Goede rig voor op dressuurwater


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2007 10:58

WB weer een (h)eerlijke keuze-reactie van jou hand.

Effectief geknoopte rigs tov "dressuur".
Effectief - goed geknoopt voor het doel waar de rig aan moet voldoen.
Of je neerleggen bij de wazige term "dressuur".

Niet knopen omdat een ander de rig ook zo knoopt maar er proberen achter te komen wanneer jou rig op dat moment net dat ene verschiltje maakt.

ik weet nu al wat effectiever is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

08-02-2007 11:16

Ik denk dat een rig zeker wel het verschil kan maken in bepaalde situaties...
Gelukkig heeft niet iedereen de zelfde mening.. saaie bedoeling anders..

Graag verwijs ik nog even naar mijn onderschrift.. :wink:
TTB Baits !
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 11:40

Beste Willem,

Arnoud heeft de titel van mijn verhaal hernoemd, mijn daadwerkelijke titel was "Dressuur, de ommekeer in een natuurlijk proces". Dat geeft niet natuurlijk en die spiegel was al eens gevangen, de redactie heeft die tekst erbij gezet. De schub waarmee ik in het water stond echter nog niet, daarnaast nog een dot vissen die ik had meegestuurd maar niet werden geplaatst. De redactie voegt een artikel samen op de manier waarop hun denken dat het artikel het beste tot zijn recht komt. En daar ben ik overigens erg content mee!!

De standaard rig bevis ik in veel gevallen gewoonweg omdat ik hem erg prettig in gebruik vind, lekker makkelijk, zeer effectief mits hij goed wordt ingezet. Op mijn thuis wateren is het vrijwel niet nodig om een andere rig te bevissen. Natuurlijk gebruik ik ook wel eens een andere rig, dat alleen als ik er zeker van ben dat de situatie het vereist.

Het valt mij al jaren op dat wanneer ik mijn aas anders inzet, anders voer, en de vis doormiddel van aasaanbod op een dwaalspoor zet mijn rig hierbij door de karpers als normaal wordt beschouwd en wellicht niet eens wordt gezien, kennelijk wordt hij niet gezien als gevaarlijk. Daarnaast wil ik helder hebben dat een andere vangende rig hetzelfde doel heeft, simpelweg zoveel mogelijk vissen haken, maar dat lijkt me wel duidelijk.

RE: Artikel!

Het artikel zelf geeft eigenlijk een beeld weer dat wanneer je de karper op een andere manier benaderd, zeg maar in zijn huid kruipt, wat de beweegredenen voor hem zijn op een aas te weigeren of te pakken. Een vraag die me dagelijks veel speurwerk en huiswerk oplevert, daarnaast ook een hoop vissen heeft opgeleverd. Ik vind dat het woord dressuur te makkelijk gegrepen is wanneer men niets vangt.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Willem Barnas

08-02-2007 12:23

Jeroen,

Laat ik het duidelijker stellen:

Kijk, ik zit hier niet om jou te pesten (maar om te ouwehoeren over karpervissen), maar als iemand in een posting schrijft dat hij vangt en de rest weinig/niks en dat dat te wijten valt aan beter/slimmer/doorbrekender vissen dan de rest en er wordt in een artikel van hem een vis geserveerd met die bewuste tekst en een kapotte bek door het vele haken/vangen/verspelen, dan vraag ik mij af wat daar nou allemaal mee bedoelt wordt.

Dat fotobijschrift (wie het ook bedacht heeft) suggereert namelijk dat het beest de dans lange tijd ontsprongen is en er op de beschreven manier wél ineens uitkomt, maar zo ziet 'ie er niet uit.....

Aangezien je in dit topic nogal hamert op dressuurdoorbrekend vissen, vond ik dat ik je deze vraag mocht stellen. Maar laat maar, ik ben altijd een onverbeterlijke graver en wil hier geen vete van maken hoor. Alsjeblieft niet!!! NO HARDFEELINGS, ik probeerde alleen iets beter te begrijpen.

