chod-rig


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-01-2007 21:22

Dennis,

De chod-rig die ik ken, is met leadcore.

Wie zegt, dat ik Terry hearn, Nick Helleur en Frank Warwick slechte vis-
sers vindt? Lees dat nergens hoor! Alleen ik heb geen idolen, en vis voor
mezelf...

Ik heb een beetje het idee, dat ik m'n mening niet mag geven...!? En wie
zegt, dat ik dergelijke systemen nooit geprobeerd heb? Ik blijf van me-
ning, dat dit de zoveelste "wonder" rig is uit Engeland, en dat het veel
éénvoudiger kan. Maar die mening mag ik blijkbaar niet zeggen; tenmin-
ste zo voel ik dat...

Ik oordeel niet zomaar over iets, maar denk er eerst goed over na en
probeer iets een tijdje uit.

En dan nog iets over de Chod-rig: Dergelijke zijlijn systemen, zijn een
ramp bij de obstakelvisserij, en dat lees ik nooit ergens, terwijl sommigen
dergelijke systemen maar zo over kopieeren. Er word maar zo wat aan-
geknoopt, en er word niet verder gekeken dat de neus lang is. Als ze dan
die Chod-rig toe willen lichten, laat ze dat dan ook goed doen, en niet
alleen de SUCCES STORY'S.

Ik laat het hierbij, en iedereen moet gewoon zelf weten wat ie doet!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-01-2007 01:49

Benny, rust je zaak maar heb het gelezen en geef je 100% gelijk.
Dit is de zoveelste onzin onderlijn die over is komen waaien van uit engeland waar toevalig een record op gevangen word, zonder dat record had niemand er van gehoort, sterker als die record nu eens op een standaart 20cm rig was gevangen wat had je dan gehoort helemaal niets....
Nee hoor ze moeten weer moeilijke onderlijnen erbij halen.

Zo mijn meening gegeven jullie doen maar ermee wat jullie willen..
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

23-01-2007 06:40

Kenny, je hebt wel gelijk, maar deze onderlijn heeft wel degelijk een meerwaarde aan afstandsvissen.

Dit is (bijna) niet in de war te gooien. Voor de rest heeft het in mijn ogen geen meerwaarde, maar het is alleen het feit dat het niet in de war te gooien is, dat ervoor zorgt dat hier zoveel over wordt gepraat.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

23-01-2007 07:56

Benny hou inderdaad nu maar op, je draait overal om heen eerst zeg je "ik zal hem nooit en te nimmer gebruiken" en dan heb je hem ineens weer een tijd uitgeprobeerd?!?!?
Je hebt ook niet gezegd dat genoemde vissers slecht zijn, dat beweer ik ook niet?!?!?
Al met al draai je er maar omheen en krijgen we allebei dus geen gelijk, hoeft ook helemaal niet. Ik heb alleen gereageerd omdat je gewoon geen goede argumenten gebruikt om iets af te kraken. Zo en nu klaar...Afsluiten die handel zou ik zeggen....maar heb zo'n gevoel dat je toch weer het laatste woord wil hebben...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-01-2007 08:16

Dennis,

Ik zal nu, en dan ook ECHT de laatste keer reageren.

De zogenaamde Chod-rig, is een versie van een rig uit de midden jaren
90. Alleen het verschil is, is dat er geen leadcore werd gebruikt. Ik heb
deze rig toen regelmatig getest, en zeer zwak bevonden. Een kennis van
mij heeft vorig jaar regelmatig met de hier genoemde chod-rig gevist, en
op meerdere type waters, en op alle waters een hoog percentage lossers;
zowel met heel zwaar lood als normale gewichten.

Het gaat mij niet om het gelijk, ik geef mijn visie, zodat er verder over
gediscuseerd kan worden.

Ik draai dus nergens om heen! Ik wijk alleen niet af van m'n visie. Ik MAG
mijn visie hebben, en jij ook, maar op dit punt zullen we het niet eens
worden. Zowat?

Ik vind het zeer zwak van je gezegt, dat ik het laatste woord wil hebben.
Ik wil gewoon op de kleinste details ingaan, meer niet. Of heb je soms
connecties met Korda en dergelijken?

Heren, het spijt me dat ik dit hier openbaar neer typ, maar ik laat mij niet
openbaar aanvallen; tenminste zo voel ik dat. Ik respecteer ieder z'n me-
ning en sta daar ook open voor, maar daarom hoef ik iemand nog geen
gelijk te geven...!?

Sluiten zal ik persoonlijk deze topic niet, omdat ik in mijn ogen niets ver-
keerd heb gedaan.

Verder hier niet op in gaan, en weer ontopic! Dennis kan me desnoods
een pb sturen.

Met verontwaardige groet! :roll: :-?
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

31-07-2008 15:37

Ik ben nu de Chod-rig aan het uitproberen op een water waar de vis heel voorzichtigd aast en waar de bodemstructuur heel erg zacht is.
Ik moet toegeven dat het wennen aan deze rig is maar hij heeft wel wat en hij is in mijn ogen beter dan de helicopterrig en met de kort stifrig met een D-rig(liefst een long shank hook) erop maakt net iets het verschil bij het vissen met een pop-up 5 tot 10cm boven de bodem, ik ben hem nu ook aan het uitproberen met een onderlijn met een coating en bij de haak 2cm gestript
Nick Flip

03-08-2008 15:43

Hoever vissen jullie je onderlijn boven het lood?

