Kwaliteit van haken ????


Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

04-09-2006 10:12

Gert jan Prevo schreef:ik heb het ook laatst gehad, 2 losschieters en twee uitgebogen haken ik had daarvoor nog nooit een uitgebogen haak gehad, misschien een paar "mislukte haken" in het zakje?! Ik vis trouwens met de MP1 haak maatje 6 van prologic.


Jij bent niet de enige. :lol: Bij mij een heel pakje prologic haken mp1 uitgebogen. :( Zelfs bij de wat kleinere vissen.

Ik vis vanaf nu met g carp haken geloof a1 super hook ofzo. :D Nog geen losschieters gehad of uitgebogen haken.
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

04-09-2006 20:48

Ik viste eerst altijd met Drennan haken, de laatste tijd ben ik overgestapt naar Korda Wide Gape, en de ESP-serie haken bevalt me ook goed, geen lossers gehad, en ondanks veel druk zetten in de dril buigen ze niet uit bij mij....
hans klok
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-08-2007 23:06
Locatie: den haag

02-08-2007 09:45

Ik gebruikte eerst kamatsu de bronzen haken erg lange dunne bloedscherpe haakachtige punten zonder oog.
had er praktisch geen missers mee.
nadeel van de haken was dat ze erg snel bot werden.
ik had dus altijd reserve onderlijnen klaar en nam het op de koop toe.
het gevoel om met een bloedscherpe haak te vissen was en is nog steeds belangrijker dan een botte haak vervangen.
daarna gebruikte ik kamassan zelfde verhaal
wat uitbuigen betreft ik vind dat grens allang is overscheden wat materiaal en hengels betreft.
maar om toch een goed antwoord te geven vind ik de boilie hook van drennan erg mooi.
deze zijn ook krom te krijgen uiteraard maar dat zal ik niet voor elkaar krijgen met mijn 1 3/4 ponds tricast met mijn ambidex super 2411 op max 30/00 mm nijlon [ik vis ook bij obstakels]
vr gr hans klok
De Klok
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

02-08-2007 13:56

Ik heb laatst een pakje owner c4 gehaald vorm enzo bevillen me goed.
Maar ik was laatst aan het pennen ik wou precies naast een in het water gevallen boom liggen.
Werp ik er over heen :oops: :lol:
Dus ik zat vast ik een beetje trekken (niet door denken)
En op een gegeven moment was ik los.
Zie ik dat mn haak is afgebroken :-?
Heb er verder wel genoeg vis mee uitgedrilt enzo.
Maar ook na bijna elke vis wan een heel klein puntje van de haakpunt
naar buiten gebogen :roll:
Ik maak dit pakje nog ff op maar daarna pak ik toch weer gamakatsu's of korda ga eerdaags ook ff die fox point nog wat halen..
Kijken hoe die bevalen

Dayo
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

02-08-2007 14:05

ik heb nog nooit een afgebroken haak gehad? waarschijnlijk omdat ik niet onder grote druk de vis naar binnen haal en omdat het om een relatief korte afstand gaat. 50-100 meter.

Ik had mijn pr van dit jaar op een owner haak. 32 pond niet raars mee gebeurd was wel 45 min aan het drillen.

verder vis ik met ashima, fox en owner haken. (sinds ik in de zomer 2006 weer het vissen heb opgepakt)

vaak merk ik wel dat niet alle haken even scherp zijn ( dat test ik dmv de punt in mijn hand palm en vinger toppen te prikken ) die haken gebruik ik gewoonn niet !
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

24-08-2008 20:49

Ik en een aantal maten van me hebben al een paar keer gehad dat een Fox haak of wel helemaal uitgebogen weer uit de bek kwam of wel de punt die verbogen was. ik vis er nu ook niet meer mee heb weer ouderwets de Drennan haken aan mn onderlijnen geknupt, gaat prima haakt muur maar dan ook muurvast. Vist er verder niemand met Drennan dan? :roll:
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

24-08-2008 22:38

hahahah het onderwerp over de scherpe haken en dan zie ik steeds de drennan boilie hook voorbij komen.. nee die zijn lekker scherp. vooral die oude zwarte in die mooie plastic doosjes waarbij de scherpte er al af is door het heen en weer schudden in de verpakking. Menen jullie dit nou echt? is dat jullie idee van een scherpe haak? ik heb ze vroeger ook wel gebruikt moet ik eerlijk toegeven maar toen wist ik niet beter. maar uitbuigen kunnen ze wel degelijk. hoe dat zit met die rode verpakking (alle haken vast in het doosje)weet ik niet want die waren nog botter om mee te beginnen. weet je hoeveel vissers niet eens de haak controleren als er een vis gevangen is. laat staan als ie nieuw uit de verpakking komt.