Jo,
Willem
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 12:33

Beste Willem,

Je mag natuurlijk kritiek leveren, dat doe ik ook als ik iets zie waarvan ik denk, dat is niet synchroom met de tekst. Dat er nu een vis bijstaat die al reeds een aantal malen is gevangen, doet tekort aan de vissen die ik had ingestuurd.

Wij zitten hier beiden om lekker over karpervissen te lullen, maar kritiek kent feedback en feedback kent kritiek. Of dit nu positief of negatief is, we zijn hier om elkaar te helpen en om de tijd te doden van het slechte weer.

Toch?? :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Willem Barnas

08-02-2007 12:50

Jo,

En nog steeds ben je niet in gegaan op wat ik nu al twee keer vroeg, behalve dan dat je zegt dat de redactie die foto en die tekst gecombineerd hebben en dat jij dat (vrij vertaald) niet zo erg vindt.

En dat kan, dus daarmee is de kous af.

Maar dat soort dingen kreeg de redactie van mij wel te horen. Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan als er zonder overleg zomaar dingen verandert worden in zaken waar ik weken aan werk. heeft ook wat te maken met persoonlijke voldoening en tevredenheid van wat je schrijft. Arnout is een coole gast en een professioneel redacteur, dus ik zou het gewoon eens aankaarten bij hem, hij staat open voro alles neem dat van mij aan. Of je moet er totaal geen moeite mee hebben dat mensen jouw artikelen verkeerd interpreteren.

Back on topic:

Als je dan toch een rig wilt hebben waar niemand mee vist:

50-80 cm. 33/00 - 35/00 nylon
haakje 8 of 10
paar loodjes maat 6 of wat putty erop
2 ounce vast inlinelood plus lange tube en vliegend toplood
voeraas groot (of diverse maten en vormen)
visaas klein!!!!!!!!!!! (of een stukje boilie)
slappe lijn
alternatieve stek/voerpatroon
lang voeren met nieuw (echt nieuw) aas

gaan gaan gaan

die combinatie zie je weinig.

Of:

8 cm. dun gevlochten onderlijn
Haak 6 die vlot draait
150 gram inlinelood
laaaaaaaaaaaaaaange tube
1 dikke boilie of 1 tijgernoot
ingooien
slappe lijn
fuck bijvoeren
fuck stekkeuze (liefst een stukje water waar nooit een rig ligt en die zijne r overal)
opletten
rustig drillen
scheppen

foto foto foto

Klinkt te makkelijk, is het ook.

Mazzel, tot zover.
WB
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 13:22

Jij bent zoals je schrijft een onverbeterlijke diepgraver, ik daarintegen niet. Ik vind het wel prima zo, dat de titel van mijn artikel niet overéénkomt met wat ik heb ingestuurd daar leg ik verder niet van wakker, en dat er een vis instaat die niet bij de tekst hoort daar stoor ik me ook niet aan.

What about the photo:

"Dat fotobijschrift (wie het ook bedacht heeft) suggereert namelijk dat het beest de dans lange tijd ontsprongen is en er op de beschreven manier wél ineens uitkomt, maar zo ziet 'ie er niet uit..... " Het zij zo, er had een andere foto bij moeten staan, het is niet anders. Maar ik denk dat het gros van de vissers niet eens zover erover nadenkt. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Willem Barnas

08-02-2007 13:32

Willem Barnas schreef:
En dat kan, dus daarmee is de kous af.

Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 13:33

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-02-2007 16:33

Mag ik dan nog een klein stukje toevoegen??

Inderdaad, fuck dressuur.


Zullen we het dan voortaan zo noemen, is veel beter over te lullen namelijk;


Je rig aanpassen aan de manier van azen van de vissen op dat moment op dat water, al dan niet veroorzaakt door hengeldruk. En die manier van azen kun je dan inderdaad weer sturen door je voersoort/patroon, of zelfs het afwezig laten daarvan.


