Korda rigtube


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

10-03-2006 17:50

Iemand ervaring met de rigtube van korda, in de kleur khaki? Ik doel op de camouflage, aangezien ik hem op een zandgat met een lichte bodem wil inzetten.

Ik hoor graag de reacties!

mvg Stefan Gooijert
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

10-03-2006 18:56

kijk ff op de site's daar kun je misschien wel wat antwoorden vinden op jou vraag.

gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

10-03-2006 22:28

Stefan,

ik vind deze rig-tube de beste die er is in combinatie met een zandbodem. Je hem bijna niet en de meeste rig-tube zijn gewoon groen/bruin. Dit is één van de weinige die in de buurt komt van de kleur van de zandbodem.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

10-03-2006 23:30

Heb ook die Khaki kleur en het zie er op een zandbodem zeer goed uit, uiteraard op een moddermodder juist niet. Ik doe net als in de Korda dvd's soms met een markeerstift wat onregelmatige strepen op die rigtube dan valt het helemaal mooi weg op een zandbodem met wat takjes over ander doker spul.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

11-03-2006 08:45

Mijn persoonlijke mening is dat je de tube gewoon stijf tegen de bodem moet presenteren, ze hebben vaak de neiging omhoog te gaan staan door de lucht die er nog in zit.

Fox heeft daarom een nieuwe tube dit jaar uitgebracht, de loaded rigtube. Deze is verzwaard en zal helemaal vlak tegen de bodem liggen, de karper zal hier dus niet zo snel van schrikken.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-03-2006 10:13

Jeroen ... wat je nu op noemt dat je tube omhoog komt te staan door de lucht die erin zit ben ik het niet helemaal mee eens. Tenzij, je met slappe lijnen vis , dan zou je tube nog wel is omhoog kunnen gaan staan.

Bij het vissen met een strakke lijn vind ik het allemaal een beetje overdreven. Als jij je lijn gewoon strak draait met een swinger der aan dan kan die lucht in die tube daar echt niet tegen op. Deze gaat dus gewoon dezelfde lijn volgen als je hoofdlijn. Dus niet opeens omhoog staan en dan langzaam naar je hoodflijn toe weer naar beneden.

Ik ben het wel met je eens dat je tungsten tube van fox een stuk beter is als de tube van korda, alleen heb je aan je dat gewicht (20 gram) van die tube zo weinig als er toen nog een een bruine/groene tube over de grond ligt.

gr Wouter ....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-03-2006 10:54

Beste Wouter,

Jeroen heeft wel gelijk, die van Korda en bijna alle andere rigtubes gaan onderwater omhoog staan. Duik aankomende zomer maar eens in het water en drop je rigjes met rigtube maar eens op een stek waar je kunt zien hoe het erbij ligt! Slappe of strakke lijnen.......

Zwemze.

Bart
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-03-2006 11:06

dat probleem met omhoog staan heb ik geen last van, want ik gebruik een slider loodje. aangezien ik mijn lijnen uitvaar zal dit loodje dus tegen de bovenkant van de tube hangen en na het strakdraaien zal dus ook de tube mooi vlak over de bodem lopen. Waar het mij om gaat is de camouflage. Ik vis met een rig van jelly wire, ik heb een met zand gecoat lood, en dan wil ik niet dat mijn rigtube als een dikke kabel over de bodem opvalt. Rondam het water staan geen bomen, dus het vergelijken met een tak die op de bodem ligt is ook niet echt op zn plaats. misschien zijn er mensen die een andere tube weten welke ook niet opvalt op een zandbodem?

mvg Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-03-2006 11:14

Stefan,

I.p.v. een rigtube kun je natuurlijk een ook een leadcore leader in de zand camouflagekleur gebruiken, of helemaal geen rigtube gebruiken....

Of je neemt een watervastestift in zandkleur en leef je daarmee uit.

Cheers
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-03-2006 11:17

Weet jij dan een leadcore die i nzandkleur te verkrijgen is? ik ben al meerdere malen op zoek geweest, zonder resultaat. ik heb ook al zitten denken aan een tweetal meters flurocarbon (ghost butterfly), maar ik ben ni tevreden over de manier waarop deze te knopen is. aan de hoofdlijn lukt nog wel, maar aan de wartelkant schuift hij steeds los...

Het leadcore is wel een oplossing, maar dan meot ik hem wel in de goeie kleur hebben...

In ieder geval bedankt

Stefan
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

11-03-2006 11:30

Korda heeft de kleuren aangepast aan vier de volgende bodemtypes: Weed (wier), Gravel (kiezel/zand), Silt (slib) en Clay (klei). Op het eerste gezicht lijken de kleuren misschien niet te kloppen, maar leg ze maar eens op de bodems. Je zult zien wat jet effect is, je ziet de leaders niet liggen.
En gedeeltelijk verzwaard zodat deze strak over de bobem blijven liggen.

meer info zie site :lol:


Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-03-2006 12:09

Wat ik vind van die tube vind ik eigenlijk ook van zo'n slider. Denk dat het allemaal weinig helpt. Hoeveel weegt die slider van fox bijvoorbeeld nou. Twee a drie gram misschien. Ik denk dat je dit ook tijdens het straktrekken gewoon omhoog trekt.
Maaar ik ga van de zomer wel ff op me stek kijken hoe het eruit ziet ;)


gr Wouter...
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

12-03-2006 16:05

wouter..
denk je egt dat de lijn strak na je hengel loopt????
als ik 50 meter it de kant vis met mijn mk2 swinger op het zwaarst loopt zeker 5 meter nog over de bodem.

