Je weet pas wat je weet als je het niet meer weet....


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-10-2006 14:45

Ik dacht altijd het mannetje te zijn met mijn rigs, tot dit weekend.... :oops:

In 24 uur vissen 6 runs waarvan drie losschieters. Ik heb op dit water vele seizoenen gevist zonder eén losschieter, en dan nu dit.

De runs;

1. 2uur 's nachts op 80 meter snoeiharde run. Aanslaan en na 10 sec. los - Na binnendraaien blijkt haakpunt zo'n 3mm naar buiten te zijn gebogen, zeg maar van het haakoog afwijzend...
2. 6uur 's ochtends idem dito
3e vis binnen
4e vis zien komen, piepen en runnen en na 10sec los...
5&6 binnen

Voorgaande seizoenen viste ik hier met 20 cm green hornet, gamakatsu superhook mt. 4 en 3cm pb krimpkous gewoon recht, met 3,5 cm hair voor 20mm bollen. Geen losschieters.

Dit is nu dus mijn standaardrig, met eventueel enkele kleine aanpassingen naar gelang het water/vissen/bodem;

Afbeelding

Afbeelding

15-20cm green hornet met zo'n drie cm gestript, Nieuwe serie Gamakatsu Superhook Mt.6 2,5cm fox krimpkous rond gebogen wat de punt afschermt met 3,5cm hair om de haak goed te laten draaien (GH kern is gewoon super) En natuurlijk weerhaakloos.

Loodgewicht is 80-90gram peerlood icm safety system. Vissen worden nauwleijks bevist en ik voer gespreid.

Deze rig gebruik ik al twee jaar en nog nooit problemen mee gehad. Wokkel tussen boillie en haak op de hair en daar de punt door, deze is er na 10 sec af en het ligt altijd goed. Redelijk gelijk aan de standaardrig van de heer Vogel en Mr vd Hurk die al die mooie grote vissen dus wél binnenslepen. Zij kunnen het weten lijkt me zo...

Nu waren de vissen die ik wel ving allemaal in de mondhoek gehaakt. Het zou dus (veel) korter mogen. Gezien de harde bekken verklaart dit nog niet de losschieters. De bodem is hard, hooguit 2cm slib.

Wie snapt het wel en kan me uit eigen ervaring verder helpen?

Bitte heel veel dank, ik ben het namelijk echt even kwijt.... :(
Laatst gewijzigd door Erik Rozen op 17-10-2006 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-10-2006 15:17

Ik denk dat veel karpervissers dit ook overkomt. Een betrouwbare rig die tijdens een sessie zorgt voor de ene na de andere losser. Persoonlijk denk ik dat het aan afwijkend aasgedrag van de vissen ligt. Het gebeurt namelijk bijna altijd als je veel runs krijgt. Wellicht pakken de vissen het aas zo gretig, dat de rig niet goed haakt. Bijvoorbeeld in het uiterste randje van de lip. Het gevolg is dan al gauw een losser :(
Er is hier trouwens een vrij recente thread over te vinden, dus even de zoek-functie gebruiken ;)
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

17-10-2006 15:50

kan het geen toevalstreffer zijn???
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-10-2006 16:32

Hoe zitten de gehaakte vissen gehaakt?

Krimpkous wat inkorten en onderlijn korter maken kan helpen.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-10-2006 16:47

kleine edit in de starpost (gespreid voeren, 80-90gram lood en de gebogen haakpunt + nauwelijks bevist)

Ik heb natuurlijk mijn ideeën, maar ik wacht nog even een paar reacties af om het wat overzichtelijker te houden... :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-10-2006 20:59

Naar mijn idee prikt de haak in het keiharde kraakbeen, de punt kan niet indringen dus alle kracht die jij zet komt op het uiterste puntje te staan.

Dit uiterste puntje is daar te zwak voor en buigt.

Remedie: hair verlengen.

My Afbeelding
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Beau van Antwerpen
Berichten: 135
Lid geworden op: 07-09-2005 17:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-10-2006 23:47

Eus Molewijk schreef:Naar mijn idee prikt de haak in het keiharde kraakbeen, de punt kan niet indringen dus alle kracht die jij zet komt op het uiterste puntje te staan.

