Tefon vs. Gewoon


Teflon coated of gewoon

Teflon
50
57%
Gewoon
38
43%
 
Totaal aantal stemmen: 88
Danny Mieremet

07-11-2007 18:14

Mike Smit schreef:Peter P,

De fox SSC haken buigen zo open? Is dat je eigen ervaring of praat je maar iemand na? Ik vis zelf met de maten 6 en 8, en juist tegen obstakels zet ik deze in. Door de uitstekende inhaking zit de haak echt stevig vast in de onderlip en van recht trekken is ook absoluut geen sprake.

Groeten


Uitstekende inhaking? :roll: :o

Verklaar je nader.
Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

07-11-2007 19:02

Mieremat,

Dat de haak zich goed vult met vlees en echt ramvast in de onderlip zit.

Gr.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-11-2007 19:54

Heb zelf van de zomer met de SSC gevist, helaas bogen ze bij mij ook open. Ik heb de vissen wel gevangen, maar dit moet in mijn ogen niet zomaar kunnen bij een normale tot rustige dril.

Teflon vis ik regelmatig mee, net als een normaal type. Teflon roest alleen veel sneller en is ook sneller bot. De puntjes van de haken lijken veel eerder om te buigen. Ook zijn de haken minder sterk in mijn ogen dan de normale haken. Daarintegen zijn de telonhaken vaak ook weer veel scherper dan de normale en kan je met lichter lood gaan vissen om toch dezelfde inhaking te krijgen. Ik vis dus met teflonhaken als ik met licht lood wil vissen (i.v.m. het plonzen van het lood, vaak dus tijdens een kortere sessie). Maar in de andere gevallen ga ik toch voor een normale haak omdat ze wat duurzamer zijn

Wanneer ik het water helder vindt dan is vooral het glimmen van onderdelen aan mijn montage iets wat me niet aanstaat. Ook teflon glimt vaak nog behoorlijk, al is het minder dan een normale haak. De haken van een normaal type laat ik uit het zakje dan ook altijd in het water staan voordat ze aan de onderlijn en dus de hengel gaan. Hierdoor wordt de haak al een stuk doffer en is de reflectie minder. De nieuwigheid moet er gewoon even vanaf. Dit proces is te versnellen door wat zout in het water te doen, echter gaan sommige haaktypes dan ook meteen roesten. Even proberen dus.

Ook ik ben heel lang aan het kloten geweest met haken wiljo en moet zeggen dat na heel veel proberen er echt een aantal zijn komen bovendrijven:

Type 1 is een kortstelige haak met een redelijk ronde bocht en een rechte punt, dit is een behoorlijk dikdradige haak. Deze wordt gevoerd onder verschillende namen zoals Pro Line Concept 5, Ashima 887 en de kensaki 3010. Allen zeer scherp, oersterk. Deze haken vooral inzetten op wateren waar de vissen harde bekken hebben. (kanalen en rivieren).

Type 2 is nagenoeg identiek, echter met een wat rondere bocht, Door de ronde bocht van de haak is de kans op uitscheuren in de bek nog iets kleiner. Deze is de Gamakatsu Super dan wel de Hayabusa European boiliehook. Echter lijkt de Hayabusa iets verandert ten opzichte van vroeger en komt deze dichter in de buurt van type 1. Ondanks dat ze iets minder scherp zijn in mijn beleving dan de haken van type 1, zet ik dit type in op wateren waar de vissen een net wat zachtere bek hebben en het risico op insnijden groter is. (meren, plassen en vijvers met een relatief zachte bodem)

Type 3 is een klauwhaakje, zelf vis ik met de wide gape van korda dan wel de beldhaak van owner (typenummer weet ik zo niet). Voordeel van dit type is dat de kans op scheuren nog kleiner is in de bek, de kracht wordt namelijk weer naar boven gebracht door de vorm van de bocht en de punt. Echter loop je wel het risico dat dit type gaat doorhaken in de bek en de punt dus weer omhoog komt tijdens de dril onder de kant. Dit betekend dat je onder de kant wat rustiger moet drillen. Nog een voordeel van een klauwhaak is dat ze vaker in de onderlip inhaken. Dit type gebruik ik op plassen en vijvers waar ik niet te hard hoef te drillen omdat de karper niet de kans heeft in een obstakel te zwemmen.

Langstelige haken gebruik ik enkel in de wintermaanden, dit omdat ze gewoon veel sneller vlees pakken. In de wintermaanden kan je ook met een langstelige haak vissen, aangezien het water kouder is en de vissen slomer zijn de bekken van de vissen harder en is de kans op uitscheuren veel kleiner. Langstelige types die me tot op heden goed zijn bevallen zijn de PB no escape longshank in de maat 6 en de PB longshank in maat 6. Ook is de middellangstelige haak, de Big T raptor me goed bevallen. Maar dan wel enkel in maat 7. Kleiner hebben deze haken een te dunne draad en buigen ze uit. Groter een te grote bocht en hebben ze ook weer de neiging uit te buigen.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Op wateren waar je maar weinig runs krijgt en je gaat voor de grote vissen zou ik geen andere haak kiezen dan een type 1 of 2. Je moet altijd op safe spelen in dergelijke gevallen. Ken je het water goed en weet je wat de omstandigheden zijn, dan kan je nog voor een type 3 gaan of in de winter een langstelige haak.

Dat een haakkeuze op een bepaald water, gelet op de watertemperatuur en de ondergrond + type voedsel waar de vissen azen, een belangrijke keuze is lijkt duidelijk. Denk gewoon na voordat je wat aan je hengel knubbelt en test niet op wateren waar je maar een paar beten krijgt op een jaar, dit kost je gewoon vissen.

Na ook mijn vele proberen heb ik sinds dat ik bij deze types en keuzen ben gebleven nog maar heel weinig losschieters. Natuurlijk verspeel je wel eens een vis door bijv. (onderlijn)lijnbreuk, maar dat ik een vis heb gelost tijdens de dril door een haak die losschoot of uitboog is op de laatste 3 jaar welgeteld 2 vissen geweest in Frankrijk vanuit de boot met een enorme kluit wier op de lijn (geen spanning meer op de haak) en een vis met de lijn nog achter de lijnclip waardoor de kracht op de haak te groot werd. Dus zelfs in die situaties kon de haak er weinig aan doen.

Aanbeet zou vangen moeten betekenen in mijn ogen, 1 op de 25 vissen verspelen is eigenlijk al te veel. Maar nog acceptabel. De getallen van mijn vroegere jaren van de 10 runs 7 vissen vangen zijn gelukkig nog verleden tijd. Met tranen in de ogen lees ik af en toe dan ook vangstverslagen op het net. Ik had wel 12 runs en helaas heb ik er maar 5 weten te vangen... Niet nodig, toch?
mvg

Bart van den Hurk
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

07-11-2007 22:40

Mike Smit schreef:Peter P,

De fox SSC haken buigen zo open? Is dat je eigen ervaring of praat je maar iemand na? Ik vis zelf met de maten 6 en 8, en juist tegen obstakels zet ik deze in. Door de uitstekende inhaking zit de haak echt stevig vast in de onderlip en van recht trekken is ook absoluut geen sprake.

Groeten


Zijn er meer met deze ervaring? Dit is wel compleet anders als wat ik tot nu toe heb gehoord.

Ferdy je hebt pb terug
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

08-11-2007 14:32

Dat ze uitbuigen heeft niets met napraten te maken. Van het pakje van 10 gingen er 4 open, vind ik toch iets te veel.

Bovendien roesten teflon haken ook enorm snel, dus doe mij maar gewone glimhaakie's
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

09-11-2007 04:08

ja roesten oxyderen doen ze zeker maar wie doet na een dag de haak rig weer in de rig box ik zeker niet gewoon in de emmer.onder de krimpkous blijft water zitten en die heeft na enkele dagen al oxydatie gevormt neem maar een een doorzichtige krimkous.
ik als ik ooit een vis vang doe gewoon meteen een nieuwe aan binden.
de winkelier moet ook leven
en ga nou geen haak slijpen,da,s uit de tijd
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
niels van Oorschot
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-05-2002 02:00
Locatie: prinsenbeek

30-12-2007 15:00

Vooral Fox haken vind ik een drama de gecoate haken worden snel bot en roesten onder mijn handen uit vooral in combinatie met krimpkous.

en bij de gewone haken van Fox breekt heel snel het haak puntje af en breken vrij snel midden op de haak steel ( afgelopen zomer 2 x gehad op een vis)

Vanaf halverwege afgelopen zomer vis ik aleen nog maar met korda de wide gape mt 6 en 8
en de korda long shank x mt 8 en 10 en en tot op heden nergens geen gekloot meer mee mischient het verschil in coating
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

02-01-2008 21:50

Ook ik heb jaren gezocht naar de ideale haak, en heb vele merken in de tackle-box gehad. Fox haken waren jaren geleden al bagger, en komen er bij mij nooit meer in.
Voor 90% van de gevallen vis ik met ESP Big T-raptor haken mt 6 t/m 8(met teflon). Drillen doe ik vrij stevig met 2,75 lb. stokken en ik moet echt mijn best doen om deze haak te verbuigen.
Over andere type haken van ESP ben ik weer minder te spreken (T-6) :evil: