Help! Wat is het verschil leadcore/rigtube.


Plaats reactie
Wilco Plug
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: DEN HAAG

19-03-2006 22:21

Vandaag voor het eerst gevist met leadcore ipv mijn al jaren gebruikte leadclip/rigtube systeem. Ik zag zeker de voordelen.

1 hengel opgetuigt met 50 cm leadcore, en 1 hengel opgetuigd met 100 com leadcore. De ervaring? Helemaal shit! Beide hengels 4 keer ingegooid om te testen, beide hengels 4 keer in de knoop!

Snel terug naar oude vertrouwde rigtube. Verdere montage exact hetzelfde. Leadclip, stukje lood, rubber, rigtube (ipv leadcore). 8 keer gegooid, 8 keer geen probleem. Wat doe ik fout? Of is dit inherrent aan leadcore?

Ik hoor het graag van jullie collegae.

Wilco
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

20-03-2006 19:28

ik vis altijd met leadcore, nooit problemen
ik vis met die van esp en met welke vis jij?
mischien heb je het lood eruit gehaald ofzo?
mijn leadcore is altijd zo`n 70 cm leadcore en
wat ook helpt is als je een stukje krimpkous
op je wartel doet van je rig ,dan kan de rig niet
meer om je lood heendraaien
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Wilco Plug
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: DEN HAAG

21-03-2006 07:27

Hoi Dennis,

Ook ESP met lood.
Krimpkous zal ik gaan proberen. Dank je.

Wilco
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

21-03-2006 11:37

Wilco, hoe vis je de leadcore precies, ik bedoel, wat gooi je precies in de knoop, je onderlijn? draait hij om je lood, zit je hair in de war, kan je iets concreter zijn, zo kan ik/kunnen wij je moeilijk helpen.

nu vis ik met minimaal 1 meter leadcore omdat de gemiddelde vis waarop ik vis rond de 70/80/90 cm lang is.
nu knoop ik daaronder vaak een safety systeem, ga in het vervolg voor die van fox, is gewoon 10 keer veiliger dan de andere systemen.

onderlijntje deronder van ongeveer 10 tot 25 cm, hangt af van de situatie.
hairtje met boilie laat nog 2 cm vrije ruimte over.
gebruikt onderlijnmateriaal: korda armakord 50 lb.

dit is mijn standaard systeem, heeft me flink vis opgeleverd vorig jaar, als je dat van jou beschrijft kunnen we je beter helpen met het niet meer in de knoop gooien, mij is dat namelijk vorig jaar niet overkomen.

misschien heeft dit ook met de PVA wokkels te maken die ik gebruik, interesse daarvoor, hoeveelheid maakt niet uit, mail me even op : jeroen.postma@gmail.com

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Wilco Plug
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: DEN HAAG

21-03-2006 12:19

Hoi Jeroen,

Dank voor je heldere uitleg.

Mijn opzet:

1 ESP Leadcore- fox leadclip-wartel/modderlood-suffix onderlijn 15 cm-tijgernoot
2 ESP Leadcore- fox leadclip-korda flat pear swivellood-suffix onderlijn 25 cm-boilie 20 mm

In beide situaties volledige onderlijn om leadcore gewikkeld (in knoop).

Zelfde verhaal zondag ook met inline lood geprobeert, zelfde resultaat.

Schiet mij maar in een rubber!

Wilco
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

21-03-2006 15:00

Hallo,

Ik heb jaren met tube gevist. Omdat ik sinds vorig jaar op een water vis waar de vissen nogal schrikkerig reageren op een strakke lijn ben ik overgestapt op leadcore. Dit omdat ik alles zo goed mogelijk tegen de bodem aan wil hebben.

Ik heb geen enkel probleem gehad met de overstap naar leadcore. Waarschijnlijk doe je iets verkeerd. In de war gooien is er bij mij echt niet bij en ik moet toch een flinke afstand (+/- 90 meter) overbruggen.
jean wijnsema
Berichten: 1
Lid geworden op: 22-03-2006 12:10
Locatie: kerkrade

23-03-2006 10:48

hallo
ik gebruik de ESP leadcore nu alweer 2 jaar
en ben er zeer tevreden over
ik vis deze wel met een minimale lengte
van 150 cm en meestal in combinatie met een helicopter systeem
mocht je toch liever met een safty clip willen vissen zou ik persoonlijk overstappen naar de ESP anchor rig tube dit is een verzwaarde tube met de zelfde eigenschappen als leadcore
verder zou ik persoonlijk een wat stuggere combilink gebruiken
bijvoorbeeld : PB greenhornet of KORDA hybrid hooklink
ik hoop dat je aan mijn berichtje wat hebt

jean
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-03-2006 11:02

De vergissing alleen dat alle leadcore op de bodem zou liggen bij je rig is natuurlijk drie keer onzin.

Ook lood heeft zijn stijfheid, dit in combinatie met de strakke lijnen lkan er natuurlijk voor zorgen dat bij oneffenheden de leadcore daar gewoon een brugje tussen vormt.

Zeker de core's met die loodvervangende substantie zijn nogal stugjes, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Neemt niet weg dat ik het ook ten alle tijde gebruik, merendeels omdat ik een schijthekel heb aan het lijntje door de tube te duwen bij een nieuwe rigmontage of lijnbreauk. nu liggen er 10 stuks inclusief clip en de hele rambam in de wallet, en die knoop ik eraan, en weg kan die weer
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 19:05

Ik vind niet dat je er beter aan doet om met leadcore te vissen ipv gewone tube. Die leadcore is oorspronkelijk bedoeld om te voorkomen dat dat je draad doorschuurt op bv. mosselbankjes, begroeide takken...

Als je op een water vist, waar er niet meteen gevaar is hiervoor, zou ik het zeer zeker afraden. Je kan het probleem van je nylon simpel oplossen door tussen je molen en je tube nog een olivette loodje te plaatsen. Door de worp (eigenlijk de luchtweerstand die het ondervindt tijdens de worp) komt het bv op een 20 tal meter na de rig op de hoofdlijn. Span jij dan de lijn op, dan gaat dus al zeker de 20 laatste meters nylon over de bodem lopen... en voila, probleem opgelost.

Bovendien is het heel wat visvriendelijker op met nylon te vissen, die heel wat minder schuurbestendig is dan de leadcore. Een heel belangrijk iets bij lijnbreuk...

Groeten,
Pieter
Billy Kivit
Berichten: 78
Lid geworden op: 13-01-2006 19:25
Locatie: vught
Contacteer:

10-04-2006 19:31

leadcore is niet schuurbestendig is allenmaar gemaakt voor plat op de boden te liggen
><\\\\''>NUTRABAITS <"////><
Wilco Plug
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: DEN HAAG

11-04-2006 21:51

Het leadcore is inmiddels naar de onderkant van de tas verhuisd en daarvoor in de plaats is de zinkende rigtube van Fox gekomen. Met een slidertje er achter werkt het super en hebben de eerste karpers al kennis mogen maken met mijn net!
arjan bisschop
Berichten: 85
Lid geworden op: 15-01-2004 22:46
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

11-05-2006 18:08

[quote="Billy Kivit"]leadcore is niet schuurbestendig is allenmaar gemaakt voor plat op de boden te liggen[/quote]

Leadcore is zeker wel schuurbestendig! Probeer het maar eeens door te schuren!
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

11-05-2006 18:45

dank u arjan! :p
Plaats reactie