Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-10-2007 07:52

Ik zou kiezen voor een andere kleur haak. Een witte popup hoort eigenlijk ook een witte haak te hebben. Anders vang je niks.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

12-10-2007 11:08

waarom vang je dan niks denk je???? ik heb toch echt een keer een karper gevangen aan een witte pop up met een zwarte haak :-? . groete stefan
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

12-10-2007 11:35

stefan wat mourad zeg moet je niet te letterlijk vaten. :D
Ga er gewoon mee vissen en kijk wat het doet.

Gr remco
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

12-10-2007 11:56

haha oke weet ik dat ook weer :lol: groete stefan
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

12-10-2007 16:16

haha ik vind het hele mooie opmerkingen maar had toch liever op een wat serieuzere reactie gekregen :oops: iemand ?? of zeggen jullie mooi rigje niet echt veel commentaar. :D

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gerrit Hees

12-10-2007 16:17

Wrm heb je je elastiekje niet door je boillie heen? zo valt hij er toch minder snel af?
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

12-10-2007 16:18

mooi rigje 8)
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

12-10-2007 16:35

persoonlijk zou ik de krimpkous weglaten ( de sliconen voor de hair houden )

Waarom zou ik de krimkous weg laten:


- als de karper hem oppakt van boven, haakt hij vrijwel direct. na mijn mening is de krimpkous dus overbodig
- goedkoper :lol:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

12-10-2007 17:05

hahha Luuk :lol: Goedkoper :lol: dan moet je wel heeeeel veel rigjes knopen wil je dat merken in je portemonnee :wink: Ik vind dat 2e stukje juist wel een pluspuntje omdat nu mijn haak als het ware onder mijn pop-upje hangt, als je dat stukje er niet op hebt zitten dan gaat je haak scheef hangen, ik weet niet of dat negatieve invloed heeft ?? maar ik vond dit er beter uitzien :wink:

Gerardo, daar heb je een puntje :wink: ik moet zeggen dat ik inderdaad weleens last heb van een lege hair als ik uitgevist ben :D maar wat ik vervelend vind als ik hem door de pop-up heen doe is het feit dat ik dan zo,n bultje heb van het stoppertje :oops: denk alleen wel dat ik voortaan het elastiekje erdoor doe ipv erom :wink: bedankt voor het geheugensteuntje


Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

12-10-2007 17:34

ik denk dat je mij verkeerd begreep :wink:
het stukje siliconen wat de hair op zijn plek houd zou ik juist behouden 8)
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

12-10-2007 17:38

Sorry Luuk :oops: dan heb ik dat inderdaad verkeerd begrepen :D
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-10-2007 17:48

Ik vind de krimpkous te lang, dit omdat de haak nu tever boven de bodem kan staan.
Ook hou ik meer van een argresiefe haking door krimpkous in een hoek te krimpen zal die sneller draaien wat bij popup wel eenigzins gewenst is.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-10-2007 18:13

Als je echt een serieus antwoord wilt, geef ik je mijn mening wel even.

Het is wel leuk en alles dat je een stuk krimpkous/siliconentube op je haaksteel hebt, maar dit is in principe bedoeld voor het blow-out effect. dat houdt in dat wanneer de karper jouw haak in zijn bek heeft en het probeert weg te blazen, je boilie door de zijwaartse kracht die wordt uitgeoefend ervoor zorgt dat je shrinktube/siliconentube verder langs je haaksteel glijdt.

bij jou heeft het amper nut, je shrinktube/siliconentube is te lang. hij heeft net 1 a 2 mm speling. als je echt en blow-out effect wilt creeeren, probeer eens een ringetje. of als je het perse met een tube wilt doen, kort die dan even in, zodat het wat meer bewegingsruimte hebt.

verder zou ik de lengte van je line aligner ook wat inkorten, of je loodje wat meer richting je haak zetten. als je popup op zo'n afstand boven de bodem heen en weer gaat, is dat heel onnatuurlijk. bij een popup willen we dat het NET iets hoger zit dan de rest van je aas, om zo op te vallen. niet hoger.

ik zelf (nu is het weer een persoonlijke kwestie) zou ook niet te dik shrinktube nemen, dit valt meer op dan dunnere/doorzichtige shrinktube. ik denk dat dit shrinktube is uit een electronicazaak, aan de tekst te zien. dat is wel okej enzo en je bespaart wel wat centjes, maar dit soort shrinktubes krimpen maar tot de helft van hun oorspronkelijke diameter. die uit de hengelsport (bijna altijd) tot een derde. je krijgt dan een veel dunnere shrinktube. en als je het zelfs een beetje doorzichtig zou kunnen nemen, zou het helemaal top zijn. ik heb het niet over transparante shrinktube, maar bijvoorbeeld die van fox (de groene) is doorzichtig. die gebruik ik ook altijd.

