Goed gekoopte bananenrig (witypoolrig) ?


Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

20-11-2006 19:08

Beste mede carp boarders,



ik ben vanmiddag even bezig geweest met wat onderlijntjes te knopen
aleen nu het volgende ik weet niet hoever ik de bocht in de bananen rig
moet buigen.
Hier onder wat fotos van hoe ik hem nu knoop heb je tips hoe ik het beter kan doen houdt ze dan niet voor je :wink: :D



Afbeelding

Afbeelding
KSN
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

20-11-2006 19:48

.....
KSN
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-11-2006 22:00

Ziet er bijna goed uit.
Laat de tube ter hoogte van de haakpunt verdwijnen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

21-11-2006 17:23

de bocht is prima. Persoonlijk buig ik de krimpkous ietsje meer door maar dat is niet noodzakelijk!

Wat ik wel zou doen is je knijploodje niet tegen de krimpkous aan vast zetten, maar er iets (bijv. 1 cm) vanaf, dus verder op je onderlijntje. Hierdoor heeft de gebogen krimpkous meer de ruimte en kan vrijer bewegen.

Groet
Bas
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

21-11-2006 17:24

hallo,

ik maak de banana-rig meestal met 1 heel stuk Fox camo shrinktube (worden 10 stukjes shrinktube in 1 doosje geleverd).
Deze versie is lang niet zo stijf als de gewone zwarte (dikker en stugger) en buigt veel makkelijker.
Hierdoor kan ik de pop-up veel dichter bij de bodem aanbieden, zonder mijn presentatie te verwaarlozen. Zodra de karper zuigt geeft de shrinktube genoeg mee om goed te kunnen haken!
Bij mij zit er niet meer dan 1 cm tussen de haak en een SSG-shot (zo'n dikke loodhagel!)

succes :wink:

Rob
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

21-11-2006 19:04

Bart van den Hurk heeft ooit eens een rot@ry geschreven waar deze rig ook in stond Hier de Link :
http://www.karperwereld.nl/rotary/deel83.php

Later heeft hij ook nog eens op het board stap voor stap uitgelegd hoe je hem moet knopen hier zijn Quote :

Bart van den Hurk schreef:Sinds mijn artikel heb ik weer wat hele kleine aanpassingen gedaan aan mijn bananenrig. Ik zal een zo duidelijk mogelijke omschrijving proberen te geven. Ik doe het nu voor de combi rig, je kan hem ook helemaal soepel knopen, alleen je loopt dan wel meer risico op de hele handel in de war te gooien.

1 ) Neem een stuk van een cm of 50 green hornet (of andere coating lijn) en strip een centimeter of 25

2 ) Lus voor hair maken en de haak bevestigen met een no-knot, precies hetzelfde als normaal. De hair laat ik minimaal 2 cm ruimte tussen onderkant bocht en bovenkant boilie. Je kan evt. de hair als blow back (met een ringetje) bevestigen. Het soepele gedeelte van de onderlijn een 10 centimeter en het stugge dus 25cm.

3 ) Knoop een lijntje van een 15 cm (gevlochten) aan het oog van de haak met een bloedknoopje

4 ) Neem een stukje amnesia of nog beter ESP bristle filament van ongeveer 2 centimeter en steek het door het oog van de haak, zo dat het aan allebei de kanten een centimeter uitsteekt. Laat dit wel aan de voorkant van het oog uitkomen, hetzelfde als de no-knot knoop.

5 ) Neem een stuk krimpkous van ongeveer 6 cm (1,6>0,8 cm; bijv. de pb (liefst de matte oudere versie van de zwarte, is wat stugger)) zwart of doorzichtig en schuif deze over het geheel. Met het reststuk van de 15 cm lijn aan de ene kant en de hair natuurlijk aan de andere, door het krimpen klem je de amnesia of bristle af en maakt de krimpkous hierdoor van nature al een hoek op de haak. Dit werkt naar mijn bevinden nog beter tegen het te diep haken van een bananenrig. Wanneer je hem meer als een gram of 3 wil overloden herhaal het dan nog een keer en krimp een tweede stuk krimpkous over de eerste heen zodat het geheel nog stugger wordt.

6 ) Laat de krimpkous afkoelen en houd met de ene hand de bocht van de haak vast en trek met de andere hand de rest van de onderlijn (gecoate stuk) tussen de 2 vingers door van de "bochthand" waar je de bocht mee vast hebt totdat de opening tussen de kromming nog ongeveer een 2tal centimeter is (tussen punt en einde krimpkous) en je als het ware een rechte lijn kan trekken van de onderkant van de bocht naar beneden tot het einde van de krimpkous. (veel woorden voor het buigen van een simpele kromming, maar dit komt best nauw)

7 ) Dompel de gekromde bocht nog een keer in het kokende water en laat het geheel afkoelen, als het goed is, is de banaan nu gebogen.

