inhaking


Plaats reactie
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

12-03-2006 19:59

Ik wil het hier graag hebben over de inhaking van je rig.

Ik wil het dan hebben over de haak, en krimpkous.
Ik weet dus niet precies wanneer wat van toepassing is:

rechte punt, snelle inhaking
lange haak, snelle inhaking

Ik denk dat hier het iedereen wel over eens is.
Nu het volgende:
1.een kromming in de krimpkous een eerdere inhaking of een latere inhaking?
2.Een rechte krimpkous als verlenging van de haak een eerdere inhaking doordat je de haak als het ware verlengt?

Ik heb namelijk het idee, als je geen gekromde krimpkous gebruikt bij een lange of korte haak, het haakje eerder over de lip stuitert. Dit kan je bijvoorbeeld uittesten met je hand.
Ik ben erg benieuwd naar de reactie..!

groet Matthijs
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-03-2006 22:32

Goedeavond Matthijs, ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat onder water je haak niet zo vrij kan bewegen, dus ik weet niet of het mogelijk is dat je haak over de lip stuiterd. En het lijkt me dat als de vis je onderlijn strak zwemt dat de haak niet de kans krijgt om te stuiteren, omdat de boilie je haak onder in de bek houdt. Nu weet ik niet of een karper zijn bek strak dicht houdt als je boilie en haak al aan het schuiven zijn, maar als dit zo is dan kan je haak met geen mogelijkheid stuiteren omdat je boilie voor zoveel tegendruk zorgt.
En over de kromming van de krimpkous, als je je haaksteel eerst verlengd en dan pas gaat buigen krijg je een iets diepere inhaking dan wanneer je de kromming vanaf het haakoog laat beginnen.
Nu was ik ook wel benieuwd of de stugheid van je krimpkous iets uitmaakt, want als de vis het aas klemt tijdens het schuiven van je haak dan zal dit onze mooie bochtjes niet ten goede komen.
thomas wolters
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-03-2005 15:03

15-03-2006 09:31

arno , ik ben het helemaal met je eens over die krip kous,
en beste matthijs ik zou met een klauw haakje de kroming iets kromer maken als je m voor in de lip wilt haken en rechter laten als je m meer naar achter wil hebben.
als je met een rechte haak punt vist dan zou ik de haak punt af (wat extra ver)schermen ,als die voorin moet zitten .of niet een kroming maar een hoek in de krimp kous doen de haak prikt namelijk met krimp kous al heel snel ,probeer maar is over je hand, en aangezien dat soms niet goed is (dat diepe haken) in verbant met de zacht heid.

groeten

thomas
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

15-03-2006 15:23

Ben het eens met het boven vermelde, maar heb nu een vraag: hoe ver kun je dit doortekken? M.a.w. op het moment dat je met een klauwhaakje vist (dus al een iets naar binnen staande punt en/of oog) hoe ver kun je dan de krimpkous nog laten doorbuigen? Ik ben namelijk soms bang dat als ik een klein klauwhaakje (maat 8 ) gebruik, gecombineerd met een krimpkousje de rig niet meer zo goed zal haken, omdat dit als het ware de haakpunt blokkeert... Zit hier enige logica in of is het de eeuwige twijfel rondom onze sport??

Laat me jullie mening weten

groetjes,

Jordi
Michiel Roozen
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-03-2006 20:10
Locatie: Eede, zeeland

15-03-2006 16:11

Hallo iedereen,

Ik zat gisteravond eens over rigs na te denken.
Ik zat na te denken over de withy pool rig. Volgens mij werkt deze rig zo goed omdat er een loodje onderhangt wat als het ware de haakpunt in de onderlip dirigeert. Ik denk dat ik eens ga expirimenteren met waar mijn lijn uit de line aligner komt een heel klein loodje te knijpen zodat dit loodje de haak nog eens extra richting onderlip dirigeert. En dan niet met zon gigantische hoeveelheid krimpkous als bij de withy pool rig, maar met een gewoon stukje krimkous. En met liggend aas, niet met een pop up, weet zeker dat dit gaat werken.

