doe ik het goed zo


Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

14-12-2006 13:14

ja martijn je doet het goed,ik zou er persoonlijk niks aan veranderen.

greetings uut hengel.
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

14-12-2006 13:34

Hans Brinkel schreef:Fout Bas,

Met scharnierpunt wordt bedoeld de overgang van het stijve gedeelte van je gecoate onderlijn naar het gestripte soepele gedeelte
DAT is je scharnierpunt.
Vroegah :lol: .pas enkele jaartjes terug werd deze verbinding soms gemaakt met mini warteltjes of mini ringetjes...was errug omslachtig om te maken.

Wat jij bedoelt (Denk ik..want je omschrijft het wel iewat vreemd>wartel&quicklink?) is dat je i.p.v een wartel nu een lusknoop maak welke je verbindt met de quicklink zodat je snel van onderlijnen kunt wisselen
Dat klopt, Zal het ffkes simpel uit proberen te leggen..

Tube, Lood, dan een wartel, en op die wartel komt de quicklink.
Op de quicklink zet ik de onderlijn aan de onderlijn zit geen wartel, maar inderdaad gewoon een lus. Deze lus heb ik geknoopt zonder de coating van de onderlijn te halen. Het laatste deel van de onderlijn heb ik gestript, plus ik gebruik krimpkous over het oog van de haak.
De onderlijn die uit de krimpkous komt is gestript tot ongeveer 2 cm voordat de krimpkous begint.. lastig uitleggen zonder foto..
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

14-12-2006 15:10

Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-12-2006 16:12

Bas Stevens schreef:foto dan maar:

http://www.karperwereld.nl/rigvan/bartvdh.php
die had ik ook bekeeken,maar vond die wel enorm lang doorgaan(shrink tube)zou kunnen werken maar dan zou ik niet met een fijn gevoel zitten.
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-12-2006 16:13

Ruben vd Worp schreef:ja martijn je doet het goed,ik zou er persoonlijk niks aan veranderen.

greetings uut hengel.
hou ook van jou :oops:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-12-2006 16:17

P.s..bovenstaande gaat mijn inziens nog meer op voor hoofdlijncamouflage dan rigcamouflage[/quote]hoofdlijncamouflage,hoe meot ik dat zien hep mij laaten vertellen door een kennis(duiker)dat de lijnen vol komen te zitten met zweefvuil en daardoor heel erg zichtbaar wordt veelal wordt dit vergeten en onderschat.ps kan het natuurlijk verkeerd begrijpen
aldejekes loat goan!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-12-2006 16:20

zorgen dat de hoofdlijn en rig zo vlak mogelijk op de bodem ligt..

hulpmiddelen kunnen zijn toplood en sliders, echt slappe lijn helpt ook goed.

Gr. Remko
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

14-12-2006 17:57

gewoon toploodje martijn,lekker strak op de grond(mits er niet teveel opstakels zijn op de bodem)

en ja ik hou ook van jou lekkere lange van me.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-12-2006 18:54

:oops: :oops: ben nog niet uit de kast gekomen dus hou ik het liever tussen ons :lol: :wink: wist niet zeker hoe hij het bedoelde,bovenstaande info is mij bekend zo vergeet achtig ben ik ook weer niet :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

14-12-2006 20:37

De rig kan er wel mee door, maar je kunt hem wel verbeteren doormiddel van:

* Schuif een stukje bredere tube over het achterste gedeelte van de wartel, dit om hem optimaal te camoufleren.

* Ik las al eerder rigputty

* Iets meer ruimte tussen haak en aas

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

16-12-2006 18:49

heeft in mijn ogen niet veel zin, heb het een paar keer geprobeert maar merk geen verschil.
ook iets wat mijn is opgevallen, is dat de shrinktube van spro, minder goed krimpen.
welke raden jullie mijn aan?
tevens gebruik ik bij de triggerrig altijd de pb intruder haak maat 8/6.
wat is jullie mening hierover, welke haken gebruiken jullie en waarom.
START!! :P

MVG Luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

16-12-2006 19:54

ashmia! krimpt prima
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

16-12-2006 20:00

ashmia of PB-Products ! :wink:
KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2006 20:59

Yuri Monster schreef:nog een mooie tip hopelijk heb je er wat aan

ik doe altijd in de schrinktube een stukje stiffrig meeknopen dan behoud hij zijn vorm langer.

bij het knopen leg ik de stiff rig van achter op de haaksteel en steek hem dan van achter door het oog naar voor als de rig klaar is knip ik hetgene wat uit de krimpkous steekt af.


Een stuk nylon mee inknopen is alleen nodig bij een bepaalde kwaliteit krimpkous.

Persoonlijk lijkt mij de krimpkous op de foto wat grof?
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 16-12-2006 21:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2006 21:02

Jeroen Hof op't schreef:De rig kan er wel mee door, maar je kunt hem wel verbeteren doormiddel van:

* Schuif een stukje bredere tube over het achterste gedeelte van de wartel, dit om hem optimaal te camoufleren.

