Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

18-06-2008 22:49

Of gecoat onderlijn materiaal gebruiken en een stukje afstrippen (1cm) bij de wartel?
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

18-06-2008 23:00

Nick,

Ik vis deze onderlijn met 4 maikorrels en 1 nep-korreltje,
Zo gaat het erg goed!

Ik heb nog geen last gehad van piepen of iets dergelijks ( was vaak aanduid dat er iets mis is? )
Tog bedankt!

@ mitchel
Dit is fluor-carbon, zelf gekozen voor dit materiaal!
( vrijwel helemaal ontzichbaar zodra het op de bodem licht! )
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-06-2008 23:33

tino beunk schreef:Draaieffect?! Heeft verder niets met draaien te maken. Ik denk dat je bedoelt dat de onderlijn meer bewegingsvrijheid heeft.


Ik vrees toch van wel Tino.

Het onderlijmateriaal is te stijf om de haak te laten draaien, daarom zal de gehele onderlijn moeten draaien, inclusief haak.

En dan is een lusje toch verdomd handig!

Bovendien geeft een lusje de onderlijn meer bewegingsvrijheid waardoor de boilie gemakkelijker aangezogen kan worden door de vis, zoals je zelf idd aangeeft.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

19-06-2008 00:37

Oh, verkeerd gezien! Ik dacht dat het een combi was... :)
~~Dreams can be true.~~
K. van den Herik

19-06-2008 07:39

2 seizoenen zo gevist. Wist ik veel. kleine 100 karpers en geen lossers oid later las ik ook van dat kantelen.
Natuurlijk moest het bij mij ook kantelen enzo en draaien.
ellende was mijn deel. was 50/100 nylon 20 cm.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-06-2008 10:41

Zonder lus heb je nog steeds een draaieffect bij die bovenstaande nylon onderlijn, wat denk je dat de wartel doet? Die lusjes bij de bevestigingswartel zijn leuk als je op een oneffe bodem vist om de onderlijn beter de bodem te laten volen of met een hele korte stiff rig om het opzuigen te vergemakkelijken. Maar vis je met dunnere nylon of met een normale lengte nylon (va rond de 20cm, zoals Klaas ook aangeeft) dan is de toegevoegde waarde van dat lusje bij de wartel zeer miniem te noemen. Het is bij een dergelijke onderlijn mijn inziens belangrijker dat je een draaipunt creeerd bij de haak dan bij de wartel (in de vorm van een soepele hair dan wel een miniwarteltje op de haaksteel) om het geheel vlot en soepel in te laten haken. Lekker zo blijven vissen Anes, hij levert je vis op en daarmee vertrouwen. Iets wat geen enkel lusje je kan geven!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-06-2008 11:40

Bart,

Het lijikt mij meer fluorcarbon dan nylon en ook is de rig naar mijn idee korter dan 20cm.

In dat geval gaat deze rig meer de kant uit van een stiffrig en is enige bewegingsvrijheid d.m.v. een lusje zeker van grote meerwaarde.
Het draaipunt in de wartel heeft immers veel meer frictie dan een lusje aan een wartel.

Een draaipunt bij de haak creëren door een soepele hair toe te passen begrijp ik niet, dat het aas zich daardoor natuurlijker zal bewegen lijkt me duidelijk, hoewel dat naar mijn idee weinig toevoegd aangezien deze rig gebaseerd is op het principe van "oppakken is prikken".

Geen confidence rig dus en kan daarom wat mij betreft ook gewoon met een lomp uitziende doorgeknoopte hair worden gevist.

Uiteindelijk is een rig toch ook weer persoonlijk en moet je idd gewoon met de rig vissen die jou het beste resultaat levert en waar je het meeste vetrouwen in hebt. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

19-06-2008 12:10

in elk geval dan dus anders en daarom misschien wel verrassend...
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

19-06-2008 14:15

Bedankt bart voor je uitleg,
En het is idd fluorcarbon,

Maar Eus,
Een lusje aan de wartel zal de haak in mijn ogen het draaieffect van de haak neit vergroten,
dit omdat de onderlijn dan van horizontaal naar verticaal kan gaan Maar de haak zal er niet beter door kunnen draaien?
De haak blijft recht t.o.v de onderlijn staan en zal ( denk ik ) niet in een andere positie draaien als je er een lusje aan maakt?

mvg
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Nick Flip

19-06-2008 15:20

Een lus is naar mijn mening heel belangrijk!
En het draai-efect wordt er zeker beter op.
Ook is het een goede schanierpunt.
En misschien ook wel beter voor de aaspresentatie.
( ik ben van mening van wel )

Nog een heel belangrijk iets,
Zorg dat je lus niet in de bodem ligt!
Vis dus op de iets zachtere bodems met een safety-systeem.
Of je moet er zeker van zijn dat je lood niet de bodem in gaat,
Dan kan je ook Inline pakken.

Nick
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

19-06-2008 15:37

Tjah, tot nu toe heeft het me in 1 sessie 2 twintigers opgeleverd, ( allebei netjes in de onderlip gehaakt )
Mocht ik er problemen mee krijgen kan ik er altijd nog een lusje aan maken,

zachten bodem & safety system is een standaard geworden binnen mijn visserij ( vrijwel nooit inline! )
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

19-06-2008 18:51

Op dat water kun je gerust met een inline loodje vissen hoor.
De bodem is daar zo strak als een biljardlaken, behalve helemaal voorin en achterin.

Ga je binnenkort naar de plas daarnaast kan ik je aanraden om even flink te peilen.

En niet vergeten een vork in te slikken! :lol:

Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-06-2008 19:55

Anes,

Pak het oog van de wartel waaraan je de fluorcarbon hebt geknoopt eens vast tussen je duim en wijsvinger en pak dan met je andere hand de haak tussen duim en wijsvinger, probeer nu de haak eens om zijn as te draaien, voel je die weerstand?

Door een de wartel d.m.v een lusje aan te knopen neem je deze weerstand weg.

Met andere woorden, de gehele rig moet kunnen draaien, niet alleen de haak.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

19-06-2008 20:06

***Onnodige quote***

Dit valt reuze mee eus! het oogje van de wartel die draait mee, zo dat de hele rig draait?

Ik heb er in dusverre geen problemen mee gehad, zodra ik lossers krijg of iets dergelijks, weet ik waar het aan ligt!
Bedankt nog voor de uitleg etc!

mvg
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-06-2008 20:16

Die draait idd mee, alleen heeft dat veel meer frictie (weerstand) dan een lusje.

Het is jouw rig, als je 'm zo prima vind moet je het zo laten, ik zou alleen zo niet gaan vissen, tenzij het een nylon onderlijn van langer dan 20cm was.

Gebruik waar je vertrouwen in hebt. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-06-2008 04:33

** Alle replies en quote's die niet over de rigs gingen zijn opgeruimd ! **
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-06-2008 15:48

Eus en ook anderen,

Uit het lusje zal maximaal een 2/3 slag draaiing gehaald kunnen worden (afhankelijk van de dikte van het materiaal en de grootte van de lus, dan zal toch echt weer die wartel mee moeten bewegen wil je het geheel verder laten draaien. Jouw aanname betreffende het waarnemen van de draaieigenschappen klopt mijn inziens ook niet helemaal. De vis zuigt de haak namelijk niet op, hij zuigt het aas op en de haak mee. Om de draaiingseigenschappen van een betreffende onderlijn te beoordelen zal dit met aas moeten gebeuren. Houdt dit eens vast en kijk dan wat er gebeurt. Zie daar de grote toegevoegde waarde van een soepele hair in deze! Zou je een stugge doorgeknoopte hair willen gebruiken dan zal heel de onderlijn inclusief het aas moeten draaien om de haak naar het vlees te richten. Een lus meer of minder zal het hier niet veel gemakkelijker maken.

