safe zone leaders van korda


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2006 00:03

Mooie leaders :D
Wel stevig aan de prijs, daarom langs deze weg de volgende tip.
Deze leaders zijn mijn inziens niet geschikt voor gebruik in combinatie met gevlochten lijn.
Tot twee keer toe heb ik met een simpele lusknoop de lus van de leader stukgetrokken
Blijkbaar snijdt de dyneema te gemakkelijk de lus kapot.
Zou toch zonde van jullie geld als dit jullie ook zou overkomen.
:wink:
De mijne heb ik gewoon weten te ruilen in de winkel voor een nieuwe, thanks voor de service Arjan! :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-05-2006 09:03

Hoi Hans,

bedankt voor de tip! ;)

Begin verleden jaar heb ik deze "dingen" ook mogen proberen. Ik vind ze wel relex. Beetje de zelfde voordelen als leadcore, maar niet de nadelen van leadcore. Leadcore is vrij fragile. Er zitten best snel hapertjes aan en de loodvulling loopt er vrij snel uit.

Greets
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-05-2006 10:23

is het uitlopen van de loodvulling reden tot vervanging van de leadcore? dit heb ik namelijk vrij vaak, soms al bij pas gekochte kant en klare leadcore systemen (de fox camou dingen, dat splitsen lukt mee echt niet :oops: ) daarom lijken die safe zone dingen mij idd ideaal :-D ik begrijp dus dat dit ook het zaakje op de bodem houd etc en dat tube niet nodig is hiermee?
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

30-05-2006 16:25

Klopt Andre,

Leadcore gaat zelfs drijven als het lood eruit is!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

30-05-2006 16:28

miss een ideetjes om aan die lus van je safe zone bla bla bla en ringtje of kwick link te zetten en daar je gevlochte lijn aan te zetten ??

gr.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2006 17:29

wouter de roos schreef:miss een ideetjes om aan die lus van je safe zone bla bla bla en ringtje of kwick link te zetten en daar je gevlochte lijn aan te zetten ??

gr.

Hoe wil je een ringetje aan een vaste lus bevestigen?
Quick link zou kunnen...maar dan is hij niet meer safe (voor de karper) :wink:

Vind ze met name fijn omdat het redelijk dun van diameter is en glad
Hiermee kan ik ze aangepast ook inzetten met glijdend inline lood.

Als het enkel gaat om de laatste meters op de bodem te houden met b.v vast lood montage, heeft de ESP sinking anchor tube nog steeds mijn voorkeur, is zwaarder dan lead core.
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

30-05-2006 17:42

Hoi mensen,

Ik heb niet echt het onderwerp gelezen, maar ik zag de vraag van het bevestigen van een leadcore voorslag, met een lus.
Het is dan het makkelijkste om dit met een lus in lus te bevstigen, dit slijt niet zo snel.

Groeten,

Hans.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

30-05-2006 19:11

Beste Heren wild U even kijken op de site wel de engelse aub.

click>systems
click>anty tange systems
click>safe sone leader
zie rechta op pagina de foto en de knoop die erbij hoort ( ga langs de getalletjes en zie daar)

zowel voor dynema en nylon


Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

30-05-2006 19:48

Andre Jacobs schreef:is het uitlopen van de loodvulling reden tot vervanging van de leadcore? dit heb ik namelijk vrij vaak, soms al bij pas gekochte kant en klare leadcore systemen (de fox camou dingen, dat splitsen lukt mee echt niet :oops: ) daarom lijken die safe zone dingen mij idd ideaal :-D ik begrijp dus dat dit ook het zaakje op de bodem houd etc en dat tube niet nodig is hiermee?


Ik gebruik zelf ook leadcore, zowel kant en klaar als zelf gemaakt.
Wat ik altijd doe is een drupje knot-lok op de "eindjes" dus waar het lood ophoud, lood kan er op die manier niet uit.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2006 20:48

gerard van ewijk schreef:Beste Heren wild U even kijken op de site wel de engelse aub.

click>systems
click>anty tange systems
click>safe sone leader
zie rechta op pagina de foto en de knoop die erbij hoort ( ga langs de getalletjes en zie daar)

zowel voor dynema en nylon


Gerard

Dan knoop jij er toch lekker dyneema aan :wink:
Ed Cremers
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-06-2004 20:43

30-05-2006 23:02

Beste Hans,

Niet goed om te lezen dat twee safe zone leaders bij jou gebroken zijn.Ik heb er al een tijd mee gevist en stevig getest met nylon en gevlochten lijn.De knoop die hierbij (voor mij) als beste uit de bus kwam,was de palomarknoop.De kern van de leaders is overigens een dikke nylondraad met een trekkracht van zeker 35 lbs. Derhalve is het verbazingwekkend dat je de lus kapottrekt...


