Haking zijkant karperbek


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-10-2006 11:59

Haking in de zijkant van de karper bek.

Ik heb het voordeel dat ik aan het water woon en af en toe gooi ik daar wel eens mijn hengels in het water. Er is echter 1 probleem.
Ik vis namelijk met 1 hengel langs de oever. De aasplek kan ik niet bereiken van voren maar ik moet 20 meter naar rechts mijn hengels plaatsen.
Hetgeen wat resulteert dat vrijwel alle vissen van die plek in de zijkant van hun bek worden gehaakt. Dit waarschijnlijk omdat de vissen
van voren (met de kop naar de kant azen).Ik denk dat de vissen bij haking naar de zijkant zwemmen en daardoor de haak in de zijkant komt te zitten.
Het haken aan de zijkant geeft 50% van in mijn geval een losser. Dit komt waarschijnlijk omdat
de haak eruit schiet. De vis zwemt namelijk het wijd op en zo staat mijn lijn direct op de zijkant van de haak. Een beetje moeilijk uitleggen helaas.

Het punt is dat de haak eruit schiet en dat moet niet gebeuren (dit is niet goed voor de vis).

Nu heb ik zelf meerdere oplossingen bedacht.

1. Verder uit de kant vissen en anders voeren. Het resultaat hiervan is dat de karper het aas van de andere kant benaderd (hoop ik)
en hierdoor of in de andere zijkant haakt of in de onderlip. Het nadeel hiervan is dat ik in de modder vis en niet op een harde plaat,
wat uiteindelijk minder aanbeten zal opleveren.

2. Een klauwhaak gebruiken. Hierdoor wordt er in mijn ogen het vlees steviger gepakt en hierdoor zal de haak er minder snel uitschieten.

3. Een andere rig proberen die altijd (maar hoe weet je dat zeker) in de onderlip haakt.

Nu wil ik dit allemaal wel uitproberen. Ik zou echter dom zijn om niet de mogelijkheden van internet te gebruiken. Ik wil namelijk
vissen vangen en het vissenleed (uitgescheurde en los schietende haken) vermijden. Ik wil dus de goede optie gebruiken.

Wie o wie kan mij voorzien van nuttige tips.

ps.

Ik ben totaal geen rig man. De rig is het laatste waar ik me druk om maak dus vandaar dat ik SCHREEUW om jullie hulp. (hehe)
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

17-10-2006 13:38

Bas, om te beginnen zou ik je rig inkorten tot ongeveer 10 cm om te kijken of je ze dan wel goed in de onderlip haakt. Is dit dan nog niet het geval (haking zijkant) nog iets korter maken of als je geen beet meer krijgt of alleen maar piepjes iets verlengen.
Normaal krijg je als je verspreider voert ook beter gehaakte vissen, al zul je dit gewoon uit moeten proberen.
En die klauwhaak zou ik alleen inzetten als de vissen zachte bekken hebben of als je heeeeel stevig moet drillen.
Ik zou wel maar 1 ding tegelijk aanpassen anders weet je dadelijk nog niet waar het probleem zit.

mvg arno
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-10-2006 13:41

Hoi Arno,

mijn onderlijn is nu rond de 15 cm. Ik ga hem in korten en ik zal kijken wat de resultaten zijn. Ik voer aardig gespreid maar het kan altijd meer natuurlijk.

Bedankt voor de tip in ieder geval!
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

17-10-2006 20:17

Bas,

Naast het verkorten van de onderlijn, zou je ook kunnen kijken of het verlengen van de onderlijn werkt.

Sinds kort doe ik dat zelf, en tot nog toe eigenlijk alles in de onderlip gehaakt. Mijn combinatie is met vrijlopend lood vissen en lange onderlijn (ong. 50cm)

Msschien iets om naast elkaar te proberen en te kijken wat effectiever is.

Groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-10-2006 20:40

Ted,

ik ga het proberen. Nu vis ik niet zo heel veel in mijn achter tuin omdat dit toch niet echt de definitie is van vissen voor mij. Het voordeel wel is dat er een aantal leuke vissen zwemmen die nog niet op het droge zijn geweest.

Het probleem wel is dat jullie me nu aanzetten tot vissen in mijn achtertuin ;).

Ik ga in ieder geval ook jou optie proberen. De conclusie zet ik wel in dit topic neer.

Hopelijk komen niet nog veel meer mensen met nog meer tips want dan zit ik straks eeuwig in mijn achtertuin (geintje!)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

29-10-2006 15:37

Internet als informatiebron

Hoewel ik 40 uur per week samenwerk met internet ben ik toch niet altijd te spreken over internet. Internet is emotieloos en een vorm van koude communicatie. Hoewel dit wel bij te sturen is met vormgeving en dergelijke blijft het toch een aparte vorm van communicatie. Toch kan de informatie nuttig zijn op internet. Zoals dit topic.

Een sessie in de tuin. Leuk denk je. Mooi niet, ik zit liever een eind van huis. Op een eiland, waar niemand mij stoort. Maar dit weekend moest er veel gebeuren aan school/werk. Hierdoor kon ik dus ’s nachts wel mooi vissen en overdag daaraan werken. Een goede combinatie dacht ik zo.

