de zwakste schakel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-11-2002 18:33

Hoi,

Een rig in combinatie met de hoofdlijn bestaat soms uit vele onderdelen. Een daarvan moet de zwakste schakel zijn. Dit kan je niets interreseren maar je kunt je ook afvragen wat het beste als eerste kan begeven.

Persoonlijk heb ik het liefst dat de haak het als eerste begeeft. Dit klinkt raar want juist met die haak moet de karper gevangen worden, maar als bijvoorbeeld de knoop in de hoofdlijn het begeeft tijdens de dril moet een karper met meer rig-onderdelen rondzwemmen.

Nog een reden dat de haak als eerste kapot moet is goed uit te leggen als je vast komt te zitten met binnendraaien of na een verkeerde worp (dat overkomt de beste). Namelijk dat je wartel, clipjes en lood en rig-ringetjes bijvoorbeeld behoud.

Als de haak het begeeft mag die niet breken maar moet uitbuigen. als een haak breekt kan dat ook tijdens de dril op een onverwacht moment gebeuren. Vloeibaar is beter;-)

Hebben jullie al eens nagedacht over dit onderwerp en wat moet volgens jullie de zwakste schakel zijn?

(Nu niet zeggen dat ik met slechte haken vis, niets te klagen, maar iets moet als eerste stuk gaan)
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

06-11-2002 18:52

(onder)lijn

want die zijn het meest "beschadigings-gevoelig" denk ik.

groet!
Wouter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Steggink op 2002-11-06 18:53 ]</font>
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

06-11-2002 19:13

ik denk ook de (onder)lijn
en voornamelijk dan het stukje dat juist voor je wartel is , want nylon onder druk rekt nogal wat uit en daarom veel gevoeliger wordt op dat stuk ( denk ik é )

MVG miguel
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

06-11-2002 19:47

Zelf zorg ik er altijd voor dat de onderlijn minder sterk is dan de hoofdlijn.

Ik ben van mening dat hoe minder knopen je in je montage aanbrengt, hoe sterker deze is.
Elke knoop is in feite een verzwakking in de hele montage. Daarom geloof ik ook niet in zogenaamde combirigs waarbij twee delen dmv een wartel met elkaar verbonden zijn.

Door het dichtknijpen van de weerhaak zorg ik ervoor dat geen enkele "zwakke schakel" ervoor kan zorgen dat de karper lange tijd met een stuk nylon / lood moet zondzwemmen.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

06-11-2002 20:46

Jeroen, interessante theorie, ik heb er eerlijk gezegd nog niet eerder zo diep over nagedacht.
Ik moest gelijk even denken aan afgelopen weekeinde toen ik vast zat in een op de grond liggend onbekend voorwerp. trekken trekken, buigt de haak uit, verder alles terug en niets in het water achter gebleven, dit dus in tegenstelling tot als bijvoorbeeld de onderlijn breekt, dan blijft zowiezo een haak achter.
Wel de meest milieu vriendelijke manier.

Ik denk dus dat ik je gelijk geef.

ieder ander: Ik denk niet dat Jeroen hier gevraagd heeft wat het zwakste deel van een onderlijn is, dat weet hij vast en zeker maar al te goed. Ik denk eerder dat hij bedoeld te zeggen dat je er rekening mee kan houden bij het maken van een onderlijn dat je zelf kan bepalen welk onderdeel er als eerste kapot gaat en dus waar je de voorkeur aan geeft.

Met buigbare groet, Bob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-11-06 20:51 ]</font>
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-11-2002 21:32

god oh god... Jeroen hoe verzin je het toch weer?
ik denk dat met al die ideeen en vragen van jou een heel boek te vullen is haha.

toen ik je vraag las dacht ik als eerste dat de bedoeling van de onderlijn is dat het stukje onderlijn sterker is dan de hoofdlijn en schuurbestendiger omdat het meer klappen op moet vangen dan de gewone lijn (mijn theorie) en daarom denk ik dat de lijn eerder boven de wartel op de gewone vislijn zal breken dan op de onderlijn zelf.

Een ovaal ringetje midden in de onderlijn aanbrengen waarbij je dat scharnier effect verkrijgt is misschien de beste mogelijkheid om de onderlijn te laten breken.. er komt altijd verschrikkelijk veel druk te staan op die kleine knoopjes bij het ringetje en vandaar dat het eerder losschiet dan een ander deel van de onderlijn.

Persoonlijk heb ik alleen bij het penvissen uitgebogen haken gehad... simpele kleine haakjes en de slip vergeten open te zetten waardoor er teveel druk op kwam... ik heb dus geen enkel idee wat ik over het uitbuigen van de haken zal moeten zeggen... vind het belangrijker dat je goed inhaken en blijven zitten.

