Lossers, ik word er niet goed van! Tips gevraagd


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

11-10-2006 09:52

Hoi, ik heb dit jaar na jaren niet gevist te hebben het karperen weer opgepakt. Redelijk resultaat d8 ik met 3 tot 4 uur vissen in de week al zo'n 40 vissen op de kant gehad. Niet slecht vind ik. Toch hadden het r een stuk meer kunnen zijn... Lossers dus. Graag jullie reacties en of tips. In het kort ff de onderlijn montage: Inline lood ca. 60 tot 75 gram. Onderlijn van jellywire, 12 tot 17 cm lang, 3 tot 4 cm voor de haak gestript. Haak: PB anti-eject xs mt8. Boiliemaat 14 tot 20mm, afstand bovenkant boilie tot onderkant haak: 0,5 tot 1,5cm. Siliconenrubbertje op de steel zodat de hair de haak t.o. de punt verlaat en ik gebruik een krimpkousje stukje over de steel daarna ca. 1,5 tot 2,5cm lang in een hoek van ca 45graden naar binnen gevormt. Bedankt voor jullie reacties! Eerst kwam het probleem niet vaak voor, maar het word frequenter. Help!
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

11-10-2006 10:26

Rob,

Afhankelijk van de bodemgesteldheid wil ik je aanraden om, je onderlijn te verkorten tot ongeveer 12cm, persoonlijk verkies ik ervoor om hem altijd rond de 10cm te houden. (maar goed dat is personal)

Het lood zou ik verzwaren tot 105 gram, dat is echt niet zo zwaar als dat je denkt en het haakt gewoonweg beter.

De boilie hang ik op ongeveer een halve centimeter tot een centimeter onder de haak.

De line aligner laat ik maar een halve centimeter doorlopen richting haakbocht. Gebruik hiervoor een goede krimpkous, bijvoorbeeld die van Korda.

De jellywire is opzich een goede lijn. Ik heb het al eerder hier op dit board vermeld, camoufleer je onderlijn.???? Merkstift kopen en hem even zwart maken, of trek er streepjes over zodat de transparante lijn wordt onderbroken, hierdoor wordt hij door de bodemkleur opgenomen en geheel onzichtbaar. Mits het een modder bodem is natuurlijk.

Je kunt ook eens kijken naar de PB Cameleon, echt een hele fijne onderlijn. Hij is ook wat dunner waardoor de visualiteit al bij voorbaat verdwijnt.

Vis met toplood, voorkom strakke lijnen is mijn motto. Maar ook dat is personal.

Verder kun je ervoor kiezen om je haaksaas aan te passen, wellicht aast de karper op jouw water voorzichtiger. Dus perfect om eens te gaan experimenteren met aas. Dat kan dus zijn het uitbalanceren van de boilie, partikels op de hair, snowman etc etc. Maar ook het bijvoeren van de spot, tracht erachter te komen wat de vissen lekker vinden op jouw water en spring hierop in.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

11-10-2006 10:39

Jeroen, bedankt voor je (snelle) reactie! Toch heb ik direct daarover een paar opmerkingen/vraagjes: 1) Waarom zou je de onderlijn korter maken? 2) Dat zwaarder lood beter inhaakt kan ik inkomen, is te proberen (maar is de spanning die op de lijn komt zodra je de hengel vasthebt niet voldoende? Dat lood laat al schrikken, de runs lopen goed door). 3) Je reactie mbt het camoufleren van de onderlijn en het vissen met toplood is wat voor te zeggen maar heeft m.i. hooguit invloed op het aantal aanbeten, niet op het aantal lossers. Het probleem is echt de lossers niet het aantal aanbeten dat ik krijg. meest ca. 1 run per 1 tot 1,5 uur. ('s ochtends vroeg) Graag nog even je reactie op mijn vraagjes!
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

11-10-2006 15:03

Rob,

Wie zegt jouw niet dat het aantal aanbeten die je nu krijgt wellicht verdubbeld kunnen worden doormiddel van een goede rigcamo en benadering. Ik krijg een beetje het idee dat de vissen vrij voorzichtig jouw aaspresentatie benaderen, wellicht doordat de populatie dermate groot is krijg je toch je aanbeten.

De onderlijn zou ik korter maken zodat de vis niet het gevoel kan krijgen dat er enige weerstand achter het aas zit, dus zodra de vis aan het azen is en jouw aas naar binnen zuigt hoeft hij maar een simpele beweging te maken en hij hangt. Op wateren waar de vis geen angst heeft kun je met een onderlijn van een meter nog wel vis vangen (het is maar een voorbeeld)

Je zou eventueel ook je hair kunnen aanpassen, dus staat je hair inverhouding tot je haakaas. Bij te groot haakaas en een te kleine maat haak wil het weleens voorkomen dat de haak niet het gewenste inhaking effect krijgt en als het ware uit de bek rolt/stuiterd.

Waarom zwaarder lood. Lood weegt in het water veel minder omdat de druk van water minder is dan de druk van lucht. Een karper met een geharde bek kan dus sneller de haak kwijt raken (simpelweg hij prikt niet goed) dan een karper met een zachte bek.

