Bungy / rekker rig maken mbv mantel leadcore


Plaats reactie
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

16-08-2006 21:46

Ik ben aan de gang geweest om een bungy / rekker rig te maken (weet het verschil niet tussen die 2) met behulp van de mantel van ultimate hotstuff leadcore.

In het hulsel gaat met behulp van de meegeleverde miniboillienaald van de leadcore (snap nog steeds niet trouwens hoe ik met dat ding mooie lusjes maak in mijn leadcore, maar dat terzijde) een rekbare siliconen tube. Dus eigenlijk net andersom als bij de bungy rig van pb, want daar zit de tube buitenom en de gevlochten draad middenin.

Maar nu komt het, hoe knoop ik dat zaakje een beetje professioneel aan de wartel en aan de kant van de haak (ook een wartel? heb het er niet zo op dat zo dicht bij de haak nóg een wartel zit)

Ik heb geloof ik ooit in de karper gelezen dat iemand zijn rigs ook op deze manier maakte, maar ik weet niet meer hoe hij dit geheel knoopte.

Kan iemand me verder helpen...?
arjan bisschop
Berichten: 85
Lid geworden op: 15-01-2004 22:46
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

16-08-2006 22:34

Je kan met behulp van de naald de lijn in de lijn trekken. Klinkt erg onlogisch. Iemand met een goede foto van wat ik bedoel?

Dit is mijn inziens de mooiste en makkelijkste methode....

Arjan
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

17-08-2006 09:56

gino michiels doet het zo.
die is hier trouwens op het forum aanwezig.

mss kan je hem eens pb'en
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

17-08-2006 10:43

in de cataloges van de gebroeders de zutter staat het voorgedaan,
mocht je ddeze niet hebben kijk eens op hun site, misschien staat het daar ook.
MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

17-08-2006 11:04

Tom Hodinius schreef:in de cataloges van de gebroeders de zutter staat het voorgedaan,
mocht je ddeze niet hebben kijk eens op hun site, misschien staat het daar ook.
MVG Tom


Zal ik eens doen, bedankt.


kenny vernieuwe schreef:gino michiels doet het zo.
die is hier trouwens op het forum aanwezig.

mss kan je hem eens pb'en



Kan verder op de site daar niets over vinden, zal ze eens een mail sturen.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-08-2006 11:53

Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-08-2006 08:20

Wat heef het voor nut/voordelen om een bungee rig te maken met de mantel van leadcore? Het lood haal je eruit, dus het heeft in mijn ogen totaal geen nut.

Kan je beter de siliconentube van PB gebruiken, dus is ten eerste veel dunner en er zit veel meer rek ik. "Rek", het sleutelwoord van de bungee rig.

Zoiets had ik al een keer gelezen in de Karper, maar in mijn ogen zag het er nutteloos uit. Was veel te dik (viel dus eerder op dan siliconentube) en er zat veel minder rek in dan de siliconentube van PB.
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

18-08-2006 09:32

Het is ook niet bedoeld als elastiek, de elastiek moet daar binnenin komen.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

18-08-2006 10:35

Er stond in de KARPER
dat als je te ver moet wrpen die "tube" van pb wel durft scheuren=> oplossing gezocht via leadcore
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

18-08-2006 10:48

Staat een artikel over in karper 32 0f 35 geloof ik
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-08-2006 11:25

kenny vernieuwe schreef:Er stond in de KARPER
dat als je te ver moet wrpen die "tube" van pb wel durft scheuren=> oplossing gezocht via leadcore


Ik heb er nooit problemen mee gehad. En ik werp ver.

Denk eerder dat het ligt aan de manier waarop je je onderlijn maakt. Ik zelf rijg er PB Armabraid doorheen en zet het aan beide kanten vast met wartels maat 14. Deze siliconentube schuif ik over de oog van de wartel heen en doe er een druppeltje secondenlijm op aan beide kanten. Aan de andere kant van 1 van die wartels komt ongeveer 3 cm soepele onderlijn.

Heb nooit problemen gehad met scheuren.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-08-2006 11:28

chris vollenberg schreef:Het is ook niet bedoeld als elastiek, de elastiek moet daar binnenin komen.


Maar waarom dan? Hoe dikker je onderlijn, hoe eerder het opvalt lijkt mij. Een mantel van leadcore is dikker dan 0.50mm (bijvoorbeeld) siliconentube.

Maarja, ieder zijn eigen ding.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-08-2006 11:33

chris vollenberg schreef:Maar nu komt het, hoe knoop ik dat zaakje een beetje professioneel aan de wartel en aan de kant van de haak (ook een wartel? heb het er niet zo op dat zo dicht bij de haak nóg een wartel zit)


Maarja om je vraag even te beantwoorden, hier heb je een link hoe over hoe je een lus maakt bij leadcore: http://www.carpobsession.nl/site/conten ... 138/lang,/

Ik zelf zou over de lus een stukje krimpkous/siliconentube schuiven of het netter af te werken.