* Ik las al eerder rigputty

* Iets meer ruimte tussen haak en aas

:wink:


Stukje tube over onderkant wartel is met name om beschadiging van de aangeknoopte onderlijn op de wartel te voorkomen. Bij de rig op de foto zou ik dat zeker toevoegen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-12-2006 20:38

Dit is mijn tip van de dag, een uitleg + foto van mijn ideale rig. Gebruik deze rig al een tijdje en sinds ik dit gebruik, zijn mijn vangsten gestegen.

Ik leg zo uit waarom.

Eerst een plaatje:

Afbeelding

Op het eerste gezicht een beetje een lompe rig, zo met het kneedbare lood en hoe de hair geplaatst is. Maar het zijn juist die 2 elementen wat ervoor zorgen dat deze rig heel snel prikt.

Als je goed kijkt zie je 2 stukjes siliconentube op mijn haaksteel. ik gebruik 2 stukjes omdat het mijn hair goed geleidt langs de haaksteel. Met 1 zou dat niet lukken. Let alleen goed op, de hair begint waar de haakbocht eindigt. Dit is opzettelijk zo gedaan.

Als je deze rig gebruikt, gebruik het alleen met bodemaas. Geen drijvend aas. De neerwaartse kracht van bodemaas is in het water groter dan dat van drijvend aas, dus het lijkt alsof je aas zwaarder is in het water. En het is het gewicht van je aas, gecombineerd met het gewicht van het kneedbare lood, wat deze rig succesvol maakt.

Als de hair begint waar de haakbocht eindigt, loopt je hair in principe evenredig met je haakpunt. Aan beide kanten van de haak zitten gewichtjes (aan de ene kant je boilie/bodemaas en aan de andere kant het kneedbare lood). Deze gewichten, gecombineerd met het feit dat je hair gelijk loopt met je haakpunt, zorgen ervoor dat je haakpunt snel prikt. Veel sneller, dan bij de "gewone" rig. Je haakpunt wordt als het ware tegen het vlees aangeduwd.

Als blowout schuiven de stukjes siliconentube naar achteren en doordat je ongeveer 1.5 cm speling hebt op je hair, zal de vis dit moeilijk kwijt kunnen raken.

Als je deze rig test op je handpalm, zal je zien dat deze rig iedere keer weer vlees pakt. Zelfs als je het op een rechte stuk doet, je hoeft de rig maar paar milimeters te bewegen en je haaktpunt pakt al vlees. Weinig rigs kunnen dit.

Gewoon een tipje, voor jou.

Mourad
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

22-12-2006 21:20

mag ik u hartelijk bedanken,ziet er goed uit,na de veele tips hep ik hem al flink aangepast grootendeels zoals die bij jou te zien is,langere hair,anti-tangle sleeve,loodjes op de onderlijn,aleen houd ik het vertrek punt van de hair wel tussen de weerhaak en punt,ik krijg een beetje een naar gevoel in mijn buik als ik het vertrekpunt van jou bekijk,dit wil niet zeggen dat het niet zou werken, :wink: (respect brother :lol: )2006 was het jaar van info,gevoel,kennis en passie hervinden,2007 moet het gaan gebeuren 8) bedankt.m.v.g uit het verre oosten
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-12-2006 21:39

Mourad Aviara schreef:
Als je goed kijkt zie je 2 stukjes siliconentube op mijn haaksteel.

Als blowout schuiven de stukjes siliconentube naar achteren en doordat je ongeveer 1.5 cm speling hebt op je hair, zal de vis dit moeilijk kwijt kunnen raken.


Mourad, werkt dat met die 2 stukjes siliconen..ik bedoel..zal dat echt schuiven over de haaksteel?
Verder..ben je zeker van de haak 2XS..volgens mijn catalogus is dat een dikdradige klauwpunthaak, en dat zie ik niet terug in jou plaatje.

Hoe lang maak jij deze rig? een kleine 15 cm schat ik zo?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-12-2006 21:51

Hans Brinkel schreef:
Mourad Aviara schreef:
Als je goed kijkt zie je 2 stukjes siliconentube op mijn haaksteel.

Als blowout schuiven de stukjes siliconentube naar achteren en doordat je ongeveer 1.5 cm speling hebt op je hair, zal de vis dit moeilijk kwijt kunnen raken.


Mourad, werkt dat met die 2 stukjes siliconen..ik bedoel..zal dat echt schuiven over de haaksteel?
Verder..ben je zeker van de haak 2XS..volgens mijn catalogus is dat een dikdradige klauwpunthaak, en dat zie ik niet terug in jou plaatje.

Hoe lang maak jij deze rig? een kleine 15 cm schat ik zo?
gr
Hans


Als je 0,5 mm siliconentube gebruikt, zal dat schuiven zonder al te veel kracht. De 0.5 mm siliconentube is net genoeg om de hair op zn plaats te houden, maar ook genoeg om te kunnen schuiven.

