???draad in de krul??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
maikel van diepen
Berichten: 28
Lid geworden op: 18-07-2007 20:37
Locatie: wijdewormer
Contacteer:

04-08-2007 16:32

hallo,
ik heb draad op mijn spoel laten zettte in de winkel.
maar als het draad van mijn spoel afkomt zit het helemaal in de krul

weet iemand hoe dat komt?
gr maikel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-08-2007 16:43

Komt omdat je met intelligent nylon zit te vissen die herinnert zich hoe het op de spoel zat, geheugen noemen ze dat.
Vissen is een hobby, geen religie!
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

04-08-2007 18:15

douwe wat is dat nou weer voor bull-shit?

opspoelen kan je ook het beste thuis doen. Dan voorkom je dat probleem.

Als het in de winkel word opgespoeld heb je er vaak een paar dagen last van en dan zit de lijn wel goed op de spoel, terzij er natuurlijk al een dikke knup in zit.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

04-08-2007 20:29

Ron,

Schreeuw niet te hard, Douwe heeft indirect wel gelijk.... :wink:

Maikel,

ten eerste waarom zoveel vraagtekens? :roll:

Dan je vraag; misschien is het er verkeerd opgespoeld (zeer goed mogelijk). Misschien heb je een vrij stugge lijn / een lijn met veel geheugen op je spoel zitten.
Ook gaan sommige soorten nylon niet goed samen met kleine spoelen.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-08-2007 21:09

Nonkel Douwe heeft wel gelijk.
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

08-08-2007 09:02

Het draad (snoer noem ik het :)) heeft inderdaad een geheugen, laat het maar eens van je molen af lopen, het loopt altijd in een krul!
De truuk is nu om het snoer in dezelfde richting op je molenspoel te spoelen, op deze manier zal je geen last hebben van het door jou genoemde fenomeen.
Misschien is het ook beter om het niet in de winkel te laten doen, probleem kan dan zijn dat het er te strak op zit en wel heel graag van je molenspoel af wil ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

08-08-2007 12:55

ach geheugen, waarom heb je er dan later geen last meer van?
Het komt gewoon omdat de nylon gedraaid, om zijn eigen as, op de spoel zit. En dat wil wel krullen.
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

08-08-2007 13:02

ron bouman schreef:ach geheugen, waarom heb je er dan later geen last meer van?
Het komt gewoon omdat de nylon gedraaid, om zijn eigen as, op de spoel zit. En dat wil wel krullen.


Precies om het feit dat het op een klos heeft gezeten (en niet om zijn eigen as zit gedraaid ;)) wil het wel krullen en dat noem je het geheugen van het snoer.
Als je hem op diezelfde wijze op je molenspoel spoelt zal hij er niet af willen springen.
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2007 13:18

Om zijn eigen as draaien heet dus kinken. Trek je een stuk lijn van de spoel en vouw je dat dubbel, dan draaien de 2 lijnen in elkaar. Als de lijn flink gekinkt is (veel draaïngen om de eigen as) schiet de lijn spontaan volledig in de knoop.

Geheugen is dat de lijn de vorm vasthoudt van de spoel. Daarbij gaat een losse lijn die niet onder spanning wordt gehouden weer terug in de lussen waarmee deze om de spoel lag. De lijn gaat in principe niet in de knoop, zolang je de lussen maar netjes op volgorde laat. Haal je de lussen door elkaar, dan kan dit natuurlijk wel. Meestal krijg je die knopen er zo weer uit.

Zijn 2 heel verschillende zaken die denk ik nogal eens door elkaar gehaald worden in dit soort topics. Als een winkel de lijn opspoelt mag je aannemen dat dit gebeurt zonder de lijn te kinken. Hij zit namelijk niet gekinkt op de voorraadspoel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

16-08-2007 09:26

Hallo

Ook ik had last van gekrulde lijn en heb de volgende oplossing.
Ga naar een hengelsportzaak en vraag voor een spindoktor .
Dit is een loodje waar 2 schuine kanten aan zitten , monteer deze aan het uiteinde van je hoofdlijn en werp in ( niet te ver ) en draai dan weer langzaam binnen , gooi nu verder in en doe hetzelfde .
Door de schuine kanten aan het loodje draait het loodje in tegengestelde richting met binnen halen dit haalt de krullen voor een groot gedeelte uit de lijn.
Heb dit gezien op een dvd van carpwise ( weet niet meer welk nummer ) en het werd hier helemaal uitgelegd en ook getoond en het werkt perfect , geen krullen meer.
Probeer het maar eens uit.

gr. huub engelen


http://www.carpheaven.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

16-08-2007 16:31

Ik geloof ook niet dat (nylon) lijnen 100% rond zijn, vandaar. In ieder geval niet de lijnen waar ik mee gevist heb.
Plaats reactie