Met vriendelijke groet,

Ed
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-05-2006 23:09

Goedeavond,

morgen ga ik ook eens de safezone leaders testen. Ze zijn inderdaad vies aan de prijs, maar ik verspeel zelden, dus dan valt het wel mee.

Mij is inderdaad ook opgevallen dat bij intensief gebruik de korda leadcore leaders (die overigens ook prijzig zijn) vrij snel de loodkern verliezen. Zodra er eenmaal een gaatje zit in de leader waar de leadcore naar buiten komt lijkt er geen eind aan te komen.

Ed,

in hoeverre heeft de trekkracht te maken met de schuurvastheid? Ik ken sommige nylons die dik zat zijn, maar al bij de eerste beste mossel sneuvelen. Natuurlijk is het zo dat in de regel dikker draad minder snel kapot schuurt maar dit is niet per definitie altijd zo.

Groet,
Steef.
Ed Cremers
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-06-2004 20:43

30-05-2006 23:19

Beste Stefan,

Met de schuurvastheid van de leaders zit het wel snor..Probeer maar eens eens een leader langs de muur of een schaar(of een ander scherp voorwerp) kapot te schuren. Dit lukt je waarschijnlijk niet. Ik besef overigens dat de leaders te duur zijn om ze op die manier te testen.....


Groet,
Ed
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-05-2006 23:24

Nou Ed,

kom jij morgen fijn even buurten en dan geef je me er een paar om te testen. Als het resultaat positief uitvalt zet ik het wel hier op het board :lol: .

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2006 23:38

Ed Cremers schreef:Beste Hans,

Niet goed om te lezen dat twee safe zone leaders bij jou gebroken zijn.Ik heb er al een tijd mee gevist en stevig getest met nylon en gevlochten lijn.De knoop die hierbij (voor mij) als beste uit de bus kwam,was de palomarknoop.De kern van de leaders is overigens een dikke nylondraad met een trekkracht van zeker 35 lbs. Derhalve is het verbazingwekkend dat je de lus kapottrekt...


Met vriendelijke groet,

Ed

Ed,
Moet je zeggen dat ik er ook van stond te kijken :o
De palomar/lusknoop werd ook door mij gebruikt.
Bij de eerste sneed deze zo de lus doormidden bij het aantrekken van de knoop
Bij de tweede sneed ik zo door de buitenmantel heen en zat ik reeds op de nylonkern en had ik een propje van de buitenmantel...niet echt vertrouwenswekkend
Blijf ze nog wel gebruiken hoor...enkel niet in combi met dyneema.
Of...
Wellicht had ik een verkeerd pakje?
In dat geval mag je me gerust een nieuw pakje opsturen voor de test. :wink:
Zal zo ook nog ff een foto erop zetten met hoe ik hem gebruik
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2006 23:57

Afbeelding

Allereerst heb ik de wartel eraf geknipt en deze vervangen door een quick link van korda, hierna een korda buffer bead op de leader geschoven.
Dan een inline lood zonder de schacht en dan een rubber kraaltje als stoppertje.
Naar gelang de afstand dat ik vis, vis ik met of zonder rubber kraaltje als stopper op 5 tot 15 cm achter het lood.

Kwam op het idee om het zo uit te voeren na het lezen van het artikel van Danny F in karper 35 (inline lood herontdekt)..vind dit met de korda leader iets makkelijker te maken en gevoelsmatig werkt het ook beter zo.

Zie het als een uitbreiding van mogelijkheden om schuifend te vissen naast de standaard methode met een wartelloodje en een korda buffer bead zoals Bas Breedveld dit reeds heeft beschreven in De karperwereld 42
Tweede foto laat zien in "gesloten positie"
Afbeelding
Succ6 ermee
HB
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-06-2006 20:02

Bas Jansen schreef:Ik gebruik zelf ook leadcore, zowel kant en klaar als zelf gemaakt.
Wat ik altijd doe is een drupje knot-lok op de "eindjes" dus waar het lood ophoud, lood kan er op die manier niet uit.


bij mij springt het er ook wel eens halverwege uit ofzo...of ligt dit nu aan mij :roll:
Plaats reactie