voor en nadelen van popups.


Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

19-09-2007 20:39

hey karperfreaks! 8)
ik wil hier een discussie openen over popups ja/nee?
ik ben zelf een beetje huiverig voor popups, moet ook zeggen dat ik er nog nooit mee gevist heb.
mijn gedachtegang is zo: je voer ligt ook gewoon op de grond waarom zou je dan in godsnaam je haakaas net bovende rest uit laten zweven?
zodat hij opvalt dat snap ik dan nog maar wekt dit niet ontzettend snel dresuur op?
groeten stef
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

19-09-2007 22:56

stufke waarom zou dat gelijk dressuur op wekken?

Daarom werken popups misschien wel zo goed karper is nieuwschierig.En gaat daarom kijken.Want hij is aan het azen en hij ziet in in 1 keer iets boven de voerplek zweven.wat die niet kent.En gaat die testen en hangt die gelijk.

Remco

ps ik heb er ook nog nooit mee gevist maar ga het doen.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 00:31

[jongens ik vis het hele jaar pop ups van jan tot jan wel zelfgemaakte uiteraard meestal vis het loodje op de hair vind ik een mooie presentatie in de winter niet fluo s werken ook super uiteraard ook zelf gemaakt het mooie van zelfgemaakte pop ups vind ik dat je de pop up zo kan uitloden dat je aan een 18mm pop up een loodje van 0.3 kan uitloden als ik sommigge vissers zie dan is het loodje net zo groot als de pop up :cry: gr harald ] ps het grote voordeel is dat als jou pop up goed is dat die als eerste word gepakt
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Jan Peter Teerling

20-09-2007 11:39

Voordeel:Ze drijven.

Nadeel:Ze zinken niet.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 12:15

popups draaien perfect in dat is voordeel nr1van welke kant zo ook benaderd worden!
voor iedereen die popup vist of eens wilt vissen zie je vis springen...gooi er een popup op (en het maakt dus echt niet uit welke flavour etc.) en je vangt!raar maar waar...of zet m in in of net voor de paaitijd...op een goed bed hennep...helemala top
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

20-09-2007 16:29

@ remco.
ik ben van meing dat dit eerder dresuur opwekt dan normale boilies aangezien jouw popup er heel erg tussenuitspringt.
ik geloof ook best wel dat je er goede resultaten mee kunt boeken maar, ik denk dat het naar verloop van tijd helemaal inkakt.
is dit juist of niet?
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-09-2007 16:36

Mensen, stap toch eens af van dat ''dressuur'' idee. Als er al zoiets zou bestaan, dan hadden wij allang geen karper meer kunnen vangen.

Voorbeeld: een aantal jaren terug heb ik zowat een volledig seizoen met dezelfde bol, zelfde onderlijn en op dezelfde stek gevist. Het hele jaar door wekelijks goed gevangen en heel wat vissen gedubbeld. Zou er zoiets als dressuur bestaan, dan had dit voorbeeld zo goed als onmogelijk geweest.

Dressuur is slechts een reden voor vissers, om hun tegenvallende resultaten een ''verklaring'' te kunnen geven.

Wat betreft de pop-up. Probeer hem gewoon eens uit. De karper is erg nieuwschierig van nature dus ook een pop-up zal ie vast wel eens willen onderzoeken. Ikzelf ben er geen fan van, maar dat is puur persoonlijk.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 16:55

ik denk idd dat het dressuurverhaal n beetje achterhaald is. al denk ik wel dat als je n heel jaar wilt voeren met n boilie, dat deze boilie goede en vooral natuurlijke ingredienten moet bevatten (gebruik zelf geen flavour in een bol die ik een jaarlang inzet) omdat ze naar mijn idee hier eerder de nare ervaring aan zullen koppelen.
de goede voedingswaarde ervan lijkt me ook belangrijk! vergelijk readymades eens met mcdonalds...eet je het iedere dag voel jij je na een maand ook niet happy...heb je daarintegen een (hoogwaardige) uitgebalanceerde dieet dan zal je je alleenmaar beter voelen...en dus blijven eten
Dus ik ga niet een jaarlang een tuttiefruttie knikker op een water inzetten om zo het hele jaar door te vissen en hopelijk te vangen...

al moet ik zeggen dat er tegenwoordig realtief weinig echt slechte readymades verkrijgbaar zijn...
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-09-2007 17:29

ruben mols schreef:ik denk idd dat het dressuurverhaal n beetje achterhaald is.


