Longshank haken


Plaats reactie
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

09-09-2007 14:17

Hallo,
Waar zijn longshank haken voor bestemd?

MVG Marijn
I love Carp
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

09-09-2007 14:28

meestal om vissen mee te vangen. je kan ze ook mooi gebruiken om knoopjes uit je lijn te pulken 8)

Longshanks zijn haken met een lange rechte steel een een rechte haakpunt. Het ook staat vaak iets naar binnen gedraaid. De combinatie van dit alles maakt dat de haak onzettend snel prikt. Daarom moet er ook op een veilige manier gevist worden met deze haken. Onderlijnen kort houden en de haakpunt afschermen d.m.v bijv. krimpkous. Hier door prikt de haak al wat minder snel.
Een longshank pakt na de inhaking ook veel minder vlees als bijv. een klauwhaakje. Daardoor heeft de haak de neiging om tijdens de dril snel uit te scheuren. Op wateren waar de karpers zachte bekken hebben is dit funest.
Het is dus eigenlijk de kunst om de haak mooi om de onderlip te laten draaien zodat ie goed houvast heeft. Ik ben van mening dat dat bij een klauwhaak ook goed gebeurt dus ik vind het onzin om met longshanks te vissen :wink:

Dat is in ieder geval wat ik er tot nu toe van ervaren heb. Ik zit nog een beetje in een testfase. Dus wie weet hoe ik er over een paar jaar over denk :P
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

09-09-2007 16:17

ligt er maar net aan met wat voor rig je vist voor het onzin is

ik vis namelijk met een mini wartel op mijn haak en dan heb je wel een long shank nodig.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

09-09-2007 17:56

daarvoor heb je inderdaad een longshank nodig :wink:
Bob Duisters
Berichten: 100
Lid geworden op: 15-07-2007 17:54
Contacteer:

18-09-2007 18:41

ron bouman schreef:meestal om vissen mee te vangen. je kan ze ook mooi gebruiken om knoopjes uit je lijn te pulken 8)

Longshanks zijn haken met een lange rechte steel een een rechte haakpunt. Het ook staat vaak iets naar binnen gedraaid. De combinatie van dit alles maakt dat de haak onzettend snel prikt. Daarom moet er ook op een veilige manier gevist worden met deze haken. Onderlijnen kort houden en de haakpunt afschermen d.m.v bijv. krimpkous. Hier door prikt de haak al wat minder snel.
Een longshank pakt na de inhaking ook veel minder vlees als bijv. een klauwhaakje. Daardoor heeft de haak de neiging om tijdens de dril snel uit te scheuren. Op wateren waar de karpers zachte bekken hebben is dit funest.
Het is dus eigenlijk de kunst om de haak mooi om de onderlip te laten draaien zodat ie goed houvast heeft. Ik ben van mening dat dat bij een klauwhaak ook goed gebeurt dus ik vind het onzin om met longshanks te vissen :wink:

Dat is in ieder geval wat ik er tot nu toe van ervaren heb. Ik zit nog een beetje in een testfase. Dus wie weet hoe ik er over een paar jaar over denk :P


Ik vis nu al een tijdj met long shank haken en ik ben er zeer tevreden over, ik ben nu overgestapt naar de wide gabe haken.
Dit is alleen om eens een keer iets anders te proberen, maar ik ben even positief over beide
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

20-09-2007 10:23

Ik vis eigenlijk ook alleen maar met de wide gabe, Bob.
Echt een top haakje!
Ik wil er trouwens ook nog wel een een fox scc aanknopen, die zijn alleen wat zwaarder.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 20:49

het sneller vlees pakken en snel indraaien geen tophaak om bij obstakels te vissen...dan zal ik persoonlijk een kleinere widegabe pakken die goed veel vlees pakt in het harde gedeelte maar het snelle draaien en prikken...zeker de longshank...gebruik m zelf ook...en ben er erg tevreden mee

vang ze joh!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

22-09-2007 20:56

Let er wel op dat bij het sneller vleespakken er ook GOED vlees wordt gepakt, ik kreeg en bij de 'lange afstandvisserij' (praat nog maar over 80 meter) ineens 2 lossers, alsnog die haak verlengen zou ik zeggen met krimpkous en dat naar binnen buigen, dat had ik niet namelijk ook had ik snel oplopende dikke punten, wel scherp maar 'kort' zeg maar, geen lange dunne punt dus, en loste daar 2 vissen mee, durf er nu niet meer mee te vissen :wink:
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

23-09-2007 00:31

Over het verschil van inhaken bij haken met korte steel of lange steel bestaan volgens mij veel misvattingen.

De Baets beschrijft in zijn boek al dat de longshank beter vlees pakt dan een haak met een korte steel, en dat klopt gewoon. De longshank lijkt oppervlakkiger te prikken, maar als je de inhaking en de krachten die op de haak inwerken, juist interpreteert zul je zien dat de longshank zich juist zuiver ingraaft in het vlees ... de korte haak zet zich echter recht en zal eerder gaan scheuren in de visbek. Een klauwhaak verhelpt daar wel aan.

Het gevaar van een longshank bestaat er welliswaar in dat de lange haaksteel een grote hefboom is. Bij het drillen, en het veranderen van richting van de vis, gaat deze haak veel meer werken, en wrikken, waardoor de haak zich kan loswerken. Daarom idd beter geen longshanks gebruiken bij vissen met zachte bekken. Zijn het echter harde bekken kies ik altijd voor langstelige haken!

groeten, jef.
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-09-2007 00:39

Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Plaats reactie