een slider zorgt alleen voor meer vertrouwen denk ik. ik gebruik ze wel bijna altijd op het open water
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

13-03-2006 15:54

Het janb inderdaad gebeuren dat de tube iets gaat drijven/omhoog staan ivm lucht in de tube. Dit probleem is zo verholpen door wat putty op de tube te kneden. Ik doe dit zelf altijd op de laatste 5 cm van de tube. Je kan ook voordat je uitvaart/werpt even de tube ondser water houden en dan even in de de tube knijpen van achter naar vooren. Door het water wat er nu in komt zal de meeste lucht verdwijnen.

Met de khaki kleur tube van Korda breng ik zelf met een zwarte stift ook altijd nog wat camoflage aan. Dit zorgt er voor dat de tube helemaal weg valt op een bodem met wat takjes en steentjes.

De loaded tungsten van fox is wel een verzwaardere tube, alleen trek je hem zo kapot doordat het heel soepel en niet reg sterk matriaal is.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-12-2006 10:18

Hoe langer de verzwaarde rigtube, hoe beter het geheel op de bodem blijft liggen. :wink:
Enkel het is klote spul om je lijn doorheen te halen bij grote lengtes :(
Maar 3 x 50 cm is ook 1,50 meter :D

Denk namelijk dat hier precies hetzelfde principe opgaat als een anker
De lengte van de ketting aan een anker bepaalt of je boot goed blijft liggen, niet enkel het gewicht van de anker zelf
gr
HB
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2006 12:53

heb wel es gebprobeeerd maar bij mij zinkt ie gewoon! en daarnaast al zou die drijven het drijv vermogen is zo minimaal dat ie altijd door de lijn tegen de bodem komt te liggen tenzij je met slappe lijnen 3 meter uit de kant vis natuurlijk en dan nog...
Jeroen Van Cauteren
Berichten: 21
Lid geworden op: 08-11-2006 20:37

04-12-2006 18:32

vis er zelf ook mee echt het beste wat ik al gebruikt heb. eig zo alles van korda. de tub zinkt echt goed tegen de bodem heb zelf ook eens een kijkje genomen licht perfect op de bodem.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-12-2006 20:43

En of sliders helpen! En (afhankelijk van hoever hij terugglijdt langs de hoofdlijn) trek je hem echt niet strak weer tegen de tube aan. Of je moet de boel wel snaarstrak draaien. En dan nog betwijfel ik het. Wat ik wel ALTIJD doe is na ingooien, zonder strak te draaien, de lijn laten zinken. Gewoon zinken! Dat versnel je dus wel als er halverwege ergens een slider op de bodem ligt. En ik merk als ik de hengel binnendraai (wanneer ik dus geen run heb gehad) dat een heel eind van de lijn wel degelijk op de bodem ligt. Meer dan zonder slider.
Ik denk dan ook het tegenovergestelde van Wouter. Dus bij slappe lijnen ligt je tube beter op de bodem... ondanks de lucht erin. Gaatjes erin prikken misschien? :wink: ...... dan met strakke lijnen. Daarmee vergroot je dus de kans dat die laatste meters wel strak lopen van hengeltop naar lood. Afhankelijk ook van de afstand en diepte waarop je zit te vissen. Als je op beetje afstand vist en niet bommestrak zit dan denk ik echt wel dat de laatste meters lijn op de bodem liggen. Lijn is ook gewicht dat zinkt. Zwaartekracht. Ik denk dat het effect van lucht in de tube te verwaarlozen is.
Wat betreft khaki tube. Op zich vind ik de tube van Korda wel fijn. Want deze voelt vrij zacht aan en is lekker soepel wat helpt bij het "netjes" liggen op de bodem. Khaki is inderdaad dé camouflage op lichte bodems als zand en grind. Kijk ook de DVD's maar. Echter heb jij waarschijnlijk geen camera op je stek zodat je op die specifieke vierkante meter kan zien welke kleur de bodem is. Want je kunt wel op een zandafgraving zitten te vissen, of de kleur van de bodem onder de kant is misschien licht, je weet nooit precies dus hoe het op dat plekje is waar je op dat moment je rig dropt. Daarom zou ik dan ook met die stift wat vlekken aanbrengen zodat je de doorlopende lijn doorbreekt. Want misschien gooi je net in op een donker stukje, of ligt de tube net op wat wier. Daar gaat je camouflage van je khaki rigtube dan. Een beetje kneedbaar lood erop kan ook geen kwaad. Ben je ook gelijk van die lucht af. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Ik weet ook niet hoe diep je zit te vissen. Op diep water komt weinig licht en zal het mijns inziens minder belangrijk zijn. 's Nachts ook niet echt trouwens :wink:
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

09-12-2006 13:24

ik gebruik die khaki tube van Korda juist in deze tijd langs rietkragen. Ook op donkere bagger bodems. Het is net een afgestorven rietstengel die op de bodem ligt....topspul!

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

09-12-2006 15:45

Best tube die er is 8)
Voor de rest geen probleeme meej

Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“
Plaats reactie