Rig Tube plat op de bodem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

12-07-2006 11:09

Hoe kan ik er voor zorgen op een subtiele manier dat mijn rigtjoep plat op de bodem blijft? Een maat van mij gebruikt hiervoor een klein wartelloodje om het uiteinde (stuk richting topoog) op de bodem te houden zodat het niet rechtop gaat staan. Hoewel het misschien wel werkt vind ik het niet echt een subtiele manier, ik vis graag zo licht mogelijk. Zijn hiervoor speciale attributen in de handel?
Ik zet mijn huupie in
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

12-07-2006 11:13

Gewoon een slider (schuifloodje) van 5-10 gram boven de tube op de hoofdlijn doen en dan op de tube zelf om de 20cm een paar stukjes looddraad. Looddraad wel even met krimkous afwerken zodat het mooi glad is. Het looddraad niet te strak erop doen dan krijg je de lijn niet meer door de tube.

Gr.
Niels
Laatst gewijzigd door niels bennink op 12-07-2006 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

12-07-2006 11:13

Arjen,

Van Korda is er een zinkende rigtube op de markt.
Ligt er wel aan hoever je van je af vist op 35 mtr en dan lijn strak zetten heeft dan geen zijn dan beter schuiflood en slappe lijn.

Ikzelf vis altijd met een slider achter mijn tube zodat er meer lijn strak op de bodem ligt.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

12-07-2006 12:31

Paul,

Dat van die sliders kan ik me niet helemaal in vinden, als je op korte afstanden je lijn strak trekt zal naar mijn mening de slider ook van bodem loskomen en ligt je tube niet meer strak op de bodem.

Arjen,

Ik gebruik sinds kort de leadedrigtube van fox in combinatie met een toploodje (die ik al ruime tijd gebruik) en ik moet zeggen dat het me uitermate bevalt, met name op de kortere afstanden.
Wel moet ik er bij vermelden dat een toploodje pas echt zin heeft als er zich in de lijn van je lijn (in het water en op de bodem natuurlijk) geen obstakels bevinden.

Wat je ook kan doen is je top van je hengel naar de bodem richten, ik heb een periode alleen maar met m'n toppen onderwater gevist, ging prima alleen kreeg ik vaak aanslag (kalk, algen what ever...)op m'n toppen.

Een derde optie is met een slappe lijn vissen, zoals Paul al aangeeft.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-07-2006 13:25

Ik gebruik dezelfde rigtube van Fox als hierboven omschreven staat , ik wil alleen toevoegen dat ik er ook zeer tevreden over ben. en het is echt zwaarder dan normale tube, want er zit volgens mij lood in verwerkt.

het is alleen schreeuwend duur.maar dat is ieder zn eigen keus

vrgr,

michel
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-07-2006 13:55

Arjen, de anchortube van volgens mij ESP zinkt ook als een baksteen alleen is deze tube wat aan de stijve,dure kant.
Nu heb ik pas een nieuwe, soepele, nog zwaardere tube bij de winkelier in mijn handen gehad voor de schappelijke prijs van ik meen 4 euro de meter :o .
Dus als ik jou was gewoon je normale tube verzwaren, werkt hetzelfde kost iets minder.

Nou was ik zelf eigenlijk benieuwd of er niks vergelijkbaars te krijgen is buiten de hengelsport, dus als iemand ideeen heeft laat maar horen.

grt arno
robin olijslager
Berichten: 28
Lid geworden op: 07-08-2005 11:29
Locatie: lievelde

12-07-2006 19:25

het is best lastig dat een rigtube bol gaat staan, als er een karper overheen gaat dan kan hij ervan schrikken..

ik vis met toplood, heb een glider op de lijn, en heb ook nog 2x een stukje kneedbaar lood op me tube, (me tube is ongeveer 50-60 cm lang..)

nu weet ik zeker dan de lijn strak op de bodem ligt!

wat je ook kunt doen is met leadcore gaan vissen, maar dat is niet het antwoord op je vraag :P
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-07-2006 19:37

Geloof me, heel veel "sinking" rigtubes zijn een stuk minder "sinking" dan de verpakking ons wil laten geloven.
Zeker op korte afstand hebben ze wat extra's nodig. Ik zet er altijd stukjes looddraad of beetjes putty op, in combinatie met een slider. Bovendien vis ik zeker op korte afstanden mijn lijn zo slap mogelijk.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-07-2006 00:11

Gewoon op het eind van je tube wat kneedbaar lood, desnoods nog wat
in het midden, en een flying backlead (slider) achter je tube. Dit in combi-
natie met een NIET te strak opgespannen hoofdlijn. Dus niet bij obstakels,
dit vergt een strakke hoofdlijn...
Het eerste genoemde, inderdaad op korte afstand!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

19-07-2006 14:02

op de tube zelf om de 20cm een paar stukjes looddraad. Looddraad met krimkous afwerken

Gr.
Niels

Goeie tip (y)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

20-07-2006 02:41

Okey, ik zal eens wat gaan hobby'en. Thanks
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

22-07-2006 20:08

Benny van de Werfhorst schreef:Gewoon op het eind van je tube wat kneedbaar lood, desnoods nog wat
in het midden, en een flying backlead (slider) achter je tube. Dit in combi-
natie met een NIET te strak opgespannen hoofdlijn. Dus niet bij obstakels,
dit vergt een strakke hoofdlijn...
Het eerste genoemde, inderdaad op korte afstand!

groetjes Benny


Benny , even over dat kneedbaar lood ...

Ik zelf doe altijd 3 a 4 dotjes kneedbaar lood verspreid over de rigtube en vooral als je met niet te strakke lijn zit te vissen.
Als je het kneedbaar lood alleen achter op de tube zet dan gaat de tube omhoog staan tussen het lood en het kneedbaarlood. Dit is vooral het geval als je met een redelijk tot volledig slappe lijn zit te vissen...
Even ter info (denk dat jij dit zelf wel weet ) voor de mensen die dit willen gaan doen !

Ook nog even over sinking rigtubes. Ja zinken doen ze idd , maar of het genoeg is om je lijn over de bodem te laten lopen is in 99 % van de gevallen nog maar de vraag.
Denk dat het voor de meesten tegen gaat vallen als ze zien hoe ver de rigtube daadwerkelijk van de bodem af staat !
Dus een tip voor mensen die op het desbetreffende water niet kunnen duiken :
Probeer de bolling die in de lijn staan door te trekken onder water en probeer die in je hoofd te combineren met het bodemverloop waar je op zit te vissen (rechte of schuine kant) . Hierdoor kan je een goeie schatting maken van hoe je rigtube onder water ligt.
Wel moet je natuurlijk rekening houden met hoe zwaar je rigtube is met alles erop en eraan, dus rigtube , putty , slider en misschien nog meer lood-artikelen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

gr..


groetjes
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

22-07-2006 20:24

Al je vragen staan bij ons op de sitevan Korda.
Veel succes.

Gerard
Good luck and tight lines!
Plaats reactie