ook een tijdje gevist met de gamakatsu haken die allemaal nagemaakt waren van de partridge serie en dan de K1 size 6 (nagemaakt van de kevin maddocks haken van partridge) lijkt op fox serie 2 maat 4.
deze haken waren redelijk scherp maar ook die bogen heel af en toe wel eens uit. Toen die op een gegeven moment niet meer verkrijgbaar waren, heb ik zo een beetje alle haken geprobeerd die er zijn en dan kom je er eigenlijk pas achter hoe weinig haken er echt scherp zijn. ik vind bijvoorbeeld de korda wide gape haken(niet de long shank) echt scherp. goed dat het mijn haken niet zijn is weer wat anders maar dat even terzijde. Maar het kan dus wel. die haken dringen milimeters in mijn vinger als ik er alleen al naar kijk.
Als het gaat om haken wordt er bij mij niet bezuinigd. ik vervang bijna na iedere vis mijn onderlijn. of hij moet nog echt scherp zijn.

ik vis veel met de g-carp super hooks teflon coated maat 8 tegenwoordig. en die voldoen voor mijn visserij prima. zelden lossers en nog zeldzamer zijn uitbuigers. alleen neem ik voor lief dat 3 van de 10 haken de prullenbak in gaan rechtstreeks uit de verpakking. en neem ik voor lief dat ze vaak bot zijn na het vangen van een vis. maar een scherpe haak is van essentieel belang en kan het gewoon vis kosten als je met een botte door vist. we kunnen wel allemaal kilo's boilies van de duurste merken het water in knallen van te voren maar op het moment dat we vissen laten we het liggen. verkeerde zuinigheid als je het mij vraagt. ik vraag me dan ook af wanneer men een botte of uitgebogen haak ontdekt? waarschijnlijk pas als de vis al ontkomen is met een losser terwijl de haak misschien al een tijdje in slechte staat verkeerd of nooit goed is geweest.

vriendelijke groet, Mark van de laar
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-08-2008 22:43

Reacties overziende zijn er maar weinig haken die niet door Uri Geller behandelt zijn tijdens het vissen. :lol: :lol:


Heb in mijn karperleven met vele verschillende type en merk haken gevist. Mijn enige probleem is dat haken tijdens een nachtje vissen afhankelijk van de bodemgesteldheid al snel vervangen moeten worden. Alleen als ik eens vast komt te zitten buigt mijn haak uit of breekt hij afhankelijk van het merk af. Ligt in mijn beleving veelal aan de visser en niet aan het merk of type haak.

Wel is het zo dat tijdens het proces er zaken misgaan. Het uitharden van de haak is een dergelijk punt wat fout kan gaan. Is dan nooit een haak maar een hele partij die breekt als je er bij wijze van spreken al naar kijkt. Een goede eind controle van een partij haken brengt dit probleem aan de oppervlakte. Dat haken qua scherpte in een zakje nogal verschillen maak ik wel regelmatig mee.

Neem eens een proef door je haak in een stuk waaibomen hout de drukken/tikken. Ga hier eens met je hengel flink aan trekken. Afhankelijk van de diepte die je haak in de plank zit sta ik verstelt welke druk je uit moet oefenen om je haak te breken of open gebogen te krijgen.

Een van de belangrijkste rede van lossers ligt in het feit dat botte haken niet snel vlees pakken maar glijden in de bek van onze (hobby) vriend. Als zunnige Hollander mag het geen geld kosten. :oops: :oops:

Peter
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

24-08-2008 22:51

Mark je hoeft nie zo neerbuigend te doen ofzo hoor..ik controleer mn haken ook wel na mn vangsten wees maar niet bang ;) en tis een MENING he geen FEIT, ik vind de Drennan haken fijn heb er nog nooit gezeik mee gehad in tegenstelling tot de Fox haken. Korda Wide Gape zijn inderdaad prima haken die heb ik ook wel in mn foxbox zitten...vis ik ook geregeld mee want ik heb niet echt 1 haak waar ik altijd mee zit maar meerdere goeien, alleen de Good Old Drennans heb ik machtig vertrouwen in en ze hebben het bij mij nog nooit beschaamd.


oja, nog een tip: vingerhoedje gebruiken als er haken in de buurt zijn dat zorgt er wel voor dat je geen zere vingers krijgt ;)
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

24-08-2008 23:00

Niek Harmens schreef: Korda Wide Gape zijn inderdaad prima haken


Wanneer zei ik dat het prima haken waren dan? ik zei alleen dat ze scherp waren.

voor de rest van je opmerkingen natuurlijk geen commentaar dat begrijp je vast wel.
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

24-08-2008 23:17

Best hoor, alleen jammer dat je een beetje een arrogante houding hebt terwijl je me best een goeie visser lijkt want je weet wel waar je over praat... maar goed kennelijk kunnen op de forums de mensen het niet laten om anderen de les te lezen ofzo. jammer jammer jammer
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

24-08-2008 23:33

Als je mijn bericht nou nog eens rustig door zou lezen en niet bevooroordeeld zou zijn over mijn arrogantie dan zou je merken dat ik je niet de les probeer te lezen (niemand overigens) maar dat ik je probeer wakker te schudden. leg voor de gein eens een korda wide gape en een drennan boilie hook naast elkaar en voel het verschil nou eens. en zet dan het "ik heb er altijd goed op gevangen" verhaal eens van je af. dan kun je er toch niet omheen dat die drennan haken niet scherp zijn.? en zo zijn er veel meer.

evengoed vriendelijke groet, Mark van de Laar
Jurgen Bart

12-10-2009 14:50

Heb ik ook vaak met teflon haken.