Nick
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

03-08-2008 16:54

zo lang dat je haak boven het lood blijft.
heb er nu 2 keer mee gevist. vorige week 4 vissen en gister 2.
zowel op afstand, zo'n 90 meter, als dichtbij gevangen. vis kwam ook naar mij toe 2 keer. wat dat betreft geen problemen gehad.
heb afgelopen sessie alleen 2 vissen verspeeld op pop-up. op 2 verschillende onderlijnen. moet ik dus even naar kijken.
voor mij niks spectaculairs. ga gewoon weer met safetyclip vissen. heeft altijd gewoon gewerkt.
maar wil je ver gooien zonder knopen, dan is de chodrig wel een goeie optie.

gegroet
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

20-11-2009 00:24

ik ben me nu ook een beetje aan het verdiepen in de chod rig .. ik had een paarvraagjes hierover :


1:steldat het boeltje in ligt ( chod-rig ) , hoe strak draai ik mijn lijn dan ? omdat als ik deze te strak draai , de gehele montage tot aan het uiteinde ( lood ) omhoog gaat staan en dus een strakke lijn door het water loopt ?

2: je kan dus de rig zover van je lood ''afstellen'' als dat je zelf wilt dmv een chod rig montage ?

3: in feitte is een chod ''montage'' een verstelbare heli ''montage'' ?

4: in ''veel'' gevallen wordt voor een d-rig ( popup ) gekozen icm de chod-rig ?

mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

20-11-2009 01:31

Gewoon de D-rig er op 5 cm dan zit je goed,wordt ok gebruikt door de betere Karpervissers.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

20-11-2009 11:06

Sorry.

:lol:
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

20-11-2009 12:36

Ik heb (een variant op) de rig dit najaar met succes toegepast. Het betrof een stek met een zachte bodem waarvan ik niet wist hoe diep het lood in de bodem zou gaan zakken. Ik heb de hoofdlijn aan een stuk leadcore van ongeveer 50 cm geknoopt met alleen een (los genoeg zittende) stopperkraal bij de overgang leadcore/hoofdlijn. De rig kan dus schuiven. Ik heb een zeer kort onderlijntje gebruikt (8cm van wartel tot onderkant haak) waarbij ik op de wartel een flink stuk heavy putty heb gekneed. Ik geloof namelijk niet echt dat het gewicht van de leadcore daadwerkelijk genoeg druk op de haakpunt zal geven en dat is hiermee dus opgelost. Voordeel was voor mij in deze situatie dat de rig mooi op de modderbodem rustte, min of meer running was en bovenal zeer visveilig. Bij lijnbreuk blijft de vis enkel met de rig rondzwemmen. Ik heb mijn hoofdlijn gewoon slap gevist en dit was geen enkel probleem. Ik kon ten alle tijden snel zelf aanslaan. Ik kan mij voorstellen dat het in sommige gevallen ook wenselijk kan zijn de rig wel te fixeren met 2 kralen, maar dat was in dit geval niet wenselijk i.v.m. zeer heftig kopschuddende vissen die menig rig hiermee kwijt wisten te raken, vlak na de aasopname.
Voor mij in sommige gevallen een prima rig dus. Geen wonderrig denk ik overigens hoor. Geloof daar niet zo in.
Groeten,
Friso
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-11-2009 15:21

ik ben me nu ook een beetje aan het verdiepen in de chod rig .. ik had een paarvraagjes hierover :


1:steldat het boeltje in ligt ( chod-rig ) , hoe strak draai ik mijn lijn dan ? omdat als ik deze te strak draai , de gehele montage tot aan het uiteinde ( lood ) omhoog gaat staan en dus een strakke lijn door het water loopt ?


is een top lood hier gewenst ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

23-11-2009 11:39

Ik liet na het inleggen eerst mijn lijn goed afzakken Jeffrey. Daarna een zeer licht wakertje eraan hangen. Je lijn hangt dan een beetje in een bocht van de hengeltop tot aan het water. Dan liggen de eerste meters lijn vanaf je lood zeker op de bodem. Top lood heb ik niet gebruikt, dus geen ervaring mee.
Groet,
Friso
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

23-11-2009 12:07

C(rappy) H(orrible) O(ld) D(etritus). Ding bestaat sinds het begin van de rig met hair. Ouwe meuk in een nieuw jasje waar goed geld aan verdiend wordt de laatste jaren.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-11-2009 16:00

dave troost schreef:C(rappy) H(orrible) O(ld) D(etritus). Ding bestaat sinds het begin van de rig met hair. Ouwe meuk in een nieuw jasje waar goed geld aan verdiend wordt de laatste jaren.



Snap niet goed wie hier dan zo aan verdiend?

Onderlijn materiaal, lood, haken en evt leadcore heb je bij de normale manier van karpervissen toch ook nodig?