Dit uiterste puntje is daar te zwak voor en buigt.

Remedie: hair verlengen.

My Afbeelding


Volledig mee eens

En als hij prikt, prikt hij te diep waardoor er een hefboom ontstaat en de haak buigt.
<<< Some times i think i'm crazy, and some time i know i am not! >>>
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

18-10-2006 08:06

doordat het water nauwelijks bevist word en jij voert heel gespreid kan het zijn dat de vis met vertrouwen op je stek aast en direct doorzwemt naar de volgende bol. daardoor krijgt de haak waarschijnlijk te weinig tijd om goed te prikken. voer wat compacter zodat de vis wat minder ver moet zwemmen kzou ook de hair ietse verlengen suc6
groet`n ramon
Gebruikersavatar
Vanoverschelde Peter
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-07-2006 19:59
Locatie: Lauwe (Belgie)

18-10-2006 09:44

Ik zou ervoor zorgen dat de krimpkous niet over de hair komt maar stopt waar de hair uit de "knoop" komt. had dit vroeger ook zodat de haak niet goed indraaide en veel lossers als gevolg. Nu knoop ik de rig als volgt: hair langs de steel op de gewenste lengte, onderlijn bovenaan door het haakoog halen (dus andere kant dan waar de haak zit), 5 omwikkelingen vanaf haakoog richting hair, de hair naar achter buigen richting haakoog, voor de hair dan nog twee omwikkelingen, hair terug vooruit buigen en tenslotte onderlijn terug bovenaan door het haakoog halen, knoop nat maken en aanspannen. Plaats de krimpkous dan niet verder dan de 5 wikkelingen tot waar de hair uit de wikkelingen tevoorschijn komt.
Op deze manier zal je zien dat de hair veel verder soepel kan bewegen en bij het strekken van de rig zal je zien dat de haak ong 45° naar buiten komt wat de indraaiing veel sneller en korter maakt met als gevolg dat hij telkens achterin de onderlip zal prikken.

Voor mij resulteerd het althans in geen lossers meer op het zelfde water.

Is de vis eens buiten de bek gehaakt moet je zeker je rig niet gaan wantrouwen, buiten de bek haken betekent dat de vis met zeer veel vertrouwen je boilie heeft opgeomen en zich zo snel mogelijk op de volgende wilde storten. Heb dit al enkele keren gehad en deze week nog tweemaal dat de haak zowel de bovenste en onderste lip heeft doorprikt wat mooi aantoond hoeveel vertrouwen de vis had en niet eens vermoedde dat hij een haakaas had opgenomen.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

18-10-2006 18:48

Ik heb er met een bijna vergelijkbare rig ook last van gehad, ik heb de hair verlengt en het stukje krimpkous in een sterkere hoek gebogen...

Zoals hierboven ook al gezegd waarschijnlijk pakt je haak te snel, waardoor je de vis verder achter in de bek haakt.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

18-10-2006 20:29

ik gebruik exact dezelfde rig ook met een lange hair meestal kort ik de hair een halve cm in als ik daar last van heb (heb het ook al een paar x gehad terwijl je toch de volste vertrouwen in de rig heb) tevens kort ik dan ook de onderlijn in tot zon 12 cm. lood gebruik in 110 gram grippa's
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

18-10-2006 20:30

ps ik gebruik altijd onder die krimpkous een stukje stifrig zo blijft die bocht van de krimpkous langer intact.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

26-10-2006 17:10

Heren, iedereen bedankt voor de antwoorden en natuurlijk mijn excuses voor het erg late reageren... :oops: Ik heb het helaas net iets te druk met mijn studie en het onveilig maken van het ruime sop... 8)

Ik zal eerst even apart reageren, en daarna even samenvatten:wink:

@Martijn,

Ik ben het met je eens dat het vrijwel zeker te wijten valt aan het aasgedrag van de vissen. Ik had ze inderdaad helemaal los.

@Ferenc,

De vissen zitten allemaal in de zijkant van de bek gehaakt, in tegenstelling tot wat ik had verwacht eigenlijk. Onderlijn inderdaad korter, maar waarom de krimpkous inkorten?? Dan kan ik de haakpunt niet meer afschermen...