Ik hoor je vast nog wel... misschien binnenkort een sessie samen vissen aan het kanaal bij ons in de buurt of niet??? ik bel binnenkort wel ff...

mzl, Frank
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

07-11-2002 21:23

Als je wil dat de haak het zwakste punt van je onderlijn is, dan moet je toch wel echt met een kabel vissen...

Ik vind dat de meeste haken zeer stevig zijn, tenminste de haken die ik gebruik. Als ik met "zware" visserij bezig ben ,pas ik wel eens de haaksoort aan, juist om ervoor te zorgen dat deze robuust genoeg is voor dit werk.

Ik ga ervan uit dat als er iets breekt - in normale omstandigheden welteverstaan - het mijn onderlijn is. En dan waarschijnlijk ergens op een knoop.

Je kan van Jeroen wel niet zeggen dat hij niet over z'n manier van vissen bezig is. :wink:

Om nog even op Bob z'n reaktie terug te komen. Ik zal nooit een haak monteren die zwak van structuur is, zodat die bij eventueel vastzitten gaat uitbuigen. Ik probeer nl. zo efficiënt mogelijk te vissen, en kan niet met de gedachte leven dat ik express een haak monteer waar ik niet achter sta. Ik ben erg bezig met het milieu, maar 100 haken kunnen niet op tegen een stuk lood van 80 gram.

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-11-07 21:27 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-11-2002 23:02

Ach, liever geen zwakke schakels. Een combinatie die dus goed op elkaar is afgestemd en waarbij de slip zijn werk kan doen. Te veel ellende gehad met zwakke schakels, waaronder slappe haken die uitbuigen en brekende knopen. Ben blij dat ik het zaakje inmiddels zo geprefectioneerd heb dat breuk niet of nauwelijks meer voorkomt. En als het dan mis gaat, zorg er dan in ieder geval voor dat het lood er direkt vanaf glijdt. Die haak met stukje lijn raakt de karper wel kwijt.

Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-11-2002 12:16

Kees,

Voor het drillen van een karper moet alles natuurlijk goed op elkaar zijn afgestemd, maar als de haak achter een obstakel blijft hangen dan heb je er niets aan dat het lood los kan komen. Dan moet je gaan trekken. Met als gevolg dat je of het obstakel de kant op trekt of dat er iets breekt. Mijn vraag is dus wat er op dat moment moet breken volgens jou?

Voor de mensen die weleens hengels breken:

-Als je vast zit moet je nooit in de hengel gaan hangen maar de hengel in de richting van het obstakel wijzen, slip dichtzetten, hand op de spoel en rustig achteruitlopen.

-Vanuit een boot recht boven het obstakel varen, de hengel laten liggen en de lijn om je arm wikkelen en op die manier trekken.

-vanuit verschillende kanten trekken wil ook wel eens helpen.

-Als je in wier vast zit en je twijfeld of er nog een vis aan hangt hou dan de hengel in de lucht, blijft de top kromstaan dan kan er nog een vis aan zitten, veert de hengel heel langzaam weer recht dan heb je alleen een bos wier.

met veel te vaak in bomen gooiende groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2002 13:43

Jeroen,

Haken breken of buigen slechts als de belasting niet in orde is. Een haak die goed gevuld is, of te wel de belasting goed verdeelt, zal niet snel uitbuigen. De haak als zwakste schakel ligt dus minder voor de hand dan je suggereert.

In het verleden heb ik wel met ultra dunne haken gevist die door het model, maar vooral ook door gebruik van een dunne hoofdlijn, toch niet uitbogen. Ook wel exemplaren van zwaardere haken gehad die braken vanwege een fout in de harding van het metaal. Momenteel vis ik regelmatig met Fox series 5 en Long Shank Nailers. Bij overbelasting (verkeerd gebruik) buigen deze haken met lange steel ook eerder uit dan exemplaren met een korte steel. Als de haak ergens achter blijft hangen, heb ik inderdaad ervaren dat je de hele zaak weer terug krijgt met uitgebogen haak. Als je echter met een dunnere hoofdlijn vist, kun je minder kracht zetten en zal de lijn weer sneller breken. Aan de andere kant breekt bij een dikkere hoofdlijn de lijn voor hetzelfde geld weer op een beschadiging of op een slordig gemaakte knoop.

Bovendien gebruiken karpervissers de beschikbare materialen op zeer uiteenlopende wijze in uitlopende combinaties en ook nog in afhankelijkheid van hun individuele ervaring. Kortom, veel te veel variabelen om van een eenduidige controle over de zwakste schakel te kunnen spreken.

Groeten, Kees
Plaats reactie