dressuur doorbreken door lange rig?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2006 14:08

Eumir,

Voorwaarden voor een goed werkende rekker,- of bungeerig zijn een ultra scherpe haak en (heel) zwaar lood.

De piepjes die je kreeg geven mij het gevoel dat 1 van de 2 of allebei bij jou niet in orde waren.

Een lange rig zou ik niet doen, eerder een shockerrig dan. (zie site van Korda)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-06-2006 14:19

Enigste doel van een rekker,recoil rig is dat er spanning op de haak blijft bij het drillen ivm weerkhaakloos.Katapult effect met inhaken geloof ik niet meer zo in.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2006 14:40

ferenc van de vorstenbosc schreef:Enigste doel van een rekker,recoil rig is dat er spanning op de haak blijft bij het drillen ivm weerkhaakloos.Katapult effect met inhaken geloof ik niet meer zo in.


Niet zozeer katapult effect, meer de manier waarop de druk geleidelijk aan wordt opgevoerd i.p.v. in 1 keer het volle gewicht van het lood.

Ook niet mijn favoriet maar als ik 'm zou inzetten zou het zeker met uiterst scherpe haak en zeer zwaar lood zijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-06-2006 15:00

Eus Molewijk schreef:
ferenc van de vorstenbosc schreef:Enigste doel van een rekker,recoil rig is dat er spanning op de haak blijft bij het drillen ivm weerkhaakloos.Katapult effect met inhaken geloof ik niet meer zo in.


Niet zozeer katapult effect, meer de manier waarop de druk geleidelijk aan wordt opgevoerd i.p.v. in 1 keer het volle gewicht van het lood.

Ook niet mijn favoriet maar als ik 'm zou inzetten zou het zeker met uiterst scherpe haak en zeer zwaar lood zijn.


En wat moet het voordeel zijn ervan?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2006 17:31

Dat de vis zich geen raad weet met een haakpunt waar constant druk op staat.

Met vast lood is het boem--prik, als de vis dan niet bolt staat er voor de rest geen spanning op de onderlijn en kan de vis terwijl die stil ligt de haak eruit werken.

Met een bungeerig gaat 'm dat niet lukken omdat de onderlijn constant onder spanning staat.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-06-2006 18:24

Dat is de theorie,als de vis slim genoeg is om geen lijn te nemen bij een aanbeet en de haak eruit weet te werken,dan kan hij dit ook wel.Op een gegeven moment staat hier ook geen spanning meer op.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-06-2006 18:53

Om te beginnen moet de karper de onderlijn zelf onder spanning brengen. Volgens mij neemt met name de schuwheid van de karper toe en zal de benadering van het aas heel voorzichtig zijn.

Trouwens, eerder hierboven, in hoeverre omzeilt een korte onderlijn de conditionering als iedereen daarmee vist? :-?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-06-2006 19:02

Niet lang :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2006 19:24

ferenc van de vorstenbosc schreef:Dat is de theorie,als de vis slim genoeg is om geen lijn te nemen bij een aanbeet en de haak eruit weet te werken,dan kan hij dit ook wel.Op een gegeven moment staat hier ook geen spanning meer op.


Tsja, zo is overal wel een antwoord op.
Laat ik het zo zeggen, een karper die al meermalen is gevangen aan een normaal boltrig systeem zal dit toch als anders ervaren en misschien daardoor alsnog bolten.

De Engelsen noemen dit armchair rigs, verzonnen vanuit de luie stoel, gebaseerd op een theorie.
Slechts onderwateropnames kunnen die theoriën bevestigen of ontkrachten.

De bungee of rekkerrig krijgt tot dan toe van mij het voordeel van de twijfel.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

13-08-2006 13:43

ik heb nu om de dressuur te doorbreken gekozen voor een korte rig 10-12 cm met een lange hair en het werkt tot nu toe nog super goed tenminste op de brasems en 1 karper maar in ieder geval hij haakt goed
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-08-2006 14:25

klaas de jong schreef:en vis eens een hengel helemaal zonder lood, slappe lijn en een licht wakertje. en de andere hengel heel korte onderlijn(max10cm) , met een long shank van pb of korda. het zijn twee uitersten maar heel leerzaam voor jezelf om te zien wat er gaat gebeuren.


een hele goeie..

aleen een haak aan de lijn (max 25/00)

En een stukje karton of alu folie als wakertje....hengeltop naar het aas wijzen.

je zult zien dat je aanbeten krijgt!!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

19-08-2006 00:15

Op dressuurwater vis ik meestal met een zeer korte soepele onderlijn, korte hair en zwaar inline lood. De boilie zal niet zo heel ver mee kunnen komen dus het is zaak dat de haak meteen gezet wordt, vandaar een korte hair. Scherpe haken = bekend. Door de lengte kort te houden zorg je er eigenlijk voor dat de vis in de opwaartse beweging geprikt wordt (karper buigt meestal iets voorover om de boilie van de bodem te pakken) en dus geen tijd krijgt om het aas boven de bodem te inspecteren (de meeste merken meteen dat er een haak aan zit, zeker op dressuurwater, en zullen zich zodoende ontdoen van de boilie). Verder zou ik altijd zorgen dat er geen andere boilies bij je haakaas liggen, oftewel niet compact voeren. Dit omdat een vis dan ten eerste boilies kan vergelijken (hij wappert er bijvoorbeeld een keer met zijn vinnen overheen zodat er 1 boilie blijft liggen) maar ook omdat ze uit ervaring vaak weten dat zulke voerhoopjes negatieve ervaringen opleveren (dat ze gevangen worden dus). Verspreid voeren zorgt ervoor dat ten eerste de vis op zoek zal moeten naar de verschillende losse boilies waardoor hij zal gaan zwemmen en hij bij elke boilie die hij naar binnen werkt meer vertrouwen zal krijgen in de volgende (dat hij minder moeite zal gaan doen om de volgende boilie te "inspecteren" zeg maar). Hoe minder schuw die vis is hoe sneller er een run volgt. Vaak is op dressuurwater de rust ook zeer belangrijk (ligt ook aan het water zelf; grootte, diepte etc) want de vis (kan) uit ervaring weten dat wanneer er vele trillingen veroorzaakt worden vanaf de kant dit betekend dat er voer en lijnen te water gaan. Ik zeg maar zo dat je er beter wel rekening mee kunt houden dan niet aangezien er vele factoren een rol spelen bij het wel of niet vangen van karpers.

mvg
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

28-08-2006 14:19

Answer Herman Esveld

voordat je met een backstop en een korte onderlijn wilt vissen moet je eerst op tijd je nest uitkomen!!!