Gewoon moeilijk doen...


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-11-2006 22:40

Gewoon om misschien weer eens moeilijk te doen. De Scorpion en tevens ook de snake rig van ene Martin Clarke voor mensen die weten waar ik het over heb. Een stel doordachte, ingewikkelde stukjes lijn met haken en ogen.

Afbeelding
Mijn excuses voor de kleine afbeelding.


Het principe achter beide dingen. De vis zuigt het aas op en doordat het aas en de haak totaal niet met elkaar verbonden zijn zal de vis meer moeite hebben om de haak uit te spugen. Sterker nog, Het aas zal niet eens in de bek komen en als de vis het aas uit de bek werkt zal de rig weer in dezelfde positie terecht komen. Klaar om meer opgenomen te worden. Het lijkt een geheel moeilijk geval, deze rig. Maar hoemeer ik erover nadenkt, hoe meer ik er wel iets in zie.

Vanaf het lood: warteltje met een paar cm soepele lijn. Op het einde van het stukje lijn komt een klein ringetje. Op het ringetje word vervolgens een pop-up bevestigd door middel van bijvoorbeeld een bait band. Wat je nu hebt is een pop-up die rechtstreeks vanaf het lood word gevist.
Nu komt het, in mijn ogen, belangrijkste deel van de rig. Tussen de wartel en het ringetje word nog een ringetje bevestigd die vrij over het stukje lijn glijdt. Aan dit ringetje bevestig je een andere lijn van dezelfde lengte met daarop de haak.
Stel je nu voor dat op de haak een stukje foam zit en je op het glijdende ringetje wat putty zit. De haak hangt naast de pop-up en bij een aasopname glijd de haak door middel van het ringetje naar boven richting de bek.

Hebben jullie het gevolgd? Ik weet dat het nogal ingewikkeld uitgelegd is... maarja. Heb niet bepaald een studie gedaan om rigs uit te leggen.

Wat denkt men ervan?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-11-2006 22:51

Niks meer van de coming man Martin Clarke gehoord de laatste tijd. Zijn rig voldoet niet aan een aantal essenties zoals die van simpel en werkend na inwerpen of verstoring door brasems en dergelijke. Kortom onvisbaar en onnodig ingewikkeld. Maar dat wou je niet horen, Kevin?

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-11-2006 22:59

Zulke zaken wilde ik net wel horen.

Brasem... leg uit.

Werpen? Werp jij op alle stekken? Waardoor zou je deze rig veel sneller in de knoop gooien? Hoe zou je het kunnen voorkomen met bijvoorbeeld pva?

Als deze zaken verholpen zouden worden.
Zou het dan wel een van DE rigs worden?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-11-2006 23:21

Een aantal puntjes:

- Grote kans van in de war gooien waardoor de balans niet werkt.

- Geknoei met PVA bij telkens opnieuw inwerpen.

- Wateropname boilie verstoort het kritisch gebalanceerde evenwicht.

- Brasems verknoeien de balans, waarbij grote kans dat de boel in de war raakt.

- De functie is het langer maken van de rig, maar dat kan veel eenvoudiger.

Kortom, onnodig moeilijke constructie.

Groet, Kees
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

01-11-2006 23:24

hallo kevin,

de zaken die kees noemt kunnen allemaal verholpen worden. Het gebruik van fluorcarbon of amnesia lost een groot deel van de Anti-tangle op. Ook het gebruik van pva lost dit op.
Maar mijn vraag is aan jou:
Waarom heb je deze rig nodig? Heb je opservaties gedaan van azende vissen waaruit blijkt dat je deze rig nodig hebt?
Je kunt veel beter andere aspecten van onze sport gaan veranderen voor beter vangsten; andere stek, aas, voermethodes etc.
dus waarom nou deze rig?

mvg Rob
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

01-11-2006 23:25

hm..

Zou deze rig niet snel in vertrouwen nemen.
*Lood licht dicht bij het aas
*Weinig vreiheid van beweging aas
*Of de haak altijd mee de bek ingaat betwijfel ik
*Altijd popup vissen met deze rig
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-11-2006 23:25

Rob...

Wat spuug je makkelijker uit? Een haak of een boilie?

Zeg niet dat ik hem nodig had. Dacht gewoon even aan de rig.

Maakt niet uit welke rig ik gebruik. Vang toch alleen brasem. Is mijn gave. 8)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2006 11:11

Boilie en haak zijn niet onafhankelijk van elkaar, Kevin.

Maar zo te horen moet je op brasem gaan vissen. Vang je tussendoor ook wel eens een karper.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-11-2006 16:32

Kevin,

Een dergelijke rig als de scorpion-rig, zal ik nooit gebruiken!

Waarom niet?

- Zit veel te complex in elkaar.
- Heel wat knoop werk.
- Gaat gauw in de war onderwater, door b.v. gespuis van witvis.
- Zekeren met pva kan, maar zie de zin hierboven!
- Er zijn veel betere alternatieven, waar niet moeilijk naar gezocht of over
nagedacht moet worden.

