grote of kleine haak


Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

04-10-2006 10:32

Douwe Bijlsma schreef:Hoe kom je er bij dat een karper een haak ziet en/of voelt?
In de meeste gevallen is het donker en/of troebel, een karper kan zijn blik niet scherp stellen en op korte afstand is hij het beeld kwijt.
Voelen kan het dier al helemaal niets.

Voelt hij de haak?? laat bij een run of bij een dril de lijn maar eens slap hangen moet je eens zien wat het dier doet.


Douwe,

Mijn idee: (let wel, IDEE)

Een karper zal na het opnemen van een "hoeveelheid potentiële voedingstoffen" van de bodem hieruit afscheiden wat "ongewenst" is (geen voedingsstof). Dit voelt/proeft hij (ben voor correctie vatbaar). Het aas is niet ongewenst, de lijn, de haak en alle overige onzin die soms bij een rig hoort wel...
Een kleine haak is net zo min ongewenst als een grote, ik heb echter de indruk dat een kleine haak minder snel als ongewenst wordt opgemerkt. Daarom minimaliseer ik ook al die andere bagger als rig rings, grote stukken tube, etc, etc. Ook zorgt een kleine haak ervoor dat het aas zich natuurlijker kan gaan gedragen (minder afwijken van ander aas). Als IK dus met een kleine haak net zo weinig verspeel als met een grote zie ik geen reden een grote te gebruiken. Baat het niet, dan schaad het zeker niet. Voor mn vertrouwen gaan de zaken er in ieder geval erg mee vooruit.

Vooruitlopend op de reacties: ik weet ook dat er meer factoren zijn die het uitspuwen kunnen/zullen veroorzaken, denk maar eens over de lengte van- en het gebruikte onderlijnmateriaal. Ook weet ik dat het in de praktijkervaringen van sommige lieden geen MOER uitmaakt welke maat haak je gebruikt. Het gaat erom waar je in vertrouwd.

resumerend: Als de beweegredenen tot een gemaakte keuze bij jezelf vandaan komen, dus je begrijpt ze.. dán steun ik je volkomen in je keuze als je bij wijze van spreke met jigkoppen maatje 5/0 vist..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-10-2006 12:02

Weten we nog? voedseldeeltjes 25/100e


http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... ibbing.pdf


Haken zijn ietsjes groter.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-10-2006 12:16

Weten we nog dat om iets te zien de voorwaarden er ook moeten zijn om iets te kunnen zien?
Bovendien is het toch ook zo dat de interpretatie er ook nog moet zijn indien de vis het wel ziet.
Ik zie een haak, oeps oppassen!! :roll: :roll: :roll:
Iets oneetbaars uitspugen daar is het inhakingssysteem op gebaseert.

Mocht dat waar zijn, iets kunnen zien en de interpretatie dat het iets gevaarlijks is zou niemand meer een vis kunnen vangen.
Dat heeft niets met vanaf 0.25 kunnen zien, ook dat is iets abstracts.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

04-10-2006 13:38

Klaas van den Herik schreef:Weten we nog? voedseldeeltjes 25/100e


Haken zijn ietsjes groter.

MVG

Klaas


Steentjes, takjes e.d. ook toch? (of begrijp ik je nu verkeerd?)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-10-2006 16:00

Douwe Bijlsma schreef:Weten we nog dat om iets te zien de voorwaarden er ook moeten zijn om iets te kunnen zien?
Bovendien is het toch ook zo dat de interpretatie er ook nog moet zijn indien de vis het wel ziet.
Ik zie een haak, oeps oppassen!! :roll: :roll: :roll:
Iets oneetbaars uitspugen daar is het inhakingssysteem op gebaseert.

Mocht dat waar zijn, iets kunnen zien en de interpretatie dat het iets gevaarlijks is zou niemand meer een vis kunnen vangen.
Dat heeft niets met vanaf 0.25 kunnen zien, ook dat is iets abstracts.


Lach me ook rot om mossel- en veenlood, camou wartels, etc. :lol:
Davey vd liefvoort
Berichten: 278
Lid geworden op: 02-08-2006 18:29

05-10-2006 17:28

Ik gebruik ook die Kamablabla dingen, en allebei haak maat 6 maar er zit wel grote verschillen in :-?