Bij een soepele hair of een mini warteltje als aasbevestiging belemmert het aas niet de haak richting het vlees te draaien. Ik denk zelfs dat in dit geval de hair een halve slag "opdraaid" nog voordat de tonwartel of welke lus dan ook nog de mogelijkheid heeft gehad om de haak te laten kantelen. Draaieigenschappen van een onderlijn worden mijn inziens veel te vaak gezocht in het gedeelte achter het haakoog terwijl juist de hair/aasbevestiging van essentieel belang is in de draaicapaciteiten van een bepaalde onderlijn. Vandaar dat ik ook aangaf dat, mits de bodem het toelaat, de aasbevestiging bij de betreffende onderlijn van veel groter belang is en dat al dan niet een lus toepassen niet veel doet met de draaieigenschappen.

Maar goed, ieder zijn eigen visie wat betreft rigs. Zoals jij niet met deze onderlijn zo zou vissen, zo zou ik niet meer vissen met een doorgeknoopte stijve hair.
mvg

Bart van den Hurk
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

22-06-2008 16:45

Als je een stiffrig gewoon kort en vet stijf houdt, en een stukje soepel (1- 2cm.) bij de wartel aanknoopt en een soepele hair gebruikt, dan kan ie gewoon 360 graden draaien, bij stiffrig zoals op foto lukt het mij niet om níet te prikken met handpalm test, het lukt zelfs bijna niet om de haak te laten bewegen zonder dat de punt naar beneden wil. Wat natuurlijk niets zegt over hoe goed je rig is maar wel iets over dat gedraai, hoewel het soms wel wat verdraaid is :lol:


Afbeelding
8)
Nick Flip

22-06-2008 17:49

Kijk dit is hoe ik graag zie en dat meen ik sireus.
Kleiner haakje zou ik als enige opmerking hebben.
Maar dat is persoonlijk naartuurlijk :wink:

Nick
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

22-06-2008 18:04

Haakje is een maat 6 superhook, die lijkt misschien wat groter doordat het rigje zelf wat klein is. Moet toegeven dat de verhoudingen boilie- haak naar mijn voorkeur normaal gesproken ook wel wat meer in evenwicht mogen, maar met een stiffrig heb ik liever een iets grotere haak. Kleinere haak haakt minder goed naar mijn gevoel, zeker als zoals hier de punt naar binnen staat, ik vind het alleen een heel fijne haak. Van de week gevist met een haak met een parallel met de steel lopende rechte punt, en dat ging ook goed.

Op de foto is de boilie 14 mm, met een boilie tot 18 mm hoeft de haak van mij niet groter, dan ziet het er al wat meer in verhouding uit.

De hair moet trouwens voor het mooie nog iets terug op de steel, een mm of 1½ ofzo.
8)
Gerrit Hees

22-06-2008 18:39

Gooi je zoiets nou niet snel in de war door het soepele achterstuk?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

22-06-2008 18:43

Nee, extra bewegingsvrijheid bij de wartel is alleen maar goed tégen knopen, en dat soepele stuk kan nergens mee in de knoop, zolang je met inline lood vist en dat langer houdt dan het soepele gedeelte.

Hairtje gewoon met foampie.
8)
Gebruikersavatar
Richard Hulshof
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-05-2006 09:53

22-06-2008 19:54

mooie stif-rig
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

22-06-2008 20:02

Heb je dat lood zelf zo bewust bekrast om het "doffer" te maken??
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2008 20:14

Mijn rigje:

Afbeelding

Normaal zou ik de hair iets langer maken (paar mm).

Geknoopt van IQ soft 20lb waardoor deze een tikkeltje stijf is waardoor je 'm never in de knoop gooit en soepel genoeg om toch de hair mee kunnen doorknopen.

De longshank haak maakt dat het toch een lekker vlotte prikker is, het lusje geeft het rigje de bewegingsvrijheid die het nodig heeft.

In mijn ogen hetzelfde idee als de rig van Robert, alleen 10x simpeler en sneller te knopen.

Scoort 10 uit 10 pogingen met de handpalmtest, wel met de boilie eraan uiteraard.

Met stijver materiaal zou de hair weleens een belemmering kunnen gaan worden, dit gaat goed, de vissen die ik ermee heb gevangen waren zo goed als allemaal in de onderlip gehaakt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gesloten