Dekt de lading van jullie allebei Jeroen en Willem... Capiche?? 8)


Het is hier dus ook weer een combinatie van twee factoren (voer&rig). Alleen het ene aanpassen, dan gaat het dus fout bij het ander. (Toprig op een slechte, dus negatief herkenbare voerplek -- Slechte rig, die de vis doorheeft dus een negatieve prikkel, op een goede voerplek)


Trouwens toffe discussie hier! :wink: Ben blij dat het nu netjes gaat en ook nog eens iets toevoegt...

Tsjuss,

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2007 17:17

Wil ik ook nog iets toevoegen, de "top"rig van iemand anders is een "tob"rig indien hij niet goed geknoopt is.
Objectief uitgangspunt: goed knopen en op de juiste plaats neergelegd.

Subjectief: heeft de karper de rig door?
Ik denk van niet, tenzij je met de rig de complete presentatie bedoeld dus inclusief grote, soort aasplek.
Vissen is een hobby, geen religie!
Willem Barnas

08-02-2007 17:44

ja fuck dressuur wat een klotewoord

Conditionering klinkt vet professioneler 8)

Wat volgens mij belangrijk is om te weten om wat voor conditionering dan ook te doorbreken (op mijn manier herleid, dus deze waarheid hoeft de jouwe niet te zijn) is:

* Soort conditionering
Wáár is hun gedrag door beïnvloed?

* mate van conditionering
Hoezéér is hun gedrag daar door beïvloed?

* herkenningspunten voor de vis
Wat zijn voor de vis de werkelijke triggers voor dat gedrag?

* actie
Hóe reageert de vis nou daadwerkelijk op dat signaal of die prikkel?

* reactie
Hoe reageer ik als visser op die reactie zodat ik hem wél vang?

Fuck dressuur, maar dan nog blijft het een verdomd gecompliceerd spel.

En dan de hele wirwar van vast efactoren die elkaar constant in de weg zitten nog..................

bijzonder leuk zo'n potje hengelen naar karpers.

groetjes,
Martin Gaus 8)
Willem Barnas

08-02-2007 18:13

Nou weet je wat, voeg ikook nog wat toe.

Douwe Bijlsma schreef:Wil ik ook nog iets toevoegen, de "top"rig van iemand anders is een "tob"rig indien hij niet goed geknoopt is.
Objectief uitgangspunt: goed knopen en op de juiste plaats neergelegd.

Subjectief: heeft de karper de rig door?
Ik denk van niet, tenzij je met de rig de complete presentatie bedoeld dus inclusief grote, soort aasplek.


Douwe, helemaal mee eens.

Alles wat wij als visser doen om hem te vangen kan hem conditioneren, die rig is -zoals nu al heel vaak aangehaald- maar één factor binnen het totaal aantal factoren waarmee wij zijn gedrag kunnen beïnvloeden.

Met een doorsnee oldskool bolt-rig maak je gebruik van een reactie. Je mept 'm op z'n bek en hij schikt zich de kolere; peert 'm maar is toch all ang de sigaar en dan begint het werkelijke drama. Als ie dan lang genoeg op die manier op zijn bek gemept en getraumatiseerd wordt gaat 'ie met dat kleine beetje hersen echt wel doorhebben dat 'tik en weerstand' stront aan de knikker betekent. Op den duur heeft ie het door en stopt met zwemmen in plaats van dat 'ie 'm peert uit paniek. Hij reageert precies tegenovergesteld (het is ook maar een dier).

(individuele intelligentie even buiten beschouwing gelaten)

Nou leg je daar bijvoorbeeld een meterlange ondelrijn neer............ .. ik schets maar wat:

"Hé, dat bolletje kon weleens vrij liggen (vis laat zich traag omhoog komen en zwemt haast zwevend weg). Hé dat onderlijntje is dun en wat een klein haakje ik voel het geeneens man (subtiel vissen, lange rigs vis je op basis van vertrouwen). Hé krijg nou de hik nog steeds geen prik na driekwart meter peddelen (vis draait bij/zwemt nu meer vertrouwd verder). Nou ik geloof dat er helemaal niks loos is, krijg de klere maar k ga weer verder met........PATSSSSS!!!!!!! Hé kolere wat krijgen we nou dit had ik niet verwacht........"

de verrassing zorgt nu weer voor paniek:

"Rennûûûûûh!!!!!!"

Tuuutututututttttttuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut.

Voedertijd!
WB 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 19:17

WB

Het klopt hierboven tot in de puntjes. Ter aanvulling, en eigenlijk het gedeelte waar "ik" persoonlijk altijd op hamer.

Wanneer een karper de prik kent, de eigenschappen betreffende weerstand, aas herkenning/smaakherkenning, situatie herkenningsgedrag, righerkenning, (negatieve aas en rig dressuur) allen door heeft.

Hoe zou die vis dan reageren wanneer hij een tijd wordt voorgevoerd met een aas dat hij na verloop van tijd niet meer ziet als onveilig?? Ik heb ondervonden dat hij zich als een ongenuanceerde vreetmachine zich erop stort en zijn maaltje haalt. Laat er nu een aantal vissen op jouw voerplek liggen, hoelang zal het duren voordat je een aanbeet krijgt?? Bij mij duurde dit nooit lang, en meestal een flink deel van de vissen kwam even gedag zeggen. En als er nu een school karpers overheen komt, vissen die alles meenemen wat ze maar te pakken kunnen krijgen. Ik denk dat die vissen niet eens rekening houden met de prik, maar meer met het gegeven "pak ik het niet, dan doet de buurman het wel (voedselneid)".

Mijn motto is dan ook, het vertrouwen van een vis is te winnen, het aantal aanbeten niet te voorspellen, maar dat ik een aanbeet krijg is zeker...(klinkt heel zelfverzekerd, maar ik ga liever zo weg dan te denken dat ik niets vang) Stukje positieve zelf conditionering :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Willem Barnas

08-02-2007 22:25

Ja Jeroen,

Ik denk dat ik het zo goed als helemaal kan beamen wat je schrijft, het is heel logisch ook.

Bij ons thuis loopt een beestje, hij was na drie keer zo wijs om 'niet meer iets van het baasje aan te nemen wat het baasje net uit zo'n hete pan pakte, want als hij dat deed kreeg hij een raar gevoel in zijn bek'.

3 keer...

Wanneer ik nieuwe kluiffies voor het beestje had gekocht en die had ik in de verpakking zitten welke op de koelkast stond, dan had hetzelfde beestje binnen 1 dag door dat 'als het baasje de keuken in ging en zijn arm naar de bovenkant van de koelkast bewoog' er wat te snaaien viel. Meneer zat dan binnen 1 dag direct netjes in de houding, klaar voor ontvangst.

Conditionering gaat snel, zowel positief als negatief, ook bij karpers, twee dagen voeren is over het algemeen al genoeg voor een effect.

Ga je langer voeren, dan gebeurt er wat anders.

Even terug naar dat beestje van ons...

Inmiddels woont dat beestje al een tijdje bij ons en heeft hij veel geleerd van ons gedrag. Hij reageert er bijna impulsief op.
De kluiffies hebben al die tijd al een vast plekkie, namelijk bovenop de bekende koelkast. Dat is een mooi plekkie. Op de koelkast staat ook wat anders wat wij mensen soms gebruiken. Sta ik in de keuken en is meneer in de buurt, dan is het direct één en al aandacht wanneer ik ook maar een poging waag om in de buurt te komen van de koelkast. De kluiffies zijn lekker en helemaal goed, dus daar staat meneer voor op scherp. Hij krijgt namelijk nooit een klap op zijn bek als hij kluiffies eet, dus het is alleen maar good vibes op die koelkast.

