Diepgang van boten, en lijnen met toplood


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

28-05-2006 22:25

Beste collega's...

Ik zit met een dilemma. Het water dat ik bevis is overal gelijk behalve bij de kant. Het loopt gelijdelijk van 1.2 meter naar 1.6/1.8 meter.

Op dit water is vrij veel bootverkeer, van de rubberboten en kleine kajuit boten heb ik geen last, maar van de grotere motorboten wel. Ondanks dat ik met toplood vis, heb ik vanmorgen tot 2 maal toe een boot te pakken gehad en dat terwijl mijn toplood op 7 meter uit de kant ligt op een diepte van 1.3 meter.

Een beetje motorboot heeft zijn motor op 0.75 meter onder de waterspiegel hangen, dit betekent dat ik nog 0.55 meter overhoudt, dat zou genoeg moeten zijn. Echter ondervond ik het tegendeel! Gelukkig had ik me rigs terug, maar dit koste me wel 50 meter nylon de spoel i.v.m. beschadiging.

* In hoevere zorgt een boot voor zuiging, en ondervind mijn lijn hier nadeel van??? Of is dit onzin.

* Hoe zouden jullie dit probleem oplossen?

Even kort wat ik bedoel:

Zo zou het moeten.
Afbeelding

Zo gaat het nu.
Afbeelding

Deze posting staat ook onder de boten topic, gezien dit ook onder rigperikelen kan, heb ik hem dubbel gepost. De rig begint natuurlijk al bij het verlaten van de hengeltop.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-05-2006 22:34

Zou het helpen om in dit specifieke geval met een dikke (dus zwaardere) nylon lijn te gaan vissen van 0,40 mm tot 0,50 mm?
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

28-05-2006 23:06

Ik denk dat je met een gevlochten lijn hier stukken minder last van hebt. Ik heb zelf hetzelfde probleem, waar mijn vismaat met gevlochten lijn vist en geen problemen heeft. Maar ja, dan moet je wel gevlochten lijn gebruiken en dat wil niet iedereen.

MB.
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

28-05-2006 23:06

Ik gebruik zelf die sliders.
Die schuiven tijdens de worp naar achteren tot zo'n 1 tot 1,5 meter vanaf je rig
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
lars van der sluijs
Berichten: 207
Lid geworden op: 26-04-2006 22:44

28-05-2006 23:15

heeft alleen op een afstand van 120 meter weinig zin denk :roll:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

28-05-2006 23:30

2 toploden
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-05-2006 00:24

vinden jullie dat geen drama om te moeten vissen met toplood?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-05-2006 07:38

Mocht de bodem werkelijk zo lopen, dan heb je nergens last van.

Mits je toplood 50 gram of meer is. Je trekt je lijn strak.

Gevlochten lijnen drijven nog gemakkelijker, Hans heeft dus gelijk. Sliders glijden alleen 1,5 over je lijn als je er boven een stoppertje zet, anders sliden ze gerust 20 meter of meer, laat dat nu niet erg zijn.

Wat jou specifieke probleem kan zijn, is dat de boten vrij langzaam varen, de motor daarom dieper zakt dan normaal en daarom over de bodem schuurt. Hier is niet veel aan te doen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-05-2006 07:48

Zwaar toplood gebruiken (80 gram of meer), dan kan je je lijn goed strak trekken en heb je nergens last van (ikke niet in ieder geval).
Martin
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-05-2006 08:33

Klaas van den Herik schreef:
Wat jou specifieke probleem kan zijn, is dat de boten vrij langzaam varen, de motor daarom dieper zakt dan normaal en daarom over de bodem schuurt. Hier is niet veel aan te doen.

MVG

Klaas


Wat ook een rol speelt, is natuurlijk de belading van de boot plus het model van de boot.
Een gezinsboot met volle vakantiebepakking (eten en drinken, vouwfietsen etc etc) weegt niet weinig.
In zo'n geval komt de boot nog dieper te liggen in het water en zal de diepgang wel eens veel meer kunnen bedragen dan 0,75 meter :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

29-05-2006 08:49

Al deze antwoorden had ik eigenlijk al verwacht, helaas dacht ik zelf ook al dat er weinig aan te doen is. Wellicht is het gebruik van toplood met een gewicht van 50 gram of meer een optie, sliders zou kunnen. Alleen vraag ik me dan weer af, hoe zet je die op een meter of 30 van je rig af??

Ik vaar mijn lijnen zelf uit en gezien het daar een trekgat qua wind is, moet je toch van erg goede huizen komen om en je slider vast houden, te sturen, kop van de boot schuin in de wind, bijsturen, slider droppen en doorvaren zonder een bocht in je lijn te creeeren :o . Dat is voor mij geen optie.

Het is voornamelijk bij de wat groteren motor boten dat ik hiervan problemen ondervind, soms denk ik ook dat men het expres hier doet gezien het feit dat ze je al ver van te voren zien zitten en dan alsnog op 10 meter uit de kant komen aanvaren. Helaas kun je er niks van zeggen, een visser hoort zich te rangschikken aan de pleziervaart. Geeft niet hoor, ik kom er wel uit. Welicht zijn twee toploden een optie, dit valt te testen.

Alvast bedankt, en meerdere ideeen zijn welkom...Het maakt niet alleen mij makkelijker, maar ook een ander.
:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-05-2006 08:54

Jeroen Hof op't schreef:Het is voornamelijk bij de wat groteren motor boten dat ik hiervan problemen ondervind, soms denk ik ook dat men het expres hier doet gezien het feit dat ze je al ver van te voren zien zitten en dan alsnog op 10 meter uit de kant komen aanvaren.
:wink:


Jeroen, dat is onzin...geen enkele booteigenaar zal dit willen.
Het is echt een heidens karwei om visdraad te verwijderen uit de schroef :roll: ..en hoe groter de boot, hoe lastiger je immers bij de schroef kunt komen.
Zo...let's work
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-05-2006 09:13

Een boot heeft zeer zeker een zuigende werking bij de motor !, als je lijn dus niet helemaal strak en "zwaar" op de bodem ligt, dan kan deze gemakkelijk in de schroef komen.

