Stiff-rigs


Cor Blokhof

09-10-2002 11:52

Hallo,

Iemand misschien een duidelijk voorbeeld hoe die 3 - kamer knoop moet en ook graag van die knoop van PB om de haak te bevestigen

Ben namelijk niet zo'n knopenwonder

Gegroet,

Cor
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-10-2002 15:13

Cor,

Beter als de foto's op de site van PB kan niet. Ik kan ze wel voor je uit proberen te leggen, maar dan neem ik een stuk touw, om het mischien wat makkelijker zichbaar te maken ? Ik zal vanavond kijken wat ik voor je kan doen, en dan moet je zelf maar kijken of je er wat mee doet.


Iemand die me mischien kan helpen met mijn probleem ??

Ik ken de 3kamerknoop perfect, ik zit alleen met het probleem met de haak/haking.

Zoals in een van m'n eerdere postings in deze topic al zei, dat de inhaking nooit perfect is, met de rig zoals ik m'n haak er op knoop.
Hij scheurt soms een paar mm uit, haakt vaak in de (zachte) zijkant van de bek, en ga zo maar door.

Ik knoop de trigger rig met een ringetje er tussen. Nooit problemen gehad met losknappen van de lijn, of andere dergelijke lijnbreuken op de onderlijn.
1x de knoop verkeert gemaakt, en toen ik vast zat op het ringetje kapot getrokken.
Gelukkig niet onder een drill dus.

Hopend op iemand met opheldering,

Christiaan van Klaveren.
Arnold Haandrik

10-10-2002 11:02

Tnx Heren voor jullie bijdragen,
het duurde ff vanwege werk dat ik niet meteen kon rageren.

ik stelde deze vraag omdat ik sinds kort ook een stiff-rig gebruik met een soepele hair,en wat me daarbij direct opviel is dat de haak nu 98% van de gevallen in de onderlip zit,zoals het hoort.
bij de orginele stiff-rig,dus met stijve hair,haakte ik ze meestal aan de zijkant van de bek,of helemaal buiten de bek,en dat zinde me niet,vandaar deze verandering.

ik vervaardig deze soepele stiff met een no-knotknoop aan de bestaande hoofdlijn(logisch nadenken dan klopt de zin)en de soepele hair bevestig ik ook met een kleine grinnerknoop waarna ik het afwerk met een LA.
oja,de hair is baitfloss.andere materialen vind ik te dik.

met-knopende-groet
Harald.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-10-11 21:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-10-2002 11:31

Hoi Harald,

Een line aligner op een stiff-rig??
Heb je het soms over een combi rig, met een soepel stukje voor de haak, dat zou een boel verklaren.

Heren soepele-hair-gebruikers, wat is de oorzaak volgens jullie van het haken in de onderlip? Met het indraaien kan het niets te maken hebben, een anti eject middel volgens jullie?

Over anti-eject gesproken, kan iemand goed uitleggen waarvoor een stukje bezemsteelhaar
op de onderlijn dient?

vragen, vragen en nog eens vragen.

Jeroen
Arnold Haandrik

10-10-2002 17:57

Nee,ik heb het echt over een LA,normaal hoef je die bij een stiff niet te gebruiken maar omdat ik baitfloss gebruik voor de hair-die ik te soepel en te lang vind zonder LA-gebruik ik een cm krimpkous om dat kanteleffect te vergroten.
ik gebruik ook een mm krimkous die ik op de haakbocht zet,als ik een hele stiff maak,dus met stijve hair.

zo,hopende dat het nu wel duidelijk is,

met-onderwijzende-groet,
Harald
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-10-2002 22:08

Cor,

Ik heb de 3-kamerknoop geheel in een fotosessie gezet.
Als je nog interesse heb, moet je het zeggen, dan mail ik ze even.
Ik wou 'm eerst geheel voor je online zetten, maar ik heb problemen met m'n webserver.... :oops:
Cor Blokhof

12-10-2002 22:41

Hallo,

Hartstikke bedankt hoor

Mijn e-mail is csteenoven@chello.nl

Groeten,

Cor
stefan van wijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: almelo

13-10-2002 16:17

zou mij dat ook kunnen mailen stef.21@wolmail.nl
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-10-2002 22:46

Beste Christiaan,

Mail hem mij svp ook ff naar:
sjoerd1984@hotmail.com

Ik heb die van PB in de karperwereld wel gezien en op die site, maar ik vond datgedeelte waarin ze die 3 kamers maken en boven-onder-boven (ofzoiets :razz: :???: ) erg onduidelijk;
Eerst een grote lus, en het vogende moment 3 kamers!

Nou ja, ik ben benieuwd.

Groetjes, Sjoerd
Cor Blokhof

13-10-2002 23:21

Cristiaan,

Ik heb contact gehad met de redactie van KWO

Ze zouden de foto's graag plaatsen met de tekst erbij dus als je ze naar iemand van de redactie wilt e-mailen

Als je dat wilt natuurlijk

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

14-10-2002 10:09

hoy

ik las net dat iemand zijn knoop nog eens vast plakte met seconden lijm!!! dit kan ook en reden zijn dat de knoop het niet uithoud! door de hitte die vrijkomt bij het uitharden van de lijm kan d eonderlijn ook zwakker worden!!

groetjes rob
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-10-2002 10:11

Cor,

ik heb net alles naar Bertil via het email adres van Karperwereld gestuurd.
Nu is het wachten, op wat Bertil er mee wil gaan doen :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2002 13:50

Rob,

Dat was ik. Wat jij aangeeft kan ik niet onderschrijven.