Dus kortom, om deze reden zal ik hem never en nooit gebruiken. Experi-
menteer liever met dun wedstrijd-elastiek... :wink:

groetjes Benny
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

02-11-2006 18:20

Kees Ouwehand schreef:Een aantal puntjes:

- Grote kans van in de war gooien waardoor de balans niet werkt.

- Geknoei met PVA bij telkens opnieuw inwerpen.

- Wateropname boilie verstoort het kritisch gebalanceerde evenwicht.

- Brasems verknoeien de balans, waarbij grote kans dat de boel in de war raakt.

- De functie is het langer maken van de rig, maar dat kan veel eenvoudiger.

Kortom, onnodig moeilijke constructie.

Groet, Kees


Ik wou hier toch wat aan toe voegen,ik heb met deze rig een tiental jaar geleden al op het KK 7-8 gevist,en gevangen.

Ik ga hier niet zitten verkondigen dat deze rig beter is dan wat voor rig dan ook,of dat je hem nodig heb,enkel mijn ervaring.

Er wordt hier verschillende keren gezegt dat deze rig makelijk in de knoop gooit,maar ik kan zeggen,nooit wat van gemerkt.De rig is als je heb goed knoopt niet langer dan 10cm,en bestond bij mij uit 20lb amnesia. Ik heb hem zonder pva gevist,en hoe ongelukig ik hem ook wel eens in het heldere water voor de kant gooide,hij kwam iedere keer toch weer in de goede positie te staan. Dit om zelf te checken hoe de rig zich zou gedragen. Ook dat hij door witvis in de knoop word gewriemelt acht ik onzin,nooit wat van gemerkt,immers erg korte amnesia rig.

Kees,je zegt dat wateropname van de pop up het kritisch gebalanceerde evenwicht verstoord? Hoe moet ik dat zien,het is immers niks meer dan een pop up 5 a 6cm rechtstreeks vanaf het lood. En als je een beetje pop up heb,blijft de rig een lange tijd in de goede positie.

Moeilijk te knopen vondt ik de rig ook niet. Een kort stuk amnesia aan een wartel,5cm verder een ringetje. daartussen zit een schuivent ringetje waaraan het korte onderlijntje met haak zit. En dat is alles.

Ik wil niemand niemand aanvallen ofzo,ik denk dat veel mensen die hier zeggen dat de rig moeilijk te knopen is,en in de war gooit enz,er nog nooit één geknoopt hebben. Men oordeelt enkel op hoe het er uit ziet.

Nou ga ik niet zitten verkondigen dat je er mee moet vissen,zoals ik al zei.
Ik gebruikte hem toen op het Kempisch enkel om te kijken of het veel verschil maakte,want het vissen was hard in die tijd(en nog).
ik heb er geloof ik 2 of 3 mee gevangen of zo,en naar mijn idee werkte de rig daar niet omdat de haak naar binnen gezogen wordt. Denk zelf eerder dat de karper probeerde de boilie met de lippen op te pakken,wat niet ging,en in dit process de haak mee nam bij het weer omhoog komen met de kop. Denk zowiezo dat als er enigermate van dressuur op een water is dat de karpers de boilies één voor één van de bodem af pakken,en niet echt opzuigen. Kijk er de Korda dvd's maar eens op na hoe vaak ze dat doen.
Waarom ik er maar 2 of 3 aan heb gevangen kan ik je ook nog zeggen.
Ik heb er maar een korte periode mee gevist omdat je voor deze rig een pop up nodig had. En er zaten er mij toendertijd te veel met pop ups te vissen. Zodoende ben ik weer over geschakelt op normaal haak aas.
Daarna heb ik er eigenlijk nergens anders mee gevist,omdat ik het niet nodig achte. En feit was gewoon dat je er gewoon van alles daar probeerde om te zien of dat beter werkte. En geloof me,de rig is echt niet zo moeilijk als ie lijkt,en hij vangt. Maar of hij echt beter is laat ik in het midden.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-11-2006 22:24

Kip,

Bedankt voor je heldere post. Zelf dacht ik ongeveer hetzelfde met betrekking tot het in de war gooien en witvis. Een stel centimeters amnesia in de knoop leek mij ook lastig.

Dicht op het lood zag ik ook al voorbij komen. Misschien dat die steen-dingen hier iets zijn?

Wil niet zeggen dat ik hem zou gebruiken. Zie er echter wel iets in. En waarom zou ik bepaalde mensen niet op een oudere, vergeten rig te wijzen waarmee ze zelf verder kunnen experimenteren.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-11-2006 01:33

Kevin,

In mijn ogen levert deze rig heus niets meer op, dan een andere willekeu-
rige rig. Ik heb er zelf een tijdje mee gevist, nadat het volgens mij in zo'n
zwart Korda rig boekje stond. Ik was gewoon benieuwd, maar merkte al
snel dat het niets meer opleverde dan een gewone basis-rig of pop-up-rig.
En hoe je het ook wend of keerd: Je maakt mij niet wijs, dat je deze rig
even snel knoopt, als b.v. een line-aligner basis-rig.

