Rigvraagje: De invloed van lood op de haak tijdens de dril!


Plaats reactie
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

10-11-2006 18:42

Mijnvraag heeft geen betrekking op de eigenschappen van het Lood om de vis te haken, maar de eigenschappen van lood tijdens de dril!
Welke is gunstiger tijdens een dril, zwaar lood, licht lood, wartellood, inline lood etc.
De Combinatie van zwaar lood en kleine haak?
Maakt de afstand waarmee het lood van de haak hangt uit?
graag jullie mening!

mvg Rob
Laatst gewijzigd door rob Aggenbach op 14-12-2006 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

15-11-2006 21:15

Als je nu gewoon eens logisch nadenkt kan je deze vragen zelf ook beantwoorden :wink:
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-11-2006 08:32

Niels,

Hij vraagt naar de mening van andere mensen, hij heeft er waarschijnlijk al over nagedacht en is benieuwd hoe anderen er over denken.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-11-2006 11:26

Vooruit dan, mijn ideeën hierover:
Tijdens de dril vind ik licht lood veel gunstiger dan zwaar lood. Het liefst zou ik het zelfs compleet kwijt zijn, maar ik vind het niet verantwoord om te vissen met een systeem waarmee bij elke vis het loodje er af schiet, aangezien ik niet even naar mijn stek kan lopen om het weer op te zoeken. Lood beweegt heen en weer en wrikt aan de haak. Inline lood doet dit erger dan wartellood, omdat de wartel wartellood en de manier van bevistigen en boel opvangen.
Een klein haakje kan wel wat hebben, maar als ik met een haakje 10 vis zou ik niet zwaarder gaan dan 4oz. Hoe dichter het lood bij de haak hangt, hoe gevaarlijker de combinatie wordt. Op een langer stuk lijn is de hoek die de onderlijn met de haak maakt als het lood heen en weer schut kleiner, waardoor het lood minder invloed heeft.
De vraag die we ons moeten stellen is dus: in hoeverre weegt het betere haken met zwaarder lood op tegen de verhoogde risico's bij de dril? Dit is natuurlijk per situatie verschillend. Bij zachte bekken is het iets om goed over na te denken, bij harde bekken is het niet zo'n probleem.
Dit stuk is vooral gebasseerd op mijn visserij in de laatste 2 à 3 jaar, misschien denk ik er over twee jaar wel heel anders over.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

16-11-2006 11:32

Ik deel de gedachten van Daaf wel, het lood wil tijdens de dril wel es gaan "bungelen" hierdoor komen er natuurlijk schokken/rukken aan de haak. Dit lijkt me natuurlijk niet bevordelijk, dus ook ik zou het liefst geen lood aan me lijn hebben tijdens de dril, maar goed. Zolang ik ze nog vang zoals ik nou vis, verander ik niets.
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

16-11-2006 16:01

Niels,
wat een onzinnig antwoord, echt. Als je het geen interessant onderwerp vindt, dan reageer je gewoon niet?. Op zo'n reactie zitten we allemaal niet te wachten.

Edward,

helemaal mee eens!

Daaf,
bedankt voor je reactie, ik heb er zelf ook over nagedacht en kan me grotendeels aansluiten bij jou stellingen. De rede dat ik deze topic start om er achter te komen wat de ideale montage zou zijn om zowel perfecte inhaking en het liefst zon klein mogelijke kans op verspeling van gehaakte vissen.
Natuurlijk is er voor elke situatie een andere rig en er zijn veel variabelen.
Geen lood op je lijn is het beste maar elke keer lood verspelen is zeer ongunstig voor het mileu! vandaar dat
Ik een tijdje heb lopen spelen met de gedachten om met een korte onderlijn te vissen om vervolgens het lood tientallen centimeters verder te laten rusten, zodat er een ideale afstand is tussen haak en lood ontstaat waardoor het bungelen zo weinig mogelijk invloed heeft. Hier heb je een nogal ingewikkelde monage voor nodig, maar ik denk dat ik op aardig op weg ben.