Zoals hier is te lezen had ik het probleem met opzij vissen. Daarbij heb ik informatie gehad van sommige (bedankt!) en dat ging ik dus maar uitproberen. Allereerst wordt de rig verkleind. De huidige rig was rond de 20-25 cm en vergroten zag ik niet zitten. De rig was verkleint tot 10 cm (+/-). De bodem waarop ik vis is hard dus er gaat geen cm verloren in de modder.

Afbeelding
Moeilijk te zien, maar kleiner is die echt geworden!

De eerste nacht ging voorspoedig. Voordat het half 10 was lagen er al 2 vissen op de mat. De eerste was 16 pond en de tweede 20 pond. Heerlijk die gave polder vissen. Niet groot, maar wel mooi. Tot een uur of 6 in de ochtend gebeurde er niets meer, waarschijnlijk trekroutes (maar die ben ik dus aan het uitzoeken). Overigens was de vis van 16 pond gevangen met een korte rig op de hengel waarmee ik opzij viste (het probleem geval). Dit werkte dus. Om 8 uur kreeg ik nogmaals een run op die hengel. Alleen voordat ik de rits van mijn slaapzak open had stopte de run al. Niet goed gehaakt, in mijn ogen een kwestie van te licht lood.

Inmiddels had ik een halve dag aan school/werk gewerkt en kon ik om 19:00 uur weer de hengels gaan klaar maken. Het lood was verzwaard tot 110 gram en moest zijn werk gaan doen. Om 19:30 was het al zo ver. Alleen was het de hengel op 100 meter. Een goede cementzak die zich 100 meter liet binnenhalen ging voor de kant vechten. Helaas is de vechtlust in deze polder in het najaar niet veel meer, hoog zomer vechten de vissen voor hun leven. Nu is het gewoon een beetje zwemmen, jammer. De vis was 22 pond en de grootste van de sessie zou later blijken.

Afbeelding
22 pond schoon aan de haak

Inmiddels lekker warm in de slaapzak wordt ik ’s morgens rond de klok van 4 uur gewekt op de hengel aan de zijkant. Jawel het zware lood heeft zijn werk gedaan. Een mooie schub van 21 pond was het resultaat.

Ik ben blij me de resultaten en ben weer slimmer geworden op het gebied van rigs. Hoewel de vangsten niet enorm waren was het wel leerzaam en heb ik genoten. De twee dingen die voorop staan bij mijn vissessies.

Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage. Iets wat ik zeer waardeer en waardoor blijkt dat internet zeer zeker nuttig kan zijn.

Groet,

Bas
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

01-11-2006 23:38

tering wat een haken....
probeer eens kleinere haakjes een klein haakje is sneller gevuld...

Verder heb ik ook veel vissen in de zeikant van de bek. Het is nu eenmaal niet anders dat de vis kan gaan schudden met de kop en de tegengestelde richting op zwemt, wat een in de zeikant gehaakte vis oplevert.


BTW ik denk niet dat je probleem al opgelost is...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

02-11-2006 09:58

Natuurlijk kan je wel wat doen aan de inhaking. Daar hebben we rigs voor heb ik geleerd, met rigs kun je bepalen hoe snel en hoe een vis gehaakt wordt. Dit heeft niets met schubben van de kop te maken. Wanneer een vis in mijn situatie gehaakt wordt gaat deze richting het hazenpad. Vervolgens schud hij daar pas zijn hoofd. Wanneer een water echt maagdelijk is zal dit andersom gebeuren.

Leuk dat je mijn haken groot vindt. Maar jammer voor jou. Ik vis met grote en kleine haken. Een kleine haak is volgens mij in de mode tegenwoordig, maar een kleine haak heeft ook nadelen. Overigens wil ik in sommige situatie geen maat 4 / 6 inzetten waarbij in 100 tot 120 gram gebruik. Dit zijn vooral de situaties met obstakels en waar de vissen een goede run nemen. Door het zware lood en het kleine haakje zul je ook eerder een losser krijgen.

Maar zoals al vaker genoemd. Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

02-11-2006 14:02

Inhaking kun je niets aan doen het is maar net hoe de vis went of keert. Als de vis je ass oppakt en naar de zeikant zwemt zal de haak 9 van de 10 keer in de zeikant komen.

Ik krijg zovaak runs waarbij je eerst je top ziet stuitere en daarna pas ene fluiter krijgt. (dus schudden en proberen kwijt te raken, zo niet gaan ze er vandoor) Bekijk die film ook maaris van Korda en Beet met de onderwatercamera zie je dit alleen maar gebeuren..