En zeker van de haak? Ik heb deze rig net speciaal geknoopt voor deze topic, haalde het zelf uit het klikbakje van Fox (Fox heeft voor de haken een soort klikbakje in plaats van een plastic mapje, zoals alle andere merken). Bakje was nog ongeopend, weet zeker dat het deze haak is. Kan misschien aan de foto liggen, dat weet ik niet.

En hoe lang ik deze rig maak hangt er vanaf hoe ik vis. Als ik met een pva-zakje vis hou ik het vrij kort, ongeveer 12 a 13 cm. Pva-zakje beschermt dat mijn haakpunt en doordat ik mijn lood in het zakje zet voordat ik werp, kan het geheel zelfs op modderige bodems gebruikt worden met een korte rig.

Als ik zonder pva-zakje vis iets langer, ongeveer 18 cm.

Op wateren waarbij er vaak gevist wordt met een korte onderlijn, ga ik naar extreem lang (30/35 cm), maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Maar des te korter mijn rig, des te beter ik me erbij voel. Kort, tot een zekere mate.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-12-2006 22:19

ok..zal wel aan de foto liggen, de haak leek me meer v.h. type No Escape hook van PB.
Lijkt me wel een leuke rig om eens uit te proberen...je hebt er i.i.g. over nagedacht..scheelt weer wat werk :D
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

23-12-2006 14:24

Martijn je kunt ook de zinkende onderlijn kopen van esp.Deze ligt helemaal plat opde bodem,ik gebruik hem nu al een tijdje.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

23-12-2006 17:35

klopt,ga eerst even verder met pb green hornet,ook leuk spul
aldejekes loat goan!
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

23-12-2006 21:56

moarad,

ziet er erg netjes uit!
ik denk dat ik je methode is ga na-apen 8)

mvg Luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

24-12-2006 12:07

Mourad,

Kunnen die 2 stukjes siliconen rubber wel soepel genoeg en ver genoeg naar achteren schuiven om een echt blow-out effect te veroorzaken?

Volgens mij zit je als je die 2 stukjes rubber strak tegen het krimpkous aan schuift nog bijna tegen de haakbocht aan met het uitgangspunt van je hair?

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

24-12-2006 15:28

Patrick Kip schreef:Mourad,

Kunnen die 2 stukjes siliconen rubber wel soepel genoeg en ver genoeg naar achteren schuiven om een echt blow-out effect te veroorzaken?

Volgens mij zit je als je die 2 stukjes rubber strak tegen het krimpkous aan schuift nog bijna tegen de haakbocht aan met het uitgangspunt van je hair?

Groet,

Patrick


Patrick, dat is zo, maar aangezien ik deze rig snel heb gemaakt voor deze topic, is dat niet zoals ik het op al mijn andere rigs heb.

Als de stukjes siliconentube vrij smal zijn zijn, zal dat niet gebeuren. Dan zal je hair vrijkomen nog voor de haakbocht. In ieder geval, zelfs met deze rig zou je blowout-effect hebben. Zolang je een hair hebt van minimaal 1.5 cm en zolang je maar minimaal 0.5 mm siliconentube gebruikt voor een haakmaatje 6. Des te groter je haak, des te dikker de draad. Dus des te ruimer je siliconentube moet zijn. Gewoon experimenteren met verschillende haakmaten en verschillende diktes en je zal zien dat dit wel gaat.

De naam blow-out houdt in dat als de vis je aas opzuigt en uitspuwt, je aas buiten zijn bek belandt en door de bocht waarin je aas zijn bek wordt uitgespuwd, je aas snelheid oppakt en zodra je aas zijn eindpunt heeft gehaald, de kinetische energie ervoor zorgt dat je siliconentube verder langs je haaksteel schuift. Zodra je siliconentube een punt heeft bereikt wat verder is dan je haakbocht, zorgt de kracht van je aas wat zijn eindpunt heeft bereikt (buiten zijn bek) dat je haakpunt vlees pakt/houdt.

Het beste is het gebruik van een ringetje op je haaksteel, omdat een ringetje ervoor zorgt dat de kracht die uitgeoefend wordt op je haak parallel loopt met je haaksteel, en siliconentube ervoor zorgt dat het een beetje een zijwaartse kracht is waardoor de kans dat je haak vrijkomt ietsjes hoger ligt dan het gebruik van een ringetje. Het is alleen heel belangrijk voor deze rig dat de hair precies begint waar je haakbocht eindigt, dit zorgt ervoor dat ie heel snel vlees pakt. Een ringetje houdt de hair niet op die plek. Ik zelf kon op niks beters komen dan het gebruik van siliconentube, als iemand dit wel weet, zijn suggesties heel erg welkom.

Kan zijn dat je vindt dat ik doordraaf, maar dit is hoe ik het zie. Kan ook zijn dat ik het verkeerd heb, maar echt waar, sinds ik deze rig gebruik, vang ik veel meer op dezelfde wateren en dezelfde methoden.