Wat is de ideale afstand tussen haak en lood? Vanaf welke afstand heeft het bungelen weinig effect?

mvg Rob
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

16-11-2006 16:31

rob Aggenbach schreef:
Wat is de ideale afstand tussen haak en lood? Vanaf welke afstand heeft het bungelen weinig effect?

mvg Rob


Waarom wil je dit weten? Heb je veel losschieters? Dan zou ik het probleem maar bij je rig neerleggen, bijvoorbeeld bij de haak of lengte van de hair.
Ik denk niet dat hier een echte maat voor te geven is, maar zo ver mogelijk eraf is het best, dit betekent natuurlijk neit dat je met een onderlijn van een meter moet vissen, maar neem gewoon een onderlijn van een cm of 20, dit zou wel voldoende moeten zijn, aangezien ik zelf niet vaak losschieters heb.

Groeten
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

16-11-2006 16:36

Stef,

de ideale montage, dat wel iedereen toch weten:P!
Ik heb niet veel lossers, maar het kan altijd beter!

mvg Rob
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

16-11-2006 17:04

rob Aggenbach schreef:Stef,

de ideale montage, dat wel iedereen toch weten:P!
Ik heb niet veel lossers, maar het kan altijd beter!

mvg Rob


Dus je vertrouwt het togg niet ;)?! Ik denk niet dat dat de oorzaak zal zijn van een losser, als de karper een paar keer met zijn kop schudt zal het een gelijkwaardig effect hebben.
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

16-11-2006 19:38

Gaat het lood niet JUIST bungelen zodra een karper met zn kop schud :wink: ?

mvg rob
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

16-11-2006 19:39

Ik probeer je wat uit te leggen, goed lezen...! Als een karper een paar keer met zijn kop schud krijgt hij ook schokken op de haak, omdat jij spanning op je lijn hebt. Als het lood gaat bungelen schokt hij ook, en zal de lijn ook in een andere hoek komen te liggen zo nu en dan... ongeveer een gelijkwaardig effect leek mij.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

16-11-2006 19:56

Stef Dijkstra schreef:
rob Aggenbach schreef:Stef,

de ideale montage, dat wel iedereen toch weten:P!
Ik heb niet veel lossers, maar het kan altijd beter!

mvg Rob


Dus je vertrouwt het togg niet ;)?! Ik denk niet dat dat de oorzaak zal zijn van een losser, als de karper een paar keer met zijn kop schudt zal het een gelijkwaardig effect hebben.


Maar zonder het lood minder effect, dan met een bonk inline lood. :)



Over zachte bekken gesproken, ik heb deze zomer op een water gevist met vissen met extreem zachte bekken. Mijn eerste vis verspeelde ik later ving ik een vis en zag je duidelijk dat de haak iets was gaan lopen(viste toen met safetyclips X2 en loodje van zo'n 4 oz).Toevallig had ik 1 hengel met fox safety clip met het zelfde loodgewicht, mensen die ervaring hebben met deze clips weten dat het lood ontzettend snel los schiet. Bijna elke run die ik toen kreeg op die hengel waren geen losschieters en ook geen lopende haken, doordat het lood weg was. Normaal is dit niet mijn manier maar had op het moment geen andere clips meer, elke keer dat stuk lood kwijt is niet goed voor het water maar ook niet voor mijn portomonee. Dus over geschakelt naar andere clips(x2), icm een lichter loodje, vrijwel geen losschieters en geen lopende haken meer.

Ook denk ik dat de gebruikte haak hier ook een rol inspeelt. De eene haak wrikt eerder dan de ander. De haak die ik gebruikte was een; "korda wide gape" maat 6 met plat geknepen weerhaak. Ook de haak grote speelt een rol, mijn ervaring is dat als je de haak te klein neemt deze nog gaat lopen (scheuren) in de de zachte bek van onze vriend(maat 6 vind ik ideaal). Ik gebruik vrijwel altijd een klauwhaakje met wijde haakbocht om zo lekker veel grip te hebben meer weerstand te creëren om het lopen van de haak tegen te gaan.
Ook gebruikte ik een lange hair!
Afbeelding


Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

16-11-2006 20:10

Naast het lood heeft de haak ook zeker effect. Op een water waar de karpers vrij harde bekken hebben viste ik altijd met een haak met een naar binnen gericht oog, in combinatie met een onderlijntje van ongeveer 12 centimeter en een inlinelood van 90 gram.
Ik ving hier goed mee, maar toen ik het op een ander water gebruikte verspeelde ik zeer veel vissen. Ik heb toen de onderlijn verlengd tot minimaal 20 centimeter. Dit zorgde voor minder lossers, maar nog steeds zag ik dat de haak soms flink door de bek gesneden had.
Mijn vismaat had hier veel minder last van. Hij viste met Fox serie 3 haken. Dit zijn klauwhaken met een gezette punt. Vanaf het moment dat ik deze haken ook ben gaan gebruiken verspeel ik veel minder vissen. Voor vissen met zachte bekken vind ik dit echt de ideale haken. Ik vis nog steeds met 90 gram inline lood. Als de vissen met hun kop gaan schudden verspeel ik ze helaas wel regelmatig. Bij mijn maat, die met wartellood van ongeveer hetzelfde gewicht vist is dit minder het geval.
De keuze tussen inlinelood en wartellood is dus moelijk. De voordelen van inlinelood zijn volgens mij de betere inhaking en het is minder opvallend, doordat er zo min mogelijk prullen aan je lijn zitten. Een nadeel is dat het meer lossers oplevert dan wartellood.

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

16-11-2006 21:26

meer losers aan in-line lood?ik verspeel haast nooit een karper!en ik vis altijd met in-line lood.
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

17-11-2006 12:38

Als je het niet begrijpt kun je beter niets zeggen :roll: !

Dat heeft niet met het lood te maken, beargumenteer in ieder geval je mening als je reageert, Jan willem deed dat iig wel.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

17-11-2006 14:01

Gerrit Schippers,

Vis eens met een maatje 8 of 10 op dat water.
Kwa lood viste ik met 80 gram maar dat zal wel niet veel verschil maken.

Daar heb ik zelf heel veel su6 mee gehad niks geen lossers erop en ook lang niet zoveel last dat de haak verplaatst van de hoek in de karper bek.

Groeten Joris
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

17-11-2006 17:45

dayo steenkist schreef:meer losers aan in-line lood?ik verspeel haast nooit een karper!en ik vis altijd met in-line lood.


Losers? Ik neem aan dat je lossers bedoelt :P

Zoals ik al zei liggen lossers volgens mij voor een groot deel aan de haak en de onderlijnlengte.
Maar inderdaad zul je met inlinelood gemiddeld iets meer lossers hebben dan met wartellood. Dit komt omdat het schudden en schokken van inlinelood directer aan de karperbek wordt doorgegeven dan bij wartellood. De haak zal dus sneller losgewrikt worden. Hier heeft ook weleens een verhaal over in de karperwereld gestaan (ik weet niet precies welke, als je het wilt weten wil ik hem wel opzoeken). Daarom zal ik bij het vissen met echt zwaar lood (bijvoorbeeld in stromend water of extreme afstand) voor een wartellood kiezen in plaats van voor een inlinelood.

Groeten JW
Run to the water.....
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

27-11-2006 20:26

rob Aggenbach schreef:... een tijdje heb lopen spelen met de gedachten om met een korte onderlijn te vissen om vervolgens het lood tientallen centimeters verder te laten rusten, zodat er een ideale afstand is tussen haak en lood ontstaat waardoor het bungelen zo weinig mogelijk invloed heeft. Hier heb je een nogal ingewikkelde monage voor nodig, maar ik denk dat ik op aardig op weg ben...


Klinkt allemaal spannend en interessant hoor maar wat is de functie van een korte onderlijn dan in dit geheel...? Lijkt mij dat je dan 'tientallen' centimeters speling krijgt waardoor je alsnog met een lange 'onderlijn' zit te vissen.

Hoop dat je het kan uitleggen want ik snap er geen snars meer van...

Niels
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

28-11-2006 18:44

ehm.. Niels... nee :P

Wat ik bedoel is dat je met vast lood vist en een korte onderlijn (in mijn geval dus een iets zwaardere tournament casting van korda 5 oz) om hem dan vervolgens Nááááá de aanvankelijke inhaking te laten rusten op een plek verderop je tube of leadcore.

capish?


Maargoed, tis maar een kleine schakel van de hele karperpuzzel. Miss. heeft het meerwaarde, miss. niet. Baat het niet dan schaadt het niet!

latr, rob
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

28-11-2006 21:13

Klinkt nog steeds allemaal leuk en spannend hoor maar waarom in godsnaam zo moeilijk doen..? Bij 5oz hoef je je echt geen zorgen te maken dat het lood ervoor zorgt dat je haak uitscheurt.
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

09-12-2006 15:40

Ok niels,
wat jij wil;)

latr
Plaats reactie