Bij de wartelkant zou ik een lus zetten en bij de andere kant (haak-kant) zou ik de "hoofdlijn-bevestiging" doen zoals staat afgebeeld onderaan deze pagina.
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

18-08-2006 19:27

[quote="Mourad Aviara"]
Maar waarom dan? Hoe dikker je onderlijn, hoe eerder het opvalt lijkt mij. quote]

Als je het artikel goed leest, is deze rig oorspronkelijk ontworpen bij het bevissen van zeer geconditioneerde karpers. De gedachte erachter is dat karpers het gevoel van nylon en gevlochten tussen hun lippen kennen, en dat leadcore aanvoelt als bodemvuil, takje oid. En daar zit best wat in dnek ik.

mvrgr,
Bjorn
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

19-08-2006 10:39

tussen de haak en het gedeelte met de rekker, zit de nodige nylon/gevlochtendraad.
zo zie ik het op de foto's van de recoilrig.
maar er staan idd foto's in van een rig volledig uit leadcore
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

22-08-2006 22:39

kenny vernieuwe schreef:Er stond in de KARPER
dat als je te ver moet wrpen die "tube" van pb wel durft scheuren=> oplossing gezocht via leadcore



Die nieuwe lijn van nash kopen geen problemen met scheuren in de war gooien en andere zaken, en het zinkt nog ook. :wink:
http://www.Carpdreams.8bit.be
Mijn forum kom maar eens kijken als je wil!
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

22-08-2006 22:44

Mourad Aviara schreef:
chris vollenberg schreef:Maar nu komt het, hoe knoop ik dat zaakje een beetje professioneel aan de wartel en aan de kant van de haak (ook een wartel? heb het er niet zo op dat zo dicht bij de haak nóg een wartel zit)


Maarja om je vraag even te beantwoorden, hier heb je een link hoe over hoe je een lus maakt bij leadcore: http://www.carpobsession.nl/site/conten ... 138/lang,/

Ik zelf zou over de lus een stukje krimpkous/siliconentube schuiven of het netter af te werken.

Bij de wartelkant zou ik een lus zetten en bij de andere kant (haak-kant) zou ik de "hoofdlijn-bevestiging" doen zoals staat afgebeeld onderaan deze pagina.


Ok bedankt, maar moet er bij stap 4 geen secondenlijm aangebracht worden ofzo?
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

23-08-2006 00:47

chris vollenberg schreef:
Mourad Aviara schreef:
chris vollenberg schreef:Maar nu komt het, hoe knoop ik dat zaakje een beetje professioneel aan de wartel en aan de kant van de haak (ook een wartel? heb het er niet zo op dat zo dicht bij de haak nóg een wartel zit)


Maarja om je vraag even te beantwoorden, hier heb je een link hoe over hoe je een lus maakt bij leadcore: http://www.carpobsession.nl/site/conten ... 138/lang,/

Ik zelf zou over de lus een stukje krimpkous/siliconentube schuiven of het netter af te werken.

Bij de wartelkant zou ik een lus zetten en bij de andere kant (haak-kant) zou ik de "hoofdlijn-bevestiging" doen zoals staat afgebeeld onderaan deze pagina.


Ok bedankt, maar moet er bij stap 4 geen secondenlijm aangebracht worden ofzo?


Nee hoor, de mantel is zo gemaakt dat als er spanning op komt, het uiteinde van de lus wordt geklemd in de mantel. Ik zelf schuif er altijd wat krimpkous overheen in de kleur van de leadcore, om het wat netter af te werken. Secondenlijm kan, maar is onnodig.
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

23-08-2006 11:34

Mourad Aviara schreef:
chris vollenberg schreef:
Mourad Aviara schreef:
chris vollenberg schreef:Maar nu komt het, hoe knoop ik dat zaakje een beetje professioneel aan de wartel en aan de kant van de haak (ook een wartel? heb het er niet zo op dat zo dicht bij de haak nóg een wartel zit)


Maarja om je vraag even te beantwoorden, hier heb je een link hoe over hoe je een lus maakt bij leadcore: http://www.carpobsession.nl/site/conten ... 138/lang,/

Ik zelf zou over de lus een stukje krimpkous/siliconentube schuiven of het netter af te werken.

Bij de wartelkant zou ik een lus zetten en bij de andere kant (haak-kant) zou ik de "hoofdlijn-bevestiging" doen zoals staat afgebeeld onderaan deze pagina.


Ok bedankt, maar moet er bij stap 4 geen secondenlijm aangebracht worden ofzo?


Nee hoor, de mantel is zo gemaakt dat als er spanning op komt, het uiteinde van de lus wordt geklemd in de mantel. Ik zelf schuif er altijd wat krimpkous overheen in de kleur van de leadcore, om het wat netter af te werken. Secondenlijm kan, maar is onnodig.


Ik kwam er al achter ja. Werkt wel mooi!
Plaats reactie