8 ) Knijp het lood op het 15 centimeter lijntje en laat een paar millimeter ruimte tussen de krimpkous en de loodjes. Momenteel gebruik ik 3 LG loodjes en daarbij dus 2 lagen krimpkous.

9 ) Het soepele gedeelte achter de banaan is bij mij een 5 tal centimeter en het stugge nog eens 12 a 15. Het stugge gedeelte net als bij een combirig afwerken met een 3 kamerknoop of 8 knoop en mooi een stukje krimpkous over deze knoop.

Volgens mij was het dat wel zo'n beetje,

mvg

Bart van den Hurk


Kijk ook eens links bovenaan onder het knopje Navigatie daar zit een zoekfunctie, en kijk is hoe ver je al komt door die zoekfunctie te gebruiken, typ Bananenrig in je krijgt genoeg hits :wink:

Succes ermee :wink:
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

21-11-2006 19:50

Oke bedank allemaal ik oefen er nog even mee maar dat komt wel goed...... :wink:
KSN
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-11-2006 20:26

Ik zelf zou een aantal kleine dingen aanpassen. Allereerst de kleur van je krimpkous. Geen enkel bodem is zwart.

Verder zou ik of je krimpkous een stukje inkorten bij je haaksteel zodat het in ieder geval niet verder op de hoogte van je haaksteel zit dan je punt. Bij een popup je hair zo kort mogelijk houden. Maar hier gaat mijn voorkeur neit anar uit. Als je het zo doet, heeft je popup weinig beweging langs je haaksteel voor anti-eject.

Wat ik zelf doe is een (gebogen) longshank haakje nemen (pb no escape is ideaal hiervoor), krimpkous niet verder dan je knoop laten komen, dan een ringetje van 2 mm op je haaksteel die vrij heen en weer kan schuiven en een rubberen stuitje op je haaksteel ter hoogte van het stukje tussen haakpunt en weerhaak, zodat het ringetje op je haaksteel blijft.

Op dat ringetje monteer ik bij popups een baitband (elastiekje) met een popupkraaltje (als je geen kraaltje zet, wordt je popup door de terugtrekkracht van het elastiekje over je ringetje geschoven en gaat klem zitten tegen je haaksteel zodat je popup niet meer vrij kan bewegen).

Bij bodemaas knoop ik een hair aan het ringetje met een afstand van ongeveer 1.5 cm tussen je boilie en ringetje. alleen nu zet ik een stuitje op mijn hair en daarmee druk ik de boilie tegen mijn stoppertje aan zodat mijn aas niet te strak tegen het ringetje aan komt.

Let alleen op dat het loodje wat je monteert niet te licht is. Loodje moet zwaar genoeg zijn om je gebogen krimpkous uit te buigen. Kan je testen door je haak gewoon omhoog te tillen en kijken of je krimpkous uitbuigt voordat je het loodje ook mee optilt.

Ik gebruik deze rig op zware dressuurwateren, anders niet. Het beste is dat je dit combineert met een rekkerrig, om zo een constante druk op je haak te houden als de vis deze in zijn bek heeft. Door de buiging van je krimpkous, je eventuele anti-eject ringetje en een rekker-rig wordt het bijna onmogelijk voor de vis om deze rig kwijt te raken.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-11-2006 20:26

Afbeelding

mijn model :oops:

loodhagel hangt achter de pellet :P
Laatst gewijzigd door Michiels Gino op 21-11-2006 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Greets Gino
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-11-2006 20:26



roze? wat liefffffffff :oops:
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-11-2006 20:28

roze ? das de bruine van PB zelle
Greets Gino
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-11-2006 20:31

Michiels Gino schreef:roze ? das de bruine van PB zelle


Zal wel aan mij liggen dan, maar hier ziet het er roze uit..
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

22-11-2006 19:45

Mourad Aviara schreef:Ik zelf zou een aantal kleine dingen aanpassen. Allereerst de kleur van je krimpkous. Geen enkel bodem is zwart.

Verder zou ik of je krimpkous een stukje inkorten bij je haaksteel zodat het in ieder geval niet verder op de hoogte van je haaksteel zit dan je punt. Bij een popup je hair zo kort mogelijk houden. Maar hier gaat mijn voorkeur neit anar uit. Als je het zo doet, heeft je popup weinig beweging langs je haaksteel voor anti-eject.

Wat ik zelf doe is een (gebogen) longshank haakje nemen (pb no escape is ideaal hiervoor), krimpkous niet verder dan je knoop laten komen, dan een ringetje van 2 mm op je haaksteel die vrij heen en weer kan schuiven en een rubberen stuitje op je haaksteel ter hoogte van het stukje tussen haakpunt en weerhaak, zodat het ringetje op je haaksteel blijft.

Op dat ringetje monteer ik bij popups een baitband (elastiekje) met een popupkraaltje (als je geen kraaltje zet, wordt je popup door de terugtrekkracht van het elastiekje over je ringetje geschoven en gaat klem zitten tegen je haaksteel zodat je popup niet meer vrij kan bewegen).