al met al vang je hier wel mee, daar niet van. maar in mijn ogen kan het dus iets beter.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

12-10-2007 18:17

Mourad,

Ik heb ook eens zitten dubben over dat ringetje voor het blowout-effect, maar in mijn optiek is dat gewoon kolder. Als een karper namelijk je aas inspecteert, kan dat ringetje al naar het haakoog schuiven. Ook kan het zijn dat je ringetje tijdens de worp al vast komt te zitten op je krimpkous (als je een te groot ringetje gebruikt, of dunne krimpkous). In beide gevallen is er dus geen blowback-functie meer. Daarom gebruik ik tegenwoordig altijd een stukje siliconen rubber. Ook zorgt dit ervoor dat de haakpunt mooi wordt gedwongen te draaien.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-10-2007 18:23

Bas Hofkens schreef:Mourad,

Ik heb ook eens zitten dubben over dat ringetje voor het blowout-effect, maar in mijn optiek is dat gewoon kolder. Als een karper namelijk je aas inspecteert, kan dat ringetje al naar het haakoog schuiven. Ook kan het zijn dat je ringetje tijdens de worp al vast komt te zitten op je krimpkous (als je een te groot ringetje gebruikt, of dunne krimpkous). In beide gevallen is er dus geen blowback-functie meer. Daarom gebruik ik tegenwoordig altijd een stukje siliconen rubber. Ook zorgt dit ervoor dat de haakpunt mooi wordt gedwongen te draaien.


dat je ringetje tijdens de worp vast komt te zitten ben ik helemaal met je eens. maar met uitvaren heb ik dat nooit gehad. als ik perse moet werpen pak ik het geheel in met een pva foampje, heb nooit last gehad van een ringetje/hair die niet goed zat.

en als de karper mijn aas inspecteert, mag ie van mij ook op en neer schuiven, des te beter (meer bewegingsvrijheid). maar op het moment dat de karper mijn aas opzuigt, zichzelf prikt, dan komt het ringetje van pas.

ik heb ooit eens een stukje geschreven over het blow-out gebeuren (in mijn ogen dan). http://www.karperwereld.nl/kennismaking/mourad.php Het staat bijna onderaan bij RIGS.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

12-10-2007 18:32

Ik heb het even snel doorgelezen, Mourad en je punt is duidelijk. Ik geloof er alleen niet zo in. Nog een reden waarom ik denk dat het niets uitmaakt: blowout zegt het al: je gaat ervan uit dat de karper het aas weer uitspuwt. MAAR: als een karper (na geprikt te zijn) eerst zuigt (en dus het aas naar weer achter in de bek brengt), zal het aas de lichtjes geprikte haakpunt ook weer uit de huid trekken. Daarna spuwt hij een keer en is alles weer kwijt.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-10-2007 18:39

Bas Hofkens schreef:Ik heb het even snel doorgelezen, Mourad en je punt is duidelijk. Ik geloof er alleen niet zo in. Nog een reden waarom ik denk dat het niets uitmaakt: blowout zegt het al: je gaat ervan uit dat de karper het aas weer uitspuwt. MAAR: als een karper (na geprikt te zijn) eerst zuigt (en dus het aas naar weer achter in de bek brengt), zal het aas de lichtjes geprikte haakpunt ook weer uit de huid trekken. Daarna spuwt hij een keer en is alles weer kwijt.


maar dat heb je met een siliconentube ook. ik zeg niet dat een ringetje het antwoord is op al die problemen, maar ik bedoel ermee dat als 1 probleemsituatie voorkomen kan worden door het gebruik van zo'n ringetje, dat er toch 1 probleemsituatie verholpen is en dat de vangkansen uiteindelijk toch iets meer worden (denk ik dan).

trouwens, in theorie zal bij het "inademen" van de vis wel je haak verder zijn bek ingaan, maar bij het "uitademen" zichzelf ook weer zal prikken (of die vis moet wel heel veel geluk hebben).
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

12-10-2007 18:59

Mourad,

Ik wil echt niet vervelend doen, maar een karper haakt zich (in mijn ogen) niet doordat hij de boilie met haak uitspuwt en dan de haak spuwt in zijn lip. Dit is echt onmogelijk en kun je ook talloze keren zien op de dvd van Korda.

