Help! Sneaky vissen verplaatsen mijn lood


ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

11-03-2007 22:24

Ik zit nu al enkele sessies op een stuk kanaal te vissen waar de vissen de klappen van de zweep zeker kennen. Het is een kanaaltje zonder scheepvaart 2,5 a 3 meter diep.

Nu is het mij 2 keer overkomen dat ik 's morgens wakker werd en de hoek van mijn lijn totaal niet overeenkwam met die van ongeveer 4 uur daarvoor, met andere woorden: mijn lood word verplaatst zonder dat ik het doorheb.

Heb het inmiddels op verschillende manieren geporbeerd, licht/zwaar lood, strakke/slappe lijn, zware/lichte wakers, pop-up/zinkend, enz enz enz.

Heeft er iemand diezelfde ervaring en zo ja kan diegene mij een eindje op weg helpen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

11-03-2007 22:32

hej ralf met wat voor lood vis je.Als je met rond lood vist heb je kans dat die wegrolt pak je flat pear of grippa dat blijft dan weerbeter liggen.

Remco
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

11-03-2007 22:41

Niet gewoon een vismaatje die je in de maling aan het nemen is?

Als ik het was zou dat namelijk zeer goed mogelijk zijn ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Marco Reurink
Berichten: 426
Lid geworden op: 23-05-2005 20:14
Locatie: Delft

11-03-2007 22:53

Ik heb afgelopen zomer aan een strandje gevist. 90 Gram lood en mijn montage met boilie en al zon 5cm diep op het strandje gelegd toen ik 's nachts na een vis m'n hengel niet meer heb uitgelgd. 's Ochtends lag mijn montage in het riet links van mij. Waarschijnlijk ratten...

Mischien dat het ratten zijn? Weet alleen niet of die beesten zo diep kunnen gaan.

mvg MG
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

11-03-2007 22:54

remco, heb het met grippa,s glad en met die punten, peerlood, plat lood geprobeerd en helpt niet.

rinus, haha nee niet mijn maatje die heeft hetzelfde probleem.
´
denk dat ik het maar eens met extreem zwaar lood ga proberen, strakke lijnen en beetrunner zwaar zetten.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

11-03-2007 22:57

150gr lood ofzo en een kort onderlijntje en opletten op je top ofzo wat er gebeurt.

Maare krijg je geen een piep?
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

11-03-2007 23:52

mss duikers?? :P
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

12-03-2007 06:37

duikers en ratten lijken mij onwaarschijnlijk maar sluit ratten niet helemaal uit.
Ga het idd maar eens met 200 gram ofzo proberen laat me niet kennen.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-03-2007 08:26

Hoi Ralf,

Zou er niet iets mis zijn met je beetregistratie als de vis je montage meters kan verplaatsen zonder dat je er iets van merkt? :-?

Het gebeurt altijd 's nachts?
zit je aas er nog aan 's ochtends?
Misschien wolhandkrabben o.i.d.?

Misschien kun je eens met schuivend lood gaan vissen en dan 's nachts die paar uurtjes wakker blijven om te proberen het 'live' mee te maken als er iets aan je montage begint te trekken. Dat levert je misschien zelfs nog wel een vis op ook :D

Gr.

Paul
--------------------------------------------------------------
http://www.ghvdenhaag.nl/overdeghv/0000 ... 8d302.html
--------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

12-03-2007 09:46

Dat is wel apart ja. Blijf anders een keer een aantal uren op in het donker. Dan kan je precies zien wat er aan de hand is. Of de vissen zwemmen gewoon met de gestrekte lijn een richting op, waardoor jij ook geen piep krijgt, al lijkt mij deze optie onwaarschijnlijk.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-03-2007 11:01

Vissen jullie met toplood?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-03-2007 11:07

Ralf,

Jou situatie is heel vreemd, want als je een vastlood montage vist en de
vis het lood versleept, dan moet je toch zeker een keer een reactie op de
waker en de beetmelder krijgen. Bij vastlood krijg je dus pas een beet in-
dicatie wanneer de vis de het lood versleept, anders niet. En ook doordat
de hoek van de hoofdlijn duidelijk veranderd is, zou je altijd een reactie
moeten hebben gehad, want het lood is immers versleept.