Eerder een losser met een kleine haak is onzin maargoed. Iedere heeft zo ze vertrouwen daarin en ik hierin. Als jij nog wat goede argumenten zou geven zou ik het misschien wel begrijpen


PS: Ik lees net heel je topic ff door... korter onderlijn en zwaarder lood moet idd ook werken zorg dan wel dat je haken vlijmscherp zijn en het liefst een kleine haak zoals ik al zei zo zal die voor een groot deel al goed gehaakt zijn..
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

02-11-2006 15:09

Over de inhaking aan de zijkant kan ik kort zijn. Ik heb de onderlijn korter gemaakt en de resultaten liegen niet. Vrij wel alle vissen worden gehaakt in de onderlip, wel de zijkant van de onderlip. Als je de onderlijn korter maakt en de haaksteel verlengt (met een draaiend effect) zorg je ervoor dat de karper minimale beweegruimte heeft. Dit resulteert in het snelle haken. Hoe langer de onderlijn, hoe meer bewegingruimte waardoor de karper opzij kan zwemmen, wat resulteert in het haken in de zijkant.

Het gedrag van karpers kan mooi op een dvd staan, maar ik wil mijn watertje zeker niet vergelijken met een engels water waarin men op een stek zit waar een nummertje aan vast zit. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen nuttige informatie op de dvd staat. Maar ik hoef natuurlijk niemand te vertellen dat elke vis op elk water anders reageert op een inhaking.

Waar ik me zorgen om bij een kleine haak is dat het hele systeem niet in verhouding is. Waarom een groot lood en een kleine haak? Het grote / zware lood zorgt voor veel druk. Wanneer de vis gaat schudden met zijn kop zal het lood heen en weer schudden. Hierbij gaat de haak heen en weer wrikken (hoe schrijf je dat?). In mijn ogen zal een kleinere haak daardoor sneller losschieten dan een grotere haak. Een kleine haak pakt wel sneller vlees en zit sneller vast, maar een grote haak pakt gewoonweg veel meer vlees. Daarnaast denk ik dat een kleine haak eerder uit de bek van de karper scheurt dan een grote haak onder grote druk, waardoor de karper nog meer verwond wordt.

Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel heb ik al eerder aangegeven, zo ook de haken.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

05-11-2006 09:55

:D
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 21-06-2007 22:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

05-11-2006 14:58

Jan ik begrijp je reactie.

Ik moet je vertellen dat ik op elke manier vis. Zelfs heb ik vanmiddag nog een lijntje uitgegooid met daarin een paar maiskorreltjes en daarbij een fijn drijvend dobbertje. Het oppervlakte vissen in de polder heeft me helaas nog niets opgeleverd omdat de vissen nooit van oppervlakte eten hier.

Misschien moet ik daarbij zeggen dat ik niet in een polder vis met slootjes van 5 meter breed. Ik noem het voor de eenvoudigheid maar even mijn polder. Mijn polder bestaat uit een groot stelsel. Omringt door kassen en andere tuinderijen. Daarbij is een groot netwerk van sloten aanwezig maar ook van meren. Daarbij bevis ik de meren snachts. Het gaat hierbij om meren van 1 t/m 2 ha die verbonden zijn met elkaar. De rest van de polder is te berijken met de boot + motor. Ik kan hier wel met de pen gaan vissen maar dat kost veel moeite en met mijn boot verjaag ik snel de vissen. Ik vis daarom soms uit mijn tuin of van bruggen af met pen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd en ik hoop dat je me begrijpt. Ik heb het wel eens geprobeerd maar een nachtje naar mijn pen kijken in het donker op een meer is me nog niet gelukt. Elke keer komt klaasvaak langs.

Gr.

Bas
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

05-11-2006 19:27

Hallo Bas, jouw uitleg begrijp ik nog steeds niet, ik kom zelf ook zeer regelmatig in jouw gebied dus weet heel goed over welk water jij 't hebt, destemeer een reden waarom ik grote vraagtekens zet bij jouw manier van karpervissen. Aangezien ik 's nachts vrijwel niet meer vis kom ik Klaas Vaak ook niet zo veel meer tegen, heb trouwens gemerkt dat ik in de vroege ochtend- en avonduren momenteel net zo veel, zoniet meer vis, vang dan vroeger gedurende de hele nacht.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-11-2006 09:27

Jan Vitam schreef:Hallo Bas, jouw uitleg begrijp ik nog steeds niet, ik kom zelf ook zeer regelmatig in jouw gebied dus weet heel goed over welk water jij 't hebt, destemeer een reden waarom ik grote vraagtekens zet bij jouw manier van karpervissen. Aangezien ik 's nachts vrijwel niet meer vis kom ik Klaas Vaak ook niet zo veel meer tegen, heb trouwens gemerkt dat ik in de vroege ochtend- en avonduren momenteel net zo veel, zoniet meer vis, vang dan vroeger gedurende de hele nacht.


Jan,

Het ligt er aan welk water je in de polder bevist. Sommige plekken zijn met name overdag goed bevisbaar en sommige alleen snachts. Dit is ook nog eens seizoensgebonden. Ook naarmate het kouder wordt zal de polder minder actief worden. Wat ik overigens gister heb gemerkt met pen. Op de juiste stekken zijn ze wel te vangen als het kouder wordt maar je moet wel wat meer uren maken.

Ik ben bang dat we er niet uit komen. Ondanks dat ik je mening wel begrijp en ondanks dat ik ook alle vormen van visserij toepas op de polder.
Plaats reactie