In mijn ogen zal dit alleen gebeuren, doordat de karper het aas opneemt van de bodem in de bek, zal gaan zwemmen voor de volgende hap, de onderlijn strekt zich, haak draait en prikt in lip.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-10-2007 19:08

Bas Hofkens schreef:Mourad,

Ik wil echt niet vervelend doen, maar een karper haakt zich (in mijn ogen) niet doordat hij de boilie met haak uitspuwt en dan de haak spuwt in zijn lip. Dit is echt onmogelijk en kun je ook talloze keren zien op de dvd van Korda.

In mijn ogen zal dit alleen gebeuren, doordat de karper het aas opneemt van de bodem in de bek, zal gaan zwemmen voor de volgende hap, de onderlijn strekt zich, haak draait en prikt in lip.


hoe ik erover denk is dat de karper zichzelf prikt op het moment dat hij alles in zijn bek heeft en het probeert uit te spuwen, op dat moment draait je haak en prikt ie de vis. wat jij net beschreef, is dat ALS de karper nadat hij die prikt voelt, alles opzuigt verder in zijn bek en dan uitspuwet, hij niet geprikt wordt. maar dat is dan weer het uitspuw-fase waar ik het over had. ik zeg niet dat de vis keer op keer geprikt wordt, maar IN THEORIE ("in theorie" had ik er ook bij gezet), wordt ie weer geprikt doordat de vis dan weer in zo'n uitspuwfase zit.

wat ik in die korda films heb gezien is dat de vis bij het opzuigen van de boilie niets merkt, pas wanneer hij in de gaten hebt dat iets niet klopt en het uit probeert te spuwen, dat ie geprikt wordt en er als een gek vandoor zwemt.

wat jij zegt he, dat de vis geprikt wordt nadat hij de boilie hebt ingezogen, en op het moment dat de vis verder wilt gaan naar de volgende boilie, onderlijn strekt zich, haak draait en prikt het in de lip. hoe komt het dat de haak dan niet verder in zijn bek prikt? het lijkt mij dat als een vis voedsel hebt opgenomen en de vis naar de volgende wilt gaan, de vis niet zijn voedsel voor in zijn bek heeft, maar achterin zijn bek.

en vervelend ben je niet, we zijn hier allemaal om wijzer te worden en te discussieren. misschien dat ik nu ook weer wat wijzer word.

p.s: ik heb alle korda films ook gezien :D
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

12-10-2007 19:39

Dát, Mourad, komt omdat je rig gewoon zo werkt. Doordat je je haakpunt "afschermt" met de krimpkous, draait hij pas (en pakt dus vlees) bij de onderlip, omdat daar de rig goed kan werken/draaien EN VOORAL: een onregelmatigheid tegenkomt. Daarom draait je rig (als het goed is) ook niet haakt middenop je hand, maar pas aan de rand van je hand. Waarom? Omdat dus daar je haak de ruimte vindt (d.m.v. de hoek van de onderlijn) om te draaien én de onregelmatigheid.

Ik weet niet of jij dat weleens hebt meegemaakt, maar als je weleens lange onderlijnen hebt gevist, i.c.m. long shank haken, zonder krimpkous, dat je weleens had dat de gevangen vis diep(er) in de bek was gehaakt en dat de rig voor in de bek weer houvast vond. Dat is dus hoe het anderzijds werkt, dus zonder het afschermen van je haakpunt én long shank haken.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
luuc overgoor
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-04-2007 13:11
Locatie: Achterhoek

29-10-2007 12:42

verwijderd,, :wink:
Laatst gewijzigd door luuc overgoor op 19-12-2007 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

05-11-2007 23:15

Afbeeldingal bij de volgende sessie is een foto maken van mijn andere rigs.
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

06-11-2007 17:38

Rode maden zijn verboden he :wink: :oops: :lol:
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

06-11-2007 19:21

Rene Treffers schreef:Rode maden zijn verboden he :wink: :oops: :lol:


Ja weet het had deze maden in frankrijk van een paar engelse gekregen. Kzou niet eens weten of je ze bij ons kan krijgen. Ja zowizo als casters maar dat is natuurlijk
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

25-11-2007 09:58

Eerste keer met deze rig.
Is de bocht goed zo?
Ik heb ze namelijk ook wel gezien met een soort van knik in de krimp. :)

Afbeelding

Afbeelding
Gesloten