longshank haken/ wat voor rig ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

11-10-2006 22:17

Hoi kan iemand mij het voordeel van een longshankhaak uitleggen en misschien een goed idee voor een rig te knopen daarmee.
Gaarne wat info over de lengte van een evt line aligner, stiff of niet.
Dat soort dingen.
Gr
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

11-10-2006 23:53

Een longsnhank draait als geen ander het beste in. Wanneer je deze haak gaat bebruiken kan je hem op verschillende manieren in zetten. Ik vis de rig het liefst met een glijdende ring, deze ring glijd van haakpunt naar haak oog toe. Dit voor een optimaal natuurlijke aasopname van onze grote vriend, tevens zorgt de glijdende ring ervoor dat bij het toch uitspuwen van het aas de haak als je hem goed hebt gemaakt( dus goed indraaid) door het gewicht van het uitgespuwde aas de punt direkt in de onderlip prikt. ideaal dus. Maak de rig af met een krimpkousje van 1cm en laat het krimpkousje net even een paar graden naar binnen zetten. ling alinger kan, maar is niet noodzakelijk. Voor meer info bekijk het magazine karper (het afgelopen nummer), hier beschrijf ik o.a in mijn artikel stap voor stap de rig en meer van dit soort rigs, ook de ling alinger versie. Gr Danny Schaltin
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-10-2006 00:02

zolas hier boven gebruik ik hem ook
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-10-2006 11:00

Dan,

Lees dit eens: http://www.karperwereld.nl/rigvan/bennyvdw2.php

Bij langstelige haken met een recht oogje buig ik tegenwoordig het oogje
naar binnen met een tang en dan onder koud water, zodat door het bui-
gen het oogje niet verzwakt. Je kunt ook een heel klein stukje krimpkous
erop zetten van 1cm, wat je dan naar binnen buig; inplaats van het oogje
naar binnen te buigen.

Dit stond niet in het artikel, omdat ik dat toen niet deed. Nu doe ik dat
wel, omdat ik het idee had dat de haak dan nog sneller indraaide naar de
onderlip.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

12-10-2006 11:29

Thanks voor de nuttige info so far.
Ken ik ff proberen.
Andere ideeen blijven welkom
Gr
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

12-10-2006 12:51

Danny Schaltin schreef:Een longsnhank draait als geen ander het beste in. Wanneer je deze haak gaat bebruiken kan je hem op verschillende manieren in zetten. Ik vis de rig het liefst met een glijdende ring, deze ring glijd van haakpunt naar haak oog toe. Dit voor een optimaal natuurlijke aasopname van onze grote vriend, tevens zorgt de glijdende ring ervoor dat bij het toch uitspuwen van het aas de haak als je hem goed hebt gemaakt( dus goed indraaid) door het gewicht van het uitgespuwde aas de punt direkt in de onderlip prikt. ideaal dus. Maak de rig af met een krimpkousje van 1cm en laat het krimpkousje net even een paar graden naar binnen zetten. ling alinger kan, maar is niet noodzakelijk. Voor meer info bekijk het magazine karper (het afgelopen nummer), hier beschrijf ik o.a in mijn artikel stap voor stap de rig en meer van dit soort rigs, ook de ling alinger versie. Gr Danny Schaltin


Ik gebruik hem ook op de manier zoals Danny hem beschrijft, met een hair lengte van ongeveer 5cm. Zodat je ongeveer 1 a 2 cm van de bovenkant van het aas tot aan de onderkant van de haakbocht heb. Dit afhankelijk van de grote van het aas. De onderlijn is van soepel materiaal en heeft ongeveer een lengte van 15 cm

Ook heb ik even de zoekfunctie voor je gebruikt ;-) Als je de volgende link volgt en even naar beneden scrolled vind je een interresant stukje van willem barnas.

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=32058&highlight=longshank

het enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat wanneer je karpers haakt met zachte bekken dat de haak gaat snijden.


[EDIT]
Ik heb je trouwens een PB-tje gestuurd, zag wel dat iemand had gereageerd maar de berichten zijn verdwenen. Was jij dat toevallig?
[/EDIT]
Plaats reactie