Een beetje achterhaald ? Mijn mening is dat het complete onzin is. Er zal vast zoiets betaan als negatieve conditionering. Een vis die in korte tijd meerdere keren gevangen is, zal wellicht iets voorzichter worden. Maar dit zal dan slechts een relatief korte periode zijn. Hoeveel vissen worden tenslotte niet dubbel gevangen ? En dit jaar in jaar uit.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

20-09-2007 17:48

Is het jullie weleens opgevallen dat bepaalde vissen gedubbeld worden en andere niet?
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 17:59

ja en vooral de moeilijke vissen!...daar verbaas ik me echt over!'n water 'n vis 2 a 3 jaar niet gevangen wordt gevangen en de daarop volgende weekenden keer op keer!...vreemd of?....
Jasper Veerbeek
Berichten: 46
Lid geworden op: 20-03-2007 18:46
Locatie: De Heurne/ in de Achterhoek

20-09-2007 19:34

valt dat dan niet onder dresuur? die moeilijke vissen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-09-2007 19:57

Op wateren die jaar in jaar uit bevist worden. Zullen de karpers steeds voorsichtiger worden en moeilijker te vangen zeker als er stereotiep gevuist word zullen de vangsten afnemen. De vis heeft dan een aantal aanknopingpunten "gevonden" of je dit nu dressuur conditionering oid wil noemen maakt mij niks uit, feit is dat dit soort gedrag bestaat en echt niet achterhaald is! Neem je echter de aanknopingspunten weg bijv strakke lijnen dan zijn de vissen ineens makkelijker vangbaar...
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

20-09-2007 20:07

Ik ken vijvers waar vroeger heel veel met mais is gevist, gooi je er nu een blikje mais in; wat zie je dan?:
karper komt op de stek, je ziet een staart, een boeggolf, en weg is die, nu wordt er zowat niet met mais gevist maar de vissen schrikken er gewoon nog vanaf. Hoe noem je dat dan?

jij denkt dus dat alle vissen het hele jaar door op een voerplekje met mais te vangen zijn? dat korte wat je bedoelt kan wel langer zijn dan 1 weekje hoor, maar er zijn vissen die er jaar in jaar uit uitkomen inderdaad op dezelfde boilies, zijn boilies daarom beter aas dan mais?? Of worden boilies niet goed onderscheden door de karper omdat er zoveel verschillende van zijn en alle soorten mais hetzelfde zijn en hij dat dus wel weet te herinneren(instinct)?
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 20:17

ik heb t echt wel over n moeilijk water de jongens die daar komen die weten wat ze doen...weten ook wat dressuur is en hoe het te doorbreken we zijn er altijd mee bezig!maar als die bewuste vis 2 jaar (of meer) niet gevangen is en ineens eruit komt en daarna 4 weken lang...das raar,...je ziet het vaker...alsof de vis "slimmer" wordt naarmate hij NIET gevangen wordt en behoedzamer is.
maar als hij dan wel gevangen wordt, dan weer blank begint...een deuk in zijn zelfvertrouwen,kunde,sluwheid,alertheid...en dus er weken achter elkaar were uitkomt...


raar...toch?
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-09-2007 20:58

Lukas den Admirant schreef:Ik ken vijvers waar vroeger heel veel met mais is gevist, gooi je er nu een blikje mais in; wat zie je dan?:
karper komt op de stek, je ziet een staart, een boeggolf, en weg is die, nu wordt er zowat niet met mais gevist maar de vissen schrikken er gewoon nog vanaf. Hoe noem je dat dan?


Kan ik geen oordeel over geven, aangezien ik een dergelijk voorval nog nooit heb meegemaakt. Heb zeer veel op zogenaamde dressuurwateren gevist en ( gelukkig ) altijd weten te vangen. Vis ik met ander aas ? Meestal niet. Vis ik met slappe lijn als de rest met strakke snaren vist ? Nee ook niet. Heb ik een afwijkende onderlijn ? Nee, zo standaard als maar kan.

Ik lokaliseer de vis en drop het aas het liefst voor zijn bek. Zo vang ik 9 van de 10 keer. Hoezo dressuur ? We moeten karpers niet slimmer maken dan ze in werkelijkheid zijn. Een karper legt geen verband tussen aas en gevangen worden. Wellicht dat ze bepaalde stekken gaan mijden als deze gevaarlijk blijken te zijn. Wederom is lokaliseren daarom zo vreselijk belangrijk.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

20-09-2007 21:08

er wordt echt te snel en makkelijk dressuur geroepen laatste tijd

hier in de buurt ook een putje iedereen schreeuwt dresuur en je vangt er bijna niks en blablablaa, en ik ga met een maat een nachtje zitten en we krijgen 13 runs

maja het 1ene water werkt pop-up heel goed en de ander een stuk minder
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

