Of gebruik zo een tapse lood sleeve. Deze zijn ook taps zo te zien, maar erg lang en smal aan het uiteinde.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan van Rijn
Berichten: 11
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Wateringen

29-09-2007 22:35

Je moet het rubber bij de warte weg halen. Heb hier in het verleden veel lossers gehad. Toen ik het rubber had verwijderd was het probleem weer opgelost. het ziet ziet er leuk uit maar het verkort ook je onderlijn. de krimpkous niet langer dan de haak punt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2007 22:56

Jan,

Ben ik niet met je eens. Dat stijve deel is juist een onderdeel van het principe van deze rig. Neemt niet weg dat Lennart het mag proberen. Maar dan kan er wat mij betreft ook gewoon met gevlochten onderlijn zonder combi materiaal gevist worden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie