voordelen / nadelen runrig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

21-06-2007 14:50

hallo ik had een vraag over runrigsystemen ik heb namelijk zojuist de spullen enzo ervoor gehaald en al een sessie mee gevist maar nix mee gevangen (wil niet zeggen dat het door de runrig komt) maar nou mijn vraag wat zijn eigelijk de voor en nadelen ervan en wie hebben er goede ervaringen mee?

groetjes sander
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

21-06-2007 15:40

Dan wil ik jou eerst vragen waarom je dit systeem hebt toegepast?
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

21-06-2007 15:53

omdat ik aardig veel losse piepjes krijg en omdat ik denk dat de karper weerstand voelt omdat ik nu vast lood stysteem gebruik. EN IK HEB HET HIER OVER EEN DRESUUR WATER

sander
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

21-06-2007 15:57

Ik denk dat je met de running-rig meer losse piepjes hebt gekregen of is dat niet het geval?
Wat voor optonic gebruik je?
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

21-06-2007 15:58

nee minder piepjes gekregen maar ksnap wel wat je bedoeld maar kdenk dat de vissen daar te bang zijn maar weet nog niet of het gaat werken omdat daar niemand denk ik mee vist. enne heb gewoon f4e piepers zonder gevoeligheid instellingen maar werken perfect
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

21-06-2007 16:24

wat dacht je van zwaar lood en een kort stif rigje. geef je ze geen kans om het te inspecteren.
groet`n ramon
Jasper Veerbeek
Berichten: 46
Lid geworden op: 20-03-2007 18:46
Locatie: De Heurne/ in de Achterhoek

21-06-2007 17:27

Ik vis nu 4 weekjes met 1 hengel met een running rig systeem, en de andere met vastlood.
Qua aantallen maakt het tot nu toe niks uit, maar ik krijg wel meer piepjes en en tikken op de top, wat ik met vastlood niet merk.
Ze haken ook allemaal onderin de bek, dus bij mij werkt het goed.

Gr Jasper
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

21-06-2007 17:29

oke bedankt
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-06-2007 18:09

Ik vis nu al ruim een jaar standaard 1 hengel met een running rig en eentje met een gewone vastloodmontage (loodclip). Na ruim een jaar vissen kan ik zeggen dat er werkelijk geen verschil zit in de vangsten (en ja de rigs werden willekeurig per stek gekozen). Nu is wel duidelijk zo dat de runningrig veel gevoeliger is, iets dat ik wel kan waarderen. Nadeel zou een iets minder directe weerstand kunnen zijn, maar ik denk dat de lijn en de molen opzich al ruim voldoende weerstand bieden.

De runs zijn over het algemeen bij de running erg duidelijk. Dat wil zeggen: een paar piepen (aasopname?), een seconde of 5 rust en dan een volle fluiter. Dit patroon herken ik bijna altijd, bij een vastloodmontage zijn de runs iets plotselinger (dus geen vooraankondiging), maar vaak ook wat minder fel.

Opvallend vond ik verder wel dat ik mijn twee grootste vissen van afgelopen jaar wel beide op de runningrigs had, maar dit kan ook puur toeval/geluk zijn.

Ondanks dat ik de gevoeligheid waardeer, kleeft hier ook een klein nadeeltje aan. Je krijgt regelmatig (ik dan) een piepje, door bijvoorbeeld witvis of in de buurt zijnde karper. Overdag is dit een pluspunt, maar 's nachts kan je er wel eens 'te vaak' voor je plu verlaten, terwijl dat bij een vastloodmontage niet het geval is.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

25-06-2007 20:14

weet je wat me opvalt DAT HET ALLEMAAL SNEL DRESUUR WATER IS :wink:

mvg mario
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

25-06-2007 22:26

hahahaha :wink:
ja idd zie het steeds vaker staan
Robert

Niet zeiken,, Gewoon vissen!!
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

22-07-2007 16:54

zon onderlijn kan wel het verschil maken maar ik zou eerst zorgen dat mn aas goed is.
Als je geen goed aas heb en de karper laat het liggen kan je de beste rigs gebruiken maar vangen zal je nooit doen, de karper moet je verleiden met je aas en niet met die prachtige onderlijn die er onder water is.
een vastlood systeem met een standaard rig is al genoeg om gewoon karper te vangen en ja op een dressuur water probeer is een stiff rig maar ik denk dat je beter je voer manieren en misschien je aas aan kunt passen

ieder geval veel succes
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

22-07-2007 17:03

Eerder viste ik op een singeltje waar ik serieus beter ving met een backstop montage.
volgens mij is de werking hiervan hetzelfde als de runnerrig als het om de haking gaat.
Bij de vastloodmontage was het piep piep los....

Bij andere wateren heb ik dit nooit gehad.

Ondertussen is de singel uitgebaggerd en zit er geen vis meer :)
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

22-07-2007 19:07

Lose piepjes zijn gewoon lijn zwemmers oid. Iemand de films van korda gezien of door de ogen van de karper?? Toen werd er meerdere malen aas opgepikt en uitgespuugt zonder ook maar een piepje te horen. Gebruik eens een top loodje dan ligt de lijn strakker over de bodem. Mischien dat dit helpt tegen het piepen. Ik zou zelf alleen aan een kortere onderlijn denken als ik dacht dat het karper zou zijn. Een kortere stifrig van pak weg 10 centimeter als ze het dan wel pakken dan haken ze ook meteen. Dus als jij denkt dat het karper is dan zou ik dit proberen.

succes

gr peter
vr gr peter
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-07-2007 12:29

Yeah Right...

Word soms best onzin verkocht op internet. Bij deze doe ik mijn portie ook in de aanbieding.
1 uurtje slap lullen voor 10 euro. Vervoer op eigen kosten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-07-2007 12:44

weet je wat me opvalt DAT HET ALLEMAAL SNEL DRESUUR WATER IS


Hier is een mooie topic erover :D

klik hier
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-07-2007 13:34

kevin diederen schreef:Yeah Right...

Word soms best onzin verkocht op internet. Bij deze doe ik mijn portie ook in de aanbieding.
1 uurtje slap lullen voor 10 euro. Vervoer op eigen kosten.


:roll: :roll: :roll: :roll: zegt de topic vervuiler :roll: :roll: :roll: :roll:
vr gr peter
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-07-2007 17:30

Of ik plaats iets waarin je tussen de regels door moet lezen om te begrijpen dat sommigen gewoonweg onzin verkopen als het gaat over lijnzwemmers en aasopnames.

Trouwens... Die korda-dvd's zijn heilig en de wet he. Het kan niet anders.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-07-2007 18:24

Peter kuipers schreef:Lose piepjes zijn gewoon lijn zwemmers oid. Iemand de films van korda gezien of door de ogen van de karper?? Toen werd er meerdere malen aas opgepikt en uitgespuugt zonder ook maar een piepje te horen.


Je kunt allerlei piepjes krijgen, waarbij je vooral ook eens op je swinger moet letten. Een rustige oploper waarbij de swinger vervolgens weer zakt op dezelfde hoogte als waar ie hing is in mijn ogen meestal een lijnzwemmer. Gebeurt mij vooral veel als ik met slappe lijn vis. Wanneer je een piep of een paar piepjes krijgt en je swinger gaat omhoog (of omlaag) en blijft dan hangen, reken maar dat dan het lood verplaatst is!
Losse piepjes zijn in mijn ogen lang niet altijd lijnzwemmers! Vooral niet als je met strakke lijn vist. Loop dan zelf maar eens door je lijn heen en wacht tot je eindelijk een piepje krijgt. Duurt even hoor.
De Korda dvd's zijn zeker niet heilig. Het is maar net hoe begaafd je bent in het interpreteren van de beelden en daarop je conclusies trekken. Je gooit voor het gemak alle aasopnames en uitspuwen ervan op 1 hoop. Maar het ligt tocht iets genuanceerder. Als een vis het aas oppakt en uitspuugt zonder dat het lood verplaatst is (en dat gebeurde inderdaad) ja, dan krijg je geen piep. Maar wanneer het lood wel verplaatst werd kwamen er wel piepjes. Ook op de dvd's. En op een aantal wateren viste hij met volledig slappe lijnen, ja dan krijg je niet zo snel piepen als een vis het aas uitspuwt of het lood een stukkie verplaatst.

Maar het ging over running rigs geloof ik. Excuses...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-07-2007 14:41

Rick,

Bedankt... Scheelt mij weer een berg typwerk.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

24-07-2007 19:58

kevin diederen schreef:Rick,

Bedankt... Scheelt mij weer een berg typwerk.


Iedereen heeft een visie hoeft er toch niet meteen zo achterlijk gerageerd te worden.

Ik deel mijn mening in de hoop dat er iemand wat aan heeft niet om me te laten afzeiken.

:o
vr gr peter
Plaats reactie