20-09-2007 22:02

ho ho jongens,
ik vis nooit met popups en ik heb eigelijk geen last van dressuur.
de ene dag loopt het de andere dag niet.
dit topic was eigelijk gewoon puur uit interesse geopend, omdat ik popups weleens wilde proberen maar mijn gedachte was dus dat een karper na een paar keer vangen wel weet dat hij van zwevende bolletjes af moet blijven.
maar jullie denken dat dat dus niet zo is?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-09-2007 22:11

In helder, ondiep water op een zonnige dag, kan het:

Een nieuwsgierige vis overhalen om te "happen"
Een meer pientere vis juist afschrikken.

Een pop-up single gevist, kan weer hele andere effecten hebben.

Onder alle andere condities,troebel, diep, donker, zal er weinig verschil zijn.

Het punt van inhaking is vaak wel veel gunstiger bij het gebruik van een pop-up/rig.
Daarentegen is de kans op een valse inhaking ook groter, maar te verwaarlozen.

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

20-09-2007 22:12

Dan zit het zo: mensen die nooit vangen en beweren dat de karpers gedresseerd zijn vissen gewoon verkeerd: verkeerde plek/tijd. Als ze een andere plek uitzoeken (en mogelijk ander aas, omdat bepaald aas gewoon niet trekt) moeten ze met dat zelfde onderlijntje en dat snaarstrakke lijntje wel gewoon kunnen vangen....
ik neem het maar gewoon aan en ga verder geen discussies aan :wink:

maar mag ik dus concluderen dat al die engelsen die die karpers maar niet kunnen vangen al die rigs voor niks bedenken? of zit het hem in engeland hier in: daar worden de karpers wekelijks/maandelijks gevangen en is er op korte termijn wel sprake van dressuur, (wat na verloop van tijd wel wegzakt)
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-09-2007 23:20

Lukas den Admirant schreef:Dan zit het zo: mensen die nooit vangen en beweren dat de karpers gedresseerd zijn vissen gewoon verkeerd: verkeerde plek/tijd.


Waar ik me nog altijd over verbaas, is dat veel vissers ( zoniet de meeste ), de eerste de beste beschikbare plek uitzoeken en kilo's boilies gaan storten. Zonder ook maar een idee te hebben waar de vis zich nou eigenlijk ophoudt. Vervolgens wordt er niet of nauwelijks gevangen en is dressuur de oorzaak.

Vervolgens worden er allerlei theorien betreffende aas, onderlijnsystemen en weet ik wat meer tevoorschijn getoverd teneinde de ''dressuur'' te doorbreken. Net of een andere onderlijn ineens de ''slimme'' karper wel in de luren legt :lol:

Een karper wil gewoon vreten en hoe minder moeite ie hoeft te doen, des te makkelijker en meer vreet ie. Waarom zou je proberen de karper te lokken met voer, als je het voer ook naar de karper kunt brengen.

Op die volgestorte trut putjes is ''dressuur'' ook nogal logisch. Als iedereen kilo's bollen loopt te storten, is de kans dat ze eenmaal jouw haakaasje opakken erg klein. Als je aan de andere kant 10 boilies en je haakaas tussen een schooltje karper kan krijgen, is je kans op succes een stukkie groter.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-09-2007 23:23

Begrijp me trouwens niet verkeerd, voeren is in sommige situaties echt wel nodig. Ook ik heb genoeg stekken die ik absoluut voorvoer. Maar ik zie en hoor zoveel mensen die maar lukraak lopen te storten, zonder eigenlijk een idee te hebben waarom.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-09-2007 08:50

Volgens mij denk je er veel te makkelijk over Niels. Dit is wel een beetje een dwaalspoor vanaf het onderwerp pop-ups, maar wel een afgeleide. Maar, je zegt:

Een karper legt geen verband tussen aas en gevangen worden.


Volgens mij bewijst Lukas 2 posts daarvoor juist het tegenovergestelde:

Ik ken vijvers waar vroeger heel veel met mais is gevist, gooi je er nu een blikje mais in; wat zie je dan?:
karper komt op de stek, je ziet een staart, een boeggolf, en weg is die, nu wordt er zowat niet met mais gevist maar de vissen schrikken er gewoon nog vanaf.


En hoe verklaar je dat vissen op een water waar veel gevist is opeens op vierkante/halve/cilindervormige boilies stukken beter gevangen worden? Zowel instant als na wat voorvoeren. En op wateren waar veel met de broodkorst wordt gevist, waar de karpers deze veel voorzichtiger benaderen. Waar ze het vaak wel beter doen op afwijkende opppervlakteaassoorten.

Ik denk dat je alle karpers over 1 kam scheert. Zelfs op moeilijke, drukbeviste wateren blijf je wel vissen vangen. Dat ben ik met je eens, maar vang je ze allemaal nog. Dat je een aantal vissen dubbelt geeft, denk ik, alleen maar aan dat je steeds dezelfde ("domme") vissen terugvangt. Je gaf zelf aan in dat seizoen dat je heel veel vissen dubbelt daarmee spreek je je eigen conclusie tegen dat dressuur niet bestaat denk ik. Al ken ik de situatie niet uiteraard.
Ik ken hier ook een klein druk bevist water. Er wordt nog altijd prima gevangen instant, ook op de platgelopen paden. Een aantal vissen wordt relatief vaak gevangen. Mensen krijgen dan het idee dat er niet meer vissen inzitten. Maar je wil niet weten hoeveel er zelden of (bijna) nooit uitkomen. Dat kun je volgens mij echt niet afschuiven op het korte termijn verhaal, vlak na een vangst. Want zijn het juist niet die vissen die vaak gevangen worden, die ook kort na elkaar gewoon weer op de kant komen? Die vlieger gaat dan dus ook niet op.

De onderwaterbeelden van de dvd's liegen er ook niet om vind ik. Extreme omstandigheden dat wel, maar die vissen zijn echt niet van nature zo voorzichtig ("gedresseerd") geworden. Niet vangen kun je in die situatie echt wel aan negatieve conditionering wijten, want de vis zit op de voerstek, eet van het voer, maar laat zich niet of heel moeilijk vangen. Lijkt me duidelijk verhaal. En ik geloof niet dat het op veel wateren in Nederland ook niet net zo gaat. Engelse karpers zijn echt niet verder ontwikkeld dan Nederlandse. En druk beviste wateren hebben we hier ook.

Wat betreft pop ups denk ik dat Dennis heel kort en bondig zegt waar het op staat. Ik zelf vis ze practisch alleen singe hook, of met een klein beetje voer. Ik deel de mening wel dat als je veel aas op de bodem hebt je haakaas er ook beter tussen kan liggen. Niet alleen vanuit dressuur-oogpunt, maar omdat de vissen op de bodem azen op de rest van je voer. Wat ik ook weleens doe is een pop up als single hook een eindje naast de voerplek leggen. 5 meter of 10 meter verderop of zo. Fluor pop ups zet ik dan bijna altijd in. Voor mij is een pop up gewoon een aas dat op moet vallen. Door zijn presentatie boven de bodem, door de kleur, door de smaakstoffen die er vanaf komen onder water. Je zult zeker niet alle vissen vangen op die manier, maar in een aantal situaties, als ook vaak in de winter, kan het erg goed werken!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

21-09-2007 09:43

ik denk dat niels helemaal gelijk heeft rick het zijn maar karpers hoor en ze moeten toch vreten veel vissers denken er veel te moelijk over anders zouden we toch niks meer vangen? alleen gaat deze topic nou over dresuur ik heb pas 2 keer meegemaakt dat ik de pop ups eraf heb gehaald en een zinker aan de hair heb gedaan dat ik het gevoel had dat de pop up hele rare piepen op kreeg dee er een 14mm zinkertje aan en het begon te fluiten laatste 2 en half jaar toch zo n 6oo karper mee weten te vangen dus laat mij nou maar met pop ups vissen nog een voorbeeld teary hearn vis ook altijd pop up in engeland nou daar word iets meer gevist dan hier hoor dus dresuur op pop ups vind ik iets te overdreven gr harald ps teary hearn is geen peppie hoor geloof me gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

21-09-2007 10:45

Dennis van den Bogaert schreef:
Een pop-up single gevist, kan weer hele andere effecten hebben.

Onder alle andere condities,troebel, diep, donker, zal er weinig verschil zijn.



Omdat meningen en ervaringen verschillen wil ik hier juist
aan toevoegen dat mijn ervaring met fluo pop ups juist
is dat deze toch wel beter lijken te werken op helder water
dan dat ze doen in troebel water. De vis word al dan niet
door de kenmerkende geur danwel door de kleur van de
pop up aangetrokken. In het heldere water kan dit juist die
vis extra aantrekken over een iets grotere afstand. Ook heb
ik liever een kabbel op het water, om dan de ondiepe zijde
met de wind erop te bevissen met 1 hengel standaard met
een singlebait fluo.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"