stiff rig VS flexibele rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

11-07-2007 17:24

waar gaat je voorkeur naar uit en waarom??
en wat zijn de voor en nadelen van deze 2 soorten materiaal

ik wil zelf namelijk mss wel overstappen op stiff rigs en flexibele houden voor de pop-up
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

11-07-2007 21:00

ik ben zelf voorstander van flexibele lange (25 cm) onderlijnen. dit omdat de boilie dan natuurlijker doet daardoor pakt de karper hem met minder argwaan op. ik vis ook met 30 gram lood maximaal dit verklaard ook een hoop. ik weet dat vele er anders over denken maar meningen zijn verschillend. ik vang ze zo en andere op een andere manier dus kraak me systeem aub niet af.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2007 21:06

De enige voorkeur die ik heb is een vis haken daarom heb ik geen voorkeur voor een bepaalde rig.
De ene keer wil ik het met een stiffrig proberen de andere keer met een korte soepele weer een andere keer met een combi.

Pas je aan aan de omstandigheden en blijf nieuwsgierig.
Vissen is een hobby, geen religie!
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

22-07-2007 16:42

ik heb op 1 hengel altijd een combi zitten waarvan alleen de hair soepel is en die heb ik weer gemaakt van nylon en dan gewoon voorndraad dus lekker kort die je met een gewone knoop aan de haak vast maakt net als de rest van de onderlijn met een stevige knoop daarna doe je een stukje tube er op zon 2,5 cm ff boven een pannetje water of boven de water koker trekt die een beetje krom en hij haakt altijd in de onderlip, heb bijna nooit missers alleen gister dan alleen toen ging die door een wierveld dus dat was ff minder

probeer het uit je hebt immers twee hengels, veel mensen willen gelijk vangen met een rig maar soms moet je de tijd nemen om stil te staan om daarna weer vooruit te gaan als je snapt wat ik bedoel
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-07-2007 18:28

Mijn voorkeur, die per situatie uiteraard verschilt, gaat meestal uit naar de gulden middenweg tussen een stijf en een soepel. Combi dus. En dan wel van gecoat onderlijn materiaal, met een stijve coating en soepele kern. Ik ga niet lopen prutsen met 2 soorten onderlijnmateriaal aan mekaar knuppen. Een stiffrig an sich vind ik iets te vaak op een niet gewenste plek haken en nogal eens voor een losschieter zorgen. Een soepele gooit soms te makkelijk in de knoop en heeft nog een paar minpuntjes dus vandaar.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

23-07-2007 18:35

Ik vis het liefst met korte stiff d-rigs icm inline loden.
Vertrouwen vangt vis, en ik weet dat mijn onderlijn
met het gebruikte materiaal in geen enkel geval in
de knoop op de bodem kan belanden. Wanneer ik
met soepele onderlijnen vis wil het regelmatig voor-
komen dat tijdens het binnendraaien alles in de knoop
zit. In dat geval had ik beter thuis kunnen blijven :lol:
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

24-07-2007 22:19

Mark Brouwer schreef:Ik vis het liefst met korte stiff d-rigs icm inline loden.
Vertrouwen vangt vis, en ik weet dat mijn onderlijn
met het gebruikte materiaal in geen enkel geval in
de knoop op de bodem kan belanden. Wanneer ik
met soepele onderlijnen vis wil het regelmatig voor-
komen dat tijdens het binnendraaien alles in de knoop
zit. In dat geval had ik beter thuis kunnen blijven :lol:


Thuis zit ik anders ook niet altijd goed hoor.
Aan de waterkant zit ik altijd wel lekker.
Geen frustatie geen gezeik niks!

Dayo
Gebruikersavatar
erwin nederlof
Berichten: 38
Lid geworden op: 07-05-2007 21:12
Locatie: papendrecht

29-07-2007 23:03

ik vis (zeker op dresuur water) altijd met stiff rigs. bij mij haken ze altijd in de onderlip. mijn ervaring is dat de lengte kan varieren per water. zo heb ik voor elk water een andere lengte.maar ze zitten qua lengte tussen de 8 en de 15 cm. boven de 15 cm funcioneerd ie niet meer als stiff rig. als ie niet goed haakt of op een andere plek dan in de onderlip zit kan de stiffrig te lang of te kort zijn! en heel veel mensen (erg belangrijk) vergeten de wartel te knopen met een lusje!
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

01-08-2007 22:33

erwin nederlof schreef:ien heel veel mensen (erg belangrijk) vergeten de wartel te knopen met een lusje!


waarom is dat erg belangrijk?
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

02-08-2007 14:57

Martijn bij een stiff rig is het scharnier effect van de rig niet goed als je geen lus hebt bij de wartel.
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

02-08-2007 15:33

Verschilt per water en situatie,heb geen voorkeur eigenlijk.

Groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-08-2007 15:38

liefst door den door gevlochten soepele draad en dan nog een 20cm lang met een krimpkousje. Een klauwhaakje eraan and that's it. Oké prikt iets minder dan een haak met een rechte punt, maar mijn vissen zijn vrijwel altijd mooi gehaakt. De lengte van de rig en de soepelheid is om het aas natuurlijker over te laten komen. Ook mijn hairs zijn 2 à 3 cm lang... (tussen haakbocht en boilie)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

02-08-2007 17:36

patrick noorman schreef:ik heb op 1 hengel altijd een combi zitten waarvan alleen de hair soepel is en die heb ik weer gemaakt van nylon en dan gewoon voorndraad dus lekker kort die je met een gewone knoop aan de haak vast maakt net als de rest van de onderlijn met een stevige knoop daarna doe je een stukje tube er op zon 2,5 cm ff boven een pannetje water of boven de water koker trekt die een beetje krom en hij haakt altijd in de onderlip, heb bijna nooit missers alleen gister dan alleen toen ging die door een wierveld dus dat was ff minder

probeer het uit je hebt immers twee hengels, veel mensen willen gelijk vangen met een rig maar soms moet je de tijd nemen om stil te staan om daarna weer vooruit te gaan als je snapt wat ik bedoel


Patrick is die voorndraad gemaakt van voorntjes trekt het dan geen snoek aan ? :lol:

Hahah geintje goos :roll:
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

04-08-2007 09:34

ja sorry, zal het vooprtaan is nalezen :p
Plaats reactie