tijgernoot, inhaking, licht gewicht, oude wierresten


Plaats reactie
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

19-04-2006 16:08

Zo,

Misschien een interessant vraagstuk of discussiestuk;

Ik vis momenteel met een tijgernoot op een grind bodem met daarop duidelijk aanwezige oude wierresten. Mijn momenteel gebruikte systeem is een 25 cm combi rig met een anti eject haak maat 6, verlengd met 2 cm gebogen krimpkous. Na de krimpkous ca 2,5 - 3 cm soepel gedeelte en dan 20 cm stijf met aan het uiteinde een scharnierpunt op de wartel.
Nu heb ik het idee dat door het lichte gewicht van 1 a 2 nootjes op de hair het gewicht zo gering is, dat het inhakingseffect niet 100% goed is. Dit bewees een vangst deze ochtend weer dat ik de vis net gehaakt had aan een velletje achter de onderlip.
Nu is mijn vraag: hoe kunnen we nu het kanteleffect met de relatief lichte nootjes toch verhogen en zo een betere prikwerking krijgen?
Als ik vis met een standaard bol van 20 mm is het gewicht hoger en prik ik ze duidelijk beter achter de onderlip en dieper erin!!

wie heeft er zin dit uit te discussieren?

Groet guido
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

19-04-2006 16:14

ik denk dat de kans aanwezig is dat je rig iets te lang is. Omdat je zegt dat je op een harde bodem vist is dit toch niet echt nodig. En bij mij komt het ook wel eens voor dat hij net gehaakt is maar die kans is er gewoon.

Wat betreft het gewicht van je haakaas. Sommigen hebben hun haakaas zo uit gebalanceerd dat hij bij de minste zuigkracht naar binnen wordt gezogen! Dus te licht zal die niet zijn.

probeer het gewoon eens een keer met een rig van niet langer dan 15 cm... misschien helpt het
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

19-04-2006 16:19

Tja, die lengte is bij mij altijd iets geweest.....Nog nooit ben ik korter dan 20 a 25 cm gegaan! vertrouwen???
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-04-2006 16:30

Loodje op de haakpunt, zodat bij het opzuigen van de karper, het loodje de haakpunt naar beneden draait.

je maakt dit door een stukje dunne braid te nemen denk aan een cm of 4 dit kun je makkelijk strak trekken, en een loodhagel.
leg een lus om de punt van de haak voor de weerhaak, neem een loodhagel, druk deze strak tegen de haak aan.

Dit geeft als effect dat de haak sneller naar beneden draait door het gewicht van het loodje en bij inhaking kan het nog wel verschuifen zodat je er geen last van hebt.
Ik heb dit ergens ooit in een bald gelezen, wellicht op een internet pagina gezien.
Ik kan er helaas geen foto van vinden, maar heb thuis nog wel een rig liggen en zal er vanavond een foto van maken.

Ik dacht dat het de leadshot rig heette, maar misschien heet het anders.

Ik heb het inmiddels gevonden.

Check even
http://www.korda.co.uk/rigs/rigs.html hier staat die rig shot rig genaamd.
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

19-04-2006 16:34

mmmmmh, ziet er interessant uit die "shotrig" , maar ik denk vooral als er nog een drijvend gedeelte inzit zoals de foto toont.
Waar ik bang voor ben is dat het loodje niet goed zal schuiven en daardoor minder vlees gepakt zal worden
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-04-2006 16:41

Ik dacht dit ook, en heb vorig jaar een tijdje hiermee gevist, met lichtgevend mais, ik heb er geen vis op verspeeld.

Het is natuurlijk niet zo dat dit alleen met pop-up kan, maar ook met grondaas prima.

Tevens moet ik wel zeggen, dat het inkorten van je onderlijn als je met met particles vist de inhakings kans verhoogd.
Ditzelfde kan gelde voor het verlengen van je onderlijn.

Het is een aardig idee vind ik zelf met een loodje op je haakpunt, en hij hoeft echt niet heel erg zwaar / groot te zijn, als het maar snel je haak naar beneden draait.
Laatst gewijzigd door Edward van Berkum op 19-04-2006 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

19-04-2006 16:42

Ik zal hier eens mee gaan experimenteren. Het loodje moet wel goed kunnen schuiven op de haakbocht. Dat is toch wel een vereiste lijkt me.
Inkorten van mijn rig zal ik ook eens gaan proberen.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-04-2006 17:32

Dat schuiven lukt, je moet het er natuurlijk niet zo strak opdoen dat bij het inhaken het loodje in de weg zit.
Het moet net strak genoeg zitten om te blijven zitten, maar dus kunnen schuiven bij het inhaken.

Bovenste is een beetje dubbel op......

Maar kan het niet anders uitleggen.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-04-2006 12:11

Guido,

Verandering van spijs doet eten toch. Waarom altijd maar vast houden aan het vertouwde, waarom wellicht een hoop extra vissen mis lopen die je wel had kunnen vangen.

Ik neem aan dat je met twee stokken vist, dat betekent dat er altijd één stok bij kan zijn waar geexperimeteerd mee kan worden.

Persoonlijk zou ik de onderlijn ook inkorten en het eens proberen met een Gamakatsu Floater hook maatje 6, waarvan de krimpkous 1 CM naar voren staat, dus naar de haakbocht. Een onderlijn van PB Cameleon, en een lood gewicht van 110 (licht eraan hoever je vist en ofdat het een groter water betreft, anders zwaarder).

Qua gewicht hoef je je over de tijgertjes niet druk te maken, maar heb je er nu echt geen vertrouwen in, leg dan een aantal haak aasjes de avond te voren al in een bakje met bruin bier :wink: (dit werkt echt!!)
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

25-04-2006 10:07

hoelang is de lengte van de hair die je gebruikt? Daar zou het namelijk wel is in kunnen zitten........
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

27-04-2006 10:21

ik vis vrij veel met tijgers en altijd een maatje 6 of 8 en heb er nog nooit problemen mee gehad!
maar zorg wel dat ik altijd een 1 cm tussen mijn haakbocht en de noot heb zitten.

mvg
Plaats reactie