Alleen bevestig je het dan op een iets andere manier.

Boilies, daar wordt pas grof geld aan verdiend!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

25-11-2009 18:44

Jij maakt je laatste "meter" zelf. Velen niet en die worden op hun wenken bediend met kant en klare pakketjes.

Het is al een aantal jaren een veelbesproken rig. Gesponsorde vissers praten en schrijven er graag over. En zodra het gedrukt staat, rennen we met z'n allen naar de winkel.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

05-01-2010 18:13

Dag mensen

Ik vind de Chodrig een prima rig. Als ik een pop up vis Pas ik altijd de Chodrig toe heb er zeer goede resultaten meebehaald op plekken waar een standaard onderlijn faalde.
Je lood kan lekker de bodem inzakken zonder dat hij de rig de blubber intrekt.
een pop up rig van zon 15 cm word al snel met het lood mee de blubber in getrokken dat heb je met de chod niet.
Deze rig is perfect voor zachte bodems en bodems met Wiergroei Bijv vinkeveen of Abbey lake (frankrijk) waar ik mijn record opnieuw dik heb verbeterd op deze rig.
Maar zo heb ieder zijn eigen rig waar hij goed opvangt, ik sta wel open voor nieuwe dingen je kan pas er pas wat van zeggen als je hem zelf op de juiste manier getest heb

Grtz Rich
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-01-2010 09:30

To chod, or not to chod, that is the question...

Persoonlijk heb ik de afgelopen 7 jaar een haat liefde relatie met de chod.
Op het moment is de liefde groot, afgelopen jaar goede zaken mee gedaan. Snoeiharde runs en over 2009 maar 1 vis verspeelt, wat overigens te wijten was aan een kromme haakpunt.

Belangrijkste in deze is naar mijn mening de onderlijn, hoewel ik het inzet met anderhalve meter leadcore in combinatie met flying backled en toplood....
Mijn onderlijnen zijn max. 4 a 5cm. bestaande uit een soepele hair, een kleine flijmscherpe klauwhaak (zo dundradig als ik mee weg kom) en een gebogen stukje krimpkous van ong. 3cm. Waar de krimpkous ophoud zit die direct aan de wartel geknoopt. Als runs uitblijven terwijl er wel beweging is op de stek, speel ik met de lengte van de hair. Vaak volgt de run vlak daarna.
Daarnaast durf ik te beweren dat 80% van mijn gevangen vissen in midden onderlip gehaakt zijn.
Met vallen en opstaan ben ik er weliswaar lang mee bezig geweest, maar naar mijn idee geperfectioneerd.

Met choddende groet,

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-01-2010 09:45

Een klauwhaak met 3 cm tube??
Vind IK niet de meest gebruikelijke toepassing
leg eens uit robert!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-01-2010 16:20

Hoi Fred.

Een lang stuk krimpkous bevorderd een razendsnelle inhaking. Daarnaast is die moeilijk af te schudden door de vis omdat die om de onderlip heen vouwd.
Bijkomend zit de onderlijn semi vast met beads zodat bij het schudden van de kop bij inhaking/prik de onderlijn over de ledcore beweegt. Gecombineerd met een soepele hair en de minimale, maar constante druk op de haak is die vrij moeilijk te lozen door onze dikke vrienden.

Ik moet er ook bij vermelden dat ik de rig altijd inzet in combinatie met hele lichte hangers (zelf gefabriceerd) gevlochten hoofdlijn en altijd met een enkele bodemboilie.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-01-2010 22:56

Tja , interessant verhaal!
hoe zwaar lood en toplood vis je? En vis je op afstand of
gewoon op gooiafstand ?
gr, fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-01-2010 08:41

Ik vis op veel verschillende wateren in NL Fred. Zowel de afstandvisserij als de kantvisserij komen aan bod.
Maar als ik mag kiezen, ga ik voor 90g werpgewicht, 15g flying backleds en 40g toplood.
Naar mijn idee vis ik met deze setup het scherpst.

Op kanalen hoef ik vaak alleen het werpgewicht aan te passen. Hetzelfde geldt voor stilstaande wateren wanneer ik dichtbij of veraf vis. Ga ik een rivier op dan laat ik deze setup in zijn geheel achterwegen omdat ik de meerwaarde ervan dan niet meer inzie.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-01-2010 08:51

Even tussendoor.

Zou iemand me willen helpen een nieuw avater op maat te krijgen?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

09-01-2010 14:58

De chot is hot

Ik gebruik hem niet hetzelfde als robert met de krimpkous maar zijn verhaal is duidelijk ik gebruik als onderlijn materiaal de fluor carbon van rig marole (no memory) meestal staat de fluor carbon al in een buiging waardoor hij snel prikt maar met een stukje krimpkous nog sneller ik gebruik ook geen choddy haak maar een iets naar binnen gebogen haakoog zodat hij in die kromming staat zelf gebruik ik ook toplood en lood van 100 gr ongeveer met een leadcore van een ruime meter doordat de haak heel anders prikt dan met een een inline of safetyclip is de karper dat niet gewend is en schrikt (harde runs zijn het gevolg)

Grtz Rich