Ik ben secondenlijm gaan gebruiken nadat ik een aantal malen ervaren heb dat een knoop kan gaan slippen. Mijn inziens heeft vooral nylon deze neiging omdat het springerig is. Hoewel er ook gesproken wordt over breuk door het slippen van de knoop in gevlochten onderlijn. Hierbij zal dan de onevenredig belasting van de afzonderlijke vezels een rol spelen.

In ieder geval, bij mij viel bij de dril van een kapitale vis de lijn slap en weg was de vis. Bij nadere inspectie bleek de nylon lijn niet gebroken, maar de knoop simpelweg doorgeslipt te zijn. Dit heb ik ook droog kunnen herhalen. Sindsdien zeker ik elke knoop met een geringe hoeveelheid secondenlijm en is het probleem over. Het is zelfs zo dat als ik breuk heb, deze ergens op de lijn is en niet meer op de knoop.

Overigens is het gebruik van secondenlijm niet geheel ongebruikelijk. Omdat er zoals altijd ook mensen beginnen te roepen dat dit juist de lijn verzwakt zijn er in het verleden testen gedaan. Deze wezen uit dat er zeker geen sprake is van verzwakking van de knoop. Wel werd genoemd dat er mogelijk een verzwakking optreedt als er te veel lijm wordt gebruikt. Zuinig aanbrengen dus.

Kees
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

15-10-2002 10:06

Kees,

Ik onderschrijf jouw visie op het lijmen van knopen. Klein beetje is genoeg. Mijn lijnbreuken zijn ook meestal niet op de knoop. En ik lijm zowel nylon als gevlochten lijn. Wat de lijm betreft, vroeger vond ik het nog wel eens lasig om een drupje op de goede plek te laten vallen maar tegenwoordig heeft pattex secondenlijm met een kwastje. Perfect.
Wie lijmt blijft.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

15-10-2002 10:17

hoy kees,

Nylon en fluocarbon schuift inderdaad op de knoop!! maar met lijmen moet je zeer voorzichtig zijn wat voor lijm je gebruikt ik gebruik zelf die goedkope van bison die doet het redelijk! zonder de onderlijn te bechadigen, maar met loctite (de orginele niet die rotzooi van fox) moet je uitkijken die word echt heet tijdens het uitdrogen! bij deze lijm is me regelmatig de onderlijn gebroken onder kleine druk!!!

je kan ook in plaats van de lijn afknippen de lijn afsmelten waardoor je een knobbeltje krijgt waardfoor de knoop niet uit elkaar kan!

groeten rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-10-2002 10:27

Rob,

Zie het nut niet van die dure lijmen van de karpermerken. Kan onmogelijk anders zijn dan de voordeliger producten van de lijmfabrikanten zelf. Ik gebruik de normale bison secondenlijm. Die van Pattex heb ik nog niet gebruikt. Zal eens kijken Henrie, bedankt voor de tip.

Kees
Arjan van den Berg

16-10-2002 09:42

Heren lijmers, welke merken lijm kunnen jullie aanbevelen? Ik zit namelijk ook met dat knoop/schhuifprobleem.

Alvast bedankt,

MvG

Arjan
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

16-10-2002 10:17

Arjan,

Zoals ik eerder al aangaf, ik kies voor pattex secondenlijm met een kwastje. Dat werkt perfect. Je kunt zo heel eenvoudig een flinterdun laagje over je wikkelingen aanbrengen. Te koop in de kantoorwinkel of doe `t zelf winkel. Ander voordeel is dat het niet uitdroogt in de tube of hard wordt. Het zit in een soort cilindertje waar een omhulzing omheen zit zodat je het gewoon rechtop neer kunt zetten als je het gebuikt.

Lijmze,

Henrie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

16-10-2002 11:24

hoy arjen,

ik gebruik meestal bison dat is dezelfde als die van fox aleen goedkoper pattex is ook wel een goede,
maar gebruik geen loctite industrielijm die beschadigd de onderlijn omdat ie te warm word tijdens het uitharden!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

20-10-2002 00:17

christiaan e.a.

de fotosessie met uitleg is geplaatst!
kijk maar op: http://www.karperwereld.nl/artikel/kamerknoop.php

succes ermee

namens Karperwereld Online
Gerrit Ritmeester
Arjan van den Berg

20-10-2002 13:25

Hallo Christiaan,

Hartelijk dank voor deze zeer duidelijke uitleg.
Met behulp van deze foto's is het een stuk makkelijker knopen.

MvG

Arjan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-10-2002 14:23

Gerrit,

't ziet er leuk uit :wink:, mooi in elkaar geknutselt zo.


Arjen,

Ik had zelf in het begin ook veel moeite om de knoop te begrijpen, en daarna te kunnen maken.
Er zijn vele meters onderlijn materiaal doorheen gegaan, om de knoop onder de knie te krijgen.
Ik wou dit de rest van de mensen proberen te besparen :wink:


over het artikel,

het enige wat ik nog mis, was m'n laatste opmerking, vandaar dat ik het hier nog even erbij schrijf:

"
Note:

De knoop komt er precies zo uit te zien, zoals het uitgelegd werd in
De Karperwereld, en het intervieuw met de 'knopenkoning' van PB.
Het enige wat ik gedaan heb, is de knoop op wat meerdere punten tijdens het knopen gefotograffeerd, En er daarnaast nog eens wat meer handelingen in text bij te zetten.
Alle 'credits' gaan hierbij dus gewoon nog steeds naar de uitvinder van de knoop :wink:
"
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-10-2002 17:51

Weet je misschie ergens een voorbeeldje te staan van die knoop? t Klinkt interessant, in iedre geval klinkt het heel apart :razz:

Groetjes, Sjoerd