Daarnaast heeft toplood natuurlijk niet alleen betrekking op het aantal aanbeten, de karper moet vol vertrouwen jouw stek leeg vreten. Een gespannen lijn kan natuurlijk voor een terughoudende houding zorgen bij de karper.

Ik viste jarenlang op dezelfde manier als jouw, ik zei ook ik krijg toch aanbeten. Totdat iemand mij liet zien wat je kan bereiken bij karpers wanneer je hun vertrouwen hebt gewonnen. Nu vis ik niet anders!!!

De rig en benadering zijn dus dermate belangrijk, een rig die er goed uitziet vangt altijd minder als de verhouding tot benadering van de karper niet goed is. Alles moet dus perfect zijn...

Ik zal je een voorbeeld geven:

Ik was eens aan het vissen op een water met heftig dressuur, de visser aan mijn overkant ving die dag 2 vissen. We visten allebij in het midden (ongeveer 20 meter uit elkaar) en de grond bestond uit een klein laagje modder, daarnaast waren er geen plateau's. Nu komt het mooie, ik ving die dag 11 vissen. De verschillen zouden later duidelijk worden. Hij ruimde 's middags op en kwam bij mij een praatje maken.

Na een leuk gesprek werd duidelijk dat hij zonder toplood aan het vissen was. Hij een haakmaat 4 gebruikte (te grote haken pakken minder vlees dan kleine haakjes) en zijn te dikke onderlijn bestond uit glanzende wartels, een slecht kantel effect van haakaas. Daarnaast was zijn onderlijn 30 cm lang. Hij was nog niet zolang aan het vissen...het was hem vergeven. Inmiddels zag ik hem in het voorjaar op het water en hij wist mij te vertellen dat hij verreweg veel meer aanbeten heeft en dat hij tot nu maar 2 vissen wist te lossen. Dat terzijde...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

12-10-2006 22:33

hoi rob, ik heb hetzelfde probleem gehad. ben dit jaar ashima haken gaan proberen, nou ik kan je zeggen dat ik bijna alle vissen loste op die snelprikkers! want hier zit em volgens mij het probleem: doordat het haken zijn met een rechte punt prikken ze volgens mij in deze combinatie(jelli wire, en gekromde haakverlenging) veel te snel. ze pakken te snel een stukje vlees ipv mooi in de onderlip, en het gevolg is dat je een rechte haak of een haak met een krom puntje terug krijgt. ik heb ze allemaal getest en allemaal met hetzefde probleem. afgelopen zaterdag 10 runs gehad waarvan 4 verspeeld op ashima haken( rechte punt) en ben toen gelijk weer overgestapt op een klauwhaak ( supersnaghook van gamakatsu) en heb de resterende 6 runs wel verzilverd. zwaar gedrild en tussen de plompen, en ik weet nu zeker dat er geen betere haak is om te sleuren als een klauwhaak. en al die onzin verhalen over die ashima,s geloof ik niet meer. tenzij iemand mij kan overtuigen hoe ik ze wel kan gebruiken.

groeten peter.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-10-2006 17:51

Rob

Heb jij deze 40 vissen van dezelfde plek gevangen, waar jij ook al die losschieters hebt gehad ??

met vragende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

15-10-2006 11:04

Rob Tazelaar schreef:Hoi, ik heb dit jaar na jaren niet gevist te hebben het karperen weer opgepakt. Redelijk resultaat d8 ik met 3 tot 4 uur vissen in de week al zo'n 40 vissen op de kant gehad. Niet slecht vind ik. Toch hadden het r een stuk meer kunnen zijn... Lossers dus. Graag jullie reacties en of tips. In het kort ff de onderlijn montage: Inline lood ca. 60 tot 75 gram. Onderlijn van jellywire, 12 tot 17 cm lang, 3 tot 4 cm voor de haak gestript. Haak: PB anti-eject xs mt8. Boiliemaat 14 tot 20mm, afstand bovenkant boilie tot onderkant haak: 0,5 tot 1,5cm. Siliconenrubbertje op de steel zodat de hair de haak t.o. de punt verlaat en ik gebruik een krimpkousje stukje over de steel daarna ca. 1,5 tot 2,5cm lang in een hoek van ca 45graden naar binnen gevormt. Bedankt voor jullie reacties! Eerst kwam het probleem niet vaak voor, maar het word frequenter. Help!


die haak he die jij gebruikt, volgensmij staat die punt van de haak naar binnegebogen, in combinatiemet de krimpkous haakt dit volgensmij niet zo goed, kan ook dat ik ernaast zit
plassen zijn perfeckte viswateren,
Ruud Wouters
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: rotterdam

15-10-2006 21:23

Rob Tazelaar schreef:Siliconenrubbertje op de steel zodat de hair de haak t.o. de punt verlaat en ik gebruik een krimpkousje stukje over de steel daarna ca. 1,5 tot 2,5cm lang in een hoek van ca 45graden naar binnen gevormt.