Lang voeren met eenzelfde aas zonder straffen in de vorm van traumatiseren bouwt een grenzeloos vertrouwen op, elke prikkel die op het laatst uitgaat van het voer is positief. Van 'plop' tot 'rond balletje' (wel extremen).

Maarrrrrr....... het arme beest is ooit eens geslagen met een koekepan vermoed ik, want telkens als ik een koekepan uit het rek graai om een eitje te bakken, liggen bij meneer de oren in zijn nek en knipperen de oogjes al.

Traumaatje....?

Ons hondje is slim, hij leert toevallig snel (sneller dan een karper, maar volgens mij niet veel meer of uitgebreider), het is geen 'mug'. 1 klap met een koekenpan was genoeg...

Bij die vissen gaat het misschien wat trager, maar wie gaat mij vertellen waarom er wateren zijn die ziekelijk bevist zijn en worden en waar je als je een keer 'goed gek' vist, je ineens van die completebekvissen vangt?

Langgerekt, zonder pens, vaak niet de absolute toppers of het moeten grote mannetjes zijn. ZIjn dat vissen die snel leren van een enkele keer haken?

Als we het echt zo goed wisten en begrepen zouden we alles vangen wat los en vast zat, keer op keer en altijd. Teveel in elkaar verstrengelde factoren, te weinig tijd, te weinig observatie en eigenlijk teveel aannames ook. Fuck conditionering? Ik denk dat ik het maar gewoon accepteer en het probeer te doorgronden, dan wordt het makkelijker misschien.

Dit was even 'diep' :wink: inhakend op jouw verhaal over gewenning, zie het maar als soort van akkoord of voortborduursel op jouw posting of zo, ik ga eens even chillen denk ik want er zit geen bloed meer in mijn vingertoppen.

Jo,
WB 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 23:06

Helemaal duidelijk, echter ondervind ik momenteel weinig van dressuur gezien ik een water bevis dat vrij groot is en met een mooie bezetting karper.

Wanneer er hier kenmerken van dressuur op gaan treden, dan liggen er genoeg andere mooie wateren in nabije omgeving om die eens onder de loep te nemen.

Rustig aan, groeten!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen blom
Berichten: 302
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: boilliecity
Contacteer:

09-02-2007 00:31

op dressuur wateren gebruik ik rigs van 8 a 10 cm en een D-rig werkt dan wel goed en een long shank hook werkt ook goed vooral als je een ringetje aan je hair doet en dan om de haak werkt perfect..
Willem Barnas

09-02-2007 12:56

Jeroen en de rest,

dit topic heeft me beet gegrepen en aan het denken gezet.

:-? ..................................... :wink:

hahaha.

ook handig voor het vissen.

Ik ga een muziekje opzetten, de mazzel.
WB 8)

PS: Leve PB :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

09-02-2007 14:43

Mij ook. Ik denk dat dit ook ligt aan het aard van het beestje, kunnen incaseren, durven vertellen, uitkomen voor je mening en respectvol met elkaars standpunten omgaan zijn essentiele kernpunten voor een goed lopende discussie.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

09-02-2007 18:12

met de pen
Gebruikersavatar
Paul Baldé
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-02-2002 01:00
Locatie: Hoogeveen

10-02-2007 10:13

veel verschillende dingen proberen..
Je moet gewoon veel expirimenteren.. heb goeie resultaten gehad door heel licht te vissen. 30 á 40 gram lood haakje 8 en dan verschillende formaten boilies door elkaar heen voeren.
En dan het liefst met de kleinste boilie vissen. (een enkele)
Kleine kubusjes van +- 10 mm werken ook goed zolang niet iedereen er mee vist.

Ik zou zeggen zoekt en gij zult vinden!

PB
Gebruikersavatar
jeroen blom
Berichten: 302
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: boilliecity
Contacteer:

10-02-2007 16:42

zo is dat paul !!!elke vis en water is anders zo kun je dus zeggen ik ga ook anders vissen...vang ze
Ït,s you and your rods , against them !!