Oplossing zou kunnen zijn om met een voerboot uit te gaan varen, rig in één bakje, toplood in andere bakje ( moet je natuurlijk wel precies een voerboot hebben én met 2 bakken :oops: ). Dan halverwege alvast je toplood dumpen, verder varen en rig dumpen.

Of met de boot uitvaren, hengel mee in de boot en rig op de stek laten zakken. Daar direct al een toploodje op de lijn doen en in de hand houden, halverwege alleen maar toploodje in de plomp gooien en klaar is Jeroen ? Uiteraard in beide gevallen ook nog gewoon een toplood vanaf de kant net onder het taluud laten schuiven.

In expres geloof ik ook zeker niet, de gemiddelde watersporter verwacht echt dat jij met een hengel in je hand hoort te zitten, daaraan ongeveer een meter snoer en kijkend naar de dobber je tijd zit te verdoen...
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

29-05-2006 09:13

Met gevlochten lijnen heb je hier echt wel minder last van. Wat dacht je van rek op een nylon lijn? Hier heb je met een gevlochten lijn echt geen last van. Pak je dan 110 gram en een toplood van 85 gram, dan ben je van alle problemen af.

MB.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

29-05-2006 10:10

Ik ga het inderdaad eens met een gevlochten lijn proberen. Even een tussen balans:

* Zinkende gevlochten lijn
* 50gram toplood of hoger
* Lood 110 gram (dat beviste ik al)

Gaan we proberen. Hans die opmerking over het expres doen was berust op het feit dat er een snoekvisser vlak voor mijn kant kwam en die even op zijn gemakkie zijn ankertje liet zakken en rustig doorvaarde. Het is dat ik niet zo haat dragend in elkaar zit, want anders... :lol:

Bedankt.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

29-05-2006 10:31

Marcel Boogert schreef:Met gevlochten lijnen heb je hier echt wel minder last van. Wat dacht je van rek op een nylon lijn? Hier heb je met een gevlochten lijn echt geen last van. Pak je dan 110 gram en een toplood van 85 gram, dan ben je van alle problemen af.

MB.


Wat heb die rek ermee te maken?Met 120gram lood trek je die rek er echt niet uit.
Ik zou het lekker bij nylon houden,dat zinkt zeker weten,gevlochten lijn pas nadat je het de tijd heb gegeven.


Uitvaren met 2 toploden moet te doen zijn,kwestie van oefenen.
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

29-05-2006 10:35

ferenc van de vorstenbosc schreef:Wat heb die rek ermee te maken?Met 120gram lood trek je die rek er echt niet uit.
Ik zou het lekker bij nylon houden,dat zinkt zeker weten,gevlochten lijn pas nadat je het de tijd heb gegeven.


Uitvaren met 2 toploden moet te doen zijn,kwestie van oefenen.


Die rek heeft er alles mee te maken. Weet je wat onder andere het verschil is met een lijn strak trekken nadat je toplood te water is gegaan? Met een gevlochten lijn voel je dat je lijn strak staat, met een nylon lijn is dit veel minder het geval. Tevens ligt een gevlochten lijn uiteindelijk veel strakker op de bodem(mits je lood goed ligt).

MB.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

29-05-2006 18:02

Hoe groter de boot hoe groter de diepgang. Dit geld voor de meeste boten. Er zijn modellen die weinig diepgang hebben maar een kruiser met een lengte van 10 meter heeft al gauw een diepgang van 1 meter een boven de 12 meter of zeewaardig jacht is de diepgang vaak nog meer. Doordat het niet zo diep is waar jij vis. zal door de waterverplaatsing tussen schip en bodem je lijn opgetild worden. Tel daarbij op dat door de beperkte ruimte tussen boot en bodem de zuigende werking van de schroef nog groter is doordat deze dichter bij je lijn komt.

Jos.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-06-2006 12:48

Gek probleem

Ikzelf vis op een vaart met een diepte van slechts 1,3 tot 1,5 meter met toplood heb ik totaal geen problemen zelfs niet mer de wat grotere moterboten! Of het de zuiging is zou ik willen betwijfelen ik denk eerder dat de boot te dicht over je toplood vaarde waarbij hij de lijn oppikte tie vanaf je toplood naar de hengel loopt. Of en dat lijkt me een nog logischere verklaring, de diepgang van die boten was dieper dan je verwachtte (zijnlboten met zwaard bijv) waarbij de schroef of kiel soms de bodem raakt! hier is niks tegen te doen behalve onder eigen oever vissen of aan de overkand zitten en vervolgens nog onder eigen oever vissen (zeer effectief overgens!)
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

06-06-2006 17:17

Jeroen,

je vaart uit dat is duidelijk, als je al uitgevaren hebt, kun je je hengeltop tot 10 cm. boven de bodem houden. totdat je weer aan wal staat. dan ligt je lijn al bijna op de bodem. als je zinkende nylon gebruikt (maar volgens mij zinkt alle nylon.)

ik had dat probleem namelijk ook, in het vorige seizoen vaarde ik mijn lijn af en toe weleens uit op het kanaal. als er dan plezier vaart doorkwam pakte hij mijn lijnen vrijwel altijd. dit hield op toen ik mijn top onder water hield en zo terug voer. nog een toploodje op de helft zetten en alles ging prima!

Nick
Plaats reactie