Dus vergeet maar, dat een één of ander dier cq vis je montage heeft ver-
sleept, want dan had je een reactie op je waker + beetmelder moeten
krijgen.

Ook als het lood van een talud afrolt, moet je op z'n minst een indicatie
krijgen. En dit zie je vaak gelijk al als je hebt ingeworpen.

Hoeveel meter vis je zo ongeveer uit de kant?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-03-2007 11:23

Benny,

Als je met toplood vist, dan krijgen sommige brasems het voor elkaar om zonder indicatie paralel het lood te verschuiven...heel langzaam, verschuiven, heb dit namelijk ook een keer op een meer gehad.
Links ingooien 's ochtends rechts eruit halen, zonder enige indicatie te hebben gehad, kwam uiteindelijk door het toplood.

Zonder toplood kan dit zo wie zo niet..... anders erg kort en strak vissen.... vissen op de top.

Groet,

Edward
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-03-2007 11:30

Edward,

Klopt!

Toplood vetraagd in sommige gevallen enorm! Alleen weten we nog niet
of Ralf toplood gebruikt.

Ook de hengel opstelling is bij toplood heel belangerijk. Er mogen zo min
mogelijk hoeken in de lijn zijn.

Vandaar dat ik het gebruik van toplood zoveel mogelijk vermijd. Ik ge-
bruik meestal wel een flying-backlead.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-03-2007 11:31

Nou Edward, ik heb het meerdere malen gehad zonder toplood. lood wat gewoon 30 meter verplaatst was zonder enige aanweizing van vis.

Probleem kun je denk ik oplossen door een korte onderlijn tegebruiken met zwaarlood.

Kogellood of vierkante (kogel) lood helpt bij een snele haking. zelf gebruik ik de vierkante versie omdat die niet zo snel weg rolt.
4 tot 5 oz 10 cm soepele gevlochten onderlijn moet het kunnen oplossen.

Zorg er ook voor dat je toppen direct naar je lood loopt zo krijg je een betere indicatie.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2007 20:20

Ralf,

Ten eerste hoeft het per definitie niet zo te zijn dat het lood verplaatst als de hoek van je lijn ten opzichte van de hengel veranderd. Je lijn hangt door in een bocht. Als de trek/stroming in het water toeneemt, dan zal die bocht in de lijn met de trek in het water meegezogen worden en een andere hoek met je hengel gaan maken.

Ten tweede kan het lood alleen maar verplaatst worden zonder het te merken als dit evenwijdig aan de hengel is. Zelfs bij (los) toplood van een normaal gewicht. Voor jouw geval mag er bij de verplaatsing geen lijn genomen of toegegeven worden. Dat is dan bij een correct reagerende waker. Eentje dus die voldoende zwaar is om de lijn strak te trekken met een grotere kracht dan de trek van het water. Iets zegt mij dat er iets niet klopt en de lijn haast ergens tussen waker en lood verankerd moet zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Peterjan Oosting
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-03-2007 16:33
Locatie: Beilen of aan 't water!!

12-03-2007 20:47

Kan het ook niet zo zijn dat je eerst veel lijn hebt gegeven waardoor je een grote bocht krijgt in je lijn door de stroming, waardoor je lood gaat huppelen en daardoor heel ergens anders komt te liggen???
Groet'n uut Beil'n
Vissen doe ik om te genieten van de rustige, prachtige natuur!!

En natuurlijk om karper te vangen, ghehe
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-03-2007 21:31

Als de lijn niet strak staat, dan kan het lood natuurlijk ongemerkt verschoven worden. Maar dan hangt je waker in zijn laagste stand.