Als ik het goed begrijp gebruik je dus een soort Whity Pool Rig? Als dat zo is gebruik je dan ook pop-ups, want zo ver ik weet werkt die rig niet lekker met een "zinkende boilie".
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

16-10-2006 09:27

Hans-Peter van Ee, ongeveer 80% kwam van dit water af. Niet exact dezelfde stekken hoor! Luuk: de punt buigt iets naar binnen tov de steel. Ruud: Geen id....?
Succes is een keuze!
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

16-10-2006 16:33

daarom haakt ie volgensmij minder :wink:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Jordy Benders
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-06-2006 17:27
Locatie: Schinveld

16-10-2006 18:04

Hallo Collega's

Ik zou graag jullie mening willen weten over mijn rig die ik gebruik.. Heb van de zomer ook een aantal lossers gehad (circa 10/15) maar zou graag willen weten waar dat aan kan liggen..
Ik gebruik de Korda IQ fluor Carbon 20 honderste.. Hij zal ongeveer 20cm zijn.. Daarbij gebruik ik de haak anti-eject van PB Producs maatje 4.. Op de haakstaal nog een krimkousje van zoon 5cm en 45graden schat ik.. Heb de hele zomer gevist met ± 1cm afstand tussen haak en boilie nu heb ik echter de hair een cm vergroot, kijken of daar het probleem zit.. Kan het probleem ook aan de manier van aanslaan liggen? Verder vis ik gewoon met een korda lood van 75gram met korda loodsystemen en een korda tube van 20cm...

Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden, alvast bedankt!
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

16-10-2006 18:11

ik vind die krimpkous overbodig, de fluorcarbon lijn zet de haak tog al automatisch in een goede hoek 8)
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-10-2006 22:10

Jordy,

Persoonlijk vind ik je rig nogal lomp, een haak maat 4 en dan ook nog maar liefs 5cm krimpkous, das best een flink geheel.

Dat i.c.m een loodje van maar 75gram lijkt me ook niet echt in evenwicht.

Ik zou proberen het haakje al dan niet voorzien van krimpkous (liever niet) een maat of 2 kleiner (niet maat 2!! :evil: ) te nemen en het lood nog ietsje zwaarder.

Een haak maat 6 of 8 en 100 gram lood lijkt me wat beter in evenwicht.

Met 20/00 IQ bedoel je hoogst waarschijnlijk 20lb?

Wat Luuk al zei, bij fluorcarbon is krimpkous niet echt nodig vanwege de hoek die de haak al maakt op het fluorcarbon met een knotless knot.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

17-10-2006 16:50

Rob

Het volgende komt vaker voor dan menigeen denkt.

Te lang op een water of stek door vissen levert op termijn vaak meer losschieters en minder vissen op.
Karpers leren sneller dan sommige karpervissers.

Bepaalde plekken en wateren die langere tijd zwaar bevist worden, worden in het vervolg wantrouwend benaderd door de vissen.
Sommige vissen zal men op bepaalde plekken en soms ook op bepaald voer zelden meer vangen.

De voorzichtige vissen die men wel haakt, zorgen vaak voor het ergenis opwekkende losschieten van de haak.
Het totaal omgooien van de manier van vissen wil de zaak nog wel eens vooruit helpen, maar ook dat is vaak van korte duur.

Hoe kan het anders dat een bepaalde haak die zelden losschieter oplevert, dat na verloop van tijd wel doet ??

met gapende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Vanoverschelde Peter
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-07-2006 19:59
Locatie: Lauwe (Belgie)

18-10-2006 09:51

Rob Tazelaar schreef:Hoi, ik heb dit jaar na jaren niet gevist te hebben het karperen weer opgepakt. Redelijk resultaat d8 ik met 3 tot 4 uur vissen in de week al zo'n 40 vissen op de kant gehad. Niet slecht vind ik. Toch hadden het r een stuk meer kunnen zijn... Lossers dus. Graag jullie reacties en of tips. In het kort ff de onderlijn montage: Inline lood ca. 60 tot 75 gram. Onderlijn van jellywire, 12 tot 17 cm lang, 3 tot 4 cm voor de haak gestript. Haak: PB anti-eject xs mt8. Boiliemaat 14 tot 20mm, afstand bovenkant boilie tot onderkant haak: 0,5 tot 1,5cm. Siliconenrubbertje op de steel zodat de hair de haak t.o. de punt verlaat en ik gebruik een krimpkousje stukje over de steel daarna ca. 1,5 tot 2,5cm lang in een hoek van ca 45graden naar binnen gevormt. Bedankt voor jullie reacties! Eerst kwam het probleem niet vaak voor, maar het word frequenter. Help!


Vergeet niet dat jelly wire drijft, dus de rig zal in een licht boog van de bodem zweven tss het lood een de haak. Plaats daarom altijd een klein beetje putty midden op de jelly wire rig, het zal het vertrouwen van de azende vis vergroten waardoor de vis beter zal gehaakt worden.
Plaats reactie