Lood


Plaats reactie
Thijs van Dijck
Berichten: 51
Lid geworden op: 20-08-2005 13:02

26-03-2006 17:44

Zelf vis ik altijd met een merkloos lood, maar wat is nu het verschil van het lood van het merk Fox en gewoon een merloos lood? Bijvoorbeeld een wartellood? Wat is nou de functie van het duurdere lood?

Mij lijkt het dat je niet beter gaat vangen door het soort merklood.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

26-03-2006 18:06

nee hehe die vis zou ook ff gaan kijken van "Pfoee das FOX lood laat ik dat maar eens pakken " :D tuulk nie...
.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-03-2006 18:29

merkloos lood bestaat niet volgens mij. Vaak staat er dan niet een naam op een stuk lood zoals fox dat wel doet :lol: . Ik denk dat je gewoon dat zwarte lood bedoeld, dat ik meestal van ultimate of van x2 of een ander zogenaamd 'B-merk'.
Ieder lood van elk merk heb weer een andere bedoeling natuurlijk, maar ik denk dat je niet echt doeld op de vorm van het lood maar de kleur en coating. Dit is namelijk vaak het enige verscheel tussen 'merkloos-lood' en merk-lood.
Wat je bij de duurdere merken ziet is vaak een betere coating. Die van korda vind ik sterker. Hiermee kan je op stenen vissen en gooien zonder dat de coating vaak beschadigd. Tuurlijk beschadigd het wel maar heb met dit lood de ervaring dat het echt het minst beschadigd van alle andere lood-merken.
Het voordeel van fox is weer dat het 20 cent per lood goedkoper is. Weet nu niet precies meer of dat zo is, want de prijzen van korda zijn namelijk wel wat omlaag gegaan. Ook een voordeel van fox is dat het helemaal niet glimt, dus geen weerkaatsing van de zon onder water. Een heel groot nadeel van fox is wel dat de coating echt erg snel los laat. Een voordeel is wel weer als je op iets lichtere bodems zit te vissen,lees zand, dan heb je een betere camoflage omdat dit lood een stuk lichter van kleur is dan bijvoorbeeld korda.
Maar om nou een lang verhaal kort te maken, vaak is duurder lood wat beter maar het is zeker niet nodig. Het enige voordeel is dat het beter camofleerd.
Als ik je één tip kan geven waar veel mensen niet aan denken. Werp je uit gebruik dan gewoon lekker goedkoop lood ! Dit omdat je lood toch vaak de bodem inschiet door de snelheid. Hierdoor heb je eigenlijk niks aan de voordelen van duurder lood (dus zonde van je geld).
Werp je nou niet uit en vaar je uit dan zou ik gewoon wel het iets duurdere lood kiezen. De reden hiervan kan je zelf wel bedenken denk ik :wink: .
De uitgooiers vinden merkloos lood dus ook gewoon goed werken, dit omdat je geen verscheel merkt doordat het toch de grond in schiet.
De tweede groep vind het wel belangrijk in 9 van de 10 gevallen. Tenzij je het niet bijhoud of je meer vangt met merkloos lood of merklood.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt !!

Groeten ,

aan je voeten.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-03-2006 18:39

Zoals Wouter al schrijft, is het belangrijkste verschil de afwerking. De coating van "merklood" is meestal veel duurzamer. Ikzelf heb steeds minder moeite met ongecoat lood, maar sommigen vinden het zeer bvelangrijk.
Wat ik zelf belangrijk vind is de manier waarop het lood om een wartel is gegoten. Bij goedkoop lood zitten er vaak bramen aan, waarin de onderlijn verstrikt kan raken tijdens de worp. Het is mij in ieder geval al gebeurd.
Ik zelf momenteel meestal met het lood van Armalead. Dit is vrij betaalbaar en is prijstechnisch vaak nog aantrekkelijker als je er meer van koopt. Ik denk dan aan de welbekende akties als 10 loodjes halen voor de prijs van weinig.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

26-03-2006 19:14

Ik gebruik ook altijd het amaled lood, is netjes afgewerkt en zoals Martijn zegt prijstechnisch goed. Ik heb op Carp nog 10 loodjes gekocht voor 13 euro, dit vind ik niet duur voor een lood met camouflagecoating.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

27-03-2006 17:41

Zelf vis ik met lood van Korda, mede vanwege de sterke coating die erom zit maar voornamelijk omdat ik denk dat het beter is voor de waterkwaliteit en het milieu in zijn algemeen. Goedkoop (merkloos) lood heeft soms geen coating, alleen een laagje verf dat na 2 keer ingooien begint af te bladderen. Ik ben geen expert op loodgebied, maar ik denk dat loodbonken zonder coating waarbij de verf snel afbladdert vele malen slechter zijn voor het milieu dan loden met een zeer goede coating! Correct me if I'm wrong! Bij het verspelen van een loodbonk zonder enige coating, 'geeft' de loodbonk direct af aan het milieu. Dit is niet het geval bij een goed ingepakte loodbonk.