@Eus,

Muchos Gracias, je verwoord hier waar ik dus maar niet op kwam. Kwartje is gevallen :wink:
Maar even kort over het kraakbeen; In welk deel van de bek zijn de vissen dan gehaakt? Zo te lezen zit dit kraakbeen diep, maar ik dacht door de gebogen krimpkous/afgeschermde haakpunt dit juist te voorkomen, maar schijnbaar is dit niet zo. Zou een langere hair dan de 1.5cm hier werkelijk een verschil kunnen maken??

@Ramon

Dan prikt hij juist te goed in... :wink: In een miliseconde draait je haak, daar zit hem het probleem niet.

@Peter,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal inderdaad mijn no knot wat koter maken.
Ik heb het echter nooit zo gehad op mijn hair al zo vroeg de haak te laten verlaten. Ik houd meestal als stelregel aan dat dit ter hoogte van de haakpunt gebeurt. Ook in relatie tot het buiten de bek haken, een ver uitstaande haak pakt nu eenmaal sneller vlees.

@Patrick & Yuri

Gaan we op verder bij de oplossing :wink:

Zo, gezien de antwoorden blijf ik nu met de volgende vragen zitten;

- Hoe kan ik de vis in vredesnaam nu zo diep gehaakt hebben? De haakpunt is helemaal afgeschermt....??

- Welk deel van de bek zit het kraakbeen van de karper?

- De hair nog langer; is dit geen matige oplossing, gezien de karper het aas meteen achterin de bek zuigt? (toch al snel zo'n 6a7 cm) Dan zouden we de hair eigenlijk op zo'n 5cm totaal moeten zetten?

- Op welk punt zou de hair naar jullie mening de haaksteel moeten verlaten?

Dit zou ik er nu van maken:
-lengte max. 15 (12?)cm, 2,5cm krimpkous haaks rondgebogen, krimpkous alleen over het oog en de wikkelingen, klein ringetje tube om de hair op zijn plaats te houden (verlaat steel op haakpunthoogte). Hair totaal 4cm, dus 2cm draairuimte.

Barst maar los.... :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-10-2006 18:11

Had ik maar oplossingen...

Erik, ik heb hetzelfde probleem met ongeveer dezelfde rig. Zie foto's. Ook en gestripte Green Hornet, met line aligner. Haak is een maat 7 ESP Raport T6 haak. Had er zaterdagnacht 3 van de 5 VOLLE runs op gelost. En nog een brasem gelost.
Misschien ligt het hier ook aan het aasgedrag, maar dan omgekeerd. Als ik daar, zoals ik nu bezig ben 5 runs krijg valt het tegen en ik had ook een beetje het idee dat het niet echt liep. Dus het was niet zo dat de vissen helemaal los gingen! Die 2 die ik dan gelukkig wel ving, zaten ook niet super gehaakt. Ook wat in de hoek van de bek en zo.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

28-10-2006 18:48

Tsja Rick, ik had de stille hoop dat er nog wel wat antwoorden zouden gaan komen op mijn laatste reactie zodat we weer wat verder zouden komen, maar helaas.... :(

Komop heren, show me what you've got.....! :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-10-2006 19:42

Erik,

Het harde kraakbeen zit vanaf de rand van de onderlip tot ver in de bek, de haak prikt dus erg snel en pakt het vel waaronder het harde been zit.

Door de hair te verlengen zal de haak wat verder voor in de bek komen liggen en hopelijk daar prikken.

Concrete antwoorden zijn erg moeilijk in zulke gevallen, het blijft altijd een beetje gissen en een beetje logisch proberen te redeneren.

Succes ermee.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-10-2006 00:43

Op het moment dat je lossers heb en vissen in de hoek van de bek haakt zou ik als eerste de onderlijn inkorten. De hair moet ook lang genoeg zijn, maar dat was het probleem niet geloof ik. Als de vissen al erg snel lossen zou ik ook de scherpte van de haak goed ion de gaten houden en eventueel zwaarder lood pakken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

29-10-2006 10:04

gave boilies :wink:
Plaats reactie