The Method vraagje


Plaats reactie
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

05-10-2006 17:20

Hallo

Ik wens in het najaar eens iets anders uit te proberen en mijn keuze is gevallen op de " the method" of zoals ze bij ons zeggen een voederveer. Mijn vraag nu : ik zie dat men steeds de onderlijn mee in het voeder kneedt en men laat alleen nog een centimeterje met de haak en het aas uitsteken. Wanneer men nu in gooit, blijft die onderlijn langere tijd in de voederbal of komt deze vrij wanneer de deze het wateroppervlak raakt. Ik kan me niet inbeelden dat het de bedoeling is dat die onderlijn zo fijn opgevouwen in de voederbal blijft zitten. Is wel een ideaal anti-tangle montage ...
Weet iemand hier een antwoord op ?

Groeten
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

05-10-2006 18:16

wat de bedoeling er van is geen idee maar waneer het loskomt ligt aan de verhouding water lokvoer die je om je lood kneed. zal meestal niet lang duren.. maar volgens mij door de klap die het maakt op het water spat alles meteen uit elkaar.

misschien dat ze hun onderlijn in de voerbal doen omdat hij dan dichter bij de voerplek ligt maar lijkt me ook een kromme reden :-?
Hou je hoofd koel
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

05-10-2006 19:20

ik vis zelf heel veel met de method,ik maak meestal 2 deegjes,1 kruimel voertje en een deegje dat je kan vergelijken met boillie deeg.Ik begin om de voerveer(fox) in te pakken met het (boillie)deeg ter grote van een groot ei en druk daar mijn boillie/tijgernootje in.dan kneed ik het kruimige voer met allerlei lekker hapjes denk aan karpershit/zaadjes/tijgernoot stukjes er losjes omheen toch wel stevig zodat je boillie niet meer zichtbaar is(losse voer ong.1cm dik).1 tip wil ik je wel geven zorg dat je aas op de kant zit van de veer waar het minste voer zit anders ligt na het inwerpen je voerbal op je haakaas.mijn theorie is dat onder water het losse voer langzaam afbrokkeld en de vis tijdens het azen op het voer ook op de deegball stuiten en je haakaas zonder enige aarzeling uit het deeg knabbelen(voedselnijd).bij mij werkt het prima vang meestal wel een visje of 5 op een ochtendje!wat je wel voor lief moet nemen is dat de witvis aanbeetjes ook aanwezig zullen zijn maar de dikke fluiters ook.Ow nog iets,als je het goed doet spat je bal niet uit elkaar en gaan ze over tot massaal azen en dat is wel te zien aan de schuimplakaten:wink: hou er wel rekening mee dat de ballen zwaar zijn!de method heeft mij nog geen wind eieren gelegt en het is een actievere manier van vissen dan uren turen achter de stokken,wat mij wel opviel is als het voer op is het bruizen ook ophield maar begon weer net zo hard zodra de voerbal weer in het water lag?erg mooi om te zien
Laatst gewijzigd door arnold buurma op 05-10-2006 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

05-10-2006 19:21

Dat is voor de anti tangle, met de method gebruik je een korte onderlijn en wil je zo dicht mogelijk op het voer hebben liggen. zonder dat die in de knoop komt.
Het voer zal een tijdje compact blijven en valt zeer snel uitmekaar waardoor je onderlijn vrij komt, is je voer erg compact is ook helemaal niet erg, de karper zal er mee gaan klote waardoor de onderlijn uiteindelijk vrij komt als een vrijkomende deel, denk bijvoorbeeld aan een popup (uitgebalanceerd)
Of aan een klein blokje mais op de hair.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

05-10-2006 19:33

ow nog ff een tip,sensas heeft hele goede method mixen waar ik heel veel succes mee heb gehad voordat ik mijn eigen mix ging maken.vooral de cruched tigernut is super,lekker aanmaken met tijgerslijm en je hebt een toppertje
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

05-10-2006 21:07

Leuke tips, thanks mannen.
Ga dat in het weekend eens proberen met één lijntje.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

05-10-2006 22:03

Dé expert op het gebeid van vissen met method feeders, Tim Hodges, heeft aan de wieg gestaan van de beslissing om een method feeder te ontwikkelen. Volgens hem waren de feeders die op de markt verkrijgbaar waren, nog voor verbetering vatbaar.

Nadat we de beslissing genomen hadden, zijn we met een aantal mensen bij elkaar gaan zitten, waaronder: Chris Rose, Steve Spurgeon, Damian Clarke en Tim Hodges. Na een aantal uren discussiëren zijn we met een eerste ontwerp op de proppen gekomen.

Het grootste punt van kritiek op alle andere feeders was het feit dat je niet weet op welke kant de feeder op de bodem landt. Het zou best wel eens kunnen zijn dat het haakaas onder de feeder terecht komt. Dit resulteert in tikken op de top en geen aanbeten.

Gezien het feit dat vissen tijdens het azen de method feeder heen en weer bewegen, zal het eindelijk wel leiden tot een aanbeet. Maar ideaal is het niet.

We hebben dan ook geprobeerd een feeder te ontwerpen waarvan je altijd 100 procent zeker weet hoe hij op de bodem terecht komt. Klinkt onmogelijk, dat is het echter niet. Het enige wat daarvoor nodig was, was het verzwaren van één zijde van de feeder. Gezien het feit dat een voorwerp altijd met de zwaarste kant naar beneden door het water zakt, weet je altijd dat de loodkant beneden ligt.

Gelukkig hebben we een aantal goede mal-makers voor zowel het lood als de kunststof delen. Voor hun was dit een fluitje van een cent. Dit was de geboorte van de Method Bait Up Feeder.

P.s Dit stuk staat op de Nederlands Korda site.
Misschien helpt het.

Gerard
Good luck and tight lines!
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

06-10-2006 13:39

Een gouden tip. Zat ook al te denken dat met de klassieke feeders het haakaas wel eens onder de voerbal terecht kan komen.

Groeten

Ps ben er eentje gaan halen en we testen hem eens uit.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

06-10-2006 21:45

:lol:
gerard
Good luck and tight lines!
maikel van den bliek
Berichten: 231
Lid geworden op: 20-06-2006 22:45
Locatie: oosterhout (nb)

06-10-2006 23:23

met wat voor hengel kan je de method het beste weggooien want het weeg nogal zwaar denk ik met zon voerbal eromheen of niet wat voor hengels gebreuken jullie
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

06-10-2006 23:59

ik vis met een zachte 3 lb met de method
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Plaats reactie