Groet, Kees
Arno v.d Bijgaart
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: oisterwijk

12-03-2007 22:00

lood gebruiken van 180 gram. er zijn er zelfs die zwaarder dan 200 gram gebruiken. er moet tenslotte een schrik reactie komen.
zorg ervoor dat je haken zeer scherp zijn en goed kunnen indraaiien.
de waker licht afstellen en je hengeltop in de gaten houden als het kan.
je moet hier een piep op krijgen, zeker geen toplood gebruiken.
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

12-03-2007 22:08

Ten eerste: iedereen bedankt voor de reacties

Over het evt. niet in orde zijn van de beetregistratie kan ik me niet voorstellen, heb het 's nachts voor het slapen gaan gecheckt en 'smorgens werkte perfect.
In dit geval swinger van solar gebruikt (dat "veertje" waar je evt uit de binnenkant een grafieten staafje kan halen) met medium gewicht eraan, naar mijn mening zeker genoeg om mijn lijn strak te houden (staat weinig stroming).

Het verhaal toplood zal idd het probleem wel eens kunnen zijn, vis daar in ieder geval wel vaak mee, en zal dus nu eens vaker flying backleds gebruiken ipv toplood.

Benny: vis ongeveer 20 a 30 meter van mijn hengels af.

Kenny: jij schreef dat het vissen met korte onderlijnen evt. wat op zou kunne lossen, vis jij die korte onderlijnen met inline lood of met safety clip systeem( en stiff of soepel).

De hoek van mijn lijn probeer ik iig zo recht mogelijk te houden maar zit zo'n 1 meter hoger dan het water (soort lage kade) en heb mijn hengels met de top licht naar beneden staan.

Zijn in ieder geval reacties geweest waar ik zeker verder mee aan de gang ga, dus bij deze nogmaals mijne dank.

ralf
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

17-03-2007 19:12

Zelf heb ik dit oko gehad, ik zag het echter bij daglicht plotseling ook gebeuren, aanslaan, helemaal niets.

Tot ik het een keer op beide lijnen zag. Ik viste destijds met 120 gram lood, heb nog nooit zwaarder gevist, en had niet het idee dat het stroming kon zijn.

Nu nog steeds geen verklaring voor, het enige dat ik zou kunnen bedenken is de stroming van de sluis.

Is dit bij jou misschien het geval?
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

17-03-2007 20:27

BRASEMS!!!!

zelf ook meerdere malen hiero op het kanaal gehad. snachts wakker gebleven met een zaklamp op de toppen gericht en deels lijnen.
begon te schuiven in 1x... ik aanslaan. BRASEM! 20mm bol aan geknikkert geen last meer. ik vermoed dat het 120gram lood te zwaar is om in combi met kracht van de rek van de nylon/swinger/ en slip om hier rechts uit mee weg te zwemmen. In mijn geval staat de slip wel strax omdat ik obstakel vis.
niet vooruit, dan maar opzij..

dit is wat ik vermoed. heb er ook al een x 180 gram aangegooit, ook geen last. maar ook geen karper. dus maar weer trug naar 120, maar in combo met 20mm bollen geen/weinig last. Soms wil er nog wel is 1 brasem zich haken. maar geen last meer van schuivende lijnen.

en overdag ook wel is meegemaakt, maar dan meer tikken op de top zoals bij een feederhengel. maar ook geen beetmelder die iets door had.

groete
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
jeffrey kooijman
Berichten: 27
Lid geworden op: 18-01-2004 20:18
Locatie: almere haven

23-03-2007 13:04

dat laatste wat fabian zij heb ik ook gehad over dag me top paar keer op en neer zeg maar maar geen piep van m,n beetmelder
een rete goed vis jaar gehad
en dat hoop ik ook voor jullie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23-03-2007 14:01

En al eens aangeslagen bij de tikken op de top? zou het op z'n minst proberen.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-03-2007 21:34

Edward toch,
nu niet alles verklappen hè :oops:
Ook niet dat licht en schuivend vissen soms ook wel eens wil helpen, schijnt mode te zijn om met bonken vastlood op de lijn naar tikkende en trekkende toppen en lijnen te zitten staren en vooral op stilstaand water met twintig meter lijn buiten de top.
Ik krijg maar al te vaak het idee dat men gewoonweg niet WIL vangen.. :o :(
Groet'n Henk..

still growing Old.