Trouwens die gigantische krul krimkous die je aan de haken ziet zitten (tot drie centimeter boven het haakoog) tegenwoordig is volgens mij een echte mediahype geworden die iedereen kopieert. Ik kan de meerwaarde er niet van ontdekken. Gewoon een stukje van een halve centimeter boven het haakoog mooi een beetje naar binnen laten wijzen en het haakt als een trein. Dan moet je alleen nog zitten waar de vis zit, en dan vang je ze, en dat is nog altijd veel belangrijker dan een rig.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

16-03-2006 00:53

Michiel ik denk niet dat je loodje nuttig zal zijn, want als de vis je onderlijn strak zwemt zal het loodje weinig nut hebben. Ik denk wel dat je haak bij haakaasopname beter gericht zal staan, dit is misschien nuttig bij korte onderlijnen maar bij langere onderlijnen is de zwemrichting bepalend voor de plaats van inhaking. Je kunt het uitproberen door met dat loodje en een langere soepele onderlijn(min. 50cm) te vissen en dan kijken of de vissen beter(of vaker in de onderlip) gehaakt zijn dan bij je andere hengel waar je dan de zelfde onderlijn min loodje aanhangt. En je kunt natuurlijk ook kijken of het voor kortere onderlijnen beter is. Ikzelf zou het loodje ook verder van je haak afhangen(vis kan het opmerken)al is dit alleen bij korte onderlijnen nuttig omdat hij anders toch wel mee naar binnen gaat. Bij lange onderlijnen zou je het loodje anders ongeveer 15cm van bovenkant boilie moeten hangen anders gaat hij toch mee naar binnen.
Michiel Roozen
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-03-2006 20:10
Locatie: Eede, zeeland

16-03-2006 08:00

Heej arno,

ja dat loodje kan natuurlijk ook verder van de haak weg, maar in theorie is het gewoon een goede gedachte; dat loodje laat de haak sneller draaien en daar gaat het om, of het nu een korte of een lange onderlijn is die haak draait gewoon sneller met zon loodje.

groeten michiel
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

16-03-2006 15:13

Dag michiel ik betwijfel toch of je loodje nuttig zal zijn bij het strak zwemmen, bij aasopname wel denk ik maar dan alleen bij een korte onderlijn(zie andere bericht voor uitleg). Stel dat het niet duidelijk is ik hoor het graag.

groetjes
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

16-03-2006 15:17

ik ben inderdaad wel benieuwd naar de beweegredenen... interessante mening en misschien interessant voor discussie??
Michiel Roozen
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-03-2006 20:10
Locatie: Eede, zeeland

16-03-2006 17:32

De lengte van de onderlijn maakt niet zo uit in dit geval naar mijn mening, De vis zwemt weg met een lange onderlijn, de onderlijn komt strak te staan, je bent al redelijk zeker met een line aligner dat die die haak de neiging heeft naar beneden te wijzen maar dit effect wordt nog versterkt door het loodje. de haak schuift naar voor in de bek dreigt de bek te verlaten maar door het loodje dat een neerwaartse druk uitoefend op de haak zorgt dat de punt bij het verlaten van de bek nog vlees pakt.

dit effect wordt meestal gestimuleerd door de line aligner maar ook deze laat ons wel eens in de steek, maar door dit loodje (een heel klein knijploodje hebben we het over) sluit dit dan weer voor een deel uit.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

16-03-2006 20:30

Dag michiel ik zal het proberen anders uit te leggen misschien dat het dan duidelijker is. Op het moment dat je onderlijn strak word gezwommen staat je onderlijn zo strak dat het kleine loodje geen invloed heeft. Zon klein loodje kan alleen bij een soepele onderlijn die niet onder druk staat effect hebben(de haak goed richten), maar dan moet je onderlijn wel zo kort zijn dat je de vis bij haakaasopname meteen haakt anders krijg je weer het effect van strak zwemmen (zie boven).
Ik hoop dat het nu duidelijker is anders roep maar.
Michiel Roozen
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-03-2006 20:10
Locatie: Eede, zeeland

16-03-2006 21:02

heej arno naja, ik zal er eens wat mee vissen dan zal ik wel zien hoe dat loopt. Het kwam toevallig in me op en vond er wel iets inzitten. En ik vis normaal gezien toch wel met korte onderlijnen zeker in de winter. In elk geval bedankt voor je interesse.
Plaats reactie