Aan de andere kant kan vind ik het vreemd dat op bepaalde wateren nog gezonde vissen in grote getalen zwemmen, terwijl de bodem bezaaid ligt met tientallen, zoniet honderden loodbonken.... :-? Misschien is het schadelijk effect van lood niet zo groot als ik denk....??

Hoe dan ook, ik vis met goed gecoate bonken (of toch maar eens steenlood uitproberen..)!

Groeten
Bas
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

27-03-2006 17:45

grootste verschil blijft de prijs meen ik...
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

27-03-2006 19:26

tsja de zogenaamde "merkloden" hebben wel voordelen hoor: de coating en bevestiging bijvoorbeeld bij een zogenaamd merkloos lood zal er geen coating om zitten en dus grijs zijn ( opvallend ) ook zal het wartel waarmee het lood word bevestigd niet al te stevig zijn en heb je kans dat door veel gebruik het op een gegeven moment breekt en je dus alleen je aas een klere end wegsmijt. Ik moet wel zeggen dat de prijzen van lood erg overdreven zijn hoor een merkloos lood koop je voor 10 cent en voor een "merklood" moet je al snel een kleine anderhalve euro neerleggen.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

27-03-2006 20:34

Kevinskie de Boer schreef:Ik moet wel zeggen dat de prijzen van lood erg overdreven zijn hoor een merkloos lood koop je voor 10 cent en voor een "merklood" moet je al snel een kleine anderhalve euro neerleggen.


Tsjah dat is nou gewoon een kwestie van 'vraag en aanbod'.

Zelf vind ik een goed afgewerkt stuk lood ook wel belangrijk maar waarom weet ik eigenlijk niet zozeer, zal wel met het uiterlijk en de afwerking te maken hebben. Ik denk absoluut niet dat je er meer door vangt door bijvoorbeeld camouflage. Gewoon ongecoat lood valt (vooral als het op termijn donkerder wordt) echt niet op op de bodem.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

28-03-2006 13:39

nee das waar maar ik ben toch wel een fan van de mooie afgewerkte en gecoate loden hoor... dan weet je zeker dat ze egt niet opvalleen en dan moet je je portomonnee maar iets lichter maken... en trouwuns je zegt wel dat een normaal grijs lood niet zo opvalt maar als je op klaarlichte dag vist op een stek in de zon krijg je een leuke reflectatie van die krengen hoor :-? en dat lijkt me wel karper af te schrikken
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

29-03-2006 21:57

[quote="Kevinskie de Boer"] tsja de zogenaamde "merkloden" hebben wel voordelen hoor: de coating en bevestiging bijvoorbeeld bij een zogenaamd merkloos lood zal er geen coating om zitten en dus grijs zijn ( opvallend ). [/quote]

kevinskie, vis jij dan ook met gecamoufleerde haken??

zolang het niet glimt is er naar mijn idee nix aan de hand :)
een karper heeft niet zo'n goeie ogen als jij...

gr. Martijn
Laatst gewijzigd door Martijn de Boer op 29-03-2006 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

29-03-2006 22:01

:)
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Jorrit Hazen
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-03-2005 00:27
Locatie: FISHTOWN!
Contacteer:

30-03-2006 00:27

Kevinskie de Boer schreef:... dan weet je zeker dat ze egt niet opvalleen en dan moet je je portomonnee maar iets lichter maken...


lichter maken met al die loden? :wink:
Hatsikidee!
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

30-03-2006 10:21

heel belangrijk is dat bij het minder duurdere lood de wartel soms heel erg moeilijk in en uit het lood getrokken kan worden.
Dit is zeker niet wenselijk voor de karper als die het lood niet kwijt kan!

DIT IS NATUURLIJK NIET DE BEDOELING!!!!

de vorm en coating zijn nog het minst belangrijk jongens!
bij duurder lood, fox en vooral korda, heb je dit niet!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

31-03-2006 22:33

ik gebruik bijna altijd de ultimate loden, iets van 1,85 per 2. lekker goedkoop dus. ze hebben veel verschillende loden. het enige nadeel is dat de coating (verflaag) wel eens loslaat.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2006 10:05

Maik van de Camp schreef:Ik gebruik ook altijd het amaled lood, is netjes afgewerkt en zoals Martijn zegt prijstechnisch goed. Ik heb op Carp nog 10 loodjes gekocht voor 13 euro, dit vind ik niet duur voor een lood met camouflagecoating.


Ik vis inmiddels ruim een jaar met het lood van armaled, en naar volle tevredenheid. Helaas kan ik het hier niet krijgen, dus ik moet nog even kijken wat ik nu ga gebruiken. Ik heb de zware armaled loodjes bijna op...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie