Inline loodsysteem.


Owen Voogd
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-12-2012 13:09
Locatie: Hilvarenbeek, of in mun tent

27-12-2012 15:24

De laatste jaren vis ik ook gwn met inline lood. Waarom???
gwn 1. Het lijkt me niet goed voor het water als het 10000 loodjes in zitten.

2. Het is duurder want na veerloop van tijd gaan je sleeves uitzetten en dan heb je zelfs bij een brasem geen lood meer.

3. Je lost minder vissen naar mijn gevoel.

Om die redene ben ik overgestapt naar inline .
Mvg. Owen
never give up
Bennett Verdeyen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-12-2012 18:21
Locatie: Tielt-winge

27-12-2012 21:53

Wat ik doe is het rubber dat in het inline lood zit haal ik uit het lood en plaats zo op de wartel een shock bead zo kan het inline lood van boven naar beneden glijden.
Als je dan een lijn breuk krijgt is het lood meteen weg.
ik weet niet of dit veilig is voor de vis maar denk het wel

Grtz Bennett,
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

28-12-2012 08:52

Waarom wordt er nog met een voorslag gevist de zin ontgaat me volkomen. Pak gewoon dan een wat dikkere lijn en je hoeft niet aan te rommelen.


Ik vind het zo lastig om 80 meter te werpen met 60/00 op de spoel. Laat me nu best een aardige voorslagknoop kunnen leggen en met een relatief veilig systeem vissen. Tel daarbij op dat ik met een 60/00 voorslag lijnbreuk zo goed als uitgesloten heb. Was ik dan beter af met 40/00 rechtdoor en zo af en toe nog eens lijnbreuk?
Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar een dikkere hoofdlijn (boven een voorslag), waar mogelijk. Maar soms is een voorslag prima te gebruiken, zonder onaanvaardbare risico's te moeten nemen. (Maar dat is voor interpretatie vatbaar natuurlijk...)
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-12-2012 09:12

Sjors Keij schreef:Oneens Eus, heb getest en korda met harde inserts en wartelmaatje 8 schieten snel genoeg los heb je geen gereedschap voor nodig, ben ik na 100 vissen uit een betonnenbak wel zeker over.


Sjors,

Zie dit pas net voorbij komen, ik krijg al een tijdje geen notificatie emails meer.

Het gaat er ook niet om dat de wartel niet los zou schieten, het gaat erom dat de voorslagknoop niet door het smalle centrale gat van de insert pas, en al helemaal niet meer als er wat wier of ander vuil aan de voorslagknoop is blijven hangen.

De shockleadersleeve van Korda is ook gebaseerd op het principe dat de sleeve op de wartel blijft zitten na lijnbreuk en dat enkel het lood met het grote centrale gat van de lijn glijd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-12-2012 07:20

Met een broodmes kan je prima sneetjes brood afsnijden. Met hetzelfde mes kan je iemand doodsteken. Daarmee is een broodmes niet per definitie een moordwapen.

Elk systeem in verkeerde handen kan schade veroorzaken. Vaak door onwetendheid.

Ga eens na op welk plek je al ooit eens lijnbreuk hebt gehad.

Iedereen die ik heb gesproken spreekt van lijnbreuk die plaats vindt in de eerst 4 meter gezien van af het lood. Een enkele keer op een plek verderop. meestal doordat het spul op 1 of andere manier vast zit.

Lijn breuk vroeger kwam bij mij trouwens door het werpen. 28/100e een een kleine 60 gram een 80 meter wegzetten. Later met stringer, veroorzaakte ik mijn ogen te veel te vaak druk op de laatste meter, waardoor deze zwakker werd.
It's okay 2 pay
jordy reimus
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-10-2012 09:10

29-12-2012 17:54

als je je lood snel wilt vervangen kan je ook gwn een kwik link gebruiken, ik zelf gebruik de small en korda lood zonder insert en na het kopschudden valt die los en als je je kwik link eraf haalt kan je zo je lood eraf trekken en een andere bevestigen ;)
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

04-01-2013 20:33

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van het JRC Asis systeem (ff google), bij lijnbreuk blijft de vis alleen achter met de rig.
Het insertje wat er origineel bijzit vervangen voor een afgeknipte sleeve, die zijn van een veel zachter materiaal en lossen zeer snel.
Zo vang je ook het kopschudden op.
Wartel er af knippen en vervangen voor een quick link, helicoptersleeve er op.
Lood vervangen of verwijderen voor transport is fluitje van een cent.
Bij alle vissen die ik gevangen heb met dit systeem is de insert los gekomen, door kopschudden of door lijndruk.
Maar bij lijnbreuk zal de vis zeker geen lood, leader of hoofdlijn achter zich aan slepen, hou het ringetje of lus natuurlijk altijd een stuk ruimer dan de de leader of voorslag knoop.
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)