Als ik je dan toch eens wat aan mag raden om een keer te proberen. Pro-
beer dan eens een rekker-rig in combinatie met een lange, soepele en e-
lastieken hair. Ik gebruik hiervoor wedstrijd-elastiek van Middy in een
fluor groene kleur.

groetjes Benny
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

03-11-2006 16:48

Hey Benny,ik denk dat zo'n basis rig natuurlijk sneller knoopt.
Maar ik vergeleek het een beetje met dat type dat bekend werdt door Terry Hearn,die hinged stif rig. Zal niet veel verschil maken met knopen denk ik.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

03-11-2006 17:20

[quote="Kees Ouwehand"]Niks meer van de coming man Martin Clarke gehoord de laatste tijd. Zijn rig voldoet niet aan een aantal essenties zoals die van simpel en werkend na inwerpen of verstoring door brasems en dergelijke. Kortom onvisbaar en onnodig ingewikkeld. Maar dat wou je niet horen, Kevin?

Groet, Kees[/quote]

Martin is dit jaar weer aan het vissen geslagen na de bouw van een huis. En de eerste resultaten spreken weer voor zich....
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

03-11-2006 19:29

Ik geloof zeker dat deze rig iets extra's kan brengen...

Wanneer? Bij vormen van extreem aasgedrag, zoals andre al terecht opmerkte.

Wanneer en waar komt dit voor. Juist ja in Engeland, met gewoon niet normale extreme hengeldruk. 24h/day 365days a year... Heb eigenlijk nu al medelijden met die beestjes, en de vissers... :wink:

Mocht je een vergelijkbaar water gaan bevissen, probeer het dan. Anders zijn er denk ik veel betere oplossingen te bedenken.
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-11-2006 21:59

Heren,

Zoals altijd moeten bepaalde zaken in het juiste perspectief worden bekeken.

Martin gebruikte deze rig veel op Taplow, waar hij stalkend vistte, d.w.z. niet meer dan een meter uit de kant in glashelder water.

Hij kon de rig dus zo zien liggen dus werpen was er niet bij.

Wat niet zeggen wil dat je deze rig niet zou kunnen werpen, zeker als je 'm zoals Andre zegt van amnesia knoopt vind ik het knap als je 'm in de war krijgt.
Het gedeelte waar de haak aanzit kan 360 graden om het andere stuk heen draaien, net als bij een helicopterrig, die is anders ook aardig antit-angle dacht ik zo.

Het verhaal dat wateropname het kritisch gebalanceerde evenwicht zou verstoren is loze kreet, sorry Kees.
Als je de moeite had genomen om te kijken hoe deze rig nou precies in elkaar zit en hoe die precies werkt had je ten eerst kunnen zien dat de pop-up helemaal niet kritisch gebalanceerd is maar keihard verankerd op het lood.
Ten tweede wordt de pop-up aangeknoopt en niet gepierced, water zal die dus niet of nauwelijks opnemen, mits juist vervaardigd natuurlijk.

Niet om je af te plassen hoor Kees maar het valt me wel op dat wanneer er een beetje vreemde rig opduikt (deze ken ik ook al ruim 10 jaar uit de Big Carp) veel mensen meteen een (voor)oordeel hebben.

Dat het aas dicht op het lood zit maakt ook geen drol uit, hoe ver denk jij dat je boilie van je lood land met een standaard rigje?

De resultaten die meneer Clarke ermee behaalde spreken voor zich lijkt me. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-11-2006 22:36

Natuurlijk Eus,

Zodra je wat knoopt en je vangt er een vis op, dan is de rig een waardevolle toevoeging die je uitgebreid in de bladen moet adviseren om minder fortuinlijke vissers ook een visje te laten vangen?

Ik heb wel karper gevangen op rigs die compleet in de war gegooid waren. Mijn eerste probeersels op riggebied zo pak hem beet 25 geleden vingen ook vis. Die 25 jaar zijn mijn rigs wel wat geperfectioneerd. Maar deze ontwikkeling heeft niet iets als de scorpion rig gegeven.

Je moet je wel altijd afvragen of je de karper vangt dankzij of ondanks je hersenspinselen.

Deze rig is vele jaren terug ook door Martin geadverteerd in de Carpworld. Sommige van zijn artikelen toen waren best lezenswaardig. Die over zijn rigs wat minder.

Er is helemaal geen sprake van iets nieuws en vreemds dat afgezeken moet worden. Het is meer een gedrocht uit het verleden dat ineens weer opduikt na jaren weggedoken te hebben gezeten in een stoffig hoekje van de tacklebox. Daar had deze net zo goed kunnen blijven. Maar wie het proberen wil, die doet maar. Kom alleen niet aan met dat je er beter door vangt.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-11-2006 18:21

Toch weer mensen aan het denken gezet en ideetjes opgedaan.

:wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie