Helikopter rig


Plaats reactie
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

26-08-2006 20:16

Hoi,

Ik wou deze rig is gaan uit proberen, alleen ik weet niet zeker of ik hem zo goed maak ik zal de stappen beschrijven.

1) je haalt de hoofdlijn door de tube heen en schuift zon rubberen bolletje over de tube.

2) Daarna schuif je een onderlijn met een soort rubberen wartel over de tube heen tot aan het rubberen bolletje van stap 1.

3)Je maakt het lood vast aan de hoofdlijn. en schuift over het wartelloodje een stukje rubber.

Dan ziet die er zo uit als het goed is: http://www.carpanglersgroup.com/hr4sodbury.jpg

Als dit zo goed is kan iemand mij dan de werking van de helikopterrig uitleggen , want je gooit deze rig toch zo door elkaar?

Mvg, RObin.
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

28-08-2006 12:55

Er zijn toch vast een heleboel mensen die met deze rig vissen?
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

28-08-2006 17:25

Als je hem op jou manier aanpast kun je hem wel zo krijgen dat hij aardig anti-tangle is. Ik gebruik een aangepaste versie om mijn onderlijn buiten de zechte bodem te houden.
Voer en vang!!!

I love BTW
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

29-10-2006 21:22

zo werp je juist niets in elkaar;)\
perfecte anti-tangle en voor de gemiddelde nederlandse plas een perfecte rig;)

mvg Rob
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

29-10-2006 21:26

oh ja, de werking van de rig.

Wat is de werking van een safety bolt system, een leadclip?
de karper haakt zichzelf en kan het lood op een veilige manier dumpen;)
De werking is bij deze rig anders maar komt op hetzelfde neer.
doordat je het lood aan het einde van je lijn hebt kun je op deze manier heel acuraat en ver werpen (kijk maar eens naar zeevissers, die hebben ook allemaal een paternoster rig). Nog een voordeel van deze montage is dat je de diepte waarop je de rig presenteerd (naar gelang het bodemtype) kunt aanpassen. vis je bijv. in hele diep modder, schuif je het bovenste rubbertje 20 cm omhoog (miss. wel meer) zodat de rig boven op de moder ligt en niet erin.
Mocht je lijn breken dan schuift het bovenste rubbertje van de tube af, en heeft de vis alleen nog maar de onderlijn aan z'n bek hangen, heel veilig!

mvg Rob
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

31-10-2006 09:56

Robin,

De heli rig zoals op het plaatje naar voren doet komen heeft naar mijn inziens erg weinig zin. Waarom, de montage geeft al aan dat het om een bodemtype betreft die net zo goed bevisbaar is met een standaard onderlijn.

De functie van de heli rig is, dat bij bevissing van ondergronden met een zachte substantie (denk aan modder,laag wier) het lood erin zakt en de rig bovenop de bodem blijft liggen.

Zoals je op het plaatje ziet kan de rig maar hooguit 10 cm de bodem in zakken. Dus de bedoeling is dat als de bodemlaag 20 cm diep is, je het kraaltje op 22 cm diep zet. Dat is maar een voorbeeld..

Dit is een voorbeeld van hoe de rig eruit zou moeten zien bij een bodem die een wat dikkere onderlaag substantie kent.

Afbeelding
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

09-11-2006 10:43

Niet helemaal juist, een van de belangrijkste redenen om met een helicoptermontage te gaan vissen is om het in de war gooien van de rig tegen te gaan. Vaar je je lijn uit, of vis je op korte afstand ( < 40 meter ) dan is deze noodzaak er niet. Trouwens de afgebeelde montage is beslist aan een update c.q. verbetering toe.
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 18-07-2010 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

09-11-2006 13:29

laat dit nou de nieuwe helicopter rig van nash zijn! haha
dus hij is nieuw en "verbeterd"...

"The first ever practical Helicopter Rig".
Nash have tested this helicopter rig for nine months and, as yet, have not managed to tangle it. Streamlined to optimise tangle-free, extreme distance casting.

Maargoed, ik maak mijn helicopter rigs altijd zelf.
Hoe ik mijn helicopter rig maak (als ik die nodig heb!):
Schuif een lengte rigtube over je hooflijn (70-80cm) Hierna volgt een rubbere kraal (fox, korda hebben bijde goede) hierna volgt een een Kwik Change Heli Swivels (fox) en die gaat er met het ringetje aan Dan volgt een Shockleader sleave van korda. Als laatste monteer ik een Kwik link. aan de kwik link hang je een lood naar keuze (ik gebruik de tournament casting). Schuif de shockleader sleeve over je kwik link heen je schuift de rubbere kraaltjes over de tube heen en stopt het einde van de tube in de shockleader sleeve. hang het lusje van je favourite onderlijn aan de Kwik Change Heli Swivels en schuif een fox sleeve eroverheen. klaar!

deze setup is vrij simpel en super strak, maar vooral VEILIG!

de kraaltjes kun je naar gelang de diepte van de prut instellen op de juiste hoogte.

suc6 Rob :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

09-11-2006 19:10

Rob,

Dat had jij even heel goed gezien. :wink:

Het uitvaren van een helicopter rig vind ik alleen noodzakelijk wanneer de modder dermate zacht is dat gooien geen enkele zin heeft, daarintegen kun je je ook afvragen of je niet kan gaan voor langere onderlijn.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

09-11-2006 22:44

Ook Nash maakt soms fouten, waarvan akte !.
Plaats reactie