Bij bodemaas knoop ik een hair aan het ringetje met een afstand van ongeveer 1.5 cm tussen je boilie en ringetje. alleen nu zet ik een stuitje op mijn hair en daarmee druk ik de boilie tegen mijn stoppertje aan zodat mijn aas niet te strak tegen het ringetje aan komt.

Let alleen op dat het loodje wat je monteert niet te licht is. Loodje moet zwaar genoeg zijn om je gebogen krimpkous uit te buigen. Kan je testen door je haak gewoon omhoog te tillen en kijken of je krimpkous uitbuigt voordat je het loodje ook mee optilt.

Ik gebruik deze rig op zware dressuurwateren, anders niet. Het beste is dat je dit combineert met een rekkerrig, om zo een constante druk op je haak te houden als de vis deze in zijn bek heeft. Door de buiging van je krimpkous, je eventuele anti-eject ringetje en een rekker-rig wordt het bijna onmogelijk voor de vis om deze rig kwijt te raken.


Ejz mourad,

bedankt voor je tips dit gaat me zekers helpen.
Ik ga zondag even een korte sessie op hetv van harings ma kaanaaaaaal
vissen en dan zullen we zien !
KSN
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

23-11-2006 07:52

succes :wink:

maar is zo'n rig eigenlijk wel nodig op een kanaal? kanalen worden in het algemeen niet zwaar bevist.

mourad
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

23-11-2006 12:38

Mourad Aviara schreef:succes :wink:

maar is zo'n rig eigenlijk wel nodig op een kanaal? kanalen worden in het algemeen niet zwaar bevist.

mourad



hier wel hoor de laatste tijd, ik vis meestal op een soort aftak ! :D
KSN
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

23-11-2006 20:10

Als jij het zegt, zal het wel zo zijn.. Maar deze rig is mijn laatste keus op kanalen..
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

24-11-2006 10:33

welke gebruik jij dan altijd ?
:wink:
KSN
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

24-11-2006 19:36

Gerard Brondijk schreef:welke gebruik jij dan altijd ?
:wink:


ik begin met een doodsimpele rig
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

25-11-2006 08:55

Tja 9 van de 10 x vis ik ook met een standart onderlijn, maar er is een stuk op dit kanaal (2m bij 2m ) waar je ook heel mooi met een rig zoals de bananenrig kan vissen en omdat dit een aftak van het kanaal is richting een groot polder meertje ( eerst 2,5 km "sloot ) daar hebben ze veel last van dresuur en op deze omschreven manier probeer ik de grote "dresuur" biggen er uit te plukken.

Afbeelding

en er zijn nog twee redenen:

1: er zijn al heel veel mensen die daar vissen met een standart onderlijn ( anders doen dan anderen )

2: er liggen ver mossels en door de bocht van deze rig hoop ik dat de moseltjes de haakpunt niet raken.


M.V.G

Gerard Brondijk
KSN
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

25-11-2006 08:57

Michiels Gino schreef:Afbeelding

mijn model :oops:

loodhagel hangt achter de pellet :P



Ziet er erg goed uit maare hoe krijg jij die fotos zo mooi
ik heb eerst 18 moeten maken voor dat ik een goie banenenrigfotovoorhetboard had

Gerard :D :D :wink:
KSN
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

25-11-2006 09:32

Hoi Gerard Brondijk,

Leuke foto van je stek maar als er al zoveel dressuur is waarom dan je stek ook nog bekend maken. Of ben je een oefenterrein aan het creeeren voor het KK :o


Groetennnnnnnnnnn
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-11-2006 09:36

Mourad,

Withypoolrig met bodemaas?

Hoe zwaar loodje monteer je dan? :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-11-2006 10:17

Hoi Gerard, gewoon met je digi een fotootje nemen op de zo grootst mogelijke pixel+. Dan snij ik het nodige uit de foto en verklein deze dan.
Ik gebruik hiervoor Picture manager van Microsoft.
Anders stuur je foto's eens door, zal het wel doen voor je.

gingino@euphonynet.be, zet het wel bij onderwerp he dat het over de bananananananananana .

grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

25-11-2006 13:53

William van Rooij 1982 schreef:Hoi Gerard Brondijk,

Leuke foto van je stek maar als er al zoveel dressuur is waarom dan je stek ook nog bekend maken. Of ben je een oefenterrein aan het creeeren voor het KK :o



Groetennnnnnnnnnn



Ik snap dat je heel bezorgt voor me bent :wink: :lol: maar dit is een heel erg bekend stek kijk maar een aan de kant van het "bos"
KSN
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-11-2006 15:36

Eus Molewijk schreef:Mourad,

Withypoolrig met bodemaas?

Hoe zwaar loodje monteer je dan? :)


Net zo zwaar als met een popupje, hoezo?