zinker=veel & pop up=weinig bewegingsruimte..... waarom


Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

01-03-2006 21:20

Hallo mensen !…

Na aanleiding van de topic “D-rig wie vist ermee ?” open ik deze topic. Laatst was er ook nog een andere topic over , deze topic ging over een D-rig icm bodemaas. Nou zijn er een paar mensen die hier positief tegenover staan, maar de meeste toch niet. Sommige geven het argument dat de boilie te weinig bewegingsruimte heeft. Dit argument kan ik toch niet helemaal begrijpen! Meestal zie je die mensen deze rig weer wel gebruiken bij pop up. Dat betekend dus dat een pop up wel dicht op de haak kan worden gevist maar een zinker niet. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet hoe dit nou precies werkt.
Sommige van jullie maken aan het ringetje een soort van hair om toch wel die bewegingsruimte (die blijkbaar bij een zinker wel nodig is) te creëren.Zelf zou ik dan denken om deze hair van soepel materiaal te maken, maar ze zullen er ook zijn die dit van wat stugger materiaal maken. Graag reactie van die mensen !
Één van de voordelen van deze rig icm een zinkende boilie zou zijn is dat hij vooral dressuur doorbrekend kan werken. Hoe denken jullie hierover en waar denken jullie dat de min- en pluspunten zitten van deze rig.
Hoe zitten jullie eigenlijk met je haak maat ? Verschild dit ook weer bij een pop up en zinker of maakt dit geen verscheel.

Ik hoor van jullie !!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-03-2006 12:03

Bij een zinker wil je de haak bewegingsruimte geven teneinde goed te kunnen kantelen zodat de haakpunt in de onderlip terecht komt, bij een pop-up staat de haakpunt veelal al naar beneden. Lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring, niet?

Ik gebruik het D-rigje in combinatie met een klauwhaakje mt6 en 15lb Fluorcarbon, juist alleen maar voor zinkers, houdt hem wel kort. 12cm. haakoog-wartel is meer dan zat. Nooit anders als perfecte "onderlippers" gehad, juist bij zinkers.

Het is merendeels ook een kwestie van vertrouwen. Ik mijd zoveel mogelijk poespas, ringetjes, tube's e.d. aan m'n rig.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-03-2006 20:27

Een pop-up houdt de haak in de juiste positie, d.w.z. met de haakpunt naar beneden.
De haak hoeft dus eigenlijk niet meer te draaien in de bek want die wordt door de pop-up zo opgetild dat de punt naar beneden hangt.

Het enige dat nog hoeft te gebeuren is dat de vis de onderlijn strekt waardoor de haakpunt ergens de onderlip pakt.

Bij een zinker liggen de zaken anders, de haak kan op vele manieren in de bekholte liggen en zal pas draaien als de onderlijn gestrekt is en de vis beweegt/wegzwemt.

Dit is slechts theorie, in de praktijk geloof ik niet dat in geval van een pop-up dat de haak zich altijd in de ideale positie in de bekholte zal bevinden door het zwevende karakter van de pop-up.

Zou je echter met een hele zware haak vissen zou het nog mogelijk zijn dat de haak altijd onder de pop-up hangt in de bekholte, echter met een haakje maat 6 of 8 denk ik dat dit een utopie is.

Je zou jezelf de vraag moeten stellen: waarom zou je met een d-rig i.c.m. een zinker willen vissen?

Een zinker zou eenvoudig de haakpunt kunnen maskeren bij een d-rig, verre van ideaal lijkt me.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

02-03-2006 21:13

En als de vis nouw van de minst idealen kant aan komt zwemmen? Dan moet de haak wel degelijk draaien..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-03-2006 21:46

Ik bedoel draaien als draaien om z'n as gezien als denkbeeldige as in het velengde van de haaksteel, niet een denkbeeldige as haaks op het oog van de haak.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

04-03-2006 20:53

ik wilde dit eigelijk ook altijd weten !


goeie topic!!
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

04-03-2006 20:59

ja alleen jammer dat er toe nu toe nog te weinig is gereageert vind ik !
Kom op mensen ..... reageren. Iedereen doet het zo, maar er weten zo te zien maar bar weinig mensen waarom ze